e-νημερώσου 2022

e-νημερώσου!

Όποιο και αν είναι το κίνητρό σου για να ασχοληθείς με την ηλεκτροκίνηση, είτε επιθυμώντας να λύσεις τις απορίες σου, είτε για να εξοικειωθείς με την πιο οικονομική και “καθαρή” μορφή μετακίνησης, είτε απλώς από περιέργεια, βρίσκεσαι στο σωστό σημείο.

Με κίνητρο το ενδιαφέρον μας για την προστασία του περιβάλλοντος και τις μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά την διάρκεια των καθημερινών μας μετακινήσεων, στο MotorOne.gr θεωρούμε ότι ο καθένας από εμάς μπορεί να συμβάλει, με την υπεύθυνη στάση του και την επιλογή του μέσου μεταφοράς που χρησιμοποιεί, στην αντιμετώπιση του ζητήματος της κλιματικής αλλαγής.

Για αυτό τον λόγο, δημιουργήσαμε το πιο πλούσιο αφιέρωμα που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα για την ηλεκτροκίνηση, τόσο από πλευράς περιεχομένου και μαρκών που μας ξεναγούν στα ηλεκτρικά τους “δυνατά χαρτιά”, όσο και από πλευράς παρουσίασής τους με το πιο εξελιγμένο, custom-made, rich media template, που ονομάζουμε “Prime Roll”.

“Ρολάροντας” λοιπόν, ας ξεκινήσουμε από τα “αυτονόητα”, που μπορεί για κάποιους να μην είναι.

Ο όρος «Ηλεκτροκίνηση» αφορά σε μέσα μετακίνησης που κινούνται αποκλειστικά ή βοηθητικά με ηλεκτρική ενέργεια, η οποία αντλείται από μπαταρία και κατευθύνεται σε έναν ή περισσότερους ηλεκτρικούς κινητήρες. Η απόδοση των κινητήρων αυτών μεταφέρεται στους κινητήριους τροχούς ενός αυτοκινήτου ή σε εκείνον ενός ποδηλάτου ή ενός scooter. Αφορά επίσης, στο σύνολο των υποδομών που δημιουργούνται για την τροφοδοσία ηλεκτρικής ενέργειας στα οχήματα αυτά.

Ειδικά στην περίπτωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συναντάμε μια από τις τέσσερις  διαφορετικές εκφάνσεις της ηλεκτρικής τεχνολογίας -αυτοφορτιζόμενα υβριδικά (HEV), Plugin υβριδικά (PHEV), αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) ή με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου (Fuel Cell)- με κάθε μια από αυτές να έχει διακριτά χαρακτηριστικά που διαμορφώνουν τα πλεονεκτήματά της και καθορίζουν το κόστος απόκτησης και χρήσης κάθε αυτοκινήτου.

Hybrid Electric (HEV)

Ο συνδυασμός κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος αντλεί ενέργεια από μπαταρία που φορτίζεται κατά το φρενάρισμα ή απευθείας από τον θερμικό κινητήρα, αποδίδει υψηλότερη ισχύ και εξασφαλίζει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση για μερικά χιλιόμετρα χωρίς να απαιτείται σύνδεση με πρίζα. Αποτελεί την απλούστερη και πιο προσιτή μορφή ηλεκτροκίνησης.

Plug-in Hybrid (PHEV)

Ενας ή δύο ηλεκτροκινητήρες σε συνδυασμό με κινητήρα εσωτερικής καύσης και μπαταρία που φορτίζεται είτε εν κινήσει είτε από εξωτερική πηγή ενέργειας μέσω πρίζας, συνθέτουν την ιδανική επιλογή για όσους επιθυμούν σίγουρες λύσεις στο πεδίο της αυτονομίας απολαμβάνοντας ταυτόχρονα αμιγώς ηλεκτρική κίνηση για 50-100 χλμ. μέχρι να αδειάσει η μπαταρία.

Battery Electric (BEV)

Οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξοπλίζονται με έναν, δύο, τρεις ή τέσσερις ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι αντλούν ενέργεια από μπαταρία που φορτίζεται από εξωτερική πηγή συνεχούς (DC) ή εναλλασσόμενου (AC) ρεύματος αποδίδοντας, ανάλογα με το μέγεθός της, μικρότερη ή μεγαλύτερη αυτονομία η οποία αυξάνεται εν κινήσει με την χρήση των λειτουργιών ανάκτησης ενέργειας.

Fuel Cell (FCEV)

Αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες καυσίμου που λειτουργούν με συμπιεσμένο υγρό υδρογόνο. Όταν αυτό συνδυαστεί με αέρα μέσα στην στοίβα κυψελών καυσίμου παράγεται ηλεκτρική ενέργεια που τροφοδοτεί συνήθως έναν ή δύο ηλεκτροκινητήρες για την κίνηση των τροχών. Αθόρυβα στη χρήση τους, τα οχήματα Fuel Cell εκλύουν αποκλειστικά νερό και ανεφοδιάζονται σε πρατήρια υδρογόνου επιτυγχάνοντας αυτονομία η οποία μπορεί να ξεπεράσει τα 1.000 χλμ.

Το αφιέρωμα όπως το βλέπεις σήμερα είναι μόνο η αρχή της περιήγησης στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης από το MotorOne.gr.

Τους επόμενους μήνες, εδώ θα ανακαλύψεις όσα πραγματικά αξίζει να γνωρίζεις για τον πιο σύγχρονο και φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο ζωής στους δρόμους, θα παρακολουθήσεις βιωματικές εμπειρίες ανθρώπων που απολαμβάνουν τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης, θα μάθεις τις τελευταίες εξελίξεις στα πεδία της επιστήμης και της τεχνολογίας και βέβαια ήδη από σήμερα, “ρολάροντας” πιο κάτω θα δεις τις προτάσεις των κορυφαίων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων κάθε είδους.

e-Mobility Top 10 FAQ

Το Top 10 των απαντήσεων σε εύλογες ερωτήσεις γύρω από την ηλεκτροκίνηση για να είστε «e-νημερωμένοι».

Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα προηγούνται ως τεχνολογία των συμβατικών. Παρ’ όλα αυτά, εκτός από την εποχή της κυριαρχίας τους, περί το 1910, δεν κατάφεραν ποτέ να καθιερωθούν. Αν και κατά το παρελθόν υπήρξαν πολλές μεμονωμένες απόπειρες προκειμένου να αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση, αντιμετωπίστηκαν με σκεπτικισμό. Σήμερα η ηλεκτροκίνηση αποτελεί πάγια και ολοένα πιο έντονη δραστηριότητα καθιερωμένων αυτοκινητοβιομηχανιών και νεοφυών επιχειρήσεων, τάση που οδηγεί πλέον στην ευρεία αποδοχή των μοντέλων τους.

Οι ιδιοκτήτες-ενοικιαστές ακινήτων χωρίς το πλεονέκτημα της θέσης στάθμευσης στον χώρο κατοικίας ή στην εργασία τους πρέπει να φορτίζουν το ηλεκτροκίνητο όχημά τους σε διαφορετική τοποθεσία. Όσο μεγαλύτερη είναι η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και όσο πιο γρήγορα αυτό φορτίζεται τόσο το καλύτερο. Αν για παράδειγμα ο κάτοικος του κέντρου μιας πόλης δεν διαθέτει χώρο στάθμευσης με φορτιστή τότε θα πρέπει να σταθμεύει εκεί όπου μπορεί να φορτίσει το αυτοκίνητό του, άρα εξαρτάται από τις διαθέσιμες υποδομές που κάποιος άλλος δημιουργεί.

Οι ηλεκτροκινητήρες έχουν την ιδιαιτερότητα να καθιστούν διαθέσιμο το μέγιστο της απόδοσης ροπής από μηδενικές στροφές. Αυτό σημαίνει ότι τα ηλεκτροκίνητα είναι εξαιρετικά γρήγορα στην εκκίνηση, καθώς ο μόνος περιορισμός που τίθεται από τη στιγμή που ο οδηγός θα πατήσει το δεξί πεντάλ από στάση επιβάλλεται από την πρόσφυση των ελαστικών τους. Διαχρονικά λοιπόν είτε μιλάμε για τις απαρχές της ηλεκτροκίνησης είτε για σήμερα τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι ταχύτερα από τα αντίστοιχα με θερμικούς κινητήρες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ταχύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο σήμερα επιταχύνει από στάση σε σχεδόν 2,0 δευτερόλεπτα, άρα συντομότερα από οποιοδήποτε συμβατικό hypercar.

Όλα τα οχήματα έχουν περιβαλλοντικό αποτύπωμα το οποίο προκύπτει τόσο από τη διαδικασία παραγωγής τους όσο και από τη διαδικασία χρήσης και τον τρόπο απόρριψής τους. Είναι δε αλήθεια ότι ορισμένα εξαρτήματα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων δεν ήταν πάντα αυτό που θα αποκαλούσε κανείς «φιλικά προς το περιβάλλον», ωστόσο τα πράγματα εξελίσσονται συνεχώς προς τη σωστή κατεύθυνση. Η διαδικασία κατασκευής μπαταριών ιόντων λιθίου βασίζεται ολοένα και περισσότερο σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ πλέον και οι συσσωρευτές είναι πλήρως ανακυκλώσιμοι.

Σε αντίθεση επίσης με τη χρήση ορυκτών καυσίμων και των ρύπων που αυτά παράγουν και εκλύονται στην ατμόσφαιρα, τα χημικά των μπαταριών είναι περίκλειστα, για αυτό και υπό τις νόμιμες προϋποθέσεις δεν υφίσταται περίπτωση απώλειας ή διαρροής των στοιχείων στο περιβάλλον. Ένας τομέας στον οποίο επίσης προωθούνται βελτιώσεις είναι στις μεθόδους εξόρυξης ορισμένων στοιχείων που απαιτούνται για την κατασκευή των μπαταριών. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες εφαρμόζουν ήδη πλήρως βιώσιμες μεθόδους παραγωγής από το Α ως το Ω, ελαχιστοποιώντας έτσι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα ενός αυτοκινήτου στο μέγιστο δυνατό βαθμό.

Έτσι, αν και κατά το παρελθόν θα μπορούσε να θεωρηθεί ανέφικτο μια εταιρεία να επηρεάσει τις μεθόδους εξόρυξης ενός στοιχείου που ανασύρεται από υπόγειες στοές στην άλλη άκρη του κόσμου, πλέον με τη συνδρομή της τεχνολογίας αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες από πολλές εταιρείες προκειμένου να διασφαλιστεί η ιχνηλασιμότητα στοιχείων όπως το κοβάλτιο και η ορθή πρακτική εξόρυξής του.

Επίσης οι ηλεκτροκινητήρες είναι σαφώς αποδοτικότεροι από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ ορισμένες εταιρείες έχουν ήδη δημιουργήσει ηλεκτρικά μοτέρ νέας τεχνολογίας τα οποία δεν απαιτούν τη χρήση σπάνιων γαιών στην κατασκευή τους.

H αμερικανική υπηρεσία για την ασφάλεια των αυτοκινητοδρόμων (NHTSA), έχει πραγματοποιήσει εξαντλητικές δοκιμές πρόσκρουσης σε μεγάλο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων, «αδυνατώντας» σε οποιαδήποτε από τις δοκιμές να προκαλέσει πυρκαγιά που να μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών. Σε αντίθεση με μια ενδεχόμενη πυρκαγιά που μπορεί να προκληθεί σε συμβατικό βενζινοκίνητο τετράτροχο και να τυλίξει σε δευτερόλεπτα το όχημα στις φλόγες, οι χημικές πυρκαγιές σε ηλεκτρικά οχήματα εξαπλώνονται με πολύ πιο αργούς ρυθμούς, δίνοντας έτσι περισσότερο χρόνο στους επιβαίνοντες να απομακρυνθούν από το φλεγόμενο όχημα. Επιπλέον, στην περίπτωση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων η διάταξη και η σχεδίαση των συστοιχιών είναι τέτοιες ώστε να εμποδίζουν την εξάπλωση της φωτιάς σε όλες τις κυψέλες συστοιχιών. Επίσης, ακριβώς υπό το ίδιο σκεπτικό το περίβλημα των συστοιχιών κατασκευάζεται από βραδύκαυστα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί με τη λογική της μη εξάπλωσης μιας ενδεχόμενης φωτιάς. Συμπερασματικά και με βάση στατιστικές τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι λιγότερο εύφλεκτα από τα οχήματα με συμβατικούς κινητήρες.

Εύλογο ερώτημα, απλή απάντηση: οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων τα δοκιμάζουν σε ακραίες καιρικές καταστάσεις, διασφαλίζοντας ότι ακόμα και υπό συνθήκες έντονης βροχόπτωσης ή/και λανθασμένης απόφασης του οδηγού να περάσει με το ηλεκτρικό του όχημα από συσσωρευμένα νερά δεν θα υπάρξει εισροή υδάτων σε κρίσιμα εξαρτήματα. Άρα ούτε υπό «φυσιολογικές» συνθήκες υπάρχει πρόβλημα.

Αν και πολλοί θεωρούν ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν διάρκεια ζωής λίγων ετών, απαιτώντας την διόλου οικονομική αντικατάστασή τους σε σύντομο χρονικό διάστημα, η αλήθεια είναι διαφορετική.

Η απόδοση των μπαταριών μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, ωστόσο οι περισσότερες σχετικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί καταδεικνύουν ότι η διάρκεια ζωής των συσσωρευτών ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται από τα ηλεκτροκίνητα οχήματα σήμερα υπερβαίνει εκείνη ενός αυτοκινήτου.

Για παράδειγμα, στην περίπτωση ορισμένων, παλαιότερης τεχνολογίας υβριδικών μοντέλων που εξοπλίζονται με μπαταρίες νικελίου μετάλλου παρατηρείται μείωση της ηλεκτρικής αυτονομίας κατά 20% σε διάστημα δεκαετίας. Αυτή η πτώση της απόδοσης είναι ευθέως ανάλογη με τη μείωση της αποδοτικότητας που διαπιστώνεται σε ένα τυπικό βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο όχημα μετά την πάροδο 10 ετών, ακόμα και στην περίπτωση που η διαδικασία συντήρησής του έχει ακολουθηθεί κατά γράμμα.

Αυτό που αναμφίβολα έχει σημαντική επίπτωση και συμβάλλει στην ταχύτερη φθορά των μπαταριών είναι αποδεδειγμένα η μη χρήση. Επίσης, τα χημικά των μπαταριών σήμερα έχουν βελτιωμένη σύσταση η οποία εξασφαλίζει μεγαλύτερη αντοχή και διάρκεια ζωής. Για όλους τους παραπάνω λόγους λοιπόν, οι μπαταρίες αναμένεται να υπερβούν τον κύκλο ζωής του ηλεκτρικού αυτοκινήτου που εξοπλίζουν.

Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι κατά κανόνα πιο ακριβά σε σχέση με τα συμβατικά βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα, ωστόσο πλην της υψηλότερης τιμής αγοράς ή μίσθωσής τους θα πρέπει να υπολογίσει κανείς το εξαιρετικά χαμηλότερο κόστος συντήρησης. Για την ακρίβεια, σταδιακά, με την πάροδο του χρόνου, ο ιδιοκτήτης ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος θα πληρώσει για την κατανάλωση ενέργειας του αυτοκινήτου του, ποσό μειωμένο κατά τουλάχιστον 100% σε σχέση με όσα θα δαπανούσε για τις ανάγκες σε καύσιμο ενός συμβατικού αυτοκινήτου.

Υπάρχουν δύο παράγοντες που καθορίζουν τη δυνατότητα μετακίνησης με ηλεκτροκίνητο σε μακρινές αποστάσεις: η αυτονομία του και η δυνατότητα φόρτισης κατά την διάρκεια της διαδρομής. Σε αντίθεση με την κοινή αντίληψη, τα ηλεκτροκίνητα έχουν στο ενεργητικό τους αναρίθμητα ρεκόρ ως… δρομείς μακρινών αποστάσεων εδώ και χρόνια. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του ηλεκτροκίνητου οχήματος της αυστραλιανής εταιρείας Brighsun EV Group όταν το 2015 διήνυσε 1.018 χλμ. με μια φόρτιση. Ανεξαρτήτως των διαφόρων ρεκόρ πάντως, σήμερα η πλειοψηφία των ηλεκτροκίνητων μοντέλων που ήδη διατίθενται προσφέρουν αυτονομία που ξεπερνά τα 450 χλμ.

Σε κάθε περίπτωση, η μετακίνηση με ηλεκτρικό όχημα για απόσταση που υπερβαίνει την αυτονομία του απαιτεί, προς το παρόν, προγραμματισμό σε ό,τι αφορά τα σημεία επαναφόρτισης. Προς… το μέλλον με δεδομένη τη ραγδαία βελτίωση της τεχνολογίας φόρτισης, έως το 2030 η επαναφόρτιση ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος δεν αναμένεται να διαφέρει χρονικά από την τυπική διαδικασία ανεφοδιασμού σε καύσιμο για ένα συμβατικό αυτοκίνητο.

Όπως κάθε αυτοκίνητο, έτσι και τα ηλεκτρικά διαθέτουν μια σειρά εξαρτημάτων, όπως τα ελαστικά, η ανάρτηση και τα φρένα, που απαιτούν την προσοχή μας και, κυρίως, την προσοχή του εξουσιοδοτημένου συνεργείου. Αυτό που επίσης ισχύει είναι ότι λόγω της παρουσίας συστημάτων ανάκτησης κινητικής ενέργειας κατά την επιβράδυνση ουσιαστικά τα δισκόφρενα και τα τακάκια των ηλεκτροκίνητων παρουσιάζουν μικρότερη φθορά σε σχέση με ένα συμβατικό όχημα. Επίσης τα ηλεκτροκίνητα οχήματα υπολείπονται των συμβατικών σε σοβαρές βλάβες, χάρη στην απλότητα των ηλεκτρικών μοτέρ, με τα ελάχιστα κινούμενα μέρη, σε αντιδιαστολή με τη σύνθετη κατασκευή ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης, με τα εκατοντάδες εξαρτήματα. Σε κάθε περίπτωση οι διαδικασίες τεχνικού ελέγχου πρέπει να πραγματοποιούνται κατά τα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή χρονικά διαστήματα και στην περίπτωση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Με απλά λόγια πάντως το κόστος συντήρησης είναι σημαντικά χαμηλότερο.

Αριθμοί που μας ηλεκτρίζουν

16,5 εκ.

τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν στους δρόμους του πλανήτη το 2021
(τρεις φορές περισσότερα από ότι το 2018)
~450

τα διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα που ήταν διαθέσιμα στην διεθνή αγορά το 2021
6,9%

το μερίδιο αγοράς των επαναφορτιζόμενων μοντέλων στην ελληνική αγορά το 2021
1,8 εκ.

ο αριθμός των δημόσια προσβάσιμων φορτιστών παγκοσμίως το 2021, με το ένα τρίτο από αυτούς να είναι ταχυφορτιστές

ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ

Με στόχο την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, το πρόγραμμα ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ βρίσκεται πλέον στην δεύτερη φάση του, παρέχοντας αυξημένες επιδοτήσεις σε φυσικά πρόσωπα και εταιρείες για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών, ποδηλάτων, δικύκλων, τρικύκλων, μικροαυτοκινήτων αλλά και έξυπνων φορτιστών. Τα πρόσθετα οικονομικά κίνητρα σε ΑμΕΑ, πολύτεκνους και νέους ηλικίας έως 29 ετών καταδεικνύουν ακόμη περισσότερο τον κοινωνικό προσανατολισμό της δράσης, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023.

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Concept & Design: Νόνικα Βλασσοπούλου
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα: MotorOne.gr Team Work
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 29 Ιουλίου 2022