To «καταραμένο» αυτοκίνητο του James Dean

Η ανατριχιαστική ιστορία του αυτοκινήτου που κόστισε τη ζωή σε μία από τις μεγαλύτερες φιγούρες του παλαιού αμερικανικού κινηματογράφου, στην επέτειο 70 ετών από το χαμό του James Dean.

To «καταραμένο» αυτοκίνητο του James Dean

Η ανατριχιαστική ιστορία του αυτοκινήτου που κόστισε τη ζωή σε μία από τις μεγαλύτερες φιγούρες του παλαιού αμερικανικού κινηματογράφου, στην επέτειο 70 ετών από το χαμό του James Dean.

Ο James Dean, ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους ηθοποιούς υποδυόμενος συχνά το ρόλο του «κακού παιδιού», έζησε μια γρήγορη ζωή τόσο εκτός οθόνης όσο και στον κινηματογράφο. Μετά τα γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας, «Giant», αγόρασε την περιβόητη ασημί Porsche 550 Spyder, ένα από τα ταχύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο εκείνη την εποχή.

Είχε ανοιχτή οροφή, μικροσκοπικό παρμπρίζ και ήταν εξαιρετικά χαμηλή και ανέπτυσσε μέγιστη ταχύτητα 230 χλμ./ώρα. Ένας πειρασμός σε τροχούς. Ο Dean αγόρασε το αυτοκίνητο καινούργιο και το έδωσε στον George Barris για να το εξατομικεύσει. Επέλεξε καρό καθίσματα, τον αριθμό 130 στο καπό και το όνομα «Little Bastard» (μικρός μπάσταρδος) ζωγραφισμένο ακριβώς κάτω από το έμβλημα της Porsche στο κάλυμμα του κινητήρα. Θα είχε στην κατοχή του το αυτοκίνητο για μόλις 9 ημέρες.

Η Porsche κατασκεύασε μόλις 90 μονάδες της 550 Spyder και λίγες από αυτές έχουν επιβιώσει μέχρι σήμερα. Ήταν κατασκευασμένες από αλουμίνιο, και δεν είχαν σχεδιαστεί για να προστατεύουν τους επιβάτες τους. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το στούντιο δεν άφηνε τον Dean να συμμετέχει σε αγώνες κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Αυτό συνέβαινε πριν ακόμα το Little Bastard αποκτήσει τη φήμη ότι ήταν καταραμένο.

James Dean

Το απόγευμα της Παρασκευής 30 Σεπτεμβρίου του 1950, ο Ντιν «έστρωνε» το καινούργιο του αυτοκίνητο στη Route 466. Βρισκόταν καθ’ οδόν προς το Salinas της Καλιφόρνια, για να συμμετάσχει σε έναν αγώνα του Sports Car Club of America (SCCA), με τον μηχανικό του, Rolf Wutherich συνοδηγό, όταν συγκρούστηκε με ένα Ford Tudor με εκτιμώμενη ταχύτητα 135 χλμ./ώρα.

Δεν είναι σαφές πώς προκλήθηκε το ατύχημα, αλλά ο Dean έχασε τη ζωή του επιτόπου. Ο οδηγός του άλλου οχήματος, φοιτητής με το όνομα Donald Turnupspeed (που σημαίνει σε ελεύθερη μετάφραση «αύξησε ταχύτητα») και ο Wutherich επιβίωσαν. Ο Wutherich θα έχανε και αυτός της ζωή του σε αυτοκινητικό ατύχημα δεκαετίες αργότερα στη Γερμανία, όπου είχε πάει για να εργαστεί στο τμήμα δοκιμών της Porsche.

James Dean crash

H Porsche του Dean κατέληξε σε μάντρα περισυλλογής. Ο Δρ. William Eschrich, ο οποίος γνώριζε τον Dean από τους αγώνες, έψαχνε το Little Bastard και το βρήκε στο Burbank. Κράτησε τον κινητήρα και τον τοποθέτησε στο δικό του αγωνιστικό αυτοκίνητο, μία Lotus Mark IX, ενώ στη συνέχεια έδωσε το κιβώτιο ταχυτήτων και εξαρτήματα της ανάρτησης στο φίλο του χειρούργο και συναθλητή Troy Lee McHenry.

Ξεκινώντας μια σειρά από ανατριχιαστικές συμπτώσεις, μόλις 11 μήνες μετά το θάνατο του Dean, τόσο ο Eschrich όσο και ο McHenry είχαν ατυχήματα στον ίδιο αγώνα στην Pomona το 1956, με αυτοκίνητα που είχαν τα εξαρτήματα του Little Bastard. Ο Eschrich επέζησε, αλλά το ατύχημα του McHenry, μια σύγκρουση με το μοναδικό δέντρο στην πίστα, ήταν μοιραίο.

Στη συνέχεια, ο διαφημιστής και αυτοαποκαλούμενος «βασιλιάς των εξατομικευμένων οχημάτων» George Barris ισχυρίστηκε ότι αγόρασε το πλαίσιο της Spyder από την οικογένεια του Dean, υποσχόμενος να την ανακατασκευάσει. Όταν διαπιστώθηκε ότι το κατεστραμμένο πλαίσιο δεν μπορούσε να αναβιώσει, ο Barris αποφάσισε να εκμεταλλευτεί τη φήμη του αυτοκινήτου.

James Dean (3)

Δάνεισε ό,τι είχε απομείνει από το πλαίσιο στο Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας του Λος Άντζελες ως έκθεμα που περιόδευε από το 1957 έως το 1959, με σκοπό να τρομάξει τους οδηγούς ώστε να συμπεριφέρονται σωστά στο δρόμο. Σε ένα λύκειο, όπου είχε βρεθεί ως έκθεμα, το αυτοκίνητο έπεσε από τη βάση του και προκάλεσε κάταγμα στο γοφό σε έναν μαθητή. Έπεσε επίσης επάνω στον George Barkus, έναν οδηγό φορτηγού που είχε προσληφθεί για να το μεταφέρει, και τον σκότωσε.

Τον Μάρτιο του 1959, ενώ βρισκόταν σε αποθήκη στο Fresno, το αυτοκίνητο έπιασε μυστηριωδώς φωτιά. Υπέστη αξιοσημείωτες ζημιές, δύο λιωμένα ελαστικά και λίγο καμένο χρώμα αλλά ευτυχώς η φωτιά δεν εξαπλώθηκε. Ο Barris είχε πουλήσει ένα ζευγάρι ελαστικά που αναφέρεται ότι κλάταραν και τα δύο ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα ο νέος ιδιοκτήτης τους να βγει εκτός δρόμου.

Ο Barris περιόδευσε με το πλαίσιο του αυτοκινήτου και αναπαρήγαγε τον μύθο της κατάρας του αυτοκινήτου. Έγραψε μάλιστα στα απομνημονεύματά του ότι το αυτοκίνητο έβγαζε «άσχημες δονήσεις» και ισχυρίστηκε ότι ένας κλέφτης που προσπάθησε να κλέψει το τιμόνι, έσπασε το χέρι του κατά την προσπάθειά του.

James Dean (2)

Αλλά κάποιοι σημείωσαν ότι η Spyder που ο Barris ισχυρίστηκε ότι ήταν του Dean φαινόταν σε ύποπτα «καλή» κατάσταση σε σύγκριση με το αυτοκίνητο στις φωτογραφίες από τον τόπο του δυστυχήματος. Προφανώς, δεν πίστεψαν όλοι όλες τις ιστορίες του Barris.

Υπάρχει ένα γνωστό τμήμα του Little Bastard που έχει επιβιώσει, ένας άξονας μετάδοσης που ανακαλύφθηκε στη Μασαχουσέτη τον Μάρτιο του 2020. Μετά το θάνατο του McHenry, η χήρα του είχε πουλήσει τη συλλογή εξαρτημάτων του σε άλλους αγωνιζόμενους και συλλέκτες αυτοκινήτων, και έτσι κατέληξαν σε τυχαία μέρη των ΗΠΑ.

Αυτός ο άξονας μετάδοσης αποθηκεύτηκε κάτω από μια βεράντα για μια δεκαετία και στη συνέχεια σε ένα κιβώτιο για άλλες τρεις δεκαετίες, προτού πωληθεί σε δημοπρασία στις 21 Μαΐου του 2021, έναντι 387.000 δολαρίων. Ανήκει πλέον στον Zak Bagans, παρουσιαστή της τηλεοπτικής σειράς «Ghost Adventures» στο κανάλι Discovery Plus και εκτίθεται στο «The Haunted Museum» (Στοιχειωμένο Μουσείο) που διατηρεί στο Λας Βέγκας.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!