Morgan XP-1: Ηλεκτροκίνηση σε τρεις τροχούς

Ένας από τους πιο παραδοσιακούς κατασκευαστές σπορ αυτοκινήτων της Μ. Βρετανίας κοιτάζει μπροστά με την εξέλιξη του εμβληματικού τρίτροχου οχήματός της Super 3 με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης.

Morgan XP-1: Ηλεκτροκίνηση σε τρεις τροχούς

Ένας από τους πιο παραδοσιακούς κατασκευαστές σπορ αυτοκινήτων της Μ. Βρετανίας κοιτάζει μπροστά με την εξέλιξη του εμβληματικού τρίτροχου οχήματός της Super 3 με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης.

Η Morgan αποκάλυψε μια προεπισκόπηση στη μελλοντική της πορείας εξέλιξης με ένα αμιγώς ηλεκτρικό πρωτότυπο του ιδιόμορφου τρίτροχου Super 3. Με την ονομασία XP-1, αυτό το εγχείρημα εξέλιξης βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο δεν προμηνύει συγκεκριμένο μοντέλο παραγωγής, αλλά αντίθετα αποτελεί τη βάση του μελλοντικού προγράμματος εξέλιξης ηλεκτρικών οχημάτων της Morgan.

Το XP-1 χρησιμοποιεί στο ίδιο monocoque πλαίσιο με το βενζινοκίνητο μοντέλο Morgan Super 3, αλλά αντικαθιστά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης του βασικού αυτοκινήτου με έναν ηλεκτροκινητήρα 100 kW (136 ίππων) που τροφοδοτείται από μια μπαταρία 33 kWh. Το όλο σύστημα λειτουργεί σε ηλεκτρική αρχιτεκτονική 400V και υποστηρίζει ταχύτητας φόρτισης έως 50 kW, αν και υπάρχουν περισσότερες δυνατότητες στο hardware του XP-1.

Σε αντίθεση με τους βενζινοκινητήρες BMW του κατασκευαστή, αυτό το αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης έχει καθοριστεί από την ίδια τη Morgan, με τον κινητήρα και το inverter να επιλέγονται από εξωτερικούς προμηθευτές, για την επίτευξη των δικών της στόχων. Το πακέτο μπαταριών έχει συναρμολογηθεί ειδικά για τη Morgan στο Ηνωμένο Βασίλειο και προς το παρόν μπορεί να διανύσει περίπου περίπου 160 χλμ. με μια φόρτιση σε κρύο καιρό.

Επικεφαλής τεχνικός σύμβουλος της Morgan (και επικεφαλής του εγχειρήματος) είναι Matt Hole, βετεράνος στην εξέλιξη ηλεκτρικών οχημάτων, ο οποίος στο παρελθόν υπήρξε συνιδρυτής μιας εταιρείας συμβούλων που εργάστηκε σε εγχειρήματα EV με μεγάλους κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο, η δουλειά του στη Morgan, έχει μια πιο ποικίλη αποστολή, συμπεριλαμβανομένης της εξέλιξης της τρέχουσας βενζινοκίνητης γκάμας σε μελλοντικές παραλλαγές που επικεντρώνονται περισσότερο στον οδηγό.

Αλλά ο μακροπρόθεσμος ρόλος του στην επιχείρηση είναι να ηγηθεί του προγράμματος ηλεκτρικών οχημάτων, ξεκινώντας με το πρωτότυπο Morgan XP-1, το οποίο δημιουργήθηκε για να θέσει τα τεχνικά θεμέλια για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών κινητήρων από τη μάρκα, και την ενσωμάτωσή τους στο μοναδικό τρόπο με τον οποίο η Morgan κατασκευάζει τα σπορ αυτοκίνητά της. «Ο λόγος που το κάνουμε αυτό μόνοι μας είναι για να φέρουμε τη γνώση στην εταιρεία, αντί να δουλεύουμε πάνω σε κάτι που μας δόθηκε από έναν τυπικό προμηθευτή», εξηγεί ο Hole.

Όπως σε κάθε σπορ αυτοκίνητο, η διάταξη είναι υψίστης σημασίας, και στο Morgan XP-1 ο Hole και η ομάδα του τοποθέτησαν το σύστημα κίνησης σε παρόμοια διάταξη αυτήν του μοντέλου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Σε αυτή την περίπτωση, ο ηλεκτροκινητήρας και το inverter τοποθετούνται στο χώρο που συνήθως καταλαμβάνει το μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων, ενώ οι μπαταρίες βρίσκονται κάτω από το καπό. Η Morgan αναφέρει ένα κατά προσέγγιση βάρος 700 κιλών, ή περίπου 60 κ. περισσότερα από το βενζινοκίνητο όχημα συν μισό ρεζερβουάρ καυσίμου.

Πέρα από την προφανή επιθυμία να διασφαλίσει τα μοντέλα της για το μέλλον απέναντι στην επερχόμενη νομοθεσία, η Morgan σκέφτεται ήδη πώς θα μπορούσε να είναι η αίσθηση της οδήγησης ενός ηλεκτρικού Morgan, με τον Hole να εξηγεί: «εστιάζουμε πραγματικά στο πώς μπορούμε να το κάνουμε μια πραγματικά διαδραστική εμπειρία οδήγησης».

Ένα σημαντικό μέρος αυτού είναι η ρύθμιση του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης  ώστε να δημιουργείται μια συναισθηματική απόκριση για τον οδηγό. Η ομάδα της Morgan διερευνά τρόπους ενίσχυσης του φυσικού θορύβου των κινητήρων, και όχι μέσω ψεύτικων ήχων από τα ηχεία στην καμπίνα. Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί για τη χαρτογράφηση του γκαζιού και το αναγεννητικό σύστημα πέδησης φρένα, με αυτό το πρωτότυπο να διαθέτει τέσσερις διαφορετικές λειτουργίες που απεικονίζονται στην οθόνη TFT. Αυτές αναπαριστώνται με μια σειρά από τσίλι, όπως θα μπορούσατε να βρείτε στο μενού ενός ασιατικού εστιατορίου.

Όπως και με τα νέα συστήματα κίνησης, η Morgan χρησιμοποιεί νέους τρόπους δοκιμής και τελειοποίησης των προϊόντων, πριν αυτά κυκλοφορήσουν στην αγορά. Αυτό είναι ένα από τα πρώτα Morgan που χρησιμοποιεί λογισμικό υπολογιστικής ρευστοδυναμικής (ή CFD) διασφαλίζοντας 33% καλύτερη αεροδυναμική απόδοση. Αυτό το πρωτότυπο περιλαμβάνει επίσης ένα πολύπλοκο σύστημα τηλεμετρίας που επιτρέπει στους μηχανικούς να βλέπουν με μεγάλη λεπτομέρεια το φορτίο που ασκείται στο σύστημα κίνησης, επιπλέον δεδομένα που τους επιτρέπουν να βελτιώσουν καθένα από τα στοιχεία.

Παραδείγματα αυτού είναι τα δύο πολύ μικρότερα ψυγεία που είναι τοποθετημένα στο πλάι, τα οποία έχουν διαμορφωθεί από τα δεδομένα που έχουν καταγραφεί. Το αριστερό ψυγείο είναι υπεύθυνο για τη μείωση της θερμοκρασίας του ηλεκτροκινητήρα και του inverter, ενώ το δεξιό ψυγείο ψύχει την μπαταρία κατά τη διάρκεια της ταχείας φόρτισης. Αμφότερων το μέγεθος εξοικονομεί τόσο βάρος όσο και χρήματα.

Σε αυτό το στάδιο, η Morgan αφήνει να εννοηθεί ότι βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα δεν υπάρχουν σχέδια να τεθεί σε παραγωγή κάτι σαν το XP-1. Ωστόσο, το αυτοκίνητο θα αποτελέσει ένα είδος ασφάλειας για την εταιρεία όσο περνάει ο καιρός. Όπως το θέτει ο Hole: «Δεν πιεζόμαστε άμεσα από τη νομοθεσία, αλλά πιεζόμαστε έμμεσα».

«Μπορούμε να φτάσουμε έως το 2035 με κάποια άνεση στην ευρωπαϊκή αγορά και στις κύριες αγορές μας στις ΗΠΑ», δήλωσε ο Hole. «Ωστόσο, μόλις περάσουμε αυτό το σημείο, οι επιλογές για τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα γίνουν πιο δύσκολες, με λιγότερο κατάλληλες επιλογές, ακόμη και ως κατασκευαστής χαμηλού όγκου».

Morgan XP-1

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!