F1: Νέες οδηγίες από τη FIA για τις συνεργασίες ομάδων

Η FIA σχεδιάζει να εκδώσει σύντομα καινούργιες οδηγίες σε μια προσπάθεια να διασφαλίσει ότι οποιαδήποτε συνεργασία μεταξύ ομάδων της Formula 1 δεν παραβαίνει τους κανονισμούς.

F1: Νέες οδηγίες από τη FIA για τις συνεργασίες ομάδων

Η FIA σχεδιάζει να εκδώσει σύντομα καινούργιες οδηγίες σε μια προσπάθεια να διασφαλίσει ότι οποιαδήποτε συνεργασία μεταξύ ομάδων της Formula 1 δεν παραβαίνει τους κανονισμούς.

Τις τελευταίες εβδομάδες έχει δοθεί αυξημένη έμφαση στη συνεργασία μεταξύ ομάδων της Formula 1, μετά τις δραματική βελτίωση απόδοσης που σημείωσε η AlphaTauri στο τέλος της σεζόν και βρέθηκαν υπό το μικροσκόπιο οι δεσμοί της με τη Red Bull. Η AlphaTauri ανήκει στη Red Bull GmbH και αγοράζει αρκετά εξαρτήματα από τη Red Bull Technology, που σχεδιάζει και κατασκευάζει τα μονοθέσια της Πρωταθλήτριας ομάδας.

Ενόψει της σεζόν 2024, κατά την οποία η AlphaTauri σκοπεύει να χρησιμοποιήσει πολύ περισσότερα πελατειακά εξαρτήματα της Red Bull Technology από ό,τι στο παρελθόν, ορισμένες ομάδες εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με το ενδεχόμενο δύο ομάδες να αποκτήσουν πλεονέκτημα από τη στενή συνεργασία μεταξύ τους. Η FIA γνωρίζει πολύ καλά ότι υπάρχει κίνδυνος να επωφεληθούν κάποιες ομάδες από τη συνεργασία, εάν ενεργήσουν με αθέμιτο τρόπο.

Ωστόσο, η FIA ισχυρίζεται ότι οι έλεγχοι που πραγματοποιεί είναι αρκετά ισχυροί για να εντοπίσουν οτιδήποτε αθέμιτο, με αυξημένο έλεγχο να ασκείται στις ομάδες που συνεργάζονται. Ο επικεφαλής του τμήματος μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, δήλωσε ότι η ανάλυση της εξέλιξης των μονοθεσίων της AlphaTauri και της Red Bull δεν έδειξε τίποτα ανησυχητικό.

Ο Τομπάζης δήλωσε: «Ελέγχουμε τις ομάδες που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους πολύ πιο στενά από ό,τι ελέγχουμε τις εντελώς ανεξάρτητες ομάδες, ακριβώς για να βεβαιωθούμε ότι αυτό το πράγμα δε θα συμβεί. Αυτό είναι μια ανησυχία. Αποτελεί ανησυχία όχι μόνο μεταξύ των δύο ομάδων που αναφέρθηκαν, αλλά και μεταξύ άλλων ζευγαριών ομάδων». 

«Πιστεύουμε ότι η AlphaTauri συγκεκριμένα, έχει όντως αρκετά διαφορετικές αεροδυναμικές λύσεις από την άλλη ομάδα και δεν πιστεύουμε ότι υπάρχει κάποιο σημάδι άμεσης συνεργασίας. Είναι σαφές ότι εργάζονται σκληρά και έχουν κάνει βήματα προόδου. Αλλά δε νομίζω ότι μπορεί να ειπωθεί ότι αυτό οφείλεται σε συνεργασία. Έχοντας πει αυτό, η συνεργασία, ή η διασφάλιση ότι δε θα συμβεί κάτι τέτοιο, είναι ένα από τα δύσκολα σημεία των οργάνων αστυνόμευσης».

«Πρέπει να κάνουμε έλεγχο και να βεβαιωθούμε ότι όλες αυτές οι ομάδες είναι καλά διαχωρισμένες και ούτω καθεξής. Θα εκδώσουμε σύντομα κάποιες περαιτέρω οδηγίες για να παράσχουμε περισσότερες πληροφορίες στις ομάδες σχετικά με το πώς μπορούν να μας πείσουν ότι δε συμβαίνει κάτι τέτοιο. Δεν υποτιμούμε την πρόκληση και είναι μία από τις δυσκολίες που έχουμε».

Πρόσφατα, εκφράστηκαν θεωρίες σχετικά με τις ομάδες που συνεργάζονται για να καλύψουν εναλλακτικές οδούς εξέλιξης, όπως η δοκιμή διαφορετικών σχεδιασμών πτερυγίων, για να επιταχύνουν τη διαδικασία επιλογής της καλύτερης λύσης. Ωστόσο, ο Τομπάζης είναι ξεκάθαρος ότι μια τέτοια δραστηριότητα θα αποτελούσε παράβαση των κανονισμών και επίσης θα μπορούσε εύκολα να εντοπιστεί από τον τρόπο με τον οποίο η FIA επιθεωρεί τα σχέδια CAD των τεχνικών τμημάτων.

Ο Τομπάζης δήλωσε: «Αυτό είναι προφανώς σε μεγάλο βαθμό παράνομο, επειδή έχουμε κατά καιρούς στο παρελθόν ελέγξει παρόμοια εξαρτήματα μεταξύ ομάδων και στη συνέχεια εξετάσαμε τη διαδικασία ανάπτυξής τους για να δούμε πώς εξελίχθηκαν. Δε νομίζω ότι συμβαίνει κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή. Έχουμε ελέγξει και έχουμε μια διαδικασία για να ελέγχουμε. Είναι εύκολο; Όχι, δε λέω ότι είναι εύκολο, είναι πάντα ένα είδος πρόκλησης».

Ωστόσο, ο Τομπάζης αναφέρει ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος προέρχεται στην πραγματικότητα από τις ανεξάρτητες ομάδες: «Το κύριο κίνητρο για δύο ομάδες να συνεργαστούν δεν είναι αν ανταλλάσσουν εξαρτήματα ή αν μοιράζονται μια αεροδυναμική σήραγγα. Μπορεί να έχετε δύο ομάδες που συνεργάζονται, η μία είναι στο Ηνωμένο Βασίλειο και η άλλη στην Αργεντινή, και αν οι δύο ομάδες θέλουν να επικοινωνήσουν ενάντια στους κανονισμούς, μπορούν να κάνουν κλήσεις Zoom και οι μηχανικοί να συνομιλούν μεταξύ τους, αυτό είναι αρκετά εφικτό». 

«Δεν παρακολουθούμε τις καθημερινές κινήσεις των ανθρώπων και ούτε είναι στις προθέσεις μας να το κάνουμε. Αυτά τα ζεύγη ομάδων δέχονται συχνότερα κριτική για συνεργασία μόνο και μόνο επειδή έχουν κοινή ιδιοκτησία ή οτιδήποτε άλλο, αλλά δεν είναι το μόνο ζεύγος ομάδων που θα μπορούσε να συνεργαστεί. Θα μπορούσατε να έχετε δύο ανεξάρτητες ομάδες που αποφασίζουν να επωφεληθούν αμοιβαία βοηθώντας η μία την άλλη».

«Δε νομίζω ότι αυτό συμβαίνει, αλλά απλώς λέω ότι τα εργαλεία μας για να αποτρέψουμε αυτό το ενδεχόμενο δε χρειάζεται να συνδέονται μόνο με φυσικά εξαρτήματα που πωλούνται από τη μία ομάδα στην άλλη».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!