Δοκιμάζουμε την ΚΤΜ 690 Enduro R

Ψηλή, λεπτή, ανάλαφρη και εκρηκτική αν ψάξεις τα όρια του χαρακτήρα της. Από την άλλη είναι οικονομική και φιλική για κάθε μέρα. H αντιφατική KTM 690 Enduro R είναι ότι χρειάζεσαι για να σου φτιάξει τη μέρα. Και τη νύχτα!

Δοκιμάζουμε την ΚΤΜ 690 Enduro R

Ψηλή, λεπτή, ανάλαφρη και εκρηκτική αν ψάξεις τα όρια του χαρακτήρα της. Από την άλλη είναι οικονομική και φιλική για κάθε μέρα. H αντιφατική KTM 690 Enduro R είναι ότι χρειάζεσαι για να σου φτιάξει τη μέρα. Και τη νύχτα!

ΚΤΜ 690 Enduro R: Παρατηρώντας σήμερα τη θέση της KTM σαν εταιρεία διαπιστώνεις μια πλούσια γκάμα που δεν περιορίζεται σε off road ρεπερτόριο. Σαφώς καθαρόαιμα Enduro και Motocross επικρατούν, άλλωστε η αυτοκρατορία χτίστηκε μέσα από χωμάτινες κατακτήσεις πρωταθλημάτων, όμως πλέον συναντάς και Naked Bikes και Sport Tourer ως ξεκάθαρα ασφάλτινες επιλογές.

Η δυναμική παρουσία της Αυστριακής εταιρείας στο MotoGP οφείλει να εξαργυρωθεί και σε πωλήσεις, σε ένα κοινό που προσπερνά τα τακουνάτα ελαστικά και προτιμά γόμες μαλακές σε διαδρομές ασφαλτοστρωμένες.

Αυτοδυναμία στην γκάμα φυσικά επικρατεί στις Adventure επιλογές που έχουν την τιμητική τους, είναι ουκ ολίγες και θαυματουργές ξεκινώντας από τα 250 κ.εκ και κορυφώνονται με το 1290 Super Adventure S, που πρακτικά είναι ένας V2 ταξιδιωτικός γίγαντας 1.301 κ.εκ..

Στο πεδίο Travel στην σκαλέτα της κατηγοριοποίησης συναντάς από την μικρότερη μέχρι την μεγαλύτερη Adventure, μοτοσυκλέτες που δηλώνουν ξεκάθαρα ότι οι δρόμοι δεν έχουν όρια και ως χάραξη και ως τοποθεσία ή τερέν.

Ανάμεσά τους λοιπόν στριμώχνεται μια διαχρονική προσωπικότητα για KTM που κάνει το καλύτερο focus στην Ready to Race φιλοσοφία στην καθημερινή χρήση και ακούει στο όνομα 690 Enduro R. Και αν ψάχνεις την πραγματική περιπέτεια και την everyday συναρπαστική οδήγηση, από εδώ ξεκινάς.

Μολότοφ με τακούνια

Η αγέρωχη εντούρο σιλουέτα της 690 Enduro R και η μονοκύλινδρη υπερκυβισμένη καρδιά της, συνηθίζεται να φωλιάζει στην επιθυμία συνειδητοποιημένων αναβατών που αναγνωρίζουν το ταλέντο της. Στην μοτοσυκλετιστική μας εξέλιξη ως αναβάτες η αναρρίχηση από τα μικρά κυβικά της απένταρης νιότης, στα μεγάλα είναι δεδομένη. Μέχρι να γνωριστείς με αυτά και να ξεδιαλύνει το τοπίο για το αν τα χρειάζεσαι πραγματικά, για τη χρήση που κάνεις. Από εκεί και ύστερα επιστρέφεις στις ρεαλιστικές σου ανάγκες.

Αν για παράδειγμα δεν είσαι χιλιομετροφάγος εσύ και η παρέα σου, δεν χρειάζεσαι χίλια και βάλε κ.εκ. που θα σε δυσκολεύουν καθημερινά και θα μειώνουν την ευελιξία χρήσης. Αν πάλι κινείσαι κατά βάση solo και σε τρώει τα Σαββατοκύριακα η βουνίσια αναζήτηση της ιδανικής διαδρομής, αν έχεις και ένα δεύτερο σετ ελαστικών εμφανώς πιο τακουνάτο από τα πρώτης τοποθέτησης Mitas E-07, τότε η 690 Enduro R είναι η μοτοσυκλέτα που πρέπει να σε απασχολήσει. Προϋπόθεση, να έχεις θητεύσει έστω και για λίγο στην εντούρο κοινότητα και να μην είσαι ευκαιριακός επισκέπτης, όχι τίποτα άλλο αλλά για να αξιολογήσεις την λιτότητα των χαρισμάτων της. Και εξηγούμαι ευθύς αμέσως.

Στην 690 Enduro R η σέλα είναι ψηλά, στα 936 χιλ. είναι στενή και σκληρή, ενώ χωροταξικά θα υποδεχτεί αθλητικούς σωματότυπους, αν θέλουμε να συζητάμε και για μεταφορά συνεπιβάτη. Αν είσαι κάτω του 1,80 μ. ύψος δύσκολα θα νιώσεις την επαφή των ποδιών με το έδαφος βολική, ενώ και το κόψιμο του τιμονιού είναι περιορισμένο. Το πολυόργανο είναι μεν digital, αλλά λιλιπούτιο για να χαρακτηριστεί πίνακας οργάνων. Συναγωνίζεται σε μέγεθος το προφίλ μιας μπάρας δημητριακών, παρόλα αυτά αν τον ψάξεις και δεχτείς τις λεπτές ενδείξεις του, θα βρεις πλήθος πληροφοριών, ακόμα και λειτουργία στροφόμετρου.

Είναι ξεκάθαρο λοιπόν πως ανήκει στα μεγάλα εντούρο οπότε ακολουθεί τις εξοπλιστικές τους τάσεις. Παρόλα αυτά στην “δρομίσια” χρήση δεν θα του λείψει κάτι και είναι σύγχρονα εξοπλισμένο για το μέγεθος του.

Συναντάς λοιπόν Cornering ABS με Off Road Mode, και δυνατότητα απενεργοποίησης, δύο χάρτες στην ηλεκτρονική ανάφλεξη και Quiskshifter +MTC (Motorcycle Traction Control) και MSR (Motor Slip Regulation), το γνωστό σύστημα που συμπληρώνει τον έλεγχο της πρόσφυσης. Αναλύοντας το περιληπτικά, αν για παράδειγμα ο αναβάτης αφήσει απότομα το γκάζι σε ολισθηρή άσφαλτο (π.χ βρεγμένη διαγράμμιση) το MSR επεμβαίνει προληπτικά αυξάνοντας σκόπιμα τις στροφές κατά την επιβράδυνση, για να μην εμφανιστεί “μπλοκάρισμα” του πίσω τροχού.

Όλα αυτά τα ηλεκτρονικά λοιπόν που έχουν περάσει στα δεδομένα της 690 Enduro R, την καθιστούν πολεμική μεν, σύγχρονη και προστατευτική δε. Το Hardwade της μοτοσυκλέτας περιλαμβάνει σωληνωτό χωροδικτύωμα, πλαίσιο με Dakar σχεδιαστική υπόσταση 18 συνεχόμενων νικών στο ενεργητικό του, ενώ το πλαστικό υποπλαίσιο είναι ταυτόχρονα και το ρεζερβουάρ και βρίσκεται κάτω από τη σέλα, με την τάπα πλήρωσης στην ουρά της KTM.

Κορυφαίες και οι αναρτήσεις της WP, με τη σειρά XPLOR να αναλαμβάνει τον έλεγχο και στους δυο τροχούς προσφέροντας 250 χιλ. διαδρομής, υπεραρκετά για την χρήση travel enduro. Το ανεστραμμένο μπροστινό σύστημα είναι διαμέτρου 48 χιλ. και πλήρως ρυθμιζόμενο, κάτι που φυσικά συμβαίνει και στο πίσω αμορτισέρ, που εδράζεται σε μοχλικό.

Η παραδοσιακά πορτοκαλί μοτοσυκλέτα της KTM, συνεχίζει τον εντυπωσιακό εξοπλισμό της με προμηθευτές όπως η Brembo για τα – συνοδευόμενα από σωληνάκια υψηλής – φρένα με δίσκους 300 και 240χιλ. εμπρός πίσω, με διπίστονη δαγκάνα και μονοπίστονη αντίστοιχα. Τα δε στεφάνια των τροχών, είναι DID – Dirtstar.

Η εργονομία της 690 Enduro R είναι εύστοχη, με απλούς και λειτουργικούς διακόπτες, σωστές γωνίες στο τρίγωνο χέρια, πόδια, κορμός, ώστε να την απολαμβάνεις ξεκούραστα ακόμα και στην αστική καθημερινότητα. Κάθεσαι επάνω και έχεις απόλυτο έλεγχο είτε καθιστός είτε όρθιος ενώ μπορείς να μεταφέρεσαι σε όλο το μήκος της σέλας απο το λαιμό μέχρι την τάπα του ρεζερβουάρ, έτσι όπως αρμόζει σε μια μοτοσυκλέτα που χαρακτηρίζεται πολεμική.

Εξημερωμένος κανίβαλος

Ο κινητήρας είναι μονοκύλινδρος, 4βάλβιδος με μονό εκκεντροφόρο, κερδισμένος σε πολιτισμό με αντίβαρα να περιορίζουν τους κραδασμούς και με χωρητικότητα 693 κ.εκ.. Με τη μέγιστη ισχύ να σκαρφαλώνει στο εντυπωσιακό νούμερο των 75 ίππων στις 8.000 σ.α.λ και τη ροπή στα 73,5 Nm μπορούμε να μιλάμε για τη δυνατότερη μονοκύλινδρη παραγωγής – μέχρι νεοτέρας (Ducati Hypermotard 698 Mono).

Υπολόγισε τώρα και το βάρος που πλήρες υγρών δεν ξεπερνά τα 160 κιλά και έχεις μια πρώτη ιδέα του τι πρόκειται να γευτείς στην επιθετική γκαζιά. Αν έχεις εμπειρία από Ιαπωνικά μονοκύλινδρα παρόμοιου κυβισμού κάνε reset – alt – delete στο μυαλό σου και πάμε από την αρχή.

Από την 690 Enduro R δεν θα λείψει ποτέ η δύναμη για να προβείς σε βελτιώσεις. Στροφάρει απίστευτα για το μέγεθος του πιστονιού του και εκεί που άλλα μονοκύλινδρα λαχανιάζουν και αρνούνται, αυτό ανεβάζει σαν 250άρι. Ακόμα και αν πετάξεις το ανοξείδωτο καζάνι εκεί πίσω που έχει το ρόλο εξάτμισης για χάρη ενός after market, θα κερδίσεις δυο – τρία κιλά βάρος, θα ανακουφίσεις την περιοχή και τον κινητήρα από τις υψηλές θερμοκρασίες, όμως θα χάσεις την ήσυχη λειτουργεία του μονοκύλινδρου. Θα κερδίσεις βέβαια λίγο απόδοση και μπάσο ήχο.

Με το Quickshifter απλοποιείς τις γρήγορες προς τα πάνω αλλαγές στο 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων και η 690 Enduro R κάνει την πλάκα της στις επιταχύνσεις αφήνοντας πίσω της ικανές μοτοσυκλέτες μεγαλύτερου κυβισμού και όλα αυτά με τη σούζα στο τσεπάκι της. Αν έχεις επιλέξει τον χάρτη 1, δεν θα τη ζήσεις και απλά θα διακτινίζεσαι με τον μονοκύλινδρο να λυσσάει.

Με τον 2 όμως, που εκπροσωπεί και την χωμάτινη χρήση, καταφέρνει χωρίς μεταβολή της συνολικής απόδοσης να διαμορφώσεις τη χαρτογράφηση με ροπή χαμηλότερα και να απελευθερώσει τα ηλεκτρονικά που κρατάνε τον εμπρός τροχό στο έδαφος. Τώρα καλό είναι να αποφεύγεις την σούζα με 1η στο σασμάν, γιατί ευδοκιμεί το ξαφνικό καπάκι και να την απολαμβάνεις απο εκεί και πάνω, ενώ δεν είναι απαραίτητη η χρήση συμπλέκτη για να εμφανιστεί, αρκεί η λίγο παραπάνω περιστροφή της γκαζιέρας.

Και βέβαια η δύναμη είναι παρούσα ώστε να εμφανίσει σούζα στην έξοδο μιας στροφής αρκεί να το θελήσεις. Η απουσία κραδασμών κάνει την 690 Enduro R καλοτάξιδη ακόμα και με 140 χιλ./ώρα στο ηλεκτρονικό πολυόργανο τα οποία μπορεί να τα κρατάει ολημερίς και με ένα άνοιγμα του γκαζιού να καλπάζει τάχιστα στα 160 – 170 χιλ./ώρα. Το θέμα είναι εσύ πόσο αντέχεις χωρίς υποψία ανεμοκάλυψης να κρατηθείς για ώρα σε τέτοιες ταχύτητες.

Για την ιστορία και ως ένδειξη της ισχύς, το ψηφιακό όργανο σε απόλυτη ευθεία και με τον αναβάτη αγέρωχο δείχνει κοντά στα 190 χιλ./ώρα, ενώ με το κράνος να ακουμπάει στο τιμόνι φλερτάρει με τα 200. Η ουσία είναι ότι δύναμη υπάρχει και για να ταξιδέψεις και για να προσπεράσεις και για να εντυπωσιάσεις.

Στα 120-130 χιλ./ώρα, που καλούνται και τα τακουνάτα χωμάτινα ελαστικά να μην αποδημήσουν, η 690 Enduro R απλά χασμουριέται. Ταυτόχρονα καταφέρνει να μην απογειώνει την κατανάλωση που στρογγυλοκάθεται ανάμεσα στα 4,5 με 6,5 λτ./100 χλμ. αναλόγως ρυθμού, κάτι που με το ρεζερβουάρ των 13,5 λίτρων μεταφράζεται σε 225 με 300 χιλιόμετρα αυτονομίας.

Η συμπεριφορά της ανάρτησης κλίνει προς την σπορ πλευρά της οδήγησης και λιγότερο προς την άνεση. Κάτι αναμενόμενο όταν θέλεις να προσελκύσεις τους σκληροπυρηνικούς που γοητευμένοι από την Ready to Race φιλοσοφία της KTM, περιμένουν και ένα ανάλογα καλοστημένο πολεμικό άτι, που στρίβει και φρενάρει υποδειγματικά. Και το εισπράττουν μεγαλοπρεπώς!

Το μακρύ μεταξόνιο(1.504 χιλ.) και το άκαμπτο πλαίσιο συνεργάζεται εξαιρετικά με τις ποιοτικές αναρτήσεις και η ελαφριά και σχετικά ψηλή KTM, παραμένει ακλόνητη στα πολλά και εύστοχη στις εντολές του αναβάτη. Μπορείς να την εμπιστευθείς, την νιώθεις πολύ ελαφρύτερη και το ωφελεί και στη θέση του ρεζερβουάρ που διαπρέπει στην συγκέντρωση μαζών. Από την άλλη ο ανεφοδιασμός, όταν είναι φορτωμένη γίνεται αφού ξεφορτώσεις κάτι χρονοβόρο και όχι ευχάριστο.

Η ουσία της συμπεριφοράς της όμως είναι μια πανάλαφρη στις αλλαγές κλίσης μοτοσυκλέτα, ένα σοβαρό παιχνίδι που σε προκαλεί για ταρζανιές και σου προσφέρει απόλυτο έλεγχο. Κάτι που προσφέρει σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό απο τη στιγμή που περάσεις στο χώμα, για το οποίο είναι προσανατολισμένη. Το απόλυτο εργαλείο για χώμα βέβαια απαιτεί δύο σημαντικές συνθήκες. Χωμάτινα ελαστικά και μαλακότερες ρυθμίσεις στην ανάρτηση που έτσι κι αλλιώς είναι σφιχτή και ζητάει επιθετικό και γνώστη αναβάτη στη σέλα του (ή καλύτερα, όρθιο στα μασπιέ της).

Ειδική και συνειδητοποιημένη

Στην τιμή των € 13.200 ευρώ, η 690 Enduro R δεν αποτελεί αγοραστικό δέλεαρ, τη στιγμή που στον ίδιο τιμοκατάλογο μπορείς να βρεις εναλλακτικές, είτε είσαι εραστής της χωμάτινης περιπέτειας είτε αναζητάς την εκδρομική λύση που θα σε ταξιδέψει με άνεση σε κάθε τερέν.

Μπορεί λοιπόν να απομακρύνει τη λογική, παραμένει όμως δυνατή στην συναισθηματική σχέση που δημιουργεί με τον αναβάτη που ξέρει τι είναι αυτό που ζητά.

Θυμάσαι και αναπολείς την εποχή που τα μεγάλα μονοκύλινδρα on-off ήταν ιδανικά για τον ρόλο πολλαπλής χρήσης που περιλαμβάνει, αστική καθημερινότητα, εκδρομές και χωμάτινη περιήγηση; Θες να την ξαναζήσεις με ένα σύγχρονο τρόπο; Η KTM 690 Enduro R σου κλείνει το μάτι και σου προσφέρει το ιδανικό μοτοσυκλετιστικό πακέτο που χρειάζεσαι.

Εκρηκτικός κινητήρας που σου μακραίνει τα χέρια αν το ζητήσεις, φιλικός και οικονομικός ταυτόχρονα αν καταφέρεις να μην του ζητάς το top της απόδοσης. Πλαίσιο, αναρτήσεις και περιφερειακά που του δίνουν χαρακτήρα πρωταθλητή και μια σειρά από ηλεκτρονικά που το κάνουν αρνί και λύκο κατ’ επιλογήν του αναβάτη.

Αν ψάχνεις λοιπόν την μια και μοναδική, αυτή που θα σου φτιάχνει τη διάθεση όπως παλιά και ακόμα περισσότερο, αυτή που σε γυρίσει ηλικιακά στη νιότη και θα δώσει νόημα στις καθημερινές σου βόλτες μικρές ή μεγάλες, αυτή που θα γυρίζεις να την κοιτάς αφού την παρκάρεις, τότε προτίμησε την μεγάλη πορτοκαλί μονοκύλινδρη. Είναι αυτή που θα εκπληρώσει τις φαντασιώσεις σου, έχεις δεν έχεις!

ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΓΙΑΝΝΙΔΗΣ

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!