Νέος ΚΟΚ: Δείτε Live την συζήτηση στην Βουλή – Αυστηρότατες ποινές για αλκοόλ, ταχύτητα, χρήση κινητού

Τα πρόστιμα που ορίζει ο νέος ΚΟΚ είναι ιδιαίτερα αυστηρά, με απώτερο σκοπό τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Νέος ΚΟΚ: Δείτε Live την συζήτηση στην Βουλή – Αυστηρότατες ποινές για αλκοόλ, ταχύτητα, χρήση κινητού

Τα πρόστιμα που ορίζει ο νέος ΚΟΚ είναι ιδιαίτερα αυστηρά, με απώτερο σκοπό τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Σήμερα, Τετάρτη 11 Ιουνίου 2025 ψηφίζεται από την Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις».

Ο νέος ΚΟΚ έχει ήδη κατατεθεί στην Βουλή μέσω του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, από το Σάββατο, 31 Μαΐου του 2025.

Στη Βουλή, στη χθεσινή συζήτηση για το νομοσχέδιο, μίλησε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος δήλωσε ότι ο νέος ΚΟΚ έχει ως στόχο την μείωση των θανατηφόρων τροχαίων, μέσω ενός αυστηρού πλαισίου κανόνων και ποινών.

Μπορείτε να δείτε εδώ ζωντανά την συζήτηση:

Η πιο σημαντική αλλαγή που φέρνει ο νέος ΚΟΚ είναι η έννοια της «υποτροπής». Πρακτικά αυτό σημαίνει πως οι συχνές και επαναλαμβανόμενες παραβάσεις θα λειτουργούν σωρευτικά και δεν θα συμψηφίζονται, όπως γινόταν.

Σκοπός είναι να διαχωριστούν οι παραβάτες και ο τρόπος αντιμετώπισής τους σε 2 διακριτές κατηγορίες: σε αυτούς που υπέπεσαν σε παράβαση από αμέλεια και σε αυτούς που επιμένουν να παρανομούν συστηματικά, θέτοντας συχνά και εν γνώσει του τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου σε κίνδυνο.

Η χρήση κινητού είναι μια από τις πιο βασικές αιτίες για την πρόκληση τροχαίων, με τον κίνδυνο να αυξάνεται ως και 4 φορές αν μιλάνε στο τηλέφωνο και ως και 23 (!) φορές αν διαβάζουν ή στέλνουν μηνύματα.

Με τον νέο ΚΟΚ, οι ποινές γίνονται αρκετά πιο αυστηρές. Αυτές ξεκινάνε με χρηματικό πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες ενώ σε περίπτωση υποτροπής φτάνουν ακόμα και στην αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 8 χρόνια.

Για τη χρήση κινητού χωρίς πρόκληση ατυχήματος ο αναθεωρημένος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ ενώ το δίπλωμα αφαιρείται για 180 ημέρες. Αν παρατηρηθεί δεύτερη υποτροπή προβλέπεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 1 χρόνο.

Αν πάλι προκληθεί ατύχημα από χρήση κινητού τηλεφώνου ο νέος ΚΟΚ επιβάλλει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες. Αν υπάρξει υποτροπή, το πρόστιμο φτάνει τα 2.000 ευρώ και ο οδηγός έρχεται αντιμέτωπος με αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 4 έτη. Αν επαναληφθεί η υποτροπή για δεύτερη φορά, τότε το πρόστιμο φτάνει τα 4.000 ευρώ, ενώ αφαιρείται και το δίπλωμα για 8 χρόνια.

Το ίδιο σύστημα θα εφαρμοστεί και σε παραβάσεις που αφορούν την μη χρήση κράνους από οδηγούς και συνεπιβάτες μοτοσυκλετών, η πρώτη παράβαση επιφέρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες, ενώ η υποτροπή οδηγεί σε πρόστιμο 1.000 ευρώ και στέρηση άδειας για έξι μήνες. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής, οι ποινές διπλασιάζονται. Αν ο συνεπιβάτης δεν φορά κράνος, επιβάλλεται πρόστιμο 350 ευρώ τόσο σε αυτόν όσο και στον οδηγό, ακόμη κι αν ο τελευταίος φορούσε το δικό του.

Σε σχέση με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ο νέος ΚΟΚ καθορίζει τρία επίπεδα επήρειας, με αντίστοιχα αυστηρές κυρώσεις. Για ποσότητα αλκοόλ από 0,50 έως 0,80 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, το πρόστιμο είναι 350 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για 30 ημέρες. Για ποσοστά από 0,80 έως 1,10 γραμμάρια, επιβάλλεται πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για τρεις μήνες, ενώ σε υψηλότερες συγκεντρώσεις (άνω του 1,10) προβλέπεται πρόστιμο 1.200 ευρώ και εξάμηνη στέρηση άδειας. Σε περιπτώσεις υποτροπής, οι ποινές αυξάνονται κλιμακωτά, φτάνοντας πρόστιμα έως 4.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για δέκα χρόνια. Παράλληλα, θεσπίζονται και ποινικές κυρώσεις, με φυλάκιση από δύο μήνες έως και πέντε έτη, καθώς και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για διάστημα από 10 ημέρες έως έξι μήνες.

Mια ακόμα σημαντική αλλαγή που θα φέρει ο νέος ΚΟΚ θα είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας εντός του αστικού ιστού από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα. Με δεδομένο ότι οι παραβάσεις ορίων ταχύτητας είναι ιδιαίτερα συνηθισμένες (μέσα στο 2024 κατεγράφησαν πάνω από 330.000 μεμονωμένα περιστατικά), το πιο αυστηρό όριο αναμένεται να αυξήσει και τη συχνότητα των ποινών – τουλάχιστον το πρώτο χρονικό διάστημα. Σε περιπτώσεις αυτοσχέδιων αγώνων αλλά και σε παραβάσεις με ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα, ο ΚΟΚ θα προβλέπει αφαίρεση του διπλώματος για έως και 4 χρόνια, με χρηματικό πρόστιμο ως 8.000 ευρώ.

Η παραβίαση πινακίδας STOP συνδέθηκε με το 16% των τροχαίων στην Ελλάδα το 2022. Στην περίπτωση που δεν προκληθεί ατύχημα, η πρώτη παράβαση επιφέρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Η πρώτη υποτροπή ανεβάζει το πρόστιμο στα 1.000 ευρώ και τη στέρηση διπλώματος στις 180 ημέρες, ενώ η δεύτερη υποτροπή φέρει πρόστιμο 2.000 ευρώ.

Αν προκληθεί ατύχημα, το αρχικό πρόστιμο είναι 700 ευρώ με δίμηνη αφαίρεση άδειας, ενώ με υποτροπή οι ποινές φτάνουν τα 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για τέσσερα έτη στην πρώτη επανάληψη, 4.000 ευρώ και οκταετής στέρηση διπλώματος στη δεύτερη. Και εδώ ενεργοποιούνται οι ποινικές κυρώσεις που προβλέπει ο Ποινικός Κώδικας.

Ποινές προβλέπονται και για αντικοινωνική συμπεριφορά, όπως το παρκάρισμα μπροστά από ράμπες ΑΜΕΑ. Oι ποινές σε αυτές τις περιπτώσεις μπορούν να φτάσουν τα 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για έως και έναν χρόνο, σε περίπτωση υποτροπής.

Σε ό,τι αφορά τις λεωφορειολωρίδες, διευκρινίζεται πως το όριο των 30 δευτερολέπτων για την επιβίβαση ή αποβίβαση επιβατών από ταξί δεν ισχύει όταν αυτά σταθμεύουν σε εσοχή ή μεταφέρουν άτομα με κινητικά προβλήματα. Επίσης, εισάγεται πρόβλεψη για τη δυνατότητα έκδοσης υπουργικής απόφασης που θα ρυθμίζει την κυκλοφορία των ταξί στις λεωφορειολωρίδες όταν μεταφέρουν επιβάτες για λόγους υγείας, όπως για παράδειγμα νεφροπαθείς που κατευθύνονται για αιμοκάθαρση. Σημαντική είναι και η προσθήκη στο άρθρο 17, με την οποία απαγορεύεται πλέον όχι μόνο η χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση, αλλά και οποιαδήποτε τηλεπικοινωνιακή συσκευή, όπως smartwatches και tablets.

Ο νέος ΚΟΚ αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από το φθινόπωρο του 2025.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!