Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Οι τιμές τους υποχωρούν στην Κίνα, αυξάνονται στην Ευρώπη

Αντίθετη πορεία ακολουθούν οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων την τελευταία δεκαετία

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Οι τιμές τους υποχωρούν στην Κίνα, αυξάνονται στην Ευρώπη

Αντίθετη πορεία ακολουθούν οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων την τελευταία δεκαετία

Ενδιαφέροντα συμπεράσματα βγαίνουν από την τελευταία έκθεση της JATO Dynamics σχετικά με την εξέλιξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στην Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη τα τελευταία 10 χρόνια. Ενώ οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα έχουν υποχωρήσει σε μεγάλο βαθμό, στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ αυξάνονται σταθερά.

Η έκθεση «EVs-A pricing challenge» περιλαμβάνει δεδομένα και πληροφορίες της JATO για την αυτοκινητοβιομηχανία, και αναλύει τις τιμές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παράλληλα με τον αντίκτυπο των κυβερνητικών κινήτρων στην ανάπτυξη σε αυτές τις αγορές.

Ενώ οι κυβερνήσεις επηρεάζονται όλο και περισσότερο από τα περιβαλλοντικά ζητήματα και την πράσινη ατζέντα τα τελευταία χρόνια, η έκθεση διαπιστώνει ότι δεν γίνονται αρκετές ενέργειες για την παραγωγή προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων σε διάφορες αγορές.

Ενώ οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για EV, έχουν μειωθεί σχεδόν κατά το ήμισυ (47%) από το 2011, στις ΗΠΑ και την Ευρώπη  σημειώθηκε αύξηση των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων την ίδια χρονική περίοδο, κατά 38% και 28% αντίστοιχα.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έρχονται φέτος και το 2022

Η επιτυχία της Κίνας στην παραγωγή προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της απόφασης της κυβέρνησής να επενδύσει σημαντικά στην εγχώρια αγορά ήδη από το 2009. Σήμερα, οι καταναλωτές στην Κίνα μπορούν να αγοράσουν ένα ολοκαίνουργιο ηλεκτρικό όχημα από μόλις 3.700 ευρώ. Σε απόλυτη αντίθεση, η μέση τιμή λιανικής για ένα ηλεκτρικό όχημα στις ΗΠΑ συνεχίζει να αυξάνεται ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλη μεγάλη παγκόσμια αγορά και ανέρχεται τώρα σε 36.200 ευρώ, από 26.200 ευρώ το 2011.

Οι μέσες τιμές λιανικής σήμερα είναι οι υψηλότερες στην Ευρώπη. Τον Μάιο του 2021, τα ηλεκτρικά οχήματα ήταν κατά μέσο όρο 52% πιο ακριβά από τα συμβατικά στο Ηνωμένο Βασίλειο και 54% πιο ακριβά στην Ολλανδία. Στη Γερμανία, η μέση τιμή λιανικής πώλησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι 39.755 ευρώ έναντι 36.979 ευρώ για συμβατικά οχήματα. Η Νορβηγία είναι η μόνη εξαίρεση, με τη μέση τιμή λιανικής για ηλεκτρικά να είναι 44.500 ευρώ σε σύγκριση με 53.000 ευρώ για συμβατικά αυτοκίνητα.

Μέχρι σήμερα, τα κίνητρα των κυβερνήσεων ήταν ένας σημαντικός παράγοντας που υποστήριζε την αυτοκινητοβιομηχανία ώστε να αντισταθμίζει το χάσμα τιμών μεταξύ των συμβατικών και των ηλεκτρικών οχημάτων. Η δέσμευση της Κίνας για την ανάπτυξη προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων έχει ενισχύσει την αγορά σε τέτοιο βαθμό που η κυβέρνηση βρίσκεται σε διαδικασία σταδιακής κατάργησης των κινήτρων, ενώ οι κατασκευαστές στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ εξακολουθούν να βασίζονται σε τέτοια σχέδια για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους.

Στις ΗΠΑ, οι φορολογικές ελαφρύνσεις έχουν επιταχύνει την ανάπτυξη της αγοράς premium ηλεκτρικών οχημάτων, αποτυγχάνοντας όμως να βοηθήσουν τους αγοραστές χαμηλότερου εισοδήματος να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα με τους κατασκευαστές να μην καταφέρνουν να  αναπτύξουν μια πραγματικά προσιτή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Δίνοντας προτεραιότητα στην περιβαλλοντική δράση τα τελευταία χρόνια, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν αναπτύξει μια σειρά προγραμμάτων παροχής κινήτρων, συμπεριλαμβανομένων φοροαπαλλαγών και επιδοτήσεων με διαφορετικά αποτελέσματα σε κάθε χώρα. Τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για την Ευρώπη, μένει να δούμε αν η απόσυρση αυτών των κινήτρων θα αναγκάσει τους κατασκευαστές να αντιδράσουν ή θα τους ρίξει χαμηλότερα από τους Κινέζους ανταγωνιστές τους.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!