Η McLaren παραμένει το φαβορί για το Grand Prix Αζερμπαϊτζάν, αλλά αν μας έδειξε κάτι το GP Ιταλίας, είναι ότι η βρετανική ομάδα, που έχει τη δυνατότητα να εξασφαλίσει και μαθηματικά το δεύτερο συνεχόμενο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών της Formula 1 αυτό το Σαββατοκύριακο, μπορεί να ηττηθεί. Ωστόσο, τα πράγματα θα είναι λίγο πιο δύσκολα για τους αντιπάλους της στο Μπακού, καθώς υπάρχουν αρκετές αργές στροφές στις οποίες η MCL39 μπορεί να δείξει την ανωτερότητά της.
Ωστόσο, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το 2024, η McLaren διέθετε ως όπλο το σχεδιασμό του μίνι DRS, ο οποίος απαγορεύθηκε έπειτα από την περυσινή νίκη του Oscar Piastri στο Μπακού. Πέρυσι, μία κίτρινη σημαία δεν είχε επιτρέψει στον Lando Norris να προχωρήσει πέραν από το Q1 στις κατατακτήριες δοκιμές, οπότε θα είναι ενδιαφέρον να δούμε την κόντρα μεταξύ των δύο οδηγών στη φετινή διοργάνωση.
One of the fastest street tracks on the F1 calendar 📅🤩
Join @PaulAron16 for a lap around the streets of Azerbaijan in this weeks @Eni race preview.@AlpineSimRacing @Trak_Racer @CyberTek_fr pic.twitter.com/NrA0CqgEOJ
— BWT Alpine Formula One Team (@AlpineF1Team) September 17, 2025
Κατά τα άλλα, τα χαμηλά επίπεδα αεροδυναμικού φορτίου που απαιτούνται για την πίστα του Μπακού, ίσως κάνουν τη McLaren ευάλωτη και πάλι, όπως στη Monza, καθώς η ταχύτητα στις ευθείες δεν είναι το δυνατό της σημείο. Ωστόσο, για να υπάρχει ανταγωνισμός, πρέπει η Red Bull να βρει ο ιδανικό στήσιμο για την RB21 του Max Verstappen, όπως είχε καταφέρει να κάνει στο GP Ιταλίας.
Επίσης, θα πρέπει η καταπόνηση των πίσω ελαστικών να κυμανθεί σε χαμηλά επίπεδα, πράγμα δύσκολο με την Pirelli να φέρνει τις πιο μαλακές γόμες της γκάμας ελαστικών της (C4, C5 και C6). Η καταπόνηση θα εξαρτηθεί επίσης από τις θερμοκρασίες που θα επικρατούν. Προς το παρόν, προβλέπεται συννεφιά για την Κυριακή. Παράλληλα, η Red Bull θα πρέπει να βρει τρόπο να είναι ανταγωνιστική και στις στροφές, αλλά με πολλές να είναι 90 μοιρών, όπου τα μονοθέσια δεν παραμένουν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, ίσως τα καταφέρει. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι το Μπακού δεν είναι μία από τις αγαπημένες πίστες του Verstappen.
Η Mercedes επέλεξε στο GP Ιταλίας να είναι μεταξύ των ομάδων με περισσότερο αεροδυναμικό φορτίο, το οποίο ίσως φανεί πιο χρήσιμο στο Μπακού, στη μάχη της με τη Ferrari. H ιταλική ομάδα ενδέχεται να δυσκολευτεί περισσότερο στις ανομοιομορφίες του οδοστρώματος των δρόμων του Μπακού, που απαιτούν μαλακές ρυθμίσεις στην πίσω ανάρτηση. Ωστόσο, το Μπακού απαιτεί επίσης καλή μηχανική πρόσφυση, κάτι που η SF-25 έχει επιδείξει στο Μονακό. Ωστόσο, η απόσταση από το έδαφος στην οποία ρυθμίζονται τα μονοθέσια είναι υψηλότερη, οπότε αυτό ίσως επηρεάσει αρνητικά τη Ferrari.
Χαρακτηριστικά πίστας
Το Μπακού έκανε το… ντεμπούτο του στη Formula 1 το 2016 (φιλοξενώντας το GP Ευρώπης εκείνη τη χρονιά) και έκτοτε έχει προσφέρει πολλούς επεισοδιακούς αγώνες. Φέτος είναι η δεύτερη φορά που ο αγώνας θα διεξαχθεί Σεπτέμβριο.
Πρόκειται για ένα σιρκουί πόλης, το οποίο όμως διαθέτει ένα τμήμα μήκους 2 χλμ. (από την έξοδο της στροφής 16 έως τα φρένα για την 1η στροφή) με τέρμα γκάζι, το οποίο καθορίζει και τις αεροδυναμικές ρυθμίσεις που επιλέγουν οι ομάδες για τα μονοθέσιά τους. Προτιμούν να ευνοούν την υψηλή τελική ταχύτητα, ώστε να μην αποτελούν εύκολο στόχο στις ευθείες, ιδίως στον αγώνα, καθώς τα προσπεράσματα μπορούν να χαρακτηριστούν πιο εύκολα στο Μπακού, λόγω slipstream.
Το πρώτο sector αποτελείται από μικρές ευθείες που συνδέονται με στροφές 90 μοιρών, το δεύτερο τμήμα είναι γεμάτο κλειστές και στενές στροφές, και εκεί βρίσκεται το πιο στενό κομμάτι ασφάλτου -γύρω από το κάστρο- ολόκληρης της σεζόν, με πλάτος μόλις 7,6 μ. Εκεί απαιτείται η μέγιστη πρόσφυση, ενώ το τελικό sector αφορά μόνο τη μέγιστη εφικτή ταχύτητα, με τους οδηγούς να παραμένουν με τέρμα γκάζι για περίπου 2 χλμ.
Καθώς το οδόστρωμα χρησιμοποιείται όλο τον υπόλοιπο χρόνο από συμβατικά αυτοκίνητα, η εξέλιξη των συνθηκών θα είναι ένας σημαντικός παράγοντας κατά τη διάρκεια του τριημέρου, που θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψη στην επιλογή των ρυθμίσεων.
Η θερμοκρασία της πίστας μπορεί να διαφέρει σημαντικά ανάλογα με το ποια σημεία βρίσκονται εκτεθειμένα στο φως του ήλιου ή υπό τη σκιά των ψηλών κτιρίων που την περιβάλλουν, ειδικά στο τμήμα που διασχίζει την παλιά πόλη. Οι ισχυροί άνεμοι μπορούν επίσης να διαταράξουν την ισορροπία των μονοθεσίων, ενώ ο γύρος έχει τις περισσότερες αλλαγές σχέσεων, δοκιμάζοντας τα κιβώτια ταχυτήτων.
Με 9 ζώνες πέδησης που ξεπερνούν τα 2 G, περισσότερες από οποιαδήποτε άλλη πίστα, το Μπακού δοκιμάζει τόσο τα φρένα, όσο και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Οι υψηλές ταχύτητες που επιτυγχάνονται στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού δοκιμάζουν τα ελαστικά, ειδικά με το αεροδυναμικό φορτίο που αναπτύσσουν τα σύγχρονα μονοθέσια.
Δεν υπάρχουν υψηλά πλευρικά φορτία, καθώς απουσιάζουν οι γρήγορες στροφές. Το οδόστρωμα είναι αρκετά λείο και προσφέρει χαμηλές τιμές πρόσφυσης, ενώ περιοριστικός παράγοντας είναι η πρόσφυση και η καταπόνηση των ελαστικών του πίσω άξονα, λόγω των πολλαπλών επιταχύνσεων από αργές στροφές.
Πολλές στροφές είναι 90 μοιρών (το πρώτο sector αποτελείται αποκλειστικά από τέτοιες) και τα μονοθέσια μένουν πολύ λίγο χρόνο σε αυτές, παράγοντας που δυσχεραίνει την ανάπτυξη θερμοκρασιών στα ελαστικά. Η προετοιμασία των Pirelli στις κατατακτήριες δοκιμές θα είναι πολύ σημαντική για την λειτουργία τους στο κατάλληλο πλαίσιο θερμοκρασιών στις πρώτες στροφές. Από τα πιο δύσκολα σημεία του γύρου είναι τα φρένα για την 1η στροφή, το στενό σημείο της στροφής 7 στο κάστρο και η στροφή 15 όπου έχουμε δει πολλά ατυχήματα σε κατατακτήριες δοκιμές.
Όσον αφορά τη στρατηγική, το Μπακού αποτελούσε τυπικό αγώνα ενός pit stop, με τη σκληρή γόμα αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας το μεγαλύτερο μέρος του αγώνα. Η Pirelli, με την επιλογή των πιο μαλακών ελαστικών της φέτος, προσπαθεί να κάνει την επιλογή των δύο pit stop πιο ελκυστική. Η χρονική απώλεια για την πραγματοποίηση ενός pit stop υπολογίζεται στα 20 δλ. από την ομάδα της Alpine. Οι πιθανότητες παρέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι πολύ υψηλές.
Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 11:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 15:00
Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 11:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 15:00
Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου
Αγώνας: 14:00
Όλες οι διαδικασίες θα μεταδοθούν σε ζωντανά στο ελληνικό συνδρομητικό τηλεοπτικό κανάλι ANT1+ και τη συνδρομητική υπηρεσία F1TV (με αγγλικό σχολιασμό). Οι κατατακτήριες δοκιμές θα μεταδοθούν στην ελεύθερη συχνότητα του ANT1 σε μαγνητοσκόπηση τα μεσάνυχτα του Σαββάτου, και ο αγώνας ετεροχρονισμένα την Κυριακή στις 16:30.
GP Αζερμπαϊτζάν
17ος γύρος του Πρωταθλήματος 2025
Πίστα: Baku City Circuit
Μήκος πίστας: 6.003 μ.
Γύροι: 51
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,049 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:43.009 (209,795 χλμ./ώρα) – C. Leclerc (Ferrari), 2019
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:40.203 (215,670 χλμ./ώρα) – C. Leclerc (Ferrari), 2023
Στροφές: 20 (12 αριστερές, 8 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ στροφών 2-3, 20-1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 60%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 73%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 20%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 71
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 3,6 G (στροφή 19)
Μέγιστη ταχύτητα: 331 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Δεξιά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 90 μ.
Μέση απώλεια χρόνου σε pit stop: 20 δλ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 327 μ.
Κατανάλωση καυσίμου: Υψηλή
Καταπόνηση φρένων: Υψηλή
Καλύτερα στιγμιότυπα προηγούμενων GP Αζερμπαϊτζάν
Στιγμιότυπα 2024
Στιγμιότυπα 2023
Στιγμιότυπα 2022
Στιγμιότυπα 2021
Στιγμιότυπα 2019
Στιγμιότυπα 2018
Στιγμιότυπα 2017




