Δοκιμάζουμε το νέο Honda Jazz e:HEV Advance Sport

Το Jazz επιμένει στην πολυχρηστική του ιδιοσυγκρασία και την υβριδική του υπόσταση, αλλά πλέον προβάλλει και μια νέα, σπορ πτυχή του ιδιόμορφου χαρακτήρα του.

Δοκιμάζουμε το νέο Honda Jazz e:HEV Advance Sport

Το Jazz επιμένει στην πολυχρηστική του ιδιοσυγκρασία και την υβριδική του υπόσταση, αλλά πλέον προβάλλει και μια νέα, σπορ πτυχή του ιδιόμορφου χαρακτήρα του.

Το Honda Jazz στη νεότερη ιστορία (η αρχή είχε γίνει το μακρινό 1982) συνεχίζει απαρέγκλιτα στη φιλοσοφία που χάραξε το μοντέλο του 2001: ένα σουπερμίνι με ψηλό ανάστημα που είναι κορυφαίο σε πρακτικότητα, αξιοπιστία και οικονομία. Στην πρόσφατη, 4η γενιά του 2020, η Honda επέλεξε το δρόμο της υβριδικής τεχνολογίας.

Φυσικά, δεν ήταν η πρώτη φορά που βλέπαμε ένα υβριδικό Jazz – αυτό είχε συμβεί δυο γενιές και 13 χρόνια νωρίτερα. Μόνο που πλέον, το ιαπωνικό σουπερμίνι είναι διαθέσιμο στην ευρωπαϊκή – και ελληνική – αγορά αποκλειστικά ως e:HEV, που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει full hybrid με ενισχυμένη την ηλεκτροκίνηση. Το πώς, θα το δούμε / θυμηθούμε παρακάτω.

Αρχικά, ας δούμε λίγο τις αλλαγές που φέρνει το facelift του 2023. Νέα μάσκα (επιτέλους!) και προφυλακτήρες που αναβαθμίζουν την εμφάνιση και της δίνουν μια πιο δυναμική αύρα – κυρίως στο Jazz και λιγότερο στο Crosstar, ισχυρότερο υβριδικό σύστημα και τη νέα έκδοση Advance Sport με σπορτίφ χαρακτήρα, την οποία και δοκιμάζουμε.

Υβριδικό ιππικό

Όλες οι αλλαγές στο νέο Jazz είναι καλοδεχούμενες, αλλά περισσότερο απ’ όλες είναι η αύξηση της απόδοσης στο υβριδικό σύστημα κίνησης. Οι μηχανικοί της Honda ασχολήθηκαν με όλα τα επιμέρους εξαρτήματα αναβαθμίζοντας συνολικά το e:HEV.

Αύξησαν λοιπόν την ισχύ του ατμοσφαιρικού βενζινοκινητήρα VTEC των 1,5 λίτρων στους 107 ίππους (από 97 PS), του βασικού ηλεκτροκινητήρα που κινεί το αυτοκίνητο στους 122 ίππους (από 109 PS) και του ηλεκτρικού μοτέρ/γεννήτριας που κυρίως φορτίζει τη μπαταρία στους 106 ίππους (από 95 PS). Αλλαγές έχει υποστεί και το αυτόματο κιβώτιο μίας σχέσης.

Στην οδήγηση, το σύστημα δίνει έμφαση στην ηλεκτροκίνηση και λειτουργεί με τρία προγράμματα τα οποία εναλλάσσονται αυτόματα και διαρκώς:

  • EV Drive: Η μπαταρία ιόντων λιθίου (0,8 kWh) παρέχει απευθείας ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος κινεί μόνος του το αυτοκίνητο. Στο φρενάρισμα γίνεται ανάκτηση ενέργειας για τη φόρτιση της μπαταρίας.
  • Hybrid Drive: Ο βενζινοκινητήρας παρέχει ισχύ στο μοτέρ/γεννήτρια που με τη σειρά του τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα. Η περίσσεια ισχύος από το βενζινοκινητήρα μπορεί να αξιοποιηθεί για την επαναφόρτιση της μπαταρίας μέσω του μοτέρ/γεννήτριας.
  • Engine Drive: Ο βενζινοκινητήρας, συνήθως στις υψηλές ταχύτητες του αυτοκινητόδρομου, συνδέεται απευθείας με τους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη και συμβάλλει στην κίνηση του οχήματος.

Στην πράξη, η λειτουργία του συστήματος έχει βελτιωθεί σημαντικά, όχι μόνο σε επιδόσεις αλλά και σε θόρυβο. Καθώς ο βενζινοκινητήρας χρησιμοποιείται κυρίως για τη φόρτιση της μπαταρίας, οι στροφές λειτουργίας του δεν συνάδουν με την ταχύτητα του οχήματος. Στο προ-facelift μοντέλο λειτουργούσε σταθερά σε ψηλές στροφές όταν υπήρχε ανάγκη φόρτισης της μπαταρίας, με συνέπεια να ακούγεται περισσότερο από το επιθυμητό.

Αυτό, στο νέο Jazz έχει αλλάξει. Ο βενζινοκινητήρας λειτουργεί πλέον λιγότερο και δεν ενοχλεί με θόρυβο, συμβάλλοντας σε πολύ πιο ήσυχες διαδρομές. Αν και η Honda δεν αναφέρει κάτι, είναι πολύ πιθανό να έχει ενισχυθεί και η μόνωση της καμπίνας.

Όταν βέβαια σανιδώσεις το γκάζι, ο 1.5 VTEC βγαίνει ηχητικά στο προσκήνιο. Επιλέγοντας όμως το προφίλ οδήγησης Sport, το σύστημα μιμείται τη λειτουργία αυτόματου κιβωτίου, δίνοντας την ψευδαίσθηση πως αλλάζει σχέσεις όσο ανεβαίνει η ταχύτητα του αυτοκινήτου.

Η ενδιαφέρουσα αυτή αίσθηση συνοδεύεται και από αποτελεσματικότητα. Το Jazz Advance Sport επιταχύνει με σθένος όταν του ζητηθεί. Φτάνει από στάση στα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 9,6’’ (Elegance: 9.4’’) και μέχρι τη μέγιστη ταχύτητα των 175 χλμ./ώρα.

Όσο για τα paddles πίσω από το τιμόνι, δεν είναι εκεί για να αλλάζουν ταχύτητες, αλλά για να ρυθμίζουν τη ισχύ ανάκτησης ενέργειας, του πόσο έντονα δηλαδή θα φρενάρει το αυτοκίνητο στο άφημα του γκαζιού για να εκμεταλλευτεί την επιβράδυνση και να φορτίσει τη μπαταρία. Στο ίδιο αποσκοπεί και η επιλογή «Β» στον λεβιέ του κιβωτίου.

Όλα τα παραπάνω μπορεί να ακούγονται τεχνικά περίπλοκα – και είναι. Στην πράξη, το Jazz οδηγείται εύκολα, όπως ένα οποιοδήποτε αυτόματο σουπερμίνι και συνδυάζει καλές επιδόσεις με εξαιρετική οικονομία καυσίμου. Σπάνια ένα νέο αυτοκίνητο, ακόμη και στο πιο αυστηρό πρότυπο μετρήσεων WLTP, καταφέρνει να πετύχει την κατανάλωση που ανακοινώνει ο κατασκευαστής.

Αν το επιδιώξεις, λοιπόν, θα δεις σχετικά εύκολα 4,6 λτ./100 χλμ. στο trip computer, αλλά ακόμη κι αν αφεθείς και κινηθείς σβέλτα, δύσκολα θα ανεβείς πάνω από 5,5 λτ./100 χλμ..

Ευχάριστη αποτελεσματικότητα

Στο Jazz Advance Sport, με την πιο σφικτή ρύθμιση της ανάρτησης συγκριτικά με τις υπόλοιπες εκδόσεις, όλα αυτά συνοδεύονται από ευχάριστη οδική συμπεριφορά. Το τιμόνι είναι άμεσο, το πλαίσιο στιβαρό, τα φρένα δυνατά και με καλή αίσθηση και τα συστήματα υποβοήθησης του πλούσιου, στάνταρ πακέτου Honda SENSING επεμβαίνουν διακριτικά και αποτελεσματικά. Στο σύνολο, το Jazz e:HEV είναι ένα αυτοκίνητο που απολαμβάνεις να οδηγείς, είτε χαλαρά είτε γρήγορα, και που σου εμπνέει εμπιστοσύνη και αυτοπεποίθηση να πιέσεις σε δρόμο με στροφές.

Παράλληλα, η σφικτή ανάρτηση δεν δείχνει να δυσανασχετεί ιδιαίτερα σε λακκούβες και ανωμαλίες. Αν παρόλα αυτά η άνεση είναι ψηλότερα στις προτεραιότητες από την οδηγική αίσθηση, τότε οι απλές εκδόσεις αποτελούν πιο λογική επιλογή.

Καμπίνα σε ρυθμούς Jazz

Στο εσωτερικό, οι αλλαγές είναι περιορισμένες και έχουν να κάνουν κυρίως με τις επενδύσεις. Στο ταμπλό υπάρχουν δύο ψηφιακές οθόνες, μία 7’’ TFT για τον πίνακα οργάνων, και μια μεγαλύτερη, αφής 9” για το σύστημα πολυμέσων. Αμφότερες περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό και είναι εύχρηστες και ευανάγνωστες.  Η ποιότητα κατασκευής είναι προσεγμένη, η εργονομία σωστά μελετημένη, η θέση οδήγησης βολική και η πρακτικότητα κορυφαία.

Μεγάλο μερίδιο στο τελευταίο οφείλεται βέβαια στα έξυπνα πίσω καθίσματα, τα κλασικά Magic Seats που αποτελούν σήμα κατατεθέν όλων των γενιών του Jazz και τα οποία μπορούν είτε να αναδιπλωθούν πλήρως δημιουργώντας ένα μεγάλο χώρο φόρτωσης 1.205 λίτρων, είτε να ανασηκωθεί το έδρανό τους έτσι ώστε να επιτρέψουν τη φόρτωση όρθιων αντικειμένων.

Οι χώροι επιβατών είναι κορυφαίοι για την κατηγορία των σουπερμίνι, όχι όμως και το πορτμπαγκάζ των 304 λίτρων που απλώς ικανοποιεί. Θήκες και αποθηκευτικοί χώροι πάντως, αποκλείεται να λείψουν από κανέναν…

Τσιμπημένο αλλά μοναδικό

Τι έχουμε λοιπόν; Ένα όμορφο, καλοφτιαγμένο, εξαιρετικά πρακτικό και οικονομικό σουπερμίνι με ευχάριστο οδηγικό χαρακτήρα και πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας. Σε πρώτη ανάγνωση, με αρχική τιμή 27.500 € η οποία ανεβαίνει στα 31.200 € για την έκδοση Advance Sport της δοκιμής, το νέο Jazz e:HEV είναι «τσιμπημένο».

Το Honda Jazz δεν είναι όμως το σουπερμίνι που θα επιλέξεις μετά από βασανιστική έρευνα αγοράς και βάζοντας κάτω όλα τα δεδομένα σε πίνακες και εξέλ. Το νέο Jazz θα το πάρει με κλειστά μάτια αυτός που έχει εμπειρία από την ποιότητα “Honda η οποία μετουσιώνεται σε υψηλή αξία και κορυφαία αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα με διάρκεια στο χρόνο, στοιχεία που κάνουν την αγορά του μια επένδυση που έχει νόημα.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Γ. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!