Τον περασμένο μήνα, η FIA αποκάλυψε ότι θα ξεκινήσει κάποιες δοκιμές με καλύμματα τροχών για να περιορίσει την ανάπτυξη σπρέι από τα ελαστικά σε βροχερές συνθήκες. Αυτό συμβαίνει διότι το σπρέι που ανασηκώνεται περιορίζει την ορατότητα των οδηγών και αυτός είναι ο βασικός περιοριστικός παράγοντας για αγώνες σε συνθήκες έντονης βροχής.
Οι εργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει για την αξιολόγηση της ιδέας και εκτιμάται ότι οι αρχικές εκδόσεις των καλυμμάτων θα μπορούσαν να είναι έτοιμα για χρήση σε αγώνες ήδη από το δεύτερο μισό της επόμενης σεζόν, αν και το 2024 είναι πολύ πιο πιθανό.
Τώρα, επικεφαλής τεχνικών θεμάτων για μονοθέσια της FIA, Νικόλαος Τομπάζης, εξήγησε μερικά από τα βασικά στοιχεία της ιδέας και γιατί τα καλύμματα τροχών θα χρησιμοποιούνται μόνο σε εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Ο Τομπάζης δήλωσε: «Πιστεύουμε ότι θα είναι μόνο κάτι που θα χρησιμοποιείται μερικές φορές το χρόνο, ίσως τρεις, κάτι τέτοιο. Δεν θέλουμε κάθε φορά που πέφτει μια σταγόνα βροχής, να πρέπει ξαφνικά να τοποθετήσουμε αυτά τα πράγματα».
Ο Τομπάζης δήλωσε ότι απώτερος στόχος είναι να αποφευχθεί η επανάληψη περιπτώσεων όπως το GP Βελγίου του 2021, όπου συμπληρώθηκαν μόνο μερικοί γύροι πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, καθώς οι συνθήκες ήταν ακατάλληλες για αγώνα.
Το θέμα έχει ανέβει στη λίστα προτεραιοτήτων μετά από τις καθυστερήσεις στο φετινό GP Ιαπωνίας στη Suzuka, λόγω κακών καιρικών συνθηκών. Ο Τομπάζης ανέφερε: «Το Spa του 2021 έχει αφήσει σημάδια στο άθλημα, επειδή ήταν μια πολύ ατυχής συγκυρία. Θα ήταν 10 φορές χειρότερα νομίζω αν είχαμε πάει μέχρι την Ιαπωνία και έπρεπε να τα μαζέψουμε και να φύγουμε. Πρέπει πραγματικά να το αποφύγουμε αυτό».
«Έχουμε τόσους πολλούς ανθρώπους που μας παρακολουθούν, θεατές που πληρώνουν εισιτήρια, ομάδες που ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο, και το να λέμε ξαφνικά ότι δεν μπορούμε να αγωνιστούμε δεν είναι πολύ υπεύθυνο εκ μέρους μας».
«Νομίζω ότι θα μας επιτρέψει να διεξάγουμε τους αγώνες πολύ πέραν του σημείου όπου επιβάλλεται η χρήση ελαστικών βροχής, καθώς τώρα, δεν αγωνιζόμαστε σχεδόν ποτέ με τα ελαστικά βροχής».
Η FIA έχει ήδη αρχίσει να διεξάγει κάποιες προσομοιώσεις σε υπολογιστές σχετικά με τα οφέλη των καλυμμάτων των τροχών, αλλά δήλωσε ότι δεν είναι εφικτό να αξιολογηθεί πως θα επηρεαστεί η ορατότητα από το σπρέι που ανασηκώνεται από το δάπεδο και όχι από τα ελαστικά.
Ο Τομπάζης δήλωσε: «Έχουμε κάνει πολλές προσομοιώσεις με CFD (υπολογιστική ρευστοδυναμική), επειδή θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι η επίδραση αυτών των εξαρτημάτων είναι σχετικά μικρή στη συνολική αεροδυναμική. Εξακολουθεί να υπάρχει επίδραση, αλλά όχι τεράστια».
«Επίσης, προσομοιώνουμε τα σταγονίδια της βροχής και ούτω καθεξής, και βλέπουμε πως αυτό επηρεάζει το σπρέι. Αυτό που αποτελεί πρόκληση στις προσομοιώσεις είναι να καθορίσουμε τη σχετική αναλογία του νερού που προέρχεται από τον διαχύτη σε σχέση με αυτό που προέρχεται από τα ελαστικά».
«Μόλις έχουμε μια λύση, θα μπορέσουμε να κατασκευάσουμε μερικά πρωτότυπα και να τα τρέξουμε σε κάποια μονοθέσια για να προσπαθήσουμε να τα αξιολογήσουμε σωστά. Περιμένω ότι θα είναι μια βελτίωση της τάξης του 50%».
Ο Τομπάζης διευκρίνισε επίσης ότι τα καλύμματα των τροχών θα παραμένουν στα μονοθέσια για ολόκληρο τον αγώνα από τη στιγμή που θα τοποθετούνται, αντί να αφαιρούνται αν οι καιρικές συνθήκες βελτιωθούν.
«Δεν θα ζητούσαμε να τοποθετηθούν ή να αφαιρεθούν βιαστικά», δήλωσε ο Τομπάζης. «Έτσι, η τοποθέτηση ή η αφαίρεσή τους θα γίνεται είτε πριν από τον αγώνα είτε κατά τη διάρκεια κόκκινης σημαίας. Αν ένας αγώνας ξεκινήσει με πολύ βροχή και στη συνέχεια η πίστα στεγνώσει, θα παραμένουν» (στα μονοθέσια).