Ο τετράκις Πρωταθλητής της Formula 1, Max Verstappen πιστεύει ότι η ομάδα της Red Bull πρέπει να επικεντρωθεί στη επίλυση των προβλημάτων του μονοθεσίου της 2025 αντί να ανησυχεί για την ταυτότητα του team-mate του, έπειτα από την αντικατάσταση του Liam Lawson από τον Yuki Tsunoda.
O Verstappen έκανε like σε μία ανάρτηση του συμπατριώτη του Giedo van der Garde που σχολίασε την αλλαγή οδηγών της Red Bull «πλησιάζει περισσότερο σε bullying ή σε κίνηση πανικού», καθώς «έδωσαν στον Liam δύο αγώνες μόνο και μόνο για να συντρίψουν το πνεύμα του». Άλλωστε, και ο αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko, είχε δηλώσει ότι ο Verstappen ήταν αντίθετος προς την αλλαγή αυτή.
Ο Verstappen δήλωσε επί του θέματος στο paddock της Suzuka: «Έκανα like στο κείμενο, οπότε υποθέτω ότι αυτό μιλάει από μόνο του, σωστά; Δεν το έκανα κατά λάθος. Μοιράστηκα την αντίδρασή μου με την ομάδα. Όχι μόνο για την ανταλλαγή, αλλά για τα πάντα. Το συζητήσαμε αυτό ήδη κατά τη διάρκεια του τελευταίου αγωνιστικού Σαββατοκύριακου και πίσω στο εργοστάσιο. Μερικές φορές δεν είναι απαραίτητο να μοιράζεσαι πάντα τα πάντα δημοσίως».
«Νομίζω ότι το κύριο πρόβλημά μας είναι ότι το μονοθέσιό μας δεν είναι εκεί που θέλουμε να βρίσκεται. Όλοι το γνωρίζουν αυτό μέσα στην ομάδα και σε αυτό εστιάζω, για να είμαι ειλικρινής. Διότι μόλις το μονοθέσιο γίνει πιο ανταγωνιστικό και γενικότερα πιο εύκολο στην οδήγηση, τότε νομίζω ότι ακόμα και στο δεύτερο μονοθέσιο θα έρθει ούτως ή άλλως λίγο πιο φυσικά».
Η προσπάθεια της Red Bull να κάνει το φετινό μονοθέσιο πιο φιλικό στην οδήγηση, χωρίς να κυνηγά τις μέγιστες τιμές αεροδυναμικού φορτίου δεν απέδωσε τους καρπούς που θα ήθελε. Φαίνεται ότι έχει δυσκολευτεί επίσης να βρει το ιδανικό σημείο λειτουργίας του μονοθεσίου σε σχέση με τους αντιπάλους της.
Ο Verstappen σχολίασε: «Είναι λίγο πιο νευρικό, λίγο πιο ασταθές σε διάφορες φάσεις των στροφών, από ό,τι έχουν συνηθίσει κάποιοι από τους team-mate μου. Κάποια κομμάτια είναι σαφώς ταχύτερο από εκεί (την ομάδα) που ήρθαν. Αλλά να τα συνθέσεις όλα μαζί είναι μάλλον λίγο πιο δύσκολο».
Άλλωστε, τα ίδια τα προβλήματα μεταβάλλονται. Η RB21 έχει παρατηρηθεί να παρουσιάζει από αστάθεια του πίσω μέρους στην είσοδο των στροφών, έως υποστροφή στο apex τους. Η διόρθωση ενός τομέα μπορεί να επηρεάσει τον άλλο και όπως λέει ο Verstappen, «δεν είναι εύκολο να βρεθεί η χρυσή τομή».
«Νομίζω ότι είναι ένας συνδυασμός πολλών πραγμάτων. Εξαρτάται επίσης από την ταχύτητα της στροφής, την άσφαλτο, τα ελαστικά, την υπερθέρμανση, τις ανωμαλίες, τα kerb. Ορισμένες πίστες είναι πιο περιοριστικές από άλλες. Κάποια θέματα είναι πιο εύκολο να λυθούν από άλλα. Όλοι προσπαθούν με όλες τους τις δυνάμεις να κάνουν το μονοθέσιο πιο γρήγορο».
Όσον αφορά τη σημαντικότητα ενός δυνατού team-mate στο κυνήγι του τίτλου οδηγών, ο Verstappen σχολίασε: «Ο κόσμος έχει διαφορετικές απόψεις σχετικά με αυτό. Για μένα προσωπικά, να είσαι η κυρίαρχη ομάδα, το πρώτο μονοθέσιο, αυτό είναι πολύ πιο σημαντικό, γιατί από εκεί και πέρα μπορείς να ελέγξεις το αποτέλεσμα αντί να βασίζεσαι στα αποτελέσματα των άλλων. Σε αυτό πρέπει να επικεντρωθούμε. Να προσπαθήσουμε να επιστρέψουμε εκεί».
Όσον αφορά το προβάδισμα της McLaren, o Verstappen δήλωσε: «Κάθε πίστα είναι λίγο διαφορετική, αλλά αυτή τη στιγμή βρίσκονται αρκετά άνετα μπροστά. Αλλά ποτέ μη λες ποτέ. Ερχόμαστε σε κάθε αγώνα προσπαθώντας να αντλήσουμε το καλύτερο δυνατό από το μονοθέσιο, αλλά αυτή τη στιγμή, δεν νομίζω ότι ακόμα και αν βελτιστοποιήσουμε την απόδοσή μας, αυτό είναι αρκετό. Αλλά συνεχίζουμε να δουλεύουμε. Προσπαθούμε να έχουμε αναβαθμίσεις και φέτος, αλλά αν θα είναι αυτό αρκετό για να νικήσουμε τη McLaren είναι πολύ δύσκολο να το πούμε, γιατί και οι άλλοι βελτιώνονται».
Οι δηλώσεις του Tsunoda
Παράλληλα, ο Yuki Tsunoda, ανέφερερε ότι επικοινώνησαν μαζί του οδηγοί που έχουν περάσει από την ομάδα της Red Bull, όπως ο Pierre Gasly και ο Sergio Perez: «Έλαβα ένα μήνυμα από τον Pierre ότι ήθελε να μου τηλεφωνήσει για την εμπειρία που είχε στη Red Bull, τα πράγματα που έπρεπε να είχε κάνει εκεί, και ήθελε να μοιραστεί μερικές ιδέες που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν για τους επόμενους αγώνες».
«Οπότε αυτό ήταν πολύ ευγενικό εκ μέρους του και ήταν χρήσιμες συμβουλές. Επίσης, έλαβα από τον Checo και όλους τους οδηγούς της οικογένειας Red Bull, πολύ υποστηρικτικά μηνύματα. Αυτοί οι δύο με υποστηρίζουν πολύ, οπότε το εκτιμώ πολύ. Και ο Pierre ένας από τους οδηγούς που πραγματικά σέβομαι περισσότερο».
Αντιθέτως, ο Tsunoda δεν έλαβε κάποιο αντίστοιχο μήνυμα από τον Helmut Marko: «Το πρώτο τηλεφώνημα που δέχτηκα ήταν από τον Christian (Horner, επικεφαλής της ομάδας της Red Bull) αμέσως μετά την Κίνα, ότι ίσως θα έπρεπε να είμαι προετοιμασμένος για το πότε τα πράγματα θα αλλάξουν λίγο. Υποθέτω ότι ήταν την Τρίτη ή κάτι τέτοιο».
«Παραδόξως, ο Marko δεν μου είχε τηλεφωνήσει ακόμα, κάτι πολύ ασυνήθιστο. Έτσι, δεν είμαι σίγουρος αν ήταν απασχολημένος με άλλα πράγματα. Ανυπομονώ να τον δω, πώς θα αντιδράσει. Αλλά ναι, είναι πολύ ασυνήθιστο. Από την F3 στην F1, πάντα μου τηλεφωνούσε, αλλά αυτή τη φορά δεν μου τηλεφώνησε. Έτσι, είμαι σίγουρος ότι δεν υπάρχει κάτι από την πλευρά του. Εξακολουθούμε να έχουμε μια καλή σχέση, οπότε ας δούμε πώς θα αντιδράσει σε αυτό».
Όσον αφορά τη δύσκολη φύση της Red Bull RB21 και τι θα μπορούσε να μοιραστεί μαζί του ο Verstappen, ο Tsunoda δήλωσε: «Νομίζω ότι ακόμα και αν χτυπούσα τον ώμο του και τον ρωτούσα για το μονοθέσιο, δεν νομίζω ότι θα έλεγε την αλήθεια. Οπότε προσπαθώ να το ανακαλύψω μόνος μου στα δεδομένα πώς οδηγεί, καθώς και στα onboard βίντεο. Όπως είπα, δεν αισθάνθηκα ακόμα την ξεκάθαρη δυσκολία του μονοθεσίου. Θα το νιώσω ο ίδιος, και είμαι σίγουρος ότι εξαρτάται και από το στυλ οδήγησης. Θα συμπεριφέρεται λίγο διαφορετικά».
Yuki climbing onboard the Honda RA272 #F1
🎥Red Bull pic.twitter.com/tErLZfXmJo
— Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) April 3, 2025
«Μόλις νιώσω το μονοθέσιο… με την πενταετή εμπειρία μου, πιστεύω ότι θα μου δώσει κάποιες ιδέες για να το λύσω. Και αν πραγματικά δυσκολεύομαι, ή οτιδήποτε… όχι, δεν νομίζω ότι θα τον ρωτήσω. Απλά θα προσπαθήσω να το ανακαλύψω με τους μηχανολόγους μου, οι οποίοι μέχρι στιγμής ήταν πολύ εξυπηρετικοί. Μου έδωσαν ήδη κάποιες ιδέες σχετικά με το είδος των χαρακτηριστικών που δίνουν στους οδηγούς λίγη αυτοπεποίθηση. Αυτές οι πληροφορίες έχουν ήδη κολλήσει στο μυαλό μου και είναι αρκετά σαφείς. Οπότε, θα δω πώς θα πάει μετά το FP1».
Η αντίδραση του Lawson
Από την πλευρά του, ο Liam Lawson δήλωσε για την αντικατάστασή του: «Είναι ίσως κάτι που δεν περίμενα τόσο νωρίς, αλλά προφανώς δεν είναι δική μου απόφαση. Δεν είχα ιδέα στην Κίνα. Ήταν κάτι που αποφασίστηκε, υποθέτω τη Δευτέρα ή την Τρίτη μετά τον αγώνα. Το έμαθα μετά την Κίνα. Νομίζω ότι για όλους μας ήταν μάλλον απροσδόκητο. Αλλά ήταν μετά το Σαββατοκύριακο. Ήταν περισσότερο σαν να ήταν τελειωμένη υπόθεση, θα έλεγα. Έφυγα από την Κίνα, ξεκινώντας τις προετοιμασίες για την Ιαπωνία και ουσιαστικά είχα ένα τηλεφώνημα που μου έλεγε τι επρόκειτο να συμβεί».
«Ήταν σίγουρα ένα σοκ, ειλικρινά. Δεν ήταν κάτι που το περίμενα. Οι συζητήσεις που κάναμε, επίσης, νομίζω ότι δεν έτειναν προς αυτή την κατεύθυνση, οπότε σίγουρα δεν ήταν κάτι που περίμενα. Ένιωθα ότι με περισσότερο χρόνο, ειδικά αν πήγαινα σε μέρη που είχα ξαναπάει, με το μονοθέσιο να είναι αρκετά δύσκολο, νομίζω ότι αυτό θα βοηθούσε και θα μου άρεσε πολύ αυτή η ευκαιρία. Αλλά προφανώς, δεν είναι δική μου απόφαση, οπότε είμαι εδώ για να εκμεταλλευτώ στο έπακρο αυτήν».
«Όταν μου το είπαν ήταν δύσκολο για μένα. Είχα 1-2 ημέρες για να το σκεφτώ. Και μετά ήμουν στη Faenza για τις προετοιμασίες με τη VCARB, να φτιάχνω κάθισμα. Μετά, βασικά είσαι συγκεντρωμένος στη δουλειά. Έχω την ευκαιρία να βρίσκομαι ακόμα στη Formula 1 και να συνεχίσω να αγωνίζομαι, και αυτό είναι το κυριότερο για μένα. Και με αυτή την ευκαιρία, είμαι ενθουσιασμένος που βρίσκομαι εδώ. Προφανώς, ήταν ένα δυνατό ξεκίνημα στη σεζόν για αυτή την ομάδα, οπότε υποθέτω ότι είναι συναρπαστικό για μένα να έρχομαι τώρα εδώ σε αυτή τη θέση».
«Νομίζω ότι η αυτοπεποίθηση δεν αλλάζει πολύ. Όλοι μας έχουμε αρκετή αυτοπεποίθηση για να είμαστε εδώ, να φτάσουμε στη Formula 1 και να είμαστε στο άθλημα. Αν δεν έχεις αυτή την αυτοπεποίθηση, νομίζω, ότι το κάνει πολύ, πολύ δύσκολο. Νομίζω ότι όλοι μας το έχουμε αυτό από τη φύση μας. Δεν αλλάζει πραγματικά το πώς αισθάνομαι για τον εαυτό μου».
Το «mea culpa» του Horner
Ο Christian Horner τέλος, παραδέχθηκε: «Τα προηγούμενα χρόνια ίσως προωθήσαμε οδηγούς πολύ νωρίς. Αν θυμηθώ την εποχή του Alex Albon… Ο Pierre Gasly πέρασε βιαστικά, όταν ο Daniel Ricciardo μετακόμισε στη Renault εκείνη την εποχή. Ιδιαίτερα στη Red Bull Racing, ίσως μετακινήσαμε αυτούς τους νεαρούς πολύ νωρίς. Αλλά για αυτό έχουμε ένα πρόγραμμα νεαρών οδηγών και μια δεξαμενή ταλέντων που θέλουμε να αναπτύξουμε και να επενδύσουμε σε αυτήν».
Συγκεκριμένα για τον Lawson, ο Horner δήλωσε: «Νομίζω ότι του ζητήσαμε πάρα πολλά πολύ νωρίς. Έτσι, η αλλαγή αυτή είναι για να καλλιεργήσει, και πάλι, το ταλέντο που ξέρουμε ότι έχει, πίσω στη θέση της Racing Bulls, ενώ παράλληλα θα δώσει στον Yuki την ευκαιρία και θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε την εμπειρία που έχει».
«Νομίζω ότι με όλα όσα είδαμε στην Αυστραλία και την Κίνα, μπορούσατε να δείτε ότι αυτό επηρέαζε πολύ άσχημα τον Liam. Θα μπορούσαμε να το είχαμε αφήσει, και πιστεύω ότι ο Liam είναι ένας οδηγός με ταλέντο. Ίσως μέσα σε μισή σεζόν να είχε φτάσει εκεί, αλλά απλά δεν έχουμε τόσο χρόνο».
«Ήταν κάτι που ήταν ξεκάθαρο στους μηχανολόγους της ομάδας, πόσο πολύ ο Liam δυσκολευόταν με όλα αυτά, και μπορούσες να δεις αυτό το βάρος στους ώμους του. Οι μηχανικοί έρχονταν σε μένα πολύ ανήσυχοι για αυτό και στο τέλος της ημέρας, νομίζω ότι ήταν το λογικό πράγμα που έπρεπε να κάνουμε».