100 χρόνια από τον πρώτο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα της Daimler

Το 1922, στον φημισμένο αγώνα Targa Florio στην Ιταλία έγινε η αρχή μιας λαμπρής αγωνιστικής ιστορίας.

100 χρόνια από τον πρώτο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα της Daimler

Το 1922, στον φημισμένο αγώνα Targa Florio στην Ιταλία έγινε η αρχή μιας λαμπρής αγωνιστικής ιστορίας.

Στις 2 Απριλίου 1922, πριν από 100 χρόνια, η Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) συμμετείχε με τρία αυτοκίνητα Mercedes στο XIII Targa Florio με μεγάλη επιτυχία. Το αγωνιστικό αυτοκίνητο της Mercedes με τους 115 ίππους κέρδισε τη γενική κατάταξη. Ο κόμης Giulio Masetti πέρασε πρώτος τη γραμμή τερματισμού στον εμβληματικό αγώνα με το ιδιωτικό του αγωνιστικό αυτοκίνητο μετά από 6 ώρες, 50 λεπτά και 50,4 δευτερόλεπτα.

Στο Targa Florio του 1922 έγινε και η παγκόσμια πρεμιέρα των αγωνιστικών αυτοκινήτων με υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες, κάτι που άνοιξε το δρόμο για τις επιτυχίες της Mercedes-Benz στους αγώνες αυτοκινήτων τα επόμενα χρόνια. Η νίκη στην κατηγορία αυτοκινήτων παραγωγής με κινητήρα άνω των 4,5 λίτρων πήγε στον Max Sailer με μια Mercedes 28/95 ίππων με υπέρσυμπιεστή και ακολούθησε ο Christian Werner με όχημα ίδιου τύπου, με κινητήρα 7,3 λίτρων αλλά χωρίς υπέρσυμπιεστή. Στην τρίτη θέση της κατηγορίας τερμάτισε ο Paul Scheef που οδήγησε μια Mercedes 6/40/65 ίππων στον μήκους 432 χιλιομέτρων αγώνα της Σικελίας. Αυτή η εντυπωσιακή αρχή ήταν προάγγελος των μεγάλων επιτυχιών των υπερτροφοδοτούμενων αυτοκινήτων τουρισμού της Mercedes-Benz τη δεκαετία του 1920 και στις αρχές της δεκαετίας του 1930, καθώς και των επιτυχιών στα Grand Prix την πρώτη εποχή των Silver Arrows (ασημένια βέλη) από το 1934 και μετά.

Έτσι το Targa Florio του 1922 σηματοδότησε έναν θρίαμβο για τον επικεφαλής σχεδιαστή της DMG, Paul Daimler, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τον ατμοσφαιρικό κινητήρα 4,5 λίτρων των αυτοκινήτων που συμμετείχαν σε Grand Prix, καθώς και για τους νέους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες. Ο Paul Daimler γνώριζε την αρχή του περιστροφικού συμπιεστή από τους κινητήρες αεροσκαφών. Τον Σεπτέμβριο του 1919, πραγματοποίησε τις πρώτες δοκιμές μηχανικών υπερσυμπιεστών και ακολούθησαν δοκιμές οδήγησης. Μετά από αλλαγές και τροποποιήσεις το 1921 η DMG παρουσίασε τα δύο πρώτα επιβατικά αυτοκίνητα με υπετροφοδοτούμενους κινητήρες, όμως η παραγωγή των Mercedes 6/25 και 10/40 άρχισε το 1923.

Για το Targa Florio του 1922 ο Paul Daimler επέλεξε ως βάση τη Mercedes 6/20 ίππων (με τετρακύλινδρο κινητήρα 1.568 κυβικών εκατοστών και υπερσυμπιεστή) που παρουσιάστηκε το 1921 και τη Mercedes 28/95 ίππων (με εξακύλινδρο κινητήρα 7.280 κυβικών εκατοστών). Ο Max Sailer είχε τερματίσει στη δεύτερη θέση του αγώνα την προηγούμενη χρονιά. Η Mercedes 6/20 ήταν η τέλεια βάση για το «Voiturette» των 1.499 κυβικών εκατοστών, αφού η χρήση υπερσυμπιεστή υπήρχε στα πλάνα από την αρχή της ανάπτυξής του κινητήρα. Σύμφωνα με τα επίσημα αρχεία της Daimler-Benz AG, το αγωνιστικό αυτοκίνητο είναι το πρώτο μοντέλο με υπερσυμπιεστή που χρησιμοποιήθηκε σε αγώνα. Ο κινητήρας παραγωγής 1,6 λίτρων με δύο βαλβίδες σε διάταξη V ανά κύλινδρο μετατράπηκε στον αγωνιστικό κινητήρα 1,5 λίτρων M 65134 με δύο εκκεντροφόρους και τεχνολογία τεσσάρων βαλβίδων. Είχε ισχύ 45 ίππων χωρίς υπερσυμπιεστή και 67 με τον υπερσυμπιεστή.

Η νίκη του κόμη Giulio Masetti στο Targa Florio ήταν μεγάλο επίτευγμα. Ο Ιταλός οδηγός κέρδισε το χρυσό μετάλλιο του Βασιλιά της Ιταλίας, το Coppa Polizzi και το Coppa Termini για τη νίκη του στη γενική κατάταξη, τον ταχύτερο γύρο και τον ταχύτερο συνολικό χρόνο μέχρι τότε στον αγώνα. Το αγωνιστικό αυτοκίνητο του 1914 με δεκαεξαβάλβιδο κινητήρα 4,5 λίτρων, αποδείχθηκε ισάξιο με τα νεότερα μοντέλα. Μεταξύ άλλων, ήταν περίπου 720 κιλά ελαφρύτερο από τη νέα Mercedes 28/95 ίππων με υπερσυμπιεστή, γεγονός που της έδινε ένα πλεονέκτημα στους γεμάτους στροφές δρόμους του αγώνα. Ο Albert Heeß, επικεφαλής σχεδιασμού κινητήρων της DMG έγραφε για τις τροποποιήσεις στο αυτοκίνητο για το Targa Florio του 1922: «Ο κινητήρας είναι ο ίδιος με αυτόν που χρησιμοποιήθηκε στο Γαλλικό Grand-Prix του 1914 με την διαφορά ότι έχει πιστόνια από ελαφρύ κράμα αλουμινίου αντί για χυτοσίδηρο. Αυτό αύξησε τη μέγιστη τιμή των στροφών του κινητήρα από 3.200 σε 3.600 και την ισχύ από 104 σε 109 ίππους.

Ο κινητήρας της Daimler ήταν μια αναμφισβήτητα προοδευτική εξέλιξη το 1914. Έτσι μετά το ξέσπασμα του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ένα όχημα που βρισκόταν στο Λονδίνο εξετάστηκε προσεκτικά με την προτροπή του W. O. Bentley. Ο Bentley ήταν τόσο πεπεισμένος για το σύστημα βαλβίδων που υιοθέτησε αυτή την ιδέα στο πρώτο δικό του σχέδιο, πάνω στο οποίο βασίστηκαν οι κινητήρες αεροσκαφών της Rolls-Royce που χρησιμοποιήθηκαν στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Για το Targa Florio του 1922 τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της Mercedes απέδειξαν τις επιδόσεις και την αξιοπιστία τους και με έναν ακόμα τρόπο, αφού η ομάδα ταξίδεψε από το Untertürkheim μέχρι τη νότια Ιταλία οδικώς, όπως τεκμηριώνεται από τις ιστορικές φωτογραφίες των αρχείων της Mercedes-Benz Classic. Μεταξύ άλλων, δείχνουν τα αγωνιστικά αυτοκίνητα παρατεταγμένα στο εργοστάσιο του Untertürkheim πριν από την αναχώρηση, τη διαδρομή μέσω της Στουτγάρδης και το πέρασμα από τη Ρώμη.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!