WRC 2025 by MotorOne.gr

 

 

 

 

 

 

 

 

WRC 2025

Ο απόλυτος οδηγός

by MotorOne

Χρονιά αλλαγών

Με παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή το Ράλλυ Μόντε Κάρλο, ξεκινά η 53η σεζόν του WRC. Μία καινούργια χρονιά με τις δικές της ξεχωριστές προκλήσεις περιμένει κατασκευαστές και πληρώματα στη φετινή μάχη για τους τίτλους. Έπειτα από πολλά χρόνια προσπαθειών, ο Thierry Neuville κατάφερε πέρυσι να κατακτήσει επιτέλους το πολυπόθητο στέμμα οδηγών στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, το πρώτο για την Hyundai.

Ο Βέλγος όμως είχε έναν λιγότερο -πολύ σημαντικό- αντίπαλο να αντιμετωπίσει: τον Πρωταθλητή του 2022 και 2023, Kalle Rovanpera, ο οποίος το ’24 συμμετείχε σε επιλεγμένους αγώνες. Αυτό δεν ισχύει φέτος. O νεαρός Φινλανδός, αφότου «φόρτισε τις μπαταρίες» του, επιστρέφει για πλήρη σεζόν φέτος με την Toyota Gazoo Racing και θέλει να διεκδικήσει πίσω το στέμμα του.

Παράλληλα, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τον Πρωταθλητή του 2019, Ott Tanak που βρίσκεται στο στρατόπεδο της Hyundai, καθώς και τον Adrien Fourmaux, το νέο απόκτημα της κορεατικής ομάδας, που θα κάνει πλήρη σεζόν με το τρίτο i20 N Rally1 και ενισχύει την οδηγική της σύνθεση σημαντικά.

Αυτή η προσέγγιση επιλέχθηκε ώστε η Hyundai να έχει καλύτερες πιθανότητες να κατακτήσει το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, καθώς η Toyota Gazoo Racing κατάφερε να το «αρπάξει» την τελευταία στιγμή το 2024. Από την πλευρά τους, οι Ιάπωνες μπορεί να πανηγύρισαν τον 4o συνεχόμενο τίτλο τους στους Κατασκευαστές, θέλουν όμως να πάρουν πίσω και τον τίτλο οδηγών.

Η ιαπωνική ομάδα πέραν του κορυφαίου Rovanpera και τις έμπιστες λύσεις του Ουαλού Elfyn Evans και του Ιάπωνα Takamoto Katsuta, θα έχει και τη βοήθεια του βετεράνου 8 φορές Πρωταθλητή Sebastien Ogier σε επιλεγμένους αγώνες, ενώ ο νεαρός Φινλανδός Sami Pajari, Πρωταθλητής πέρυσι στο WRC2, θα κάνει και αυτός πλήρη σεζόν με το Toyota GR Yaris Rally1, με την Toyota να παρτάσσει έως και 5 αυτοκίνητα σε ορισμένα ράλλυ!

Στο στρατόπεδο της ημιεργοστασιακής M-Sport Ford, οι προσδοκίες διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα, καθώς ο Gregoire Munster, στη δεύτερη πλήρη σεζόν του με την ομάδα στην ανώτερη κατηγορία και με καλύτερο αποτέλεσμα την πέμπτη θέση σε ορισμένους αγώνες πέρυσι, θα είναι ο πιο έμπειρος οδηγός. Θα τον πλαισιώσει ο Ιρλανδός Josh McErlean, ο οποίος θα κάνει το ντεμπούτο του με αυτοκίνητα Rally1.

Με το Ford Puma Rally1 της M-Sport θα συμμετάσχει σε 6 αγώνες και ο 25χρονος Λετονός Martins Sesks, ο οποίος εντυπωσίασε στις λίγες εμφανίσεις που έκανε με την ομάδα. Επίσης, ο «δικός μας» ερασιτέχνης Ιορδάνης Σερδερίδης, θα συνεχίσει να απολαμβάνει συμμετοχές σε επιλεγμένους αγώνες.

Τη φετινή σεζόν του WRC διέπουν μεγάλες αλλαγές, αρχής γενομένης από την αφαίρεση του υβριδικού συστήματος από τα αυτοκίνητα της ανώτερης κατηγορίας Rally1. Οι μέγιστες επιδόσεις θα μειωθούν, αλλά θα κατέβει και το βάρος, γεγονός που θα κάνει τα αυτοκίνητα πιο ευέλικτα, κάτι που σίγουρα οι οδηγοί θα εκτιμήσουν. Παράλληλα, κατασκευαστές και πληρώματα θα έχουν να αντιμετωπίσουν τον άγνωστο παράγοντα των ελαστικών του νέου προμηθευτή του WRC, της Hankook, η οποία αντικαθιστά την Pirelli.

Αλλαγές έχει υποστεί και το βαθμολογικό σύστημα του WRC, το οποίο δεν θα μοιράζει πλέον βαθμούς το Σάββατο, και θα δίνει ξανά περισσότερη έμφαση στο νικητή του ράλλυ. Η ξεχωριστή κατάταξη της Super Sunday παραμένει, αλλά θα απονέμει λιγότερους βαθμούς (5 το μέγιστο), ενώ απαράλλακτες παραμένουν οι επιβραβεύσεις για τους πέντε πρώτους της Power Stage, της τελικής ειδικής διαδρομής κάθε ράλλυ.

Νέες προκλήσεις ενέχει και το καινούργιο, μεγαλύτερο πρόγραμμα αγώνων της σεζόν, το οποίο περιλαμβάνει 14 απαιτητικά ράλλυ σε διαφορετικά εδάφη και συνθήκες. Τρεις νέοι αγώνες θα κάνουν την πρώτη τους εμφάνιση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα: το Ράλλυ Κανάριων Νήσων στην Ισπανία, το Ράλλυ Παραγουάης και το Ράλλυ Σαουδικής Αραβίας που θα ολοκληρώσει τη σεζόν. Επίσης, μην ξεχνάτε ότι το Ράλλυ Ακρόπολις «έρχεται» νωρίτερα φέτος, καθώς επέστρεψε στην παραδοσιακή ημερομηνία διεξαγωγής του και θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 26-29 Ιουνίου.

Για όλα αυτά -και άλλα πολλά- περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στο αφιέρωμα που ακολουθεί.

«Ξεφυλλίστε» ψηφιακά τον οδηγό του MotorOne για να θα μάθετε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη φετινή σεζόν του WRC.

Με 3 νέα ράλλυ το 2025

H φετινή σεζόν είναι η μεγαλύτερη στην ιστορία του WRC, αφού το πρόγραμμα αγώνων διευρύνεται στα 14 ράλλυ, με έναν περισσότερο γύρο από την περυσινή χρονιά. Φέτος υπάρχουν τρεις νέες προσθήκες αγώνων, με τα Ράλλυ Κανάριων Νήσων, Παραγουάης και Σαουδικής Αραβίας να κάνουν το ντεμπούτο τους στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Αντικατέστησαν τα Ράλλυ Πολωνίας και Λετονίας. Επιπλέον, το «δικό» μας Ράλλυ Ακρόπολις, επιστρέφει στην παραδοσιακή ημερομηνία διεξαγωγής του και θα πραγματοποιηθεί το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Ιουνίου.

Η σεζόν ξεκινά με παραδοσιακό τρόπο, το εμβληματικό Ράλλυ Μόντε Κάρλο να λαμβάνει χώρα μεταξύ 23 και 26 Ιανουαρίου. Από τη Γαλλική Ριβιέρα, στα χιόνια της Σουηδίας το Φεβρουάριο και τη τον πιο δύσκολο αγώνα της χρονιάς στη σαβάνα της Κένυας το Μάρτιο.

Το ασφάλτινο Ράλλυ Κανάριων Νήσων πήρε… προαγωγή από το ERC και ανοίγει την ευρωπαϊκή σεζόν τον Απρίλιο, με τα άλματα της Πορτογαλίας και τα απαιτητικά χώματα της Σαρδηνίας να προηγούνται του σκληρού Ράλλυ Ακρόπολις. Τα ταχύτατα χωμάτινα Ράλλυ Εσθονίας και Φινλανδίας θα διεξαχθούν στην καρδιά του καλοκαιριού, πριν από το την επίσκεψη στα χώματα της Νότιας Αμερικής με το νέο Ράλλυ Παραγουάης και το Ράλλυ Χιλής να ακολουθεί.

Στην ποικιλία ασφάλτου των τριών χωρών που συνδιοργανώνουν το Ράλλυ Κεντρικής Ευρώπης για τη συνέχεια του φθινοπώρου, πριν από τους στενούς δρόμους του Ράλλυ Ιαπωνίας. Η χρονιά θα ολοκληρωθεί στα τέλη Νοεμβρίου με τις τρεις διαφορετικές επιφάνειες εδάφους στα άγνωστα χώματα του Ράλλυ Σαουδικής Αραβίας.

Πατήστε στο σήμα του κάθε αγώνα για να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για κάθε σταθμό της φετινής σεζόν του WRC.

Πιο ευέλικτα αυτοκίνητα

Ελαφρύτερα, απλούστερα και πιο οικονομικά θα είναι τα αυτοκίνητα της κορυφαίας κατηγορίας Rally1 το 2025, αφού η FIA αποφάσισε να εγκαταλείψει το plug-in υβριδικό σύστημα που είχε παρουσιαστεί το 2022. Αυτό συνέβη καθώς οι αλλαγές στο πρωτόκολλο ασφαλείας από τον προμηθευτή τους, αύξησε το κόστος λειτουργίας σε απαγορευτικό επίπεδο. Η αφαίρεση του συστήματος σημαίνει ότι το βάρος των αυτοκινήτων θα κατέβει από τα 1.260 στα 1.180 κιλά (1.350 με το πλήρωμα). Δεδομένου ότι το υβριδικό σύστημα ζύγιζε 90 κιλά, οι ομάδες θα τοποθετήσουν έρμα για τη βελτίωση της κατανομής βάρους.

Με το μέγεθος του περιοριστή αέρα να έχει μειωθεί από 36 σε 35 χιλιοστά, οι 4κύλινδροι turbo κινητήρες 1,6 λίτρων αποδίδουν πλέον πάνω από 370 ίππους και 450 Nm ροπής. Έτσι, η σχέση βάρους / ισχύος των αυτοκινήτων Rally1 έχει διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα, δηλαδή περίπου 3 κιλά ανά ίππο. Εκτιμάται ότι τα φετινά αυτοκίνητα θα είναι πιο αργά μόλις 1 δλ. ανά χλμ. κατά μέσο όρο. Ωστόσο, επειδή είναι ελαφρύτερα, έχουν πιο άμεση απόκριση στις εντολές και αυτό είναι σίγουρο ότι θα χαροποιήσει τους οδηγούς.

Τα αυτοκίνητα Rally1 χρησιμοποιούν 100% βιώσιμα καύσιμα. Πρόκειται για ένα μείγμα βιοκαυσίμων και συνθετικών καυσίμων. Διαθέτουν σειριακό ημιαυτόματο κιβώτιο 5 σχέσεων με paddles πίσω από το τιμόνι, πέραν από τον κλασικό κάθετο επιλογέα στην κονσόλα. Η ροπή κατανέμεται σε αναλογία 50:50 στους δύο άξονες, ο καθένας από τους οποίους διαθέτει ένα μηχανικό διαφορικό. Τα δισκόφρενα (με τετραπίστονες δαγκάνες) έχουν διάμετρο 370 χλστ. για την άσφαλτο και 300 χλστ. για το χώμα, σε τροχούς 18″ και 15″, αντίστοιχα. Η μέγιστη διαδρομή των αμορτισέρ είναι 270 χλστ.

Όσον αφορά τον τομέα της ασφάλειας, όλα τα αυτοκίνητα Rally1 έχουν το ίδιο σωληνωτό πλαίσιο με δομή χωροδικτυώματος, το οποίο έχει κατασκευαστεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές της FIA. Έχει γίνει προσπάθεια μείωσης του κόστους, ωστόσο το πλαίσιο κοστίζει κοντά στο 1 εκατομμύριο ευρώ. Οι ομάδες έχουν τη δυνατότητα τροποποίησης των διαστάσεων του αμαξώματος του μοντέλου που χρησιμοποιούν, ώστε αυτό να προσαρμόζεται στο ενιαίο πλαίσιο. Το χωροδικτύωμα έχει περάσει εκτενή crash test, ενώ έχει δοθεί έμφαση στον περιορισμό του κινδύνου εισχώρησης αντικειμένων στην καμπίνα.

Νέα ελαστικά

Το πιο σημαντικό στοιχείο σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο είναι πάντα τα ελαστικά. Άλλωστε, αυτά είναι τα μόνα που έρχονται σε επαφή με το δρόμο. Φέτος, κατασκευαστές και πληρώματα έχουν να αντιμετωπίσουν έναν ακόμη άγνωστο παράγοντα, τη συμπεριφορά των ελαστικών του νέου επίσημου προμηθευτή του Πρωταθλήματος. Η κορεατική Hankook κάνει το ντεμπούτο της στο WRC, έχοντας ήδη αναλάβει τη Formula E καθώς και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ (ERC).

Τα προηγούμενα 4 χρόνια, η Pirelli παρείχε τα ελαστικά στο WRC και υπήρχε αρκετή κριτική από τους οδηγούς για τα προϊόντα της ιταλικής εταιρείας, με τις αστοχίες ελαστικών να είναι συχνές, ιδίως σε χωμάτινους αγώνες.

Το 2025 αναμένεται ότι κάποιοι οδηγοί θα προσαρμοστούν ταχύτερα από άλλους στα χαρακτηριστικά των νέων ελαστικών. Ενδιαφέρον έχει επίσης να δούμε πώς θα συμπεριφερθούν τα αυτοκίνητα, αλλά και πόσο γρήγορα οι ομάδες θα αποκαλύψουν τα μυστικά των Hankook.

Τα ελαστικά της Hankook

Μετά από 2 χρόνια εξέλιξης και 2.100 χιλιόμετρα δοκιμών σε πάγο, χιόνι, άσφαλτο και χώμα, σε Φινλανδία, Γαλλία και Ελλάδα, και με την εμπειρία από το ERC, η Hankook κατασκεύασε ελαστικά με στόχο την ανθεκτικότητα σε πολλαπλές συνθήκες. Αυτή είναι η γκάμα ελαστικών της για το WRC 2025:

• Ventus Z215: Παρέχει τις καλύτερες επιδόσεις σε στεγνές και βρεγμένες συνθήκες.

• Ventus Z210: Σχεδιασμένο για καλύτερη πρόσφυση σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

• Dynapro R213: Ελαστικό πολλαπλών χρήσεων με εστίαση στην απορρόφηση κραδασμών, ανθεκτικότητα και πρόσφυση σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους.

• Winter i*cept SR20: Παρέχει την καλύτερη πρόσφυση σε χιονισμένους δρόμους.

• Winter i*Pike SR10W: Είναι εξοπλισμένο με ειδικά καρφιά για ολισθηρό πάγο.

Νέο βαθμολογικό σύστημα

Έπειτα από μόλις μία σεζόν όπου εφαρμόστηκε το περυσινό βαθμολογικό σύστημα, πραγματοποιήθηκαν περαιτέρω αλλαγές που στην ουσία αποτελούν πισωγύρισμα σε αυτά που επιβλήθηκαν το 2024. Το σύστημα απλοποιήθηκε και δόθηκε και πάλι μεγαλύτερη βαρύτητα στο νικητή του ράλλυ.

Ενώ το ’24 υπήρξαν αρκετές περιπτώσεις όπου ο νικητής του αγώνα συγκέντρωσε τελικά λιγότερους βαθμούς από τους αντιπάλους του, αυτό θα είναι πολύ πιο δύσκολο φέτος. Και αυτό επειδή δεν θα απονέμονται -προσωρινοί- βαθμοί το Σάββατο, αλλά μόνο την Κυριακή.

Οι 10 πρώτοι της γενικής κατάταξης θα βαθμολογούνται στον τερματισμό με το σύστημα 25–18–15–12–10–8–6–4–2–1.

H ξεχωριστή κατάταξη της Super Sunday θα διατηρηθεί, αλλά θα απονέμει λιγότερους βαθμούς. Μόνο οι πέντε πρώτοι θα βαθμολογούνται, με το σύστημα 5–4–3–2–1.

Όσον αφορά την τελική Power Stage των ράλλυ, αυτή θα μείνει απαράλλακτη, επιβραβεύοντας τους πέντε ταχύτερους οδηγούς με το σύστημα 5-4-3-2-1.

Αυτές οι αλλαγές σημαίνουν ότι το μέγιστο που θα μπορεί να συγκεντρώσει ένα πλήρωμα σε κάθε αγώνα είναι 35 βαθμοί, περισσότεροι δηλαδή από τους 30 του προηγούμενου συστήματος. Το νέο σύστημα δίνει επίσης μεγαλύτερη έμφαση στην απόλυτη νίκη, διατηρώντας παράλληλα τις ευκαιρίες για ανατροπές. Αυτό θα επιτρέπει σε πληρώματα που δεν τα πήγαν καλά στις δύο πρώτες ημέρες του αγώνα να ανακτήσουν κάποιους βαθμούς την Κυριακή.

Οι εργοστασιακές ομάδες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν έως 3 πληρώματα τα οποία θα μπορούν να σημειώσουν βαθμούς στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών σε κάθε αγώνα, αλλά θα μετράνε μόνο οι βαθμοί των 2 εξ αυτών με την υψηλότερη κατάταξη.

 

Proud Project Team

Σύμβουλος ‘Εκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Διευθυντής Σύνταξης: Γιάννης Λημναίος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Εμπορική Διεύθυνση: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 22 Ιανουαρίου 2025