Αν υπήρχε έστω και η παραμικρή αμφιβολία ότι η Hyundai είναι μια μάρκα που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ως premium παίκτης, το γεγονός ότι το νέο Ioniq 9 θα κοστίζει πάνω από 70.000 λίρες Αγγλίας (πάνω από 80.000 ευρώ) και θα ανταγωνίζεται μοντέλα όπως το επταθέσιο Volvo EX90, τα λέει όλα.
Το Ioniq 9 ακολουθεί τη φιλοσοφία της διαρκώς αναπτυσσόμενης γκάμας αμιγώς ηλεκτρικών Hyundai που δεν βασίζονται στο πλεονέκτημα της προσιτής τιμής αλλά έχουν γίνει κορυφαίες ηλεκτρικές προτάσεις παγκοσμίως. Πώς στέκεται λοιπόν το νέο μοντέλο;
Κινητήρας και εμπειρία οδήγησης
Στο δρόμο, η κύρια εντύπωση που αποκομίζουν τόσο ο οδηγός όσο και οι επιβάτες είναι η απόλυτη άνεση. Πρόκειται για ένα μεγάλο αυτοκίνητο, ωστόσο ακόμη και με τους ψηφιακούς καθρέφτες και την υψηλή βάση των παραθύρων, είναι εύκολο να το “χωρέσεις” στο δρόμο. Το τιμόνι είναι ελαφρύ αλλά ακριβές, ενώ τόσο η απόκριση του γκαζιού όσο και των φρένων φαίνεται να είναι βελτιστοποιημένη για το μέγεθος και τις επιδόσεις του αυτοκινήτου. Αν κανείς αναζητά την απόλυτη οδηγική αίσθηση σε αυτή την κατηγορία, η ανανεωμένη BMW iX εξακολουθεί να βρίσκεται σε καλύτερο επίπεδο. Ωστόσο η οδηγική απόλαυση δεν είναι μία από τις βασικές προτεραιότητες των υποψήφιων αγοραστών. Επιπλέον, η BMW είναι αυστηρά πενταθέσια.
Το Ioniq 9 βασίζεται στην αρχιτεκτονική E-GMP της Hyundai, οπότε οι επιδόσεις και η αποδοτικότητα του συνόλου βρίσκονται στα επίπεδα των καλύτερων ανταγωνιστών στην Ευρώπη. Όλοι εκδόσεις διαθέτουν μια μπαταρία 110 kWh τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο, σε συνδυασμό είτε με έναν μονό κινητήρα τοποθετημένο πίσω, είτε με μια διάταξη με δύο κινητήρες, έναν σε κάθε άξονα.
Ως καθημερινό οικογενειακό μεταφορικό μέσο, το Ioniq 9 επιτελεί τον σκοπό του, όμως θα πρέπει να οδηγήσουμε και τις εκδόσεις χαμηλότερων προδιαγραφών για να βεβαιωθούμε ότι ένας κινητήρας αρκεί όταν το αυτοκίνητο είναι πλήρως φορτωμένο.
Επιδόσεις
Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε στην Κορέα ήταν η κορυφαία έκδοση Performance με δύο ηλεκτροκινητήρες. Ωστόσο, παρά το όνομα, δεν πρόκειται για ένα αυτοκίνητο επιδόσεων, όπως είναι ορισμένα άλλα αμιγώς ηλεκτρικά μεγάλα SUV. Το σπριντ από στάση στα 100 χλμ./ώρα πραγματοποιείται σε 4,9 δευτερόλεπτα (6,2” για την απλή έκδοση με 2 κινητήρες), που παραπέμπει σε καλές επιδόσεις με το αυτοκίνητο φορτωμένο με παιδιά, σκυλιά και μπαγκάζια. Ωστόσο η υπόλοιπη γκάμα δεν βρίσκεται στο ίδιο καλό επίπεδο.
Η έκδοση με τον έναν κινητήρα, που αναμένεται να είναι και η πιο δημοφιλής, επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 8,4 δευτερόλεπτα, λόγω της χαμηλότερεης ισχύος των 217 ίππων. Υποψιαζόμαστε ότι η συγκεκριμένη έκδοση πιθανόν να δείχνει κάπως αδύναμη όταν το αυτοκίνητο είναι πλήρως φορτωμένο με επιβάτες και αποσκευές.
Συνολικά, το Ioniq 9 δεν δίνει την αίσθηση ότι είναι υπερβολικά μεγάλο ή δυσκίνητο – κάτι που είναι σπουδαίο, δεδομένου ότι το μήκος του αμαξώματος ξεπερνά τα πέντε μέτρα. Το ακριβές σύστημα διεύθυνσης και ο καλός έλεγχος του αμαξώματος ενισχύουν αυτή την αίσθηση και βοηθούν το αυτοκίνητο να μοιάζει εύκολο και δραστήριο στην οδήγηση, κάτι που δεν μπορεί να ειπωθεί για ορισμένους από τους ανταγωνιστές του.
Ευκολία οδήγησης και ορατότητα
Η ψηλά τοποθετημένη θέση οδήγησης και τα μεγάλα παράθυρα προσφέρουν καλή ορατότητα από τη θέση του οδηγού. Παρόλο που υπάρχουν μερικές… ιδιαιτερότητες – όπως ο τρόπος με τον οποίο το καπό γέρνει απότομα προς τα κάτω και εξαφανίζεται από το οπτικό πεδίο – το Hyundai είναι εύκολο να οδηγηθεί στα πολυσύχναστα κέντρα της πόλης, δεδομένου του μεγέθους του.
Η ορατότητα στο πλάι και διαγώνια πίσω είναι επίσης καλή. Ωστόσο, η ορατότητα από το μεγάλο πίσω παρμπρίζ περιορίζεται από τις δύο πίσω σειρές καθισμάτων. Τα καλά νέα είναι στον προαιρετικό εξοπλισμό υπάρχει κάμερα οπισθοπορείας, η οποία επιτρέπει στον οδηγό να βλέπει τι συμβαίνει πίσω από το αυτοκίνητο.
Το παρκάρισμα είναι επίσης ιδιαίτερα εύκολο χάρη στο σύστημα καμερών 360 μοιρών – με την επιφύλαξη ότι οι κάμερες που αντικαθιστούν τους πλευρικούς καθρέφτες ίσως να μην είναι για όλους. Ενώ δείχνουν μια καθαρή και ζωντανή εικόνα στις μικρές οθόνες, είναι αρκετά δύσκολο να διακρίνει κανείς το βάθος στο οπτικό πεδίο.
Οδική συμπεριφορά
Δεν είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το Ioniq 9 σε δρόμους με στροφές κατά τη δοκιμαστική μας οδήγηση στην Κορέα. Ωστόσο το κράτημα είναι αρκετά καλό – αν και η ανάρτηση είναι κάπως σκληρή. Παρότι καμία έκδοση του Ioniq 9 δεν πατάει σε μεγάλους τροχούς για το μέγεθός του, τα σφιχτά ελατήρια και τα σκληρά αμορτισέρ μπορεί να κάνουν το αυτοκίνητο και τους επιβάτες του να αναπηδούν σε ιδιαίτερα τραχιές επιφάνειες. Η αίσθηση αυτή επιδεινώνεται από το χαμηλό κέντρο βάρους του αυτοκινήτου σε σχέση με την υψηλή θέση των καθισμάτων.
Σε υψηλότερες ταχύτητες, η αίσθηση είναι εξαιρετική. Οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι σχεδόν ανύπαρκτοι, χάρη στις αεροδυναμικά βελτιστοποιημένες πλαϊνές κάμερες και στη χρήση ηχομονωμένων πλευρικών παραθύρων. Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης είναι επίσης εντελώς αθόρυβο.
Αυτονομία, φόρτιση και κόστος λειτουργίας
Η μπαταρία της Hyundai είναι ελαφρώς μεγαλύτερη από αυτές που συναντάμε σε βασικούς ανταγωνιστές, όπως το Kia EV9, και ίση με αυτή του Volvo EX90. H θεωρητική αυτονομία του Ioniq 9 φτάνει τα 620 χιλιόμετρα – 55 χιλιόμετρα παραπάνω σε σύγκριση με το Kia, ενώ είναι στο ίδιο επίπεδο με το ακριβότερο Volvo. Η αυτονομία ωστόσο μειώνεται στα 530 χιλιόμετρα όταν εφοδιάζεται με τον διπλό κινητήρα 429 ίππων που οδηγήσαμε.
Η Hyundai αξιοποιεί την τελευταία τεχνολογία φόρτισης, καθώς η ηλεκτρική αρχιτεκτονική 800V μπορεί να υποστηρίξει ταχεία φόρτιση με ισχύ έως και 270 kW. Αυτό σημαίνει ότι παρά τη μεγάλη μπαταρία, θα μπορεί να φορτίσει από το 10 στο 80% σε 24 λεπτά – όσο πιο γρήγορα γίνεται με τα σημερινά δεδομένα.
Σχεδιασμός, εσωτερικό και τεχνολογία
Το βασικό στιλιστικό στοιχείο που συνδέει το Ioniq 9 με τα άλλα ηλεκτρικά μοντέλα της Hyundai είναι το μοτίβο του «Pixel», που είναι ορατό στη μάσκα και το πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Η μπροστινή μπάρα φώτων φιλοξενεί τα φώτα ημέρας, ενώ οι κύριοι προβολείς ενσωματώνονται σε ένα μαύρο γυαλιστερό πάνελ στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα.
Προς το πίσω μέρος, το αμάξωμα στενεύει και καταλήγει σε ένα απότομο «κόψιμο», το οποίο στο περίγραμμά του έχει πολλαπλά τετράγωνα στοιχεία φωτισμού. Μπορεί να μην έχει την πιο αρμονική σχεδίαση του Kia EV9, αλλά ξεχωρίζει στον δρόμο.
Το εσωτερικό του Ioniq 9 είναι εξαιρετικά ευέλικτο, με πολλές έξυπνες αποθηκευτικές λύσεις που μπορούν εύκολα να φιλοξενήσουν ό,τι χρειάζεται μια οικογένεια. Στο μπροστινό μέρος, το ταμπλό διαχωρίζεται από την κεντρική κονσόλα, αφήνοντας ένα επίπεδο δάπεδο μεταξύ των μπροστινών καθισμάτων – αποτέλεσμα της πλατφόρμας στην οποία κατασκευάζεται το αυτοκίνητο. Το ταμπλό διαθέτει πολλούς αποθηκευτικούς χώρους, όπως ένα έξυπνο ράφι πάνω από το ντουλαπάκι, καθώς και δύο κεντρικές θήκες για τηλέφωνα ή tablet και διαθέτουν τρεις θύρες φόρτισης USΒ-C ακριβώς από πάνω.
Στην κεντρική κονσόλα υπάρχει ένας ασύρματος φορτιστής και μια σχετικά ρηχή κεντρική θήκη στην οποία έχουν πρόσβαση και οι επιβάτες από την δεύτερη σειρά καθισμάτων. Ακριβώς από κάτω υπάρχει ένα επιπλέον συρόμενο συρτάρι, το οποίο είναι επίσης προσβάσιμο από τη μεσαία σειρά. Η ίδια η κονσόλα μπορεί επίσης να μετακινηθεί έως και 190 χιλιοστά εμπρός ή πίσω για μέγιστη ευελιξία.
Η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή, με πολλά μαλακά στην αφή υλικά να βρίσκονται εκεί που πρέπει και κανένα εκεί που δεν πρέπει. Άλλωστε, πρόκειται πρώτα απ’ όλα, για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο, οπότε οι ανοιχτόχρωμες εσωτερικές επενδύσεις θα πρέπει να αντέξουν την «κακοποίηση» που θα δεχτούν από την καθημερινή οικογενειακή ζωή, και σε γενικές γραμμές μέχρι στιγμής φαίνονται ικανές να ανταπεξέλθουν στην πρόκληση.
Υπάρχουν μερικές περίεργες ή ενδιαφέρουσες προσθήκες, ανάλογα με το πόσο σας αρέσει το «ψηφιοποιημένη απομίμηση μαρμάρου», ενώ μερικά από τα γυαλιστερά υλικά σε όλη την πρόσοψη έχουν ελαστικές επενδύσεις χωρίς προφανή λόγο.
Δορυφορική πλοήγηση, ηχοσύστημα και infotainment
Όσον αφορά την τεχνολογία, η διάταξη της διπλής οθόνης 12,3 ιντσών είναι γνωστή από άλλα μοντέλα της Hyundai και είναι εύκολη στην περιήγηση, χωρίς να φαίνεται πολύ απλοϊκή. Η οθόνη του οδηγού διαθέτει ένα λογικό ποσοστό εξατομίκευσης, ωστόσο δεν διαθέτει την έξυπνη προβολή της κάμερας τυφλού σημείου που συναντάμε σε άλλα μοντέλα της Hyundai.
Αυτό οφείλεται πιθανότατα στις ψηφιακές κάμερες πλευρικής θέασης, οι οποίες μεταφέρουν μια καθαρή και ακριβή εικόνα σε δύο οθόνες υψηλής ανάλυσης που είναι τοποθετημένες στις πόρτες. Το αν τελικά είναι βολικές ή όχι, εξαρτάται από τον οδηγό. Ενώ όμως υπάρχουν πλεονεκτήματα όπως η καλή νυχτερινή όραση και η έλλειψη υγρασίας στον φακό τα κρύα πρωινά, μπορεί να είναι δύσκολο να εκτιμήσετε το βάθος κατά την αλλαγή λωρίδων.
Η κεντρική οθόνη αφής ενσωματώνει ασύρματο Apple CarPlay και Android Auto, ενώ το ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης είναι πολύ καλό και προσφέρει ακριβείς πληροφορίες για την κυκλοφορία και εύκολες οδηγίες. Αν παρόλα αυτά αναζητάτε μεγαλύτερες οθόνες με κορυφαία εμπειρία, η Hyundai έχει αρχίσει να υστερεί σε σχέση με τους ανταγωνιστές που προσφέρουν φωτεινότερες οθόνες με περισσότερες λειτουργίες. Στον αντίποδα, υπάρχουν πολλά φυσικά κουμπιά και χειριστήρια, καθώς και ένα μεγάλη head-up display.
Χώροι και πρακτικότητα
Παρόλο που το Ioniq 9 έχει παρόμοιες διαστάσεις με τους βασικούς ανταγωνιστές του, ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιεί τον εσωτερικό του χώρο είναι σίγουρα κορυφαίος. Αυτό οφείλεται στο ότι οι σχεδιαστές της Hyundai τοποθέτησαν το παρμπρίζ όσο το δυνατόν περισσότερο προς τα εμπρός, δημιουργώντας το -κάπως εκκεντρικό- στυλ του αυτοκινήτου. Η απόφαση της Hyundai να σχεδιάζει τα ηλεκτρικά της μοντέλα με εκκεντρικό τρόπο γίνεται ξεκάθαρο και σε αυτή την περίπτωση, με την εμφάνιση του Ioniq 9 να αποκλίνει αρκετά δραματικά από εκείνη των Ioniq 5 και 6.
Η Hyundai θα προσφέρει το Ioniq 9 σε διαμορφώσεις επτά και έξι θέσεων, με τη δεύτερη σειρά να διαμορφώνεται προαιρετικά με θέσεις τύπου πολυθρόνας. Υπάρχει αρκετός χώρος ανάμεσά τους για να μπορούν τα παιδιά να φτάσουν στην τρίτη σειρά χωρίς να χρειάζεται να μετακινήσουν τα καθίσματα. Αν χρειαστεί όμως, μπορούν να μετακινηθούν προς τα εμπρός με το πάτημα ενός μόνο κουμπιού για καλύτερη πρόσβαση.
Οι χώροι στη δεύτερη σειρά είναι τεράστιοι, με επιπλέον αποθηκευτικές θήκες και δύο ακόμη θύρες USB-C. Η τρίτη σειρά είναι λίγο στενή, αλλά ο χώρος μπορεί να ανοίξει λίγο, μετακινώντας τα καθίσματα της δεύτερης σειράς προς τα εμπρός.
Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών φτάνει το εντυπωσιακό νούμερο των 610 λίτρων με όλες τις σειρές καθισμάτων στη θέση τους, ενώ υπάρχει ένας μικρός αποθηκευτικός χώρος κάτω από το δάπεδο για τα καλώδια φόρτισης. Αν αναδιπλώσετε την τρίτη σειρά, ο όγκος αυξάνεται στα 1.321 λίτρα, ενώ αν αναδιπλωθεί και η δεύτερη, τότε οι χώροι θυμίζουν περισσότερο… Van, παρά αυτοκίνητο.
Ασφάλεια και αξιοπιστία
Το ιστορικό αξιοπιστίας της Hyundai είναι συνήθως πολύ καλό, ωστόσο τα ηλεκτρικά της μοντέλα δεν ήταν γενικά το ίδιο δυνατά σε αυτό τον τομέα. Δεν ξέρουμε αν αυτό οφείλεται σε κάποια σφάλματα στις πλατφόρμες νέας γενιάς ή σε κάτι άλλο, όμως η πολύ μεγάλη εγγύηση και τα πακέτα οδικής βοήθειας μπορούν να κατευνάσουν την όποια ανησυχία.
Όσον αφορά την ασφάλεια, το Ioniq 9 πιθανότατα θα συγκεντρώσει μια πλήρη βαθμολογία πέντε αστέρων, αλλά θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι να δοκιμαστεί επίσημα για ένα πλήρες αποτέλεσμα.
Τελικά;
Το νέο Hyundai Ioniq 9 πρόκειται για μια ξεχωριστή, εκκεντρική εκδοχή στην κατηγορία των οικογενειακών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Πρόκειται για ένα μεγάλο, ευρύχωρο και ευέλικτο SUV με 7 θέσεις, ενώ διαθέτει και όλο τον τεχνολογικό εξοπλισμό και το σετ ασφαλείας που θα μπορούσε να επιθυμεί κανείς. Διαθέτει επίσης μεγαλύτερη μπαταρία σε σχέση με το Kia EV9 και, ως εκ τούτου, προσφέρει μεγαλύτερη αυτονομία έως και 620 χιλιόμετρα. Αν η τιμή και οι προδιαγραφές είναι σωστές, η Hyundai θα έχει στις τάξεις της έναν ακόμη νικητή.
Αποκλειστική συνεργασία: Auto Express
Απόδοση: Νίκος Ναούμ