F1: Οι αλλαγές στους κανόνες μάχης που οδήγησαν στην ποινή του Verstappen στη Jeddah

Οι αλλαγές στους κανόνες μάχης, στην πίστα σύμφωνα με τους οποίους οι αγωνοδίκες της Formula 1 βγάζουν τις αποφάσεις τους, σημαίνουν ότι ο Oscar Piastri δεν ήταν υποχρεωμένος να αφήσει χώρο στον Max Verstappen στην 1η στροφή της Jeddah.

F1: Οι αλλαγές στους κανόνες μάχης που οδήγησαν στην ποινή του Verstappen στη Jeddah

Οι αλλαγές στους κανόνες μάχης, στην πίστα σύμφωνα με τους οποίους οι αγωνοδίκες της Formula 1 βγάζουν τις αποφάσεις τους, σημαίνουν ότι ο Oscar Piastri δεν ήταν υποχρεωμένος να αφήσει χώρο στον Max Verstappen στην 1η στροφή της Jeddah.

H μονομαχία των Oscar Piastri και Max Verstappen στην στροφή του Grand Prix Σαουδικής Αραβίας της Formula 1, δίχασε τις απόψεις σχετικά με την ποινή 5 δλ. που δέχθηκε ο Ολλανδός για το γεγονός ότι ευθυγράμμισε το chicane και διατηρήθηκε επικεφαλής, ενώ ο οδηγός της McLaren είχε παραμείνει εντός των ορίων της πίστας.

Ωστόσο, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι από το περυσινό GP Κατάρ, οι αγωνοδίκες βασίζονται σε νέες κατευθυντήριες γραμμές όσον αφορά τις αποφάσεις που λαμβάνουν για τις μάχες στην πίστα. Μερικές βασικές αλλαγές σε αυτές τις οδηγίες έχουν δημιουργήσει μία εντελώς νέα προσέγγιση.

Οι αλλαγές δρομολογήθηκαν πέρυσι, διότι η προηγούμενη διατύπωση άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο για έναν οδηγό να «βουτήξει» στην κορυφή της στροφής για να αποδείξει ότι είχε το δικαίωμα να του παραχωρηθεί χώρος σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν στα χέρια του οι αγωνοδίκες, χωρίς να ανησυχεί αν θα παραμείνει εντός των ορίων της πίστας ή για άλλες συνέπειες. Αυτό αποδείχθηκε στις μονομαχίες του Verstappen με τον Lando Norris στα GP ΗΠΑ και Μεξικού, όπως και η ποινή που είχε δεχθεί στο Austin ο George Russell, στο προσπέρασμά του επί του Valtteri Bottas.

F1 Grand Prix of Saudi Arabia

Οι προηγούμενες οδηγίες προς τους αγωνοδίκες ανέφεραν ότι ένας οδηγός που επιχειρεί προσπέρασμα από την εσωτερική, για να έχει το δικαίωμα χώρου στην πίστα, θα πρέπει το μονοθέσιό του: 1) Να έχει τον εμπρός άξονα τουλάχιστον δίπλα στον καθρέπτη του άλλου αυτοκινήτου το αργότερο μέχρι την κορυφή της στροφής. 2) Να οδηγείται με ασφαλή και ελεγχόμενο τρόπο καθ’ όλη τη διάρκεια του ελιγμού (είσοδος, κορυφή και έξοδος). 3) Χωρίς να αναγκάζει (σκόπιμα) το άλλο μονοθέσιο να βγει από την πίστα κατά την έξοδο. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αφήνει ένα δίκαιο και αποδεκτό πλάτος για το αυτοκίνητο στο οποίο επιτίθεται από την κορυφή μέχρι την έξοδο της στροφής. 4) Να είναι σε θέση να διανύσει τη στροφή εντός των ορίων της πίστας.

Οι νέες οδηγίες, αναφέρουν ότι το μονοθέσιο που επιτίθεται, θα πρέπει: 1) Να έχει τον εμπρός άξονα τουλάχιστον δίπλα στον καθρέπτη του άλλου αυτοκινήτου πριν από την κορυφή και κατά τη διάρκειά της. 2) Να οδηγείται με πλήρως ελεγχόμενο τρόπο, ιδίως από την είσοδο μέχρι την κορυφή, και να μην έχει «βουτήξει». 3) Κατά την εκτίμηση των αγωνοδικών, να έχει πάρει μια λογική αγωνιστική γραμμή και να ήταν σε θέση να ολοκληρώσει την κίνηση παραμένοντας εντός των ορίων της πίστας.

F1 2025 Saudi Arabian GP

Οι αλλαγές αυτές έχουν ως σκοπό να ανοίγουν περισσότερες πιθανότητες για μονοθέσιο που επιχειρεί το προσπέρασμα. Μια αξιοσημείωτη διαφορά στις νέες κατευθυντήριες γραμμές που τονίζει αυτό το σημείο, είναι η φράση που αναφέρει: «Όταν ένας οδηγός που προσπερνά έχει προτεραιότητα, είναι ευθύνη του αμυνόμενου οδηγού να αποφύγει τη σύγκρουση ή να ωθήσει εκτός πίστας τον οδηγό που προσπερνά».

Αν ίσχυαν οι περυσινές οδηγίες, τότε ο Piastri είχε αντίθετη συμπεριφορά προς αυτές. Αλλά με τη νέα διατύπωση, ο Αυστραλός οδηγός εκτέλεσε το προσπέρασμα στην εντέλεια, εκμεταλλευόμενος όλα όσα επιτρέπονται πλέον, σύμφωνα με τις καινούργιες οδηγίες. Είχε τους εμπρός τροχούς της McLaren δίπλα στον καθρέπτη του Verstappen τόσο πριν όσο και στην κορυφή της στροφής. Διατήρησε το μονοθέσιό του πλήρως ελεγχόμενο στον ελιγμό και ολοκλήρωσε την κίνησή του παραμένοντας εντός των ορίων της πίστας.

Μετά τον αγώνα, ο επικεφαλής της ομάδας της Red Bull, Christian Horner, υποστήριξε σθεναρά, έχοντας στα χέρια του ένα εκτυπωμένο screenshot από την onboard κάμερα του Verstappen, ότι ο Ολλανδός βρισκόταν μπροστά στην κορυφή της στροφής, οπότε είχε το δικαίωμα να του δοθεί χώρος στην πίστα.

Ωστόσο, σύμφωνα με τις νέες οδηγίες, αυτό δεν έχει σημασία, καθώς το αμυνόμενο μονοθέσιο δεν έχει πλέον δικαίωμα σε χώρο στην έξοδο από τη στροφή, αν ο επιτιθέμενος έχει τοποθετήσει το μονοθέσιό του σωστά και μπορεί να διατηρήσει τον έλεγχό του, παραμένοντας εντός των ορίων της πίστας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο όρος που επιβάλλει στον επιτιθέμενο να αφήσει το πλάτος ενός μονοθεσίου στον αμυνόμενο, έχει αφαιρεθεί.

Συνεπώς, εφόσον οι εμπρός τροχοί του Piastri βρίσκονταν μπροστά από τον καθρέπτη της Red Bull, η στροφή ήταν δική του. Σε ένα ξεχωριστό σημείωμα που έστειλαν οι αγωνοδίκες της FIA στις ομάδες πριν από την έναρξη της σεζόν, όπως αναφέρει το The Race, υπήρχαν επιπλέον σχόλια που τόνιζαν με τη σημασία ορισμένων αλλαγών στις οδηγίες.

Συγκεκριμένα, επισημάνθηκε ότι δεν υπάρχει πλέον η ανάγκη για τους οδηγούς να αφήνουν χώρο στην έξοδο για έναν αντίπαλο, αν έχουν κερδίσει τη στροφή. Όπως αναφέρεται στο σημείωμα, όταν επιχειρείται προσπέρασμα από την εσωτερική πλευρά, δεν απαιτείται πλέον να αφήνεται χώρος στο αμυνόμενο μονοθέσιο από την κορυφή μέχρι την έξοδο της στροφής, υπό την προϋπόθεση ότι ο επιτιθέμενος διατηρεί τον έλεγχο και παραμένει εντός των ορίων της πίστας.

F1 Grand Prix of Saudi Arabia

Σύμφωνα με τις οδηγίες προς τους αγωνοδίκες (με τη διατύπωση να μην έχει αλλάξει εδώ), ο αμυνόμενος υποχρεούται: «Εάν, ενώ υπερασπίζεται μια θέση, ένα μονοθέσιο εγκαταλείψει την πίστακόψει ένα chicane) και επανέλθει στην ίδια θέση, γενικά θα θεωρηθεί από τους αγωνοδίκες ότι έχει αποκτήσει μόνιμο πλεονέκτημα και, επομένως, η θέση θα πρέπει να επιστραφεί, όπως ορίζουν οι κανονισμοί. Θα είναι στην αποκλειστική διακριτική ευχέρεια των αγωνοδικών να καθορίσουν αν ο οδηγός ενός αυτοκινήτου υπερασπίζεται μια θέση».

Όπως έδειξε το περιστατικό της Σαουδικής Αραβίας, η αλλαγή στις απαιτήσεις που αναφέρει ότι ο επιτιθέμενος οδηγός δεν χρειάζεται να αφήνει χώρο για τον αντίπαλό του στην έξοδο της στροφής, έχει φέρει μια νέα δυναμική στις μάχες στην πίστα. Πρόκειται για μια αλλαγή στην οποία οι οδηγοί συμφώνησαν στο περυσινό GP Κατάρ, οπότε όλοι γνωρίζουν τους κανόνες με τους οποίους αγωνίζονται.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!