F1-GP Αυστρίας: Οι μάσκες έπεσαν

Στη μάχη με τον Lando Norris για την επικράτηση στο GP Αυστρίας της Formula 1, ο Max Verstappen έδειξε και πάλι τον παλιό του αδυσώπητο εαυτό, που οδήγησε στη σύγκρουση μεταξύ τους.

F1-GP Αυστρίας: Οι μάσκες έπεσαν

Στη μάχη με τον Lando Norris για την επικράτηση στο GP Αυστρίας της Formula 1, ο Max Verstappen έδειξε και πάλι τον παλιό του αδυσώπητο εαυτό, που οδήγησε στη σύγκρουση μεταξύ τους.

Φαμπρίτσιο Λαζάκις

Στους τελευταίους αγώνες της Formula 1 έχουμε δει αρκετές φορές το σενάριο να προηγείται ο Max Verstappen στα τελικά στάδια και να τον πλησιάζει ο Lando Norris. Στο Grand Prix Αυστρίας, η Red Bull είχε βάλει τον εαυτό της σε αυτή τη θέση, επιλέγοντας από την Παρασκευή να διαφυλάξει δύο φρέσκα σετ σκληρής γόμας για τον αγώνα. Τα σκληρά ελαστικά δεν λειτουργούσαν καλά την Κυριακή, συνεπώς στο τελευταίο του pit stop, o Verstappen αναγκάστηκε να τοποθετήσει ένα μεταχειρισμένο (στις κατατακτήριες του σπριντ) σετ μέσης γόμας.

Ακόμα και έτσι, ο Verstappen είχε ένα υγιές προβάδισμα 8 δλ., το οποίο όμως εξανεμίστηκε στο pit stop του, όπου άργησε να ξεβιδωθεί το μπουλόνι του πίσω αριστερού τροχού. Αυτά τα γεγονότα δημιούργησαν τη μάχη των τελευταίων γύρων με τη γνωστή κατάληξη μεταξύ του Ολλανδού και του Norris στους τελευταίους γύρους του GP Αυστρίας, με τη McLaren να είναι εμφανώς ταχύτερη, όντας εφοδιασμένη με φρέσκο σετ μέσης γόμας.

Αποτελούσε προσωπική μας απορία πώς θα αντιδρούσε ο Verstappen όταν κάποια στιγμή η κυριαρχία της Red Bull ερχόταν στο τέλος της. Το 2021, όταν διεκδικούσε τον τίτλο από τον Lewis Hamilton, τον πιο επιτυχημένο οδηγό της «προηγούμενης» γενιάς, ήταν αδυσώπητος. Τώρα, με τρεις τίτλους στο παλμαρέ του και ένα πολύ μεγάλο βαθμολογικό προβάδισμα, θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τις καταστάσεις μάχης στην πίστα με πιο ώριμο και λιγότερο προκλητικό τρόπο;

Η απάντηση στο GP Αυστρίας ήταν ένα εμφατικό όχι. Υπό την απειλή της απώλειας της νίκης, o Verstappen επέστρεψε στις τακτικές που τον χαρακτήριζαν πριν από το 2022. Στην πρώτη προσπάθεια του Norris να επιτεθεί από την εσωτερική, ο Verstappen έκλεισε την πόρτα στο φρενάρισμα, και ο Βρετανός ίσα που πρόλαβε να αποφύγει τη σύγκρουση. Πρόκειται για γνωστή τακτική του Verstappen, για την οποία δημιουργήθηκε ειδικά κανονισμός που απαγορεύει τέτοιες κινήσεις.

Στη δεύτερη απόπειρά του από την εσωτερική στη στροφή 3, ο Norris ήταν πολύ πιο προσεκτικός και διατήρησε μεγάλη απόσταση από τη Red Bull. Ωστόσο, επειδή βρισκόταν πολύ κοντά στην άκρη της πίστας στην εσωτερική, στην αντίθετη πλευρά από την αγωνιστική γραμμή, όταν έστριψε το τιμόνι, μπλόκαρε τα φρένα του και βγήκε εκτός πίστας. Ο Norris ήταν δίκαιος, παραχωρώντας τη θέση άμεσα, αλλά αυτή η παράβαση θα του έφερνε ποινή 5 δλ., καθώς είχε δεχθεί προειδοποιητική λευκή/μαύρη σημαία για υπέρβαση των ορίων πίστας 3 φορές.

F1 Lando Norris (McLaren) & Max Verstappen (Red Bull)

Η Red Bull ενημέρωσε τον Verstappen για την λευκή/μαύρη σημαία που είχε δεχθεί ο Norris μετά την 4η έξοδο του Βρετανού από την πίστα. Σε αυτό το σημείο, ο Verstappen θα μπορούσε να είναι πιο χαλαρός. Άλλωστε είχε 69 βαθμούς προβάδισμα και ο αντίπαλός του θα δεχόταν ποινή 5 δλ. Συνεπώς, ο Verstappen ίσως να μη χρειαζόταν καν να τερματίσει εμπρός από τη McLaren.

Ωστόσο, αυτό δεν φαίνεται να είναι κάτι που ο Ολλανδός διαχειρίζεται στο κεφάλι του. Δεν φαίνεται να μπορεί να μεταβεί σε μια πιο συντηρητική προσέγγιση. Έχει μόνο έναν τρόπο λειτουργίας και αυτός είναι ο αδυσώπητος, καθώς δεν είναι διατεθειμένος να χάσει ούτε μία μάχη. Στην επόμενη προσπάθεια του Norris να προσπεράσει, ο Βρετανός εκμεταλλεύτηκε σχεδόν όλο το πλάτος της πίστας, και παρέμεινε εντός ορίων, αλλά ο Verstappen απλά βγήκε εκτός και διατηρήθηκε μπροστά.

Δεν ένιωθε ότι έπρεπε να παραχωρήσει τη θέση, κάνοντας παράπονα στον ασύρματο ότι ο Norris τον είχε ωθήσει εκτός πίστας. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν είχε συμβεί. Ο Norris είχε απλά ακολουθήσει την τακτική του Verstappen εναντίον του Ολλανδού και το πιθανότερο ήταν ότι οι αγωνοδίκες θα επέβαλαν ποινή στον οδηγό της Red Bull επειδή δεν είχε παραχωρήσει τη θέση.

F1 Max Verstappen (Red Bull) & Lando Norris (McLaren) (2)

Αλλά όταν βρίσκεται στην πλευρά του αποδέκτη, ο Verstappen νιώθει ότι η μεταχείριση -που ο ίδιος υιοθετεί- είναι άδικη από τον αντίπαλό του. Ωστόσο, με τον ίδιο τρόπο, ή μάλλον πιο επιθετικό καθώς είχε προκαλέσει επαφή, ο Verstappen είχε επικρατήσει το 2019 στην ίδια πίστα, στην ίδια στροφή, στη μονομαχία του με τον Leclerc για τη νίκη. Τότε, ο Μονεγάσκος δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένος, αλλά ο Verstappen δεν έβλεπε κάτι κακό.

Ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται τις καταστάσεις μάχης ο Verstappen ίσως είναι μέρος όλων αυτών που τον κάνουν τόσο καλό. Αλλά υπάρχουν καθαρά μειονεκτήματα. Τόσο για τον ίδιο, που προτιμά να οδηγηθεί ακόμα και σε σύγκρουση αντί να υποχωρήσει και να εξασφαλίσει ένα καλό αποτέλεσμα, αποδεχόμενος μία -σπάνια- ήττα, όσο και για τους αντιπάλους του, που δεν είναι ευχαριστημένοι να αντιμετωπίζουν συμπεριφορά που δεν δείχνει σεβασμό προς τους άλλους οδηγούς, όπως ανέφερε στις δηλώσεις του ο Norris.

Στην τελική προσπάθεια του Norris να προσπεράσει εχθές από την εξωτερική στη στροφή 3 στον 64ο γύρο, ο Verstappen είχε επιλέξει να υπερασπιστεί την εσωτερική, ωστόσο στα φρένα αποφάσισε να κινηθεί προς την αγωνιστική γραμμή, όπου βρισκόταν η McLaren. Ο Norris αποφάσισε να μην δώσει καθόλου χώρο και διατήρησε το τιμόνι ευθεία, ενώ θα μπορούσε να είχε καβαλήσει τα kerb της εξωτερικής.

Ο Verstappen έδρασε σχεδόν σαν να μην υπήρχε η McLaren, γεγονός που οδήγησε στην επαφή των δύο πίσω τροχών των μονοθεσίων τους και την άμεση αστοχία του ελαστικού της Red Bull. Στη συνέχεια, ο Verstappen, ακόμα και με τρεις τροχούς, συνέχιζε να μπλοκάρει τον Norris για να μην περάσει μπροστά, κάτι που πλέον άγγιζε τα όρια του επικίνδυνου. Εντέλει, ο Norris ήταν αυτός που οδηγήθηκε στην εγκατάλειψη, έχοντας ξηλώσει μεγάλο μέρος του μονοθεσίου του με το κατεστραμμένο ελαστικό.

O Verstappen επέστρεψε στα pits, άλλαξε ελαστικά και συνέχισε στην 5η θέση, για να δεχθεί μία ποινή 10 δλ. η οποία δεν του κόστισε τίποτα (καθώς βρισκόταν ήδη πολύ πιο μπροστά από τον 6ο), και με αυτό τον τρόπο επέκτεινε και τη βαθμολογική του διαφορά στο Πρωτάθλημα κατά 10 βαθμούς… Γιατί όμως ο Verstappen πιστεύει ότι δικαιούται να έχει αυτή τη συμπεριφορά, την οποία δεν ανέχεται από τους αντιπάλους του;

Διότι μέχρι στιγμής, οι αγωνοδίκες του έχουν επιτρέψει να ενεργεί έτσι στην πίστα, χωρίς να τιμωρείται. Χρησιμοποίησε αυτές τις τακτικές κατ΄ επανάληψη το 2021 με τον Hamilton, και τις περισσότερες φορές έμεινε ατιμώρητος. Απέναντι σε τέτοια συμπεριφορά, ή θα υποκύψεις, ή θα πολεμήσεις με τα ίδια μέσα. Ο Norris έκανε το δεύτερο, εντείνοντας τον κίνδυνο επαφής μεταξύ τους, αλλά ήταν σημαντικό να δείξει στον Verstappen ότι δεν τον φοβάται.

Το πραγματικό θέμα είναι πώς θα διαχειριστεί την κατάσταση η FIA αυτή τη φορά. Ο επικεφαλής της McLaren Andrea Stella έκανε κάποιες πολύ εύστοχες δηλώσεις μετά τον αγώνα: «Αυτός ο αγώνας μας έδωσε πολλές καλές πληροφορίες για να διορθώσουμε κάποιες από τις πτυχές που χρειάζονται, για να αγωνιζόμαστε με τρόπο που να μπορούμε να απολαύσουμε αυτού του είδους τις μάχες μέχρι την καρό σημαία».

«Για μένα, είναι μεγάλο κρίμα που δεν είδαμε τους τελευταίους 6-7 γύρους, γιατί θα ήταν αρκετά διασκεδαστικοί. Δεν ήταν διασκεδαστικοί επειδή απλά δεν εφαρμόστηκαν οι κανονισμοί. Θα ήταν αρκετό να δοθεί στον Max μια προειδοποίηση (για μετακίνηση κατά το φρενάρισμα), όπως μια λευκή/μαυρη σημαία, ώστε να μην το ξανακάνει. Και θα ήταν πολύ πιο προσεκτικός όταν θα σκεφόταν να κλείσει ξανά την πόρτα στον Lando».

«Νομίζω ότι η ποινή 10 δλ., στην πραγματικότητα ήταν αναποτελεσματική. Έχουμε τον οδηγό που προσπαθούμε να κυνηγήσουμε στην κατάταξη να κερδίζει 10 βαθμούς. Σίγουρα αξίζει έναν προβληματισμό. Είμαι σίγουρος ότι η FIA θα προσεγγίσει αυτή την υπόθεση ως ένα επεισόδιο που μας δίνει έναν πλούτο περιπτώσεων που πρέπει να αναλυθούν και να σκεφτούμε πώς προχωράμε μπροστά».

«Δεν θέλουμε να δούμε άλλο ένα 2021. Νομίζω ότι αυτό δεν ήταν ένα καλό σημείο στους αγώνες της Formula 1. Μπορεί να ήταν διασκεδαστικό, αλλά όχι για καλούς λόγους. Θα πρέπει να αξιοποιηθεί ως ευκαιρία για να γίνουν πιο αυστηρά τα όρια και, για λόγους δικαιοσύνης, να εφαρμοστούν ορισμένοι από τους κανονισμούς που ήδη ισχύουν».

«Πρέπει να είμαστε πολύ σαφείς ότι δεν μπορεί κάποιος να καταχραστεί αυτούς τους κανονισμούς, κατά τρόπο που στη συνέχεια αφήνουν περιθώριο να γίνει 1-2 φορές ο ίδιος ελιγμός και την 3η φορά να υπάρξει ατύχημα. Ακόμη και στατιστικά, θα υπάρξει ατύχημα. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να αξιοποιηθεί αυτό ως ευκαιρία για τη FIA και για το άθλημα, ώστε να μπορούμε στο μέλλον, ελπίζω, να απολαύσουμε περισσότερες από αυτές τις μάχες».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!