Έτσι εκφράζονταν αρκετοί από τους οδηγούς και πρώην πρωταθλητές του WRC σε αρκετές κατ’ ίδιαν συζητήσεις μας για το Ράλλυ Ακρόπολις. Ήταν για αυτούς ένα είδος ακραίας σωματικής αλλά και συναισθηματικής άσκησης. Μια αναμέτρηση με την κόπωση, τη νύκτα, τη σκόνη αλλά και μια καλή γνωριμία με τη Ελληνική φύση.
Σε προσωπικό επίπεδο έχω πολλά να θυμάμαι, αλλά προχθές ψάχνοντας στο ηλεκτρονικό μου αρχείο, βρήκα το παρακάτω απόσπασμα μιας συγχαρητήριας επιστολής που είχα στείλει μαζί με ένα DVD στην οργανωτική επιτροπή του Ράλλυ Ακρόπολις, τον Ιούνιο του 2005 και έγραφα τα έξης.
«Με αγάπη και θαυμασμό αφιερώνω τα καλύτερα στιγμιότυπα του Ράλλυ Ακρόπολις 2005, σε εσάς που αξίζετε όλα τα συγχαρητήρια για μια επιτυχημένη διοργάνωση. Δώσατε ένα ζωντανό παράδειγμα σε όλον τον κόσμο, αφού με το ακούραστο ενδιαφέρον και την αξεπέραστη υπομονή σας, οργανώσατε αυτό που στην αρχή φαινόταν ακατόρθωτο».
- Ηλεκτρικό SUV από 23.900 €, με χαμηλό επιτόκιο 4,9% & 8ετή εγγύηση
- Audi: Επιδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων με όφελος έως 18.000 €
- OMODA & JAECOO: Όφελος έως 3.500 ευρώ για προ-παραγγελίες
- Δίλημμα Citroen C3: Βενζίνη με 16.900 € ή ηλεκτρικό με 18.900 €
- Τι πρέπει να έχει ένα μοντέλο για να αναδειχθεί "Αυτοκίνητο της χρονιάς";
- Πλούσιο, αυτόματο και χαρισματικό Premium C-SUV με τιμή 37.980 €
Εκείνη την περίοδο, ήμουν Events Director του WRC και μέσα στις αρμοδιότητες μου ήταν η εμπορική και τηλεοπτική ανάπτυξη των 16 χωρών που συμμετείχαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Τα συγχαρητήρια ήταν για την ιδέα και την εκτέλεση της σούπερ ειδικής διαδρομής στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας, στο οποίο είχαν παραβρεθεί 70 χιλιάδες θεατές. Η δε τηλεοπτική του προβολή είχε ξεπεράσει κάθε προηγούμενη εκδήλωση εκείνης της χρονιάς.
Τότε όμως οι πόροι ήταν λιγοστοί καθώς και η βοήθεια από το κράτος. Σε αντίθεση με άλλες χώρες, που τα πράγματα ήταν αντίστροφα. Για παράδειγμα η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία, η Ιαπωνία, και η Ουαλία ήταν μεταξύ αυτών που βοηθούσαν τους οργανωτές με γενναιόδωρα ποσά χορηγιών, προκειμένου να εξασφαλίσουν παγκόσμια προβολή. Πέρασαν αρκετά χρόνια μέχρι να καταλάβουν και οι δικές μας κυβερνήσεις ότι στην παγκοσμιοποίηση την οποία ζούμε, ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και τα αθλητικά γεγονότα Παγκοσμίου επιπέδου είναι πόλος έλξης, τουρισμού, εσόδων και προβολής της χώρας.
O Αντώνης Αργυρόπουλος με τον εννέα φορές πρωταθλητή του WRC, Sebastien Loeb
Η Nielsen που αξιολογεί σχεδόν όλα τα παγκόσμια πρωταθλήματα Motorsport, παλιότερα είχε κατατάξει το WRC ως το 2ο πιο ενδιαφέρον από τα μηχανοκίνητα σπορ στον κόσμο. Αυτές οι έρευνες περιλάμβαναν μετρήσεις που χρησιμοποιήθηκαν από πανεπιστημιακές μελέτες επιλεγμένων χωρών και αγώνων του WRC.
Πιο αναλυτικά:
Τα έμμεσα και άμεσα οικονομικά οφέλη από την οργάνωση ενός αγώνα WRC κατά μέσον όρο επιφέρουν ένα τζίρο 58 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι άμεσες οικονομικές επιπτώσεις ανέρχονται σε πάνω από 13 εκατομμύρια ευρώ έσοδα από ΦΠΑ, με την εκτίμηση για 500.000 ευρώ από φορολογικά έσοδα από τα γεύματα και 1,6 εκατομμύρια ευρώ φορολογικά έσοδα από άλλες πηγές, όπως διανυκτερεύσεις, αγορές προϊόντων, διασκέδαση κλπ.
Σε κάθε αγώνα συμμετέχουν περί τα 600 άτομα, που περιλαμβάνουν οδηγούς, μηχανικούς και βοηθούς καθώς επίσης αρκετοί χορηγοί με καλεσμένους που στο σύνολο τους φτάνουν σε πάνω από 1.500 άτομα. Ο μέσος όρος διαμονής για το 50% αυτών είναι στις τέσσερις ημέρες, ενώ για το άλλο 50% μέχρι 2 ημέρες.
Οι μετρήσεις αυτές έδειξαν ότι ένας μέσος όρος 150.000 θεατών παρακολουθεί τους αγώνες στις ειδικές διαδρομές για τουλάχιστον δύο ημέρες. Μέσα σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται και αρκετοί ξένοι που επισκέπτονται την χώρα και συνεχίζουν τις διακοπές τους εκεί.
Η Nielsen επίσης υπολόγισε το όφελος της προβολής από κάθε αγώνα. Δηλαδή πόσα χρήματα θα κόστιζε ο τηλεοπτικός χρόνος προβολής για την χώρα, το όνομα του κάθε αγώνα, καθώς και τους κατασκευαστές και χορηγούς. Τα μεγέθη ήταν μεγάλα και ανέρχονταν σε 50 εκατομμύρια ευρώ για κάθε αγώνα WRC.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις του 2020 για το WRC, υπολογίζεται ότι αν κατά μέσον όρο θα παρακολουθήσουν το Ράλλυ Ακρόπολις, περίπου 65-70 εκατομμύρια τηλεθεατές σε περίπου 150 χώρες σε όλον τον κόσμο.
Όμως ας περάσουμε στο σήμερα γιατί το 2021 είναι χρονιά μεγάλων αλλαγών που είχαν επιρροή τόσο από τον Covid-19 αλλά και από αλλαγές που έγιναν και θα γίνουν στο επίπεδο της FIA και τα διάφορα πρωταθλήματα. Για παράδειγμα η Red Bull Media που είναι ο Promoter του WRC, τώρα θα έχει υπό από τον έλεγχο της και το ERC, καθώς επίσης ανέλαβε και τα Rally Cross. Αυτό θα της δώσει πολλές δυνατότητες ευελιξίας, τόσο με τους οργανωτές σε διάφορες χώρες, όσο και με αρκετές ομάδες. Ακόμη πιο ενδιαφέρον όμως θα είναι ο έλεγχος των ημερολογίων τριών πρωταθλημάτων που θα καθορίζεται από το ίδιο κέντρο αποφάσεων, δηλαδή την FIA, την Red Bull Media και τους κατασκευαστές. Και αυτό θα είναι που θα δώσει αρκετές ευκαιρίες σε οργανωτές με ευελιξία και αυτονομία στις αποφάσεις τους, αλλά και δυνατότητα να συμμετέχουν, με το ανάλογο τίμημα βέβαια.
Επιπρόσθετα πιστεύω ότι θα δώσει μεγάλες δυνατότητες στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα Ράλλυ (ERC), να αναπτυχθεί και να αποτελέσει την βάση για το WRC και έτσι θα δημιουργηθεί μια πυραμίδα, δίνοντας την δυνατότητα σε νέους οδηγούς να συμμετέχουν διεκδικώντας μετέπειτα μια θέση στο WRC. Αλλά και οι οργανωτές όλων των πρωταθλημάτων θα έχουν ευκαιρίες καθώς θα μπορούν αρκετές χώρες να εναλλάσσονται, τόσο σε επίπεδο Ευρώπης όσο και εκτός αυτής.
Μια άλλη μεγάλη αλλαγή θα έχει να κάνει με τον Προέδρο της FIA Jean Todt, γιατί είναι η τελευταία χρονιά της θητείας του. Είναι άνθρωπος που έχει γνώση και στρατηγική για τα ράλλυ άλλα προώθησε πολύ και την οδική ασφάλεια. Ο νέος πρόεδρος, όποιος και αν είναι, θα χρειαστεί χρόνο να χαράξει την δική του στρατηγική.
Με όλες αυτές τις αλλαγές στο ύψιστο σημείο του σπορ, εξετάζουμε και την άλλη πλευρά, δηλαδή σε τοπικό επίπεδο την δημιουργία του Motorsport Greece, που είναι κάτω από την αιγίδα του Υφυπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το κράτος πλέον γίνεται οργανωτής και διαχειριστής της παγκόσμιας προβολής που θα πάρει η χώρα μας. Κατά την γνώμη μου, μια τέτοια απόφαση ήταν στην απόλυτα σωστή κατεύθυνση και ας ελπίσουμε ότι θα βάλει τα θεμέλια για μια επαγγελματική προσέγγιση προς όλες τις κατευθύνσεις.
Ας ευχηθούμε λοιπόν καλή επιτυχία σε ό,τι αφορά την εκτέλεση του Ράλλυ Ακρόπολις 2021, ας ευχηθούμε καλή επιτυχία στο Motorsport Greece και ας ευχηθούμε να έχουμε ακόμη περισσότερα τέτοια γεγονότα είτε στο Motorsport, είτε σε άλλες αθλητικές δραστηριότητες παγκοσμίου επιπέδου.
*Ο Αντώνης Αργυρόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα όπου και ξεκίνησε και την επαγγελματική του καριέρα. Έχει εργαστεί ως Διευθυντής Marketing στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με εταιρείες που συμμετείχαν με μεγάλες χορηγίες στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπως η Rothmans International με την Honda , MotoGP, την F1 Williams Renault, την British American Tobacco με την BAR F1. Από το 2001 μέχρι και το 2007, διετέλεσε Events Director στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ (WRC) και είχε την ευθύνη της εμπορικής ανάπτυξης και τηλεοπτικών δικαιωμάτων του θεσμού. Από το 2007 μέχρι το 2016 μεταπήδησε στο μεγαλύτερο αθλητικό τηλεοπτικό σταθμό της Ευρώπης, το Eurosport, και ήταν επικεφαλής τηλεοπτικών δικαιωμάτων και παγκόσμιας προβολής μηχανοκίνητου αθλητισμού. Σήμερα έχει δική του εταιρεία Sports Marketing, η οποία ειδικεύεται σε τηλεοπτικές παραγωγές και την προώθηση αθλητικών γεγονότων διεθνώς.