Οι υψηλές τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος θα παραμείνουν για τουλάχιστον 2-3 χρόνια ακόμη, σύμφωνα με τη νεότερη εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ως αποτέλεσμα, προκαλούν ντόμινο αυξήσεων σε όλους τους κλάδους, ανάμεσά τους και αυτός της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Εμπορικός Διευθυντής της Nissan Νικ. Ι. Θεοχαράκης, Μάριος Μπαρκής, αναφέρθηκε στα προβλήματα που προκαλούνται στο χώρο του αυτοκινήτου, μιλώντας στην εκπομπή «5 λεπτά στο δρόμο», στα Παραπολιτικά 90.1 και τον Βαγγέλη Κιούση.
«Πρακτικά, ως μια παραγωγική δραστηριότητα της Ευρώπης, θα αυξηθεί το κόστος παραγωγής των αυτοκινήτων, άρα προφανώς θα δούμε μία επιπλέον αύξηση της τιμής. Το δυσάρεστο είναι ότι το γεγονός πέφτει πάνω σε μια κακή συγκυρία, όπου βλέπουμε ότι υπάρχουν αυξήσεις τιμών και σε επίπεδο πρώτων υλών και στο κόστος των μεταφορικών. Οπότε σε αυτό το παιχνίδι των αυξήσεων μπαίνει πια και η ενέργεια, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερα τα κόστη παραγωγής ενός αυτοκινήτου και τελικά την τιμή που θα πληρώσει ο καταναλωτής».
Οι συνεχείς αλλαγές στο κόστος της ενέργειας, προκαλούν συχνές αυξήσεις στις τιμές των αυτοκινήτων, σύμφωνα με τον κ. Μπαρκή. «Πλέον και ο χώρος του αυτοκινήτου έχει μπει στην λογική των εβδομαδιαίων αναπροσαρμογών τιμών, όπως περίπου κινούνται όλα τα προϊόντα. Γιατί οι κατασκευαστές αυτοκινήτων οφείλουν να απορροφήσουν κόστη που αλλάζουν πια όχι 1-2 φορές το χρόνο βάσει συμφωνιών, αλλά ανάλογα με την παραγωγική δυνατότητα κάθε προμηθευτή».
Πώς η αύξηση του κόστους ενέργειας θα επηρεάσει την ηλεκτροκίνηση; Τόσο σε πανευρωπαϊκό όσο και σε ελληνικό επίπεδο;
«Το κομμάτι της ηλεκτροκίνησης θα επηρεαστεί στο πλαίσιο αξιολόγησης του κόστους χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Φυσικά αυτό αφορά χώρες όπου υπάρχει μεγάλη διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου μέχρι τώρα ήταν ότι πρακτικά είχε χαμηλότερο κόστος καυσίμου, έναντι των παραδοσιακών καυσίμων. Τώρα φαίνεται ότι αυτή η ισορροπία μάλλον διαταράσσεται. Παρόλο που υπάρχει αύξηση και στα ορυκτά καύσιμα, ταυτόχρονα επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό το κόστος παραγωγής του ηλεκτρισμού, θα επηρεάσουν και το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος. Άρα σε χώρες όπου υπάρχουν μεγάλοι στόλοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ναι μπορεί να δημιουργήσει προβληματισμό. Στην περίπτωση της Ελλάδας όπου ακόμα η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ περιορισμένη και από πολύ συγκεκριμένα κοινά, δεν θα είναι η πρώτη κουβέντα. Βλέποντάς το πιο μακροπρόθεσμα, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι το υψηλό κόστος ηλεκτρικού ρεύματος καθιστά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λιγότερο οικονομικά, από ό,τι θεωρούσαμε έως τώρα».
Σύμφωνα με τον κ. Μπαρκή, ο καταναλωτής πρέπει να αγοράζει ένα νέο αυτοκίνητο όταν κρίνει ότι το έχει ανάγκη και όχι με βάση προβλέψεις για την μελλοντική πορεία της τιμής του.
«Η συμβουλή που δίνω και τώρα είναι αυτή που έχω επαναλάβει όλα αυτά τα χρόνια: Ο αγοραστής πρέπει να αγοράζει αυτοκίνητο όταν το χρειάζεται. Οποιαδήποτε άλλη πρόβλεψη για καλύτερα ή χειρότερα δεν έχει καμία αξία και δεν μπορεί να στηριχθεί σε κάποιο συγκεκριμένο δεδομένο. Σίγουρα υπάρχει μία τάση αύξησης των τιμών των αυτοκινήτων, το βλέπουμε και στην Ελλάδα τα τελευταία 3-4 χρόνια. Δεν νομίζω ότι θα αναστραφεί, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι θα πάμε σε υπερπαραγωγή αυτοκινήτων και βελτίωση των τιμών.
Παράλληλα, η έλλειψη ημιαγωγών έχει προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στον όγκο παραγωγής νέων αυτοκινήτων διεθνώς. Σύμφωνα με τον κ. Μπαρκή, στην πλειοψηφία των εταιρειών, ο προβλεπόμενος χρόνος παράδοσης ενός καινούργιου αυτοκινήτου στην ελληνική αγορά κυμαίνεται από 4 έως 12 μήνες.