Το Μπακού έκανε το… ντεμπούτο του στη Formula 1 το 2016 (φιλοξενώντας το GP Ευρώπης εκείνη τη χρονιά) και έκτοτε έχει προσφέρει πολλούς επεισοδιακούς αγώνες. Φέτος είναι η πρώτη φορά που ο αγώνας θα διεξαχθεί Σεπτέμβριο.
Πρόκειται για ένα σιρκουί πόλης, το οποίο όμως διαθέτει ένα τμήμα μήκους 2 χλμ. (από την έξοδο της στροφής 16 έως τα φρένα για την 1η στροφή) με τέρμα γκάζι, το οποίο καθορίζει και τις αεροδυναμικές ρυθμίσεις που επιλέγουν οι ομάδες για τα μονοθέσιά τους. Προτιμούν να ευνοούν την υψηλή τελική ταχύτητα, ώστε να μην αποτελούν εύκολο στόχο στις ευθείες, ιδίως στον αγώνα, καθώς τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα στο Μπακού, λόγω slipstream.
Το πρώτο sector αποτελείται από μικρές ευθείες που συνδέονται με στροφές 90 μοιρών, το δεύτερο τμήμα είναι γεμάτο κλειστές και στενές στροφές, με το πιο στενό κομμάτι ασφάλτου -γύρω από το κάστρο- ολόκληρης της σεζόν, με πλάτος μόλις 7,6 μ. Εκεί απαιτείται η μέγιστη πρόσφυση, ενώ το τελικό sector αφορά μόνο τη μέγιστη εφικτή ταχύτητα, με τους οδηγούς να παραμένουν με τέρμα γκάζι για περίπου 2 χλμ.
Καθώς το οδόστρωμα χρησιμοποιείται όλο τον υπόλοιπο χρόνο από συμβατικά αυτοκίνητα, η εξέλιξη των συνθηκών θα είναι ένας σημαντικός παράγοντας κατά τη διάρκεια του τριημέρου, που θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψη στην επιλογή των ρυθμίσεων. Συνήθως, ο Σεπτέμβριος είναι αρκετά ζεστός, με θερμοκρασίες υψηλότερες από αυτές του Απριλίου, που διεξήχθη πέρυσι ο αγώνας.
Επιπλέον, η θερμοκρασία της πίστας μπορεί να διαφέρει σημαντικά ανάλογα με το ποια σημεία βρίσκονται εκτεθειμένα στο φως του ήλιου ή υπό τη σκιά των ψηλών κτιρίων που την περιβάλλουν, ειδικά στο τμήμα που διασχίζει την παλιά πόλη. Οι ισχυροί άνεμοι μπορούν επίσης να διαταράξουν την ισορροπία των μονοθεσίων, ενώ ο γύρος έχει τις περισσότερες αλλαγές σχέσεων, δοκιμάζοντας τα κιβώτια ταχυτήτων.
Με 9 ζώνες πέδησης που ξεπερνούν τα 2 G, περισσότερες από οποιαδήποτε άλλη πίστα, το Μπακού δοκιμάζει τόσο τα φρένα, όσο και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Οι υψηλές ταχύτητες που επιτυγχάνονται στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού δοκιμάζουν τα ελαστικά ειδικά με το αεροδυναμικό φορτίο που αναπτύσσουν τα σύγχρονα μονοθέσια.
Δεν υπάρχουν υψηλά πλευρικά φορτία, καθώς απουσιάζουν οι γρήγορες στροφές. Το οδόστρωμα είναι αρκετά λείο και προσφέρει χαμηλές τιμές πρόσφυσης, ενώ περιοριστικός παράγοντας είναι η πρόσφυση και η καταπόνηση των ελαστικών του πίσω άξονα, λόγω των πολλαπλών επιταχύνσεων από αργές στροφές.
Πολλές στροφές είναι 90 μοιρών (το πρώτο sector αποτελείται αποκλειστικά από τέτοιες) και τα μονοθέσια μένουν πολύ λίγο χρόνο σε αυτές παράγοντας που δυσχεραίνει την ανάπτυξη θερμοκρασιών στα ελαστικά. Η προετοιμασία των Pirelli στις κατατακτήριες δοκιμές θα είναι πολύ σημαντική για την λειτουργία τους στο κατάλληλο πλαίσιο θερμοκρασιών στις πρώτες στροφές.
Όσον αφορά τη στρατηγική, το Μπακού αποτελεί τυπικό αγώνα ενός pit stop, όπου η σκληρή γόμα αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας το μεγαλύτερο μέρος του αγώνα. Η αποτελεσματικότητα του DRS θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο στις κατατακτήριες δοκιμές, αλλά και στον αγώνα, όπως και η ικανότητα των ομάδων να αντιδράσουν στο απρόοπτο σε μια πίστα όπου οι πιθανότητες παρέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι πολύ υψηλές.
Αγωνοδίκες αυτό το Σαββατοκύριακο θα είναι ο Αμερικανός Tim Mayer (γιος του συνιδρυτή της McLaren, Teddy Mayer), o Ιταλός Matteo Perini, o κριτής από τη διοργανώτρια χώρα Danil Solomin και ο πρώην νικητής των 24 Ωρών του Le Mans και 3 Grand Prix στη Formula 1, o Βρετανός Johnny Herbert, που εκπροσωπεί την οπτική γωνία των οδηγών.
Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 12:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 16:00
Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 11:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 15:00
Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου
Αγώνας: 14:00
Όλες οι διαδικασίες θα μεταδοθούν σε ζωντανά στο ελληνικό συνδρομητικό τηλεοπτικό κανάλι ANT1+ και τη συνδρομητική υπηρεσία F1TV (με αγγλικό σχολιασμό). Οι κατατακτήριες δοκιμές θα μεταδοθούν στην ελεύθερη συχνότητα του ANT1 σε μαγνητοσκόπηση το Σάββατο στις 23:45, και ο αγώνας ετεροχρονισμένα την Κυριακή στις 16:30.
GP Αζερμπαϊτζάν
17ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2024
Πίστα: Baku City Circuit
Μήκος πίστας: 6.003 μ.
Γύροι: 51
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,049 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:43.009 (209,795 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – C. Leclerc (Ferrari), 2019
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:40.203 (215,670 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – C. Leclerc (Ferrari), 2023
Στροφές: 20 (12 αριστερές, 8 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ στροφών 2-3, 20-1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 62%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 76%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 19%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 64
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 3,8 G (στροφή 19)
Μέγιστη ταχύτητα: 337 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Δεξιά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 90 μ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 329 μ.
Μέση απώλεια χρόνου σε pit stop: 20,4 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Υψηλή