Οδηγούμε τα Nissan Ariya και X-Trail e-4ORCE στους πάγους της Φινλανδίας

Είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε μια μοναδική περιπέτεια οδήγησης πάνω στα χιονισμένα και παγωμένα τερέν της Φινλανδίας, δοκιμάζοντας το σύστημα τετρακίνησης e-4ORCE της Nissan στα Ariya και X-Trail.

Οδηγούμε τα Nissan Ariya και X-Trail e-4ORCE στους πάγους της Φινλανδίας

Είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε μια μοναδική περιπέτεια οδήγησης πάνω στα χιονισμένα και παγωμένα τερέν της Φινλανδίας, δοκιμάζοντας το σύστημα τετρακίνησης e-4ORCE της Nissan στα Ariya και X-Trail.

Οδήγηση στις Χίλιες Λίμνες της Φινλανδίας! Η πρώτη σκέψη που περνάει από το μυαλό είναι εάν τα αυτοκίνητα μπορούν να ανταπεξέλθουν σε αυτές τις συνθήκες. Μιλάμε για θερμοκρασίες έως και -30 βαθμούς Κελσίου. Οι άνθρωποι της Nissan μας καθησύχασαν.

Άλλωστε, τα ιαπωνικά SUV που θα οδηγούσαμε ήταν εφοδιασμένα με την τεχνολογία Νιssan e-4ORCE. Ένα σύστημα σχεδιασμένο ειδικά για εξηλεκτρισμένα συστήματα AWD, ικανό να προσφέρει ομαλές διαδρομές εντός και εκτός δρόμου, ακόμα και πάνω σε παγωμένες λίμνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι τη διοργάνωση είχε αναλάβει ο Μax Vatanen, γιός του θρύλου των αγώνων Ari Vatanen, κάτι που μας έδωσε ακόμα μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση πίσω από το τιμόνι.

Αρχικά, τα μοντέλα της Νιssan που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν το X-Trail e-Power e-4ORCE και το Ariya e-4ORCE. Στην περίπτωση του ηλεκτρο-υβριδικού X-Trail, το σύστημα διπλού ηλεκτροκινητήρα έχει συνολική ισχύ 213 PS με έναν μπροστινό κινητήρα 150 kW (ροπή 330 Nm) και έναν πίσω κινητήρα 100 kW (ροπή 195 Nm). Το σύνολο προσφέρει επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 7 δευτερόλεπτα. Σύμφωνα με την εταιρεία, έχει 10.000 φορές ταχύτερη απόκριση ροπής σε σχέση με ένα μηχανικό σύστημα 4WD.

Από την άλλη, το αμιγώς ηλεκτρικό Ariya έχει συνολική ισχύ συστήματος 306 ίππων με μέγιστη ροπή 600 Nm. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα επιτύχανση 0-100 χλμ./ώρα σε 5,7 δευτερόλεπτα. Και τα δύο μοντέλα της Νissan ήταν εξοπλισμένα με ελαστικά χιονιού που φέρουν μεταλλικές κουκίδες τύπου καρφιού. Μιλώντας με Φιλανδούς, τα ελαστικά αυτά είναι συνηθισμένα στη χώρα τους, ειδικά στην περίπτωση που κατοικούν στα προάστια των πόλεων.

Κατά την κίνηση μας στην εθνική οδό, καθώς ταξιδέψαμε σχεδόν 260 χιλιόμετρα βόρεια του Ελσίνκι, τα Nissan Ariya και X-Trail δεν επηρεάστικαν καθόλου από το ελαστικό από πλευράς συμπεριφοράς στην άσφαλτο και ηχομόνωσης της καμπίνας. Επομένως φτάσαμε ξεκούραστοι στον τελικό προορισμό, που οι Φινλανδοί αναφέρουν ως γη των Χιλίων Λιμνών.

Οι άνθρωποι της διοργάνωσης χώρισαν την ημέρα σε 3 βασικές «δοκιμασίες»: Field, Lake και Convoy.

Field, ή αλλιώς «χιονισμένο χωράφι με… φράουλες»

Η πρώτη δοκιμασία περιλάμβανε διαδρομή στο χιονισμένο χωράφι με τις… φράουλες. Ναι, πριν σκεπαστεί από χιόνι και διαμορφωθεί σε πίστα, το χωράφι αυτό καλλιεργείται για να αποφέρει φράουλες…

Με το σύστημα e-4ORCE δοκιμάσαμε εμπόδια και διαδρομές για να αντιληφθούμε ακριβώς πώς ο κάθε τροχός κινείται ανάλογα με τις πληροφορίες που λαμβάνει από το σύστημα τετρακίνησης. Για παράδειγμα, όταν σε συγκεκριμένο εμπόδιο ένας τροχός ήταν στον αέρα, μου ζητήθηκε να κρατήσω το γκάζι σταθερό ώστε το σύστημα να δώσει εντολή στους τροχούς που έχουν πρόσφυση να υπερνικήσουν την δύσκολη κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Το e-4ORCE χρησιμοποιεί την μπαταρία για να τροφοδοτεί το σύστημα διπλού κινητήρα, προσφέροντας ανεξάρτητο έλεγχο για κάθε τροχό.

Lake, ή αλλιώς «παγωμένη λίμνη»

Η επόμενη δοκιμασία ήταν να οδηγήσουμε πάνω στην παγωμένη λίμνη. Εκτός από την ελεύθερη οδήγηση υπήρχαν επίσης οι δοκιμασίες του σλάλομ, του απότομου φρεναρίσματος και της εκκίνησης. Ξεκινώντας από το τέλος, η επιτάχυνση τόσο του X-Trail όσο και του Ariya ξέρουμε ότι είναι σβέλτη, ωστόσο το κλειδί για την σταθερότητα του οχήματος είναι η ισορροπημένη κατανομή ισχύος με το σύστημα διπλού κινητήρα, το οποίο μπορεί να ανταποκριθεί σε 1/10000ό του δευτερολέπτου, πολύ πιο γρήγορα δηλαδή από τα παραδοσιακά μηχανικά συστήματα τετρακίνησης.

Κατά το φρενάρισμα, αντιληφθήκαμε αισθητά πιο μικρή κλίση προς τα εμπρός. Χάρη στην αναγεννητική κατανομή πέδησης, η κλίση μειώνεται ελέγχοντας την ισορροπία μεταξύ του μπροστινού και του πίσω άξονα. Το σύστημα διπλού κινητήρα σημαίνει μεγαλύτερο επίπεδο δέσμευσης αναγεννητικής ενέργειας, βελτιστοποιώντας έτσι την απόδοση του οχήματος σε κάθε ευκαιρία.

Χάρη σε αυτόν τον ακριβή έλεγχο του συστήματος διπλού κινητήρα και των δυνατοτήτων διανυσματικής ροπής πέδησης, το όχημα διατηρεί τη σωστή πορεία, είτε ο δρόμος είναι βρεγμένος, ολισθηρός, με βρεγμένα φύλλα, είτε καλυμμένος με χιόνι ή πάγο.

Convoy, ή αλλιώς «βόλτα στα πέριξ»

Εφόσον τελείωσαν οι προηγούμενες δοκιμασίες, έφτασε η ώρα για βόλτα στους χιονισμένους (και παγωμένους) δρόμους γύρω από τη γη των Χιλίων Λιμνών. Ακολουθώντας τον πλοηγό, τα Nissan X-Trail και Ariya έδειξαν πώς μπορούν να αντιμετωπίζουν κάθε τερέν με επιτυχία. Πίσω από το τιμόνι αισθανθήκαμε μεγάλη ασφάλεια και αυτοπεποίθηση λόγω του e-4ORCE και φυσικά των ελαστικών. Έτσι, σε κάθε στροφή χρειαζόταν απλώς μια ελάχιστη διόρθωση του τιμονιού για να αποφευχθή η υποστροφή.

Δεν μας φόβισε σε καμία περίπτωση, παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός του convoy ήταν στα όρια των δρόμων (80 χλμ./ώρα). Φυσικά, ο ρυθμός αυτός μειώθηκε όταν διασχίσαμε μια παγωμένη λίμνη, όπου τα ελαστικά έβρισκαν πρόσφυση σε βρεγμένο τερέν και έπρεπε να κρατήσουμε αποστάσεις (πάνω από 50 μέτρα).

Στο πρόγραμμα οδήγησης snow, τα συστήματα ήταν πιο «αυστηρά» και ουσιαστικά απαγόρευαν το όχημα να ολισθήσει, παρέχοντας 100% ασφάλεια ακόμα και σε τόσο δύσκολες συνθήκες. Παρόλ αυτά, προσπεράσαμε το standard mode και φτάσαμε στο sport. Επιλέγοντας και πιο δυναμική οδήγηση, καταφέρναμε να «ξεκολλάμε» σε λίγες περιπτώσεις την ουρά του αυτοκινήτου, δίνοντας μια πιο παιχνιδιάρικη χροιά στη βόλτα μας. Πάντα όμως σε λογικά πλαίσια!

Είναι ξεκάθαρο ότι με ένα εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης Nissan e-4ORCE και τα σωστά ελαστικά μπορείτε να κυκλοφορείτε με ασφάλεια σε οποιαδήποτε τερέν, ακόμα και στα σκληρά παγωμένα περιβάλλοντα της αγροτικής Φινλανδίας. Η τεχνολογία e-4ORCE, τόσο στο X-Trail όσο και στο Ariya, εξασφαλίζει ότι το όχημα κινείται αβίαστα κατά μήκος της προβλεπόμενης γραμμής, ώστε ο καθένας να μπορεί να αισθάνεται άνετα, περίπου σαν επαγγελματίας οδηγός αγώνων. Υπερβολή; Μετά από αυτή την κρύα οδηγική μας εμπειρία, αυτό δεν φαντάζει καθόλου υπερβολή…

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!