Τι προσέχουμε όταν αγοράζουμε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο

Έγγραφα, αμάξωμα, μηχανικά μέρη, βιβλίο συντήρησης: Όλα όσα πρέπει να ελέγξουμε πριν αγοράσουμε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.

Τι προσέχουμε όταν αγοράζουμε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο

Έγγραφα, αμάξωμα, μηχανικά μέρη, βιβλίο συντήρησης: Όλα όσα πρέπει να ελέγξουμε πριν αγοράσουμε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.

Η εύρεση ενός καλού μεταχειρισμένου είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία, που απαιτεί χρόνο, τρέξιμο και υπομονή. Είναι πολύ εύκολο να αγοράσουμε ένα αυτοκίνητο που δεν έχει δεχθεί την απαιτούμενη φροντίδα και συντήρηση, που έχει υποστεί ταλαιπωρία και που μοιραία θα βγάζει συχνά βλάβες, ή ένα όχημα που έχει εμπλακεί σε σοβαρό ατύχημα, με ό,τι σημαίνει αυτό για την ασφάλεια που προσφέρει στο δρόμο.

Μην ξεχνάμε πως στην «πιάτσα» υπάρχουν και πολλοί επιτήδειοι, ιδιώτες και επαγγελματίες έμποροι. Γι’ αυτό θα πρέπει να προσέξουμε πολύ πριν την αγορά. Αυτά είναι τα σημεία που πρέπει οπωσδήποτε να ελέγξουμε πριν αγοράσουμε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.

Άδεια οδήγησης / ΚΤΕΟ

Κανείς δεν θα ήθελε να βρεθεί στη δυσάρεστη θέση, αφού αγοράσει ένα αυτοκίνητο να ανακαλύψει εκ των υστέρων παρατυπίες στην άδεια κυκλοφορίας. Γι’ αυτό θα πρέπει να ελέγξετε ότι ο αριθμός κινητήρα (πεδίο P.5) και ο αριθμός πλαισίου ή VIN (πεδίο Ε) που αναγράφονται στο έντυπο της άδειας κυκλοφορίας αντιστοιχούν με τους αριθμούς πάνω στο αυτοκίνητο.

Ο αριθμός πλαισίου είναι χτυπημένος πάνω σε κάποιο μεταλλικό σημείο, στο αυτοκίνητο, συνήθως στο χώρο του κινητήρα, στη λαμαρίνα που χωρίζει την καμπίνα. Σε κάποια μοντέλα ίσως βρίσκεται στο πάτωμα του συνοδηγού ή στο πορτμπαγκάζ, κάτω από τη μοκέτα. Ο αριθμός του κινητήρα είναι χαραγμένος πάνω στο μοτέρ, σε μια μικρή γυαλισμένη επιφάνεια που δείχνει σαν ταμπελάκι.

Επίσης σημαντικός είναι ο έλεγχος του πιστοποιητικού ΚΤΕΟ. Έτσι κι αλλιώς, για να γίνει η μεταβίβαση ενός αυτοκινήτου θα πρέπει αυτό να έχει περάσει από τεχνικό έλεγχο. Ωστόσο, στο αντίστοιχο έντυπο θα δείτε αφενός τυχόν παραλήψεις ή παρατηρήσεις που έχουν διαπιστωθεί, καθώς και τα χιλιόμετρα των προηγούμενων ελέγχων, για να βεβαιωθείτε πως το κοντέρ δεν είναι «γυρισμένο». Τσεκάρετε επίσης ότι υπάρχει κάρτα ελέγχου καυσαερίων σε ισχύ.

Ιστορικό συντήρησης

Ζητήστε από τον ιδιοκτήτη/πωλητή να σας δείξει το βιβλίο συντήρησης του οχήματος. Εκεί θα πρέπει να υπάρχουν καταγεγραμμένα όλα τα service που έχουν γίνει. Ένα book service που δεν είναι ενημερωμένο ή ακόμη χειρότερα δεν υπάρχει, δείχνει τουλάχιστον έναν αμελή ιδιοκτήτη. Αν ο πωλητής σας πει πως έχει κάνει πρόσφατα μεγάλο service, ζητήστε του να σας δείξει τις αποδείξεις για να βεβαιωθείτε.

Δώστε βάση σε σημαντικές εργασίες που θα πρέπει να έχουν γίνει. Για παράδειγμα, η αντικατάσταση ιμάντα εκκεντροφόρου (αν το μοτέρ δεν έχει καδένα), ο οποίος κανονικά θα πρέπει να αλλάζει κάθε 60-80.000 χλμ. Η συγκεκριμένη εργασία είναι ακριβή σε κόστος και αν δεν γίνει, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να σπάσει ο ιμάντας και να πάθει τεράστια – έως και ανεπανόρθωτη – ζημιά ο κινητήρας.

Αμάξωμα

Ένα αμάξωμα με πολλές γρατζουνιές και μικροχτυπήματα, εκτός από το κόστος που συνεπάγεται για την επισκευή τους, είναι σημάδι επίσης πως η χρήση του αυτοκινήτου δεν ήταν και η καλύτερη. Αν πάλι κάποια τμήματα του αμαξώματος φαίνονται φρεσκοβαμμένα ή οι αρμοί έχουν ανομοιομορφία, τότε πιθανότατα έχει γίνει επισκευή μετά από τρακάρισμα. Εδώ χρειάζεστε οπωσδήποτε τη γνώμη φανοποιού.

Έντονα γδαρσίματα και χτυπήματα στις ζάντες φανερώνουν επίσης πολλές επαφές με κράσπεδα και εμπόδια, που συνεπάγονται πιθανές φθορές στα ημιαξόνια, στα ρουλεμάν, στην κρεμαγέρα και στην ανάρτηση.

Ελέγξτε επίσης για εξογκώματα, σκισίματα ή μεγάλη φθορά στα ελαστικά, στοιχεία που σημαίνουν πως χρήζουν άμεσης αντικατάστασης. Η ανομοιόμορφη φθορά στα ελαστικά είναι επίσης δείγμα πως το αυτοκίνητο χρειάζεται τουλάχιστον ευθυγράμμιση. Στη χειρότερη περίπτωση κρύβεται μια κακή επισκευή ενός άσχημου ατυχήματος.

Εσωτερικό

Ελέγξτε τα καθίσματα, το τιμόνι και τις επενδύσεις γενικότερα. Από αυτά παίρνετε μια ένδειξη για το πόσο φρόντιζε ο ιδιοκτήτης το αυτοκίνητο, αλλά και για το αν τα χιλιόμετρα που γράφει ο χιλιομετρητής είναι πραγματικά. Για παράδειγμα, δεν μπορεί ένα αυτοκίνητο με έντονη φθορά στο κάθισμα του οδηγού ή/ και στο τιμόνι να έχει 50.000 χλμ. στο κοντέρ.

Ελέγξτε επίσης τη σωστή λειτουργία διάφορων στοιχείων του εξοπλισμού, όπως το κεντρικό κλείδωμα, ο κλιματισμός, τα ηλεκτρικά παράθυρα και καθρέπτες. Μια απλή φαινομενικά δυσλειτουργία μπορεί να οφείλεται σε κάποιο ακριβό ηλεκτρονικό εξάρτημα.

Τέλος, τσεκάρετε αν υπάρχει και αν ανάβει το λαμπάκι του αερόσακου, καθώς και για τυχόν σκισίματα ή επισκευές στα σημεία που υπάρχουν αερόσακοι: τιμόνι, ταμπλό, καθίσματα (στο πλάι) και κολόνες. Πολλοί επιτήδειοι δεν αντικαθιστούν τους αερόσακους που άνοιξαν σε κάποιο ατύχημα, λόγω υψηλού κόστους.

Κινητήρας, ανάρτηση, φρένα

Λεπτομερής έλεγχος επιβάλλεται στα μηχανικά μέρη του οχήματος. Το καλύτερο είναι αυτός να γίνει στο συνεργείο στο οποίο θα συντηρούμε το αυτοκίνητο μετά την αγορά. Μπορούμε όμως πριν να κάνουμε και μόνοι μας ένα μικρό τσεκ-απ. Ελέγχουμε για παράδειγμα τις στάθμες του λιπαντικού, του ψυκτικού υγρού, του υγρού φρένων και του υγρού για το υδραυλικό τιμόνι. Όλες θα πρέπει να βρίσκονται κοντά στην ένδειξη «max».

Αφού βάλουμε μπροστά τον κινητήρα τον αφήνουμε λίγο να ζεσταθεί. Στη συνέχεια πατάμε ελαφρά το γκάζι για να ανεβάσει τις στροφές γύρω στις 2.500 σ.α.λ. και παρατηρούμε αν ακούγεται κάποιος περίεργος θόρυβος. Καλό είναι να κάνουμε και μια μικρή βόλτα για να δούμε ότι ο κινητήρας τραβάει με προθυμία και ότι το κιβώτιο αλλάζει σωστά τις ταχύτητες χωρίς να κομπιάζει.

Κατά την κίνηση του αυτοκινήτου, παρατηρούμε αν ακούγονται περίεργοι ήχοι όπως σφυρίγματα ή κραδασμοί. Ελέγχουμε επίσης ότι με το τιμόνι ίσιο το αυτοκίνητο πάει ευθεία, ότι το τιμόνι δεν έχει πολύ τζόγο, ότι τα φρένα πιάνουν καλά και ότι ο συμπλέκτης δεν απομονώνει πολύ ψηλά – ένδειξη πως μάλλον είναι φθαρμένος.

car exhaust smoke

Τέλος, ζητάμε από τον πωλητή να πατήσει το γκάζι με το όχημα ακινητοποιημένο και ελέγχουμε την εξάτμιση. Αν βγει μπλε καπνός, τότε ο κινητήρας καίει λάδι. Αν βγει λευκός καπνός (ενώ ο κινητήρας έχει ζεσταθεί), τότε το μίγμα καυσίμου είναι πολύ φτωχό και απαιτείται τουλάχιστον ρύθμιση. Μαύρος καπνός σημαίνει πως ο κινητήρας μπουκώνει, κάτι που μπορεί να είναι ένα απλό ή ένα πολύ σύνθετο πρόβλημα.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!