Η τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία Praga, αποκάλυψε το ολοκαίνουργιο, Bohema, ένα hypercar της σε μορφή πρωτότυπου προπαραγωγής. Είναι ένα διθέσιο αυτοκίνητο με βάρος κάτω των 1.000 κιλών, και κεντρικά τοποθετημένο κινητήρα, το οποίο, στα κατάλληλα χέρια, είναι ικανό για εξαιρετικά υψηλές επιδόσεις στην πίστα, στοχεύοντας σε χρόνους γύρου αγωνιστικού αυτοκινήτου GT3 με ελαστικά ημι-σλικ της Pirelli Trofeo R. Ωστόσο, είναι επίσης άνετο και πρακτικό για διαδρομές στο οδικό δίκτυο.
Με το monocoque από ανθρακονήματα και την αγωνιστικά προσανατολισμένη πλήρως ρυθμιζόμενη ανάρτηση, είναι εξαιρετικά ελαφρύ, στοχεύοντας σε μόλις 982 κιλά, ενώ ο 6κύλινδρος twin-turbo κινητήρας 3,8 λίτρων, που προέρχεται από το Nissan GT-R, διαθέτει δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής με συνεχώς μεταβαλλόμενο χρονισμό βαλβίδων εισαγωγής εξασφαλίζει απόδοση 710 ίππων στις 6.800 σ.α.λ. και 725 Nm ροπής από τις 3.000 έως τις 6.000 σ.α.λ. αξιοπιστία, ευκολία συντήρησης και δυνατότητες για περαιτέρω ρυθμίσεις επιδόσεων
Η Praga συνεργάζεται με τη διάσημη βρετανική εταιρεία Litchfield Engineering που έχει πάνω από δύο δεκαετίες εμπειρίας στη ρύθμιση και βελτίωση των κινητήρων GT-R. Η Litchfield απογυμνώνει τους κινητήρες και τους μετατρέπει σε ξηρού κάρτερ, γεγονός που μειώνει το συνολικό ύψος της μονάδας κατά 140 χλστ. Αυτό επιτρέπει στον κινητήρα να κάθεται πιο χαμηλά στο Bohema και αποτρέπει τους κινδύνους από την εκτίναξη λιπαντικού στα υψηλά φορτία που αναπτύσσονται στις στροφές όταν κινείται στο όριο.
Οι εξατμίσεις είναι κατασκευασμένες από τιτάνιο, ενώ το ημιαυτόματο σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων της Hewland προέρχεται από τους αγώνες και εξασφαλίζει γρήγορες αλλαγές και την ικανότητα να διαχειριστεί την υψηλή ροπή με ελάχιστο βάρος. Ο κινητήρας και το κιβώτιο είναι ανεξάρτητα τοποθετημένα από το πλαίσιο ανθρακονημάτων, διασφαλίζοντας ότι δεν υπάρχουν ενοχλητικοί συντονισμοί και δονήσεις χαμηλών συχνοτήτων.
Το Bohema να είναι ένα μοναδικά στιλιζαρισμένο, σπάνιο και αποκλειστικό αυτοκίνητο προσανατολισμένο για την πίστα. Εκεί, ο οδηγός θα πρέπει να φοράει κράνος, το οποίο συμπεριλαμβάνεται στις ειδικά σχεδιασμένες αποσκευές που είναι τοποθετημένες σε δύο πλευρικούς ειδικά διαμορφωμένους χώρους 50 λίτρων, για να κάνει όσους γύρους επιθυμεί η ψυχή του και στη συνέχεια να επιστρέψει σπίτι του με το Bohema.
Ο μακροχρόνιος φίλος και πρεσβευτής της Praga, πρώην οδηγός της Formula 1 που αγωνίζεται πλέον στο IndyCar, ο Romain Grosjean, προκάλεσε την εταιρεία να δημιουργήσει ένα ασυμβίβαστο αυτοκίνητο επιδόσεων δύο ατόμων για το δρόμο και την πίστα, που παρέχει μοναδική εμπειρία οδήγησης. Ο Γάλλος οδηγός αγώνων συμμετείχε στο εγχείρημα του Bohema πραγματοποιώντας εκτεταμένες δοκιμές στην απαιτητική πίστα μήκους 6 χιλιομέτρων Slovakia Ring.
«Έμεινα έκπληκτος από τις εξαιρετικές επιδόσεις του Bohema στην πίστα, την προσβασιμότητά του στο δρόμο και την ευκολία μετάβασης μεταξύ των δύο», δήλωσε ο Grosjean. «Η Praga ανταποκρίθηκε πραγματικά στην πρόκλησή μου! Στο δρόμο, έχεις μια ομαλή οδήγηση, το αυτοκίνητο εξαλείφει τις ανωμαλίες, μπορείς να συνομιλείς με τον συνοδηγό και όλα είναι ήρεμα».
«Στη συνέχεια, απλά αλλάζεις εστίαση και βρίσκεσαι στην πίστα. Τα ίδια ρούχα, το ίδιο αυτοκίνητο, αλλά η αίσθηση αλλάζει και πιέζεις στο όριο, σημειώνοντας εκπληκτικούς χρόνους γύρου, ανακαλύπτοντας απίστευτες δυνατότητες στο Bohema. Και έχουμε ακόμα μερικούς μήνες για να τελειοποιήσουμε τη συμπεριφορά στο δρόμο και τους χρόνους στην πίστα».
Το Bohema αποτελεί έναν εντελώς καινούργιο σχεδιασμό, που εξελίχθηκε από τη μικρή ομάδα μηχανικών και σχεδιαστών της Praga και τελειοποιήθηκε στην αεροδυναμική σήραγγα μιας ομάδας F1. Χρησιμοποιεί αγωνιστικής προέλευσης monocoque από ανθρακονήματα, με μία μεγάλη αεροτομή που παρέχει πάνω από 900 κιλά αεροδυναμικού φορτίου στα 250 χλμ./ώρα. Η τελική του ταχύτητα ξεπερνάει τα 300 χλμ./ώρα.
Σε αντίθεση με πολλά αυτοκίνητα επιδόσεων που προέρχονται από πίστες, η έξυπνη εσωτερική εργονομία του Bohema προσφέρει ένα στενό, αεροδυναμικό cockpit, το οποίο όμως χωράει δύο ενήλικες ύψους δύο μέτρων με πλήρως ρυθμιζόμενο κάθισμα οδηγού, τιμόνι και πεντάλ, γενναιόδωρο χώρο αποσκευών και air condition.
Το cockpit, σχεδιασμένο δομικά με 56 μεμονωμένα μέρη από ανθρακονήματα και διακοσμημένο με υψηλής ποιότητας Alcantara και δέρμα, έχει βάρος μόλις 34 κιλά. Η ανεξάρτητη ανάρτηση χρησιμοποιεί ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, οριζοντίως τοποθετημένα για μέγιστη διαδρομή, που λειτουργούν με pushrod, ελαχιστοποιώντας το ύψος του αμαξώματος.
Σε ένα τόσο ελαφρύ αυτοκίνητο, με μόλις 180 κιλά μη αναρτώμενης μάζας, οι μηχανικοί εξέλιξης της Praga κατάφεραν να διατηρήσουν την ανάρτηση αρκετά ελαστική για χρήση στο δρόμο, χωρίς να χρειαστεί να καταφύγουν σε ακριβά συστήματα.
Οι τροχοί με κεντρικό μπουλόνι έχουν διάμετρο 18 ιντσών εμπρός και 19 ιντσών πίσω, για να προσφέρουν συμμόρφωση στο δρόμο μέσω των ελαστικών υψηλού προφίλ, γεγονός που εξασφαλίζει τη συμβατότητα με τη διάσταση των ελαστικών προδιαγραφών FIA GT3, που έχουν το ευρύτερο δυνατό φάσμα αγωνιστικών ελαστικών παγκοσμίως. Τα ισχυρά φρένα χρησιμοποιούν κεραμικούς δίσκους 380 χλστ. με δαγκάνες έξι εμβόλων.
Η Praga Bohema εισέρχεται στους τελευταίους μήνες εξέλιξης με προγράμματα δοκιμών σε δρόμο και πίστας που έχουν προγραμματιστεί στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή και στην πίστα Slovakia Ring. Η παραγωγή του hypercar αξίας 1,28 εκατομμυρίων ευρώ, έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει στην Τσεχία το δεύτερο εξάμηνο του 2023, με μόλις 10 αυτοκίνητα να έχουν αρχικά προγραμματιστεί για την παραγωγή μέσα στην επόμενη χρονιά.
Περίπου 20 χειροποίητες μονάδες θα κατασκευάζονται ετησίως κατά την επόμενη τετραετία, εξασφαλίζοντας την αποκλειστικότητα για τους ιδιοκτήτες, και η Praga σχεδιάζει να προσφέρει προγράμματα παράδοσης στην πίστα με έμπειρους οδηγούς-δοκιμαστές να βοηθούν τους ιδιοκτήτες, ώστε να διασφαλιστεί ότι θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν τις επιδόσεις και τις δυνατότητες του Bohema.
Η Praga είναι η μεγαλύτερη και παλαιότερη μάρκα αυτοκινήτων που μπορεί να μην έχετε ακούσει, αλλά είναι περήφανη για την πλούσια ιστορία της. Υφίσταται από τα τέλη της δεκαετίας του 1800 ως βαριά βιομηχανία κατασκευής πολλών πραγμάτων, από γέφυρες μέχρι ατμοκίνητα τρένα, και είχε σημαντική παρουσία στην Κεντρική Ευρώπη κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα.
Μετέβη στην παραγωγή οχημάτων στις αρχές της δεκαετίας του 1900, κατασκευάζοντας το πρώτο της αυτοκίνητο το 1907, και επεκτάθηκε σε μοτοσικλέτες, εμπορικά οχήματα και αεροσκάφη. Σε αυτά περιλαμβάνονταν η εκπληκτική μοτοσικλέτα BD500 και το σπορ αυτοκίνητο Praga Alfa, το οποίο κέρδισε τον σημαντικό αγώνα 1000 Μιλίων της Τσεχοσλοβακίας το 1933, πριν από 89 χρόνια δηλαδή, εμπνέοντας το σχέδιο της Praga να κατασκευάσει 89 μονάδες του Bohema.