Έλληνες οδηγοί: Αδιαφορία για τον ΚΟΚ και τους κανόνες υγιεινής

Το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας καταγράφει τις συνήθειές μας πίσω από το τιμόνι

Έλληνες οδηγοί: Αδιαφορία για τον ΚΟΚ και τους κανόνες υγιεινής

Το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας καταγράφει τις συνήθειές μας πίσω από το τιμόνι

Έρευνα του Ινστιτούτου Ipsos με τη συμμετοχή 12.400 ατόμων από 11 ευρωπαϊκές χώρες, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, δημοσιοποιεί το ίδρυμα «Fondation VINCI Autoroutes». Τα αποτελέσματα του 8ου Ευρωπαϊκού Bαρομέτρου Οδικής Ασφάλειας καταδεικνύουν τις αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Στην περίοδο της πανδημίας, η έρευνα εστίασε επίσης και στη σχέση των οδηγών με τους κανόνες, είτε πρόκειται για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είτε για τους υγειονομικούς.

Τα κυριότερα αποτελέσματα της έρευνας:

Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και κανόνες υγιεινής: η παράκαμψη των κανόνων είναι συνηθισμένη

  • Περισσότεροι από 7 στους 10 Ευρωπαίους οδηγούς (75%) παραδέχονται ότι δεν ακολουθούν κατά γράμμα τον ΚΟΚ και 7 στους 10 ότι δεν τηρούν πάντα τους κανόνες υγιεινής (69% και 73% μεταξύ των Ελλήνων οδηγών).
  • Το 45% των Ευρωπαίων (43% των Ελλήνων) που τηρούν τους κανόνες υγιεινής, το κάνουν πρωτίστως από ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο, σε αντίθεση με αυτούς που τηρούν τον ΚΟΚ, το ποσοστό των οποίων ανέρχεται μόνο σε 33% (39% στους Έλληνες).
  • Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών (78% των Ελλήνων οδηγών) που δεν τηρούν τον ΚΟΚ, ακολουθούν την ίδια τακτική και με τους κανόνες υγιεινής.

Έλλειψη προσοχής: οι οδηγοί όλο και πιο αφηρημένοι στον δρόμο

  • Το 53% των Ευρωπαίων οδηγών τηλεφωνεί κατά την οδήγηση χρησιμοποιώντας το σύστημα Bluetooth (+3 μονάδες σε έναν χρόνο +10 μονάδες σε 5 χρόνια). Το ίδιο πράττει το 57% των Ελλήνων οδηγών (δηλαδή 5 λιγότερες μονάδες σε έναν χρόνο αλλά +8 μονάδες σε 5 χρόνια), αν και το σύστημα αυτό αποσπά την προσοχή όσο και τα υπόλοιπα μέσα συνομιλίας.
  • Το 43% ρυθμίζει το GPS οδηγώντας (δηλαδή +4 μονάδες σε 5 χρόνια), μεταξύ των Ελλήνων το 45% (-2 μονάδες σε έναν χρόνο αλλά 10 περισσότερες μονάδες σε 5 χρόνια).
  • Το 11% υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα εξαιτίας της χρήσης τηλεφώνου στο τιμόνι (16% μεταξύ των Ελλήνων, το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη).

Επιθετική συμπεριφορά: παρά τη μικρή αλλαγή των συμπεριφορών, ο δρόμος παραμένει ένα σημείο εντάσεων

  • Το 12% των Ευρωπαίων οδηγών (-4 μονάδες σε έναν χρόνο) και το 10% των Ελλήνων οδηγών παραδέχεται ότι η συμπεριφορά του αλλάζει όταν οδηγεί,
  • το 52% (-3) και το 65% μεταξύ των Ελλήνων (-5) αναγνωρίζει ότι εξυβρίζει τους άλλους οδηγούς,
  • το 84% (το 91% των Ελλήνων) έχει φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλου οδηγού.

Υπνηλία: εξαιρετικά διαδεδομένος κίνδυνος και ορθές πρακτικές που υποχωρούν

  • Το 40% των Ευρωπαίων οδηγών (59% στους Έλληνες) δεν ακολουθεί τη σύσταση για διάλειμμα από την οδήγηση κάθε δύο ώρες, ενώ το 73% δηλώνει ότι το γνωρίζει (61%).
  • το 52% σταματάει κατά τη διάρκεια της διαδρομής για να κοιμηθεί (41% των Ελλήνων),
  • το 12% υπέστη, ή παραλίγο να υποστεί, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιμόνι (16% στην Ελλάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη).

Ασφάλεια του προσωπικού στον αυτοκινητόδρομο: μεγάλη αδιαφορία που μπορεί να έχει δραματικές συνέπειες

  • Το 51% των Ευρωπαίων οδηγών ξεχνά να επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε εργοτάξιο (42% των Ελλήνων οδηγών).

Τι δήλωσαν με αφορμή τα αποτελέσματα της έρευνας

Παναγιώτης Παπανικόλας, Μέλος Δ.Σ. Fondation VINCI Autoroutes, Εκτελεστικός Διευθυντής Ελλάδος VINCI CONCESSIONS, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.

«Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι η έναρξη λειτουργίας του δικτύου αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα βελτίωσε σε δραστικό βαθμό το επίπεδο της οδικής ασφάλειας στη χώρα. Ο Όμιλος VINCI, ως κύριος ή σημαντικός μέτοχος ελληνικών έργων παραχώρησης (Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) προτάσσει την υψηλή ποιότητα της υποδομής και των υπηρεσιών προς τους χρήστες, εστιάζοντας πρωτίστως στην ασφάλειά τους. Οι έρευνες που διεξάγει το ίδρυμα του Ομίλου μας καταγράφουν τα ελληνικά οδηγικά ήθη παράλληλα με αυτά άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Στόχος μας είναι η διερεύνηση και η βελτίωση ανθρώπινων συμπεριφορών που θα δημιουργήσουν στο προσεχές μέλλον το ισχυρό δίδυμο «ποιότητα δρόμου & ποιότητα οδηγού».

Σταύρος Σταυρής, Πρόεδρος HELLASTRON (Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι & Υποδομές με Διόδια)

«Από την ίδρυσή της, η HELLASTRON (Ελληνικές Υποδομές & Οδοί με Διόδια) συνειδητά συνοδοιπορεί με τις εταιρικές οντότητες των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων, τους μετόχους τους, αλλά και την κοινωνία των πολιτών που συνασπίζονται στον καλό αγώνα για την οδική ασφάλεια στη χώρα μας. Τα τελευταία χρόνια το «Ευρωβαρόμετρο Υπεύθυνης Οδήγησης της Fondation VINCI Autoroutes» διευρύνει τη γνώση μας για το αντικείμενο και προστίθεται στις καθημερινές παραστάσεις των ανθρώπων μας που είναι επιφορτισμένοι με την ασφάλεια των πελατών μας. Για τον τομέα μας, η γνώση, περισσότερο από πλεονέκτημα, είναι καθήκον».

Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»

«Την τελευταία δεκαετία η Ελλάδα κατόρθωσε μια αξιοσημείωτη μείωση 54% στους θανάτους και ήταν η μόνη χωρα στην ΕΕ που ξεπέρασε το στόχο της δεκαετίας. Παρά την πρόοδο όμως αυτή, τα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου για την περίοδο της πανδημίας εξακολουθούν να κατατάσουν πρώτους τους Έλληνες οδηγούς ανάμεσα στους Ευρωπαίους όσον αφορά σε πολλαπλές ανάρμοστες και επικίνδυνες συμπεριφορές (μη χρήση ζώνης, παραβίαση σηματοδότη, χρήση κινητού, οδήγηση σε ΛΕΑ, κατανάλωση ουσιών πριν την οδήγηση κα) πολλές φορές σε ποσοστά πολλαπλάσια από τον Ευρωπαικό μέσο όρο.

Αυτός είναι και ο λόγος που το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “Πάνος Μυλωνάς” εστιάζει στην ανθρώπινη συμπεριφορά και την αλλαγή της κουλτούρας οδικής ασφάλειας των χρηστών της οδού.  Με τη συνεργασία και την υποστήριξη φορέων του ιδωτικού και του δημόσιου τομέα τα τελευταία 16 χρόνια έχουμε επιτύχει πολλά, ο δρόμος όμως για την εξάλειψη των  τροχαίων συμβάντων (vision zero) είναι μακρύς και  συνδέεται άμεσα με την ατομική ευθύνη καθενός από εμάς».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!