Μία δραματική διαδικασία κατατακτήριων δοκιμών επεφύλασσε το Grand Prix Αζερμπαϊτζάν της Formula 1. O Charles Leclerc με τη Ferrari κατέκτησε την 4η σερί pole position του στους δρόμους του Μπακού (και την 26η της καριέρας του), με μία πολύ δυνατή Ferrari στις κατατακτήριες δοκιμές, με υψηλή τελική ταχύτητα στη μεγάλη ευθεία και αρκετά ευέλικτη στις αργές στροφές του 2ου sector.
O Μονεγάσκος δήλωσε ότι το Μπακού είναι μία από τις αγαπημένες του πίστες και στον τελευταίο γύρο τα έδωσε όλα και ο χρόνος ήρθε, καθώς το μονοθέσιο της Ferrari του παρείχε καλή αίσθηση. Ωστόσο, δεν είχαν κυλήσει όλα εύκολα την Παρασκευή με ατύχημα στο FP1 και πρόβλημα με ένα εξάρτημα που τοποθετήθηκε κατά την επισκευή στο FP2. Ο Leclerc έχασε πολύτιμο χρόνο στις ελεύθερες δοκιμές, αλλά αυτό δεν έκαμψε την αυτοπεποίθησή του.
Δείτε την προβλεπόμενη σειρά εκκίνησης του GP Αζερμπαϊτζάν
Παρακολουθήστε τα καλύτερα στιγμιότυπα από τις κατατακτήριες δοκιμές
Από τη 2η θέση θα εκκινήσει τον αγώνα ο Oscar Piastri με τη McLaren, ο οποίος ανέφερε στον ασύρματο ότι η τελική του προσπάθεια ήταν από τους χειρότερους γύρους της ζωής του. Ο Αυστραλός είχε μόνο ένα σετ μαλακής γόμας ελαστικών στη διάθεσή του για το Q3 και στην τελική του προσπάθεια χτύπησε τον τοίχο της εξόδου της στροφής 15, έπειτα από μία στιγμή έντονης υπερστροφής, καθώς πίεζε στο όριο.
Ο Piastri ανέφερε ότι αυτή η πίστα επιβραβεύει τη δέσμευση στις κατατακτήριες δοκιμές, αλλά ο ίδιος το παράκανε στην τελική του προσπάθεια. Το Μπακού σίγουρα δεν τονίζει τα πλεονεκτήματα της McLaren, που αριστεύει στις παρατεταμένες στροφές, οι οποίες απουσιάζουν από τη χάραξη της πίστας.
Ο Carlos Sainz θα παραταχθεί στην 3η θέση του grid αύριο, εκκινώντας από την καθαρή πλευρά της πίστας. Ο Ισπανός παραδέχθηκε ότι το Μπακού δεν είναι από τις καλύτερες πίστες για τον ίδιο, καθώς δεν έχει κερδίσει ποτέ team-mate του εδώ. Συνεπώς, η 3η θέση ήταν πάρα πολύ καλή για τον ίδιο, και ανέφερε ότι ήταν δύσκολο να προσαρμοστεί στα διαφορετικά επίπεδα πρόσφυσης καθώς ο ήλιος έδυε και η θερμοκρασία του οδοστρώματος χαμήλωνε.
Τον 4ο χρόνο, μόλις 0,008 δλ. πίσω από τον Sainz, σημείωσε ο Sergio Perez, ο ταχύτερος εκ των δύο οδηγών της Red Bull, και ο μοναδικός στην ιστορία που έχει κερδίσει στο Μπακού δύο φορές. Η Red Bull ήταν σίγουρα καλύτερη από ό,τι στη Monza, αλλά απείχε 0,45 δλ. από την κορυφή.
Αυτή η πίστα ευνοεί το οδηγικό στυλ του Perez και αυτό αποδείχθηκε από το γεγονός ότι ήταν 0,21 δλ. ταχύτερος από τον Max Verstappen, που θα εκκινήσει από την 6η θέση και έχει δείξει να δυσκολεύεται περισσότερο από τον team-mate του στο Μπακού. Στην πρώτη του προσπάθεια στο Q3, ο Verstappen έκανε λάθος στην έξοδο της 16ης στροφής και έχασε χρόνο διορθώνοντας μία στιγμή υπερβολικής υπερστροφής.
Ο Ολλανδός ανέφερε ότι οι αλλαγές ρυθμίσεων που έκανε στο μονοθέσιό του πριν από τις κατατακτήριες δοκιμές έκαναν τη συμπεριφορά της RB20 χειρότερη και πιο απρόβλεπτη. Ωστόσο, ο Verstappen είναι πιο ήσυχος από το γεγονός ότι ο Lando Norris, ο κυριότερος αντίπαλός του στη μάχη του τίτλου, θα εκκινήσει από τη 17η θέση, όπως μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω.
Η Red Bull έχει επιλέξει αρκετά μεγάλη πίσω αεροτομή στο Μπακού, για να προστατεύσει τα ελαστικά της στον αγώνα, αλλά έχει μικρότερα κατώτερα πτερύγια και καινούργιο δάπεδο. Επειδή στο Μπακού όλες σχεδόν οι -πραγματικές- στροφές διανύονται με παρεμφερή ταχύτητα, είναι πιο εύκολο για τη Red Bull να στήσει το μονοθέσιο ώστε να περιορίζονται τα προβλήματα ισορροπίας που αντιμετωπίζει τον τελευταίο καιρό.
Μεταξύ των δύο Red Bull θα παραταχθεί αύριο ο George Russell με τη Mercedes, που έχει αφαιρέσει από το μονοθέσιο το δάπεδο που είχε παρουσιάσει στο Spa-Francorchamps. Ο Βρετανός είχε τη δυνατότητα να κινηθεί στο ρυθμό των Red Bull και η Mercedes συνήθως έχει καλύτερο μονοθέσιο στον αγώνα από ό,τι στις κατατακτήριες δοκιμές.
Ο Lewis Hamilton κατετάγη 7ος, αλλά βρέθηκε 0,924 δλ. μακριά από την κορυφή και 0,4 δλ. από τον team-mate του και ανέφερε ότι ο λόγος ήταν ο ίδιος με κάθε Σάββατο φέτος, αναφερόμενος και πάλι στο γεγονός ότι είναι σχεδόν πάντα πιο αργός από τον Russell στις κατατακτήριες δοκιμές. Ο Hamilton έκανε παράπονα για την προετοιμασία των ελαστικών, καθώς δεν είχαν φτάσει τις κατάλληλες θερμοκρασίες στις προσπάθειές του στο Q3.
Ο Fernando Alonso με την Aston Martin βρέθηκε μόλις 0,08 δλ. πίσω από τον Hamilton. Ο Ισπανός χρησιμοποιούσε παλαιότερο δάπεδο (έκδοση από την Imola) στο FP3 και λογικά και στις κατατακτήριες δοκιμές. Την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσαν οι δύο Williams, έχοντας αμφότερες προκριθεί στο Q3.
Ο Franco Colapinto, στο δεύτερο αγώνα του στην F1 έγινε ο πρώτος Αργεντίνος οδηγός της Formula 1 που κατάφερε να εισέλθει στην πρώτη δεκάδα κατατακτήριων δοκιμών από τον Carlos Reutemann στο GP Βραζιλίας του 1982, πάλι με μονοθέσιο της Williams. O Colapinto ήταν 0,38 δλ. ταχύτερος από τον team-mate του, Alex Albon στο Q2.
Μέσα στη βιασύνη της να εξασφαλίσει slipstream στο Q3, οι μηχανικοί της Williams έκαναν το λάθος να ξεχάσουν τον ανεμιστήρα για την εισαγωγή αέρα του κινητήρα (ενώ το μονοθέσιο είναι στάσιμο στα pits) στην FW46 του Albon, καθώς βγήκε από τα pits για την τελική του προσπάθεια…
Well… this is a new one 😅
A quite remarkable start to Q3 for Alex Albon!#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/QgCCTVz95y
— Formula 1 (@F1) September 14, 2024
Ο Albon αναγκάστηκε να σταματήσει στην έξοδο του pit lane, για να αφαιρέσει μόνος του τον ανεμιστήρα, και να τον… πετάξει προς την κατεύθυνση των ανθρώπων της πίστας. Οι αγωνοδίκες θα διερευνήσουν τη μη ασφαλή απελευθέρωση του Albon από τα pits, αλλά ο Ταϊλανδός οδηγός δεν πρόλαβε καν να φτάσει έως τη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού εγκαίρως, για να προλάβει να σημειώσει χρόνο με καινούργια ελαστικά.
Q1
To μεγάλο σοκ του πρώτου σκέλους των κατατακτήριων δοκιμών ήταν ότι ο Lando Norris αποκλείστηκε από τη συνέχεια της διαδικασίας, καταλήγοντας στη 17η θέση, κάτι που σίγουρα θα έχει αντίκτυπο στη διεκδίκηση του τίτλου από τον Βρετανό. Οι κατατακτήριες δοκιμές ξεκίνησαν σε πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες από το FP3 και οι χρόνοι κατέβαιναν συνεχώς, καθώς η αγωνιστική γραμμή στρωνόταν με γόμα.
Norris is out in Q1! But was he unlucky or did another stupid mistake?
You can see yellow flag briefly super far away in T15, then passing Ocon with a puncture, but seeing green flag then.
Also did a mistake in T15 and slow (not stationary) Ocon should be white, not yellow. pic.twitter.com/vxWNJrjs1A
— Maxx | F1newsletter.com (@F1_Newsletter) September 14, 2024
Η McLaren επέλεξε να στείλει στην πίστα τους οδηγούς της με μεταχειρισμένο σετ μαλακών ελαστικών στα τελευταία λεπτά του Q1, και ο Norris συνάντησε στην τελική του προσπάθεια μία σύντομη κίτρινη σημαία, επειδή ο Esteban Ocon είχε αστοχία ελαστικού έχοντας χτυπήσει τον τοίχο. Ο Βρετανός καβάλησε άτσαλα το kerb της εξόδου της στροφής 16 και σήκωσε το πόδι του από το γκάζι, χάνοντας χρόνο. Έτσι, αποφάσισε να μην ολοκληρώσει την προσπάθειά του.
H McLaren ισχυρίζεται ότι η κίτρινη σημαία δεν θα έπρεπε να έχει βγει στη συγκεκριμένη περίπτωση (και θα επικοινωνήσει με τη FIA για αυτό), καθώς ο Ocon πήγαινε απλά αργά εκτός αγωνιστικής γραμμής και δεν βρισκόταν εκτός πίστας. Ωστόσο, έχοντας αφήσει για την τελευταία στιγμή την τελική της προσπάθεια, η βρετανική ομάδα είχε πάρει αυτό το ρίσκο, να την «πιάσει» κάτι απρόοπτο. Ο αποκλεισμός του Norris «έσπασε» το σερί 100% παρουσιών στο Q3 που είχε η McLaren μέχρι στιγμή φέτος.
It’s not going to be easy to recover 😮💨
Lando gives his thoughts on Sunday, and what progress he can make from P17 on the grid 🗣️#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/RZ77tgys6t
— Formula 1 (@F1) September 14, 2024
Επειδή ο Zhou Guanyu χρησιμοποιεί επιπλέον μπαταρία ERS και μονάδα ηλεκτρονικών ισχύος έχει δεχθεί ποινή και θα εκκινήσει τελευταίος αύριο, πίσω από τον Esteban Ocon. Ο Γάλλος έχασε το FP2 και το FP3 με προβλήματα στο μονοθέσιο της Alpine (επρόκειτο για αντλία καυσίμου στο FP3) και είχε την επαφή με τον τοίχο και την αστοχία ελαστικού στο τέλος του Q1, για να γράψει τον πιο αργό χρόνο.
Το slipstream του Zhou δεν ήταν αρκετό για να προωθήσει τον άλλο οδηγό της Sauber, Valtteri Bottas πέραν της 18ης θέσης, ενώ στο τέλος του Q1 αποκλείστηκε από τη συνέχεια της διαδικασίας και ο Daniel Ricciardo με τη Racing Bulls στη 16η θέση.
— 📹 (@rbrnewsmedia) September 14, 2024
Ο Verstappen ανέφερε ότι το πίσω μέρος της Red Bull αναπηδούσε «σαν τρελό» στον πίσω άξονα και στην τελική του προσπάθεια στο Q1 ακούμπησε τον τοίχο της εξόδου της στροφής 15. Ο Leclerc ανέφερε ότι ίσως η πίστα είχε βελτιωθεί περισσότερο από όσο είχε προβλέψει η Ferrari.
Q2
O Russell ανέφερε ότι η εξέλιξη της πίστας είχε αρχίσει να σταθεροποιείται, οπότε παρότρυνε τη Mercedes να κάνει τις προσπάθειες νωρίς. H Ferrari προσπαθούσε να ενορχηστρώσει slipstream μεταξύ των οδηγών της, αλλά ο Sainz ανέφερε ότι ο Leclerc έμενε πολύ πίσω. Οι οδηγοί της Scuderia ανέβαλαν για την τελευταία στιγμή την τελική τους προσπάθεια και συνάντησαν αρκετά αργά μονοθέσια σε αυτήν.
Ο 19χρονος Oliver Bearman, στο ντεμπούτο του με τη Haas, ήταν ο οδηγός που βρέθηκε στην 11η θέση και ήταν ο πρώτος εξ αυτών που αποκλείστηκαν στο τέλος του 2ου σκέλους και ήταν εκνευρισμένος με τον εαυτό του διότι είχε ένα μπλοκάρισμα φρένων στην ταχύτερη προσπάθειά του. Ακόμα και έτσι όμως, βρέθηκε τρεις θέσεις μπροστά από τον team-mate του, Nico Hulkenberg.
Μεταξύ τους, θα παραταχθούν αύριο ο Yuki Tsunoda με τη Racing Bulls και ο Pierre Gasly με την Alpine, ο οποίος όμως είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα αποκλειστεί από τα αποτελέσματα των κατατακτήριων δοκιμών, επειδή παρατηρήθηκε υπέρβαση του ορίου ροής καυσίμου στο μονοθέσιό του. O Lance Stroll ήταν ο πιο αργός οδηγός του Q2 και κατετάγη στη 15η θέση με την Aston Martin.