Οι αγωνοδίκες του Grand Prix Αζερμπαϊτζάν, 17ου γύρου του φετινού Πρωταθλήματος της Formula 1, είχαν ένα πολυάσχολο απόγευμα έπειτα από τις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου, καθώς είχαν να εξετάσουν τρία περιστατικά.
Στην τελική προσπάθεια του Pierre Gasly στο Q2 των κατατακτήριων δοκιμών, η ροή καυσίμου στο μονοθέσιο της Alpine ξεπέρασε το ανώτατο επιτρεπτό όριο των 100 κιλών ανά ώρα. Αυτό προέκυψε από ένα τεχνικό πρόβλημα στο μονοθέσιο και η γαλλική ομάδα δεν αρνήθηκε ότι υπήρξε υπέρβαση, τόνισε όμως ότι ο χρόνος του Gasly ήταν χειρότερος από την προηγούμενη προσπάθειά του και δεν υπήρξε κέρδος σε απόδοση.
Επειδή πρόκειται όμως για τεχνική παρατυπία, και οι κανονισμοί σε τέτοια θέματα είναι άσπρο/μαύρο, οι αγωνοδίκες απέκλεισαν τον Gasly από τα αποτελέσματα των κατατακτήριων δοκιμών. Συνεπώς, ο Γάλλος θα εκκινήσει το GP Αζερμπαϊτζάν από την τελευταία θέση. To γεγονός αυτό προωθεί τον Lando Norris στη 16η θέση της σειράς εκκίνησης.
Ο George Russell, που με τη Mercedes βρέθηκε στην 5η θέση των κατατακτήριων δοκιμών, αντιμετώπιζε την κατηγορία ότι αψήφησε κίτρινες σημαίες στο Q1 των κατατακτήριων δοκιμών. Το ίδιο είχε συμβεί και με τον poleman, Charles Leclerc στο FP3, αλλά ο Μονεγάσκος είχε δεχθεί απλή επίπληξη και το ίδιο συνέβη και στην περίπτωση του Βρετανού, στην οποία οι αγωνοδίκες θεώρησαν ότι είχε ακόμη περισσότερα ελαφρυντικά.
Οι αγωνοδίκες αποφάνθηκαν ότι ο Russell δεν είχε χρόνο να επιβραδύνει για τις κίτρινες σημαίες, καθώς ήταν ήδη δεσμευμένος στο φρενάρισμα για τη 2η στροφή, όταν ο Carlos Sainz είχε βρεθεί στο χώρο διαφυγής. Ο Russell δεν επωφελήθηκε επίσης από το DRS στην ακόλουθη ευθεία, διότι είχε απενεργοποιηθεί. Οι αγωνοδίκες ανέφεραν ότι οι αποφάσεις για τα περιστατικά των Leclerc και Russell δεν αποτελούν δεσμευτικό προηγούμενο.
Τέλος, η Williams δέχθηκε πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για μη ασφαλή απελευθέρωση μονοθεσίου από τα pits στο Q3. Επειδή οι μηχανικοί βιάζονταν, για να εξασφαλίσουν slipstream στην πίστα, ξέχασαν να αφαιρέσουν τον ανεμιστήρα για την εισαγωγή αέρα του κινητήρα (που χρησιμοποιείται για την ψύξη του V6 όταν το μονοθέσιο είναι ακινητοποιημένο στα pits) από την FW46 του Alex Albon καθώς εξήλθε από το box της ομάδας για την τελική του προσπάθεια στο Q3.
Well… this is a new one 😅
A quite remarkable start to Q3 for Alex Albon!#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/QgCCTVz95y
— Formula 1 (@F1) September 14, 2024
Ο Albon αναγκάστηκε να σταματήσει στην έξοδο του pit lane, να αφαιρέσει μόνος του τον ανεμιστήρα και να τον… πετάξει προς την κατεύθυνση των ανθρώπων της πίστας που βρίσκονταν σε εκείνο το σημείο, γεμίζοντας επίσης την πίστα με ξηρό πάγο. Οι αγωνοδίκες σημείωσαν ότι να πετάει ο οδηγός εξαρτήματα δεν είναι φυσιολογικό, αλλά παραδέχθηκαν ότι με τις πράξεις του, ο Albon απέφυγε να προκαλέσει κίτρινες σημαίες, που θα επηρέαζαν τους γύρους των αντιπάλων του. Για αυτό αποφάσισαν να επιβάλουν μόνο πρόστιμο, χωρίς αγωνιστική ποινή.
Στο περιστατικό με την κίτρινη σημαία που συνάντησε ο Lando Norris στις στροφές 18-19 οι οποίες τον ανάγκασαν να εγκαταλείψει την τελική του προσπάθεια στο Q1, η FIA παραδέχθηκε ότι ήταν ένας άνθρωπος της πίστας που την ενεργοποίησε. Το έκανε έχοντας δει το κλαταρισμένο ελαστικό στην Alpine του Esteban Ocon, τον οποίο έως εκείνο το σημείο οι άνθρωποι της πίστας είχαν «συνοδεύσει» με λευκή σημαία, που προειδοποιεί για την ύπαρξη αργά κινούμενου μονοθεσίου στην πίστα. Η κίτρινη σημαία απενεργοποιήθηκε άμεσα, αλλά το «κακό» είχε ήδη γίνει για τον Norris.