F1: Τα μυστικά των λιπαντικών της F1

Παρακολουθήστε το βίντεο της Mercedes και της Petronas για τα μυστικά των λιπαντικών της Formula 1.

Μαζί με καύσιμα, τα λιπαντικά των μονοθεσίων της Formula 1 αποτελούν από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την σωστή λειτουργία μίας μονάδας ισχύος της Formula 1. Όλοι οι κατασκευαστές μονάδων ισχύος έχουν έναν αφιερωμένο τεχνικό συνεργάτη που προμηθεύει καύσιμα και λιπαντικά τα οποία είναι ειδικά σχεδιασμένα για να ενισχύουν την απόδοση του εκάστοτε υβριδικού V6, που ξεπερνά τους 1.000 ίππους.

Στην περίπτωση της ομάδας της Mercedes, η Petronas (από τη Μαλαισία) αναλαμβάνει αυτό το ρόλο, με τα λιπαντικά Syntium. Το λιπαντικό έχει το ρόλο να δημιουργεί ένα εξαιρετικά λεπτό προστατευτικό φιλμ (πάχους έως και 1 μικρόν, δηλαδή ενός χιλιοστού του χλστ. του μέτρου) μεταξύ περίπου 300 κινούμενων εξαρτημάτων του κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Αυτό αποτρέπει τη δημιουργία τριβής και την ανάπτυξη υπερβολικά υψηλών θερμοκρασιών καθώς και μεταλλικές επιφάνειες να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους μέσα στον κινητήρα, διότι αυτό θα οδηγούσε σε αστοχία.

Φανταστείτε την ορμή που δημιουργείται από την ανάφλεξη του μείγματος βενίζνης/αέρα στο θάλαμο καύσης των κυλίνδρων, που σπρώχνει προς τα κάτω τα έμβολα και τους διωστήρες, κάνοντας το στροφαλοφόρο άξονα να περιστρέφεται με ρυθμούς που ξεπερνούν ορισμένες φορές τις 11.000 σ.α.λ.

Το λιπαντικό είναι κατασκευασμένο να αντέχει δυνάμεις 8.500 φορές μεγαλύτερες από την επιτάχυνση της βαρύτητας (9.8 m/s2), πίεση 200 bar και θερμοκρασίες 100 βαθμών Κελσίου (όσον αφορά το λάδι υδραυλικού συστήματος).

F1 Mercedes V6 engine

Το λιπαντικό είναι υπεύθυνο σε μεγάλο βαθμό και για την ψύξη του κινητήρα και περνά μέσα από περίπλοκους διόδους περνώντας μέσα από τον V6. To λιπαντικό ταξιδεύει μέσα από τον κινητήρα, μειώνοντας τη θερμοκρασία του και περνά στη συνέχεια από τα ψυγεία που είναι εκτεθειμένα στη ροή αέρα και κατεβάζουν τη θερμοκρασία του λαδιού.

Η Petronas συνεργάζεται στενά με τη Mercedes στο σχεδιασμό των λιπαντικών για να βρει τον κατάλληλο συμβιβασμό μεταξύ απόδοσης και αξιοπιστίας για τον κινητήρα. Πρέπει να βρεθεί η κατάλληλη πυκνότητα, ενώ χρησιμοποιούνται και προσθετικά στοιχεία που μειώνουν την τριβή και θα αυξήσουν την απόδοση.

F1 Mercedes V6 crankshaft

Το ξηρό κάρτερ λαδιού είναι τοποθετημένο εμπρός από τον κινητήρα, και ο ειδικός σχεδιασμός του εξασφαλίζει ότι υπάρχει συνεχής ροή, παρά τα υψηλά πλευρικά και διαμήκη φορτία που σπρώχνουν το λιπαντικό στα τοιχώματα του κάρτερ. Από εκεί, περνά από ένα φίλτρο και μετά από την αντλία και διοχετεύεται στον κινητήρα. Οι φυγοκεντρικές δυνάμεις που αναπτύσσει ο στροφαλοφόρος άξονας το διαχέει σε όλα τα εξαρτήματα του κινητήρα.

Η βαρύτητα οδηγεί το λιπαντικό στο κάτω μέρος του κινητήρα, από όπου το συγκεντρώνει μία αντλία συλλογής, η οποία στη συνέχεια διαχωρίζει το λάδι από τον αέρα που έχει συλλεχθεί. Έπειτα, περνά από τα ψυγεία για να κατεβάσει τη θερμοκρασία του και ανατροφοδοτείται στο κάρτερ. Άλλη μία λειτουργία του λιπαντικού είναι να διατηρεί τον κινητήρα καθαρό, αποτρέποντας τη συσσώρευση κατάλοιπων, διασφαλίζοντας την αξιοπιστία.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!