Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) δημοσίευσε σήμερα, 14 Μαΐου, μια νέα έρευνα, στην οποία φαίνεται η σημαντική άνοδος στις παγκόσμιες πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (αμιγώς ηλεκτρικά και Plug-In υβριδικά).
Πιο συγκεκριμένα, η έκθεση δείχνει ότι παρά τους πρόσφατες οικονομικές αναταραχές, που έχουν ασκήσει πίεση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεπέρασαν τις προσδοκίες, καθώς αυτά γίνονται όλο και πιο προσιτά.
Οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 17 εκατομμύρια παγκοσμίως το 2024, με αποτέλεσμα το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων να ξεπεράσει για πρώτη φορά το 20%.
- Mercedes-Benz: Νέες εκδόσεις Iconic με όφελος τιμής έως και 6.000 ευρώ
- Toyota Relax: Το νέο πρόγραμμα εγγύησης που φτάνει έως και τα 11 χρόνια
- Nissan All Clear Service με έκπτωση 25% σε ανταλλακτικά & αξεσουάρ
- Το νέο SUV που πρωταγωνιστεί στην ηλεκτροκίνηση
- Το SUV που αναβαθμίστηκε και είναι διαθέσιμο με όφελος 5.000 €
Η Κίνα παραμένει ηγέτιδα δύναμη στη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων της χώρας μέσα στο 2024. Μάλιστα ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Κίνα πέρυσι (περισσότερα από 11 εκατομμύρια) είναι ισοδύναμος με το σύνολο των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν παγκοσμίως το 2022.
Οι αναδυόμενες αγορές της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής έχουν επίσης γίνει νέα κέντρα ανάπτυξης, με τις συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε αυτές τις περιοχές να αυξάνονται κατά περισσότερο από 60% το 2024.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά περίπου 10% σε ετήσια βάση. Για πρώτη φορά, περισσότερα από ένα στα δέκα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην ήπειρο ήταν ηλεκτρικά.
Στην Ευρώπη οι πωλήσεις δεν παρουσίασαν την ίδια αυξητική πορεία, καθώς τα προγράμματα επιδοτήσεων και άλλες υποστηρικτικές πολιτικές περιορίστηκαν. Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ωστόσο παρέμεινε γύρω στο 20%.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η μέση τιμή αγοράς ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου μειώθηκε μέσα στο 2024, εν μέρει χάρη στον αυξανόμενο ανταγωνισμό αλλά και χάρη στο μειωμένο κόστος για την παραγωγή μπαταριών. Το πιο ξεκάθαρο παράδειγμα μείωσης τιμών εντοπίζεται στην Κίνα. Εκεί, πάνω από το 65% του συνόλου των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν πέρυσι είχαν χαμηλότερη τιμή από τα αντίστοιχα συμβατικά αυτοκίνητα, ακόμη και χωρίς κίνητρα αγοράς.
Δεν ισχύει όμως παντού η ίδια συνθήκη. Η έρευνα αναφέρει σαν παραδείγματα τη Γερμανία και την Αμερική, όπου η μέση τιμή ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μπαταρία παρέμεινε κατά 20 και 30% υψηλότερη αντίστοιχα, από εκείνη του συμβατικού αντίστοιχου αυτοκινήτου.
Τα λειτουργικά έξοδα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένουν σταθερά φθηνότερα σε πολλές αγορές, με βάση τις τρέχουσες τιμές της αγοράς ενέργειας. Ακόμα και αν οι χρηματιστηριακές τιμές του πετρελαίου μειωθούν στο επίπεδο των 40 μονάδων, η λειτουργία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ευρώπη θα εξακολουθεί να κοστίζει περίπου το μισό από τη λειτουργία ενός συμβατικού αυτοκινήτου με τις σημερινές τιμές οικιακής ηλεκτρικής ενέργειας και με φόρτιση στο σπίτι.
Σύμφωνα με την έκθεση, η Κίνα, η οποία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 70% της παγκόσμιας παραγωγής, εξήγαγε σχεδόν 1,25 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε άλλες χώρες το 2024.
Στο 40% οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως το 2030
Παρά την αβεβαιότητα, οι τρέχουσες πολιτικές δείχνουν ότι το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις συνολικές παγκόσμιες πωλήσεις θα υπερβεί το 40% το 2030. Η Κίνα αναμένεται να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία, με στόχο 80% μερίδιο ως το τέλος της δεκαετίας.
Στην Ευρώπη, οι στόχοι για μείωση των εκπομπών CO2 αναμένεται να οδηγήσουν σε μερίδιο 60%, ελαφρώς χαμηλότερα από την περσινή πρόβλεψη, ενώ στις ΗΠΑ, οι εκτιμήσεις είναι πλέον πιο μετριοπαθείς: το μερίδιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται στο 20%, κάτω από τις προηγούμενες προβλέψεις. Στη Νοτιοανατολική Ασία, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα φτάσουν το 25% των πωλήσεων έως το 2030, ενώ στα δίτροχα και τρίτροχα οχήματα το ποσοστό θα αγγίξει το 33%.
Σε όλους τους τύπους οχημάτων, η ανάπτυξη των EVs αναμένεται να εκτοπίσει άνω των 5 εκατ. βαρελιών πετρελαίου ημερησίως έως το 2030, με τη μισή εξοικονόμηση να προέρχεται από την Κίνα.