Κυρανάκης για νέο ΚΟΚ: «Εισάγεται η έννοια της υποτροπής για πρώτη φορά – Τον Σεπτέμβριο το πληροφοριακό σύστημα καμερών»

Ο νέος ΚΟΚ τίθεται από σήμερα, 3 Ιουνίου σε διαδικασία επεξεργασίας, ενώ θα ψηφιστεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα.

Κυρανάκης για νέο ΚΟΚ: «Εισάγεται η έννοια της υποτροπής για πρώτη φορά – Τον Σεπτέμβριο το πληροφοριακό σύστημα καμερών»

Ο νέος ΚΟΚ τίθεται από σήμερα, 3 Ιουνίου σε διαδικασία επεξεργασίας, ενώ θα ψηφιστεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα.

Από σήμερα, Τρίτη 3 Ιουνίου 2025 ξεκινά η διαδικασία επεξεργασίας του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις» από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Ο νέος ΚΟΚ έχει ήδη κατατεθεί στην Βουλή μέσω του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, από το Σάββατο, 31 Μαΐου του 2025, ενώ αναμένεται να ψηφιστεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα.

Μιλώντας στον ΣΚΑΙ για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο κ. Κυρανάκης έκανε λόγο για αυστηριοποίηση του νέου πλαισίου δεδομένων των καθημερινών τραγωδιών που λαμβάνουν χώρα στους ελληνικούς δρόμους.

«Υπάρχει ένας φόρος αίματος που κατατίθεται δυστυχώς σε πολύ μεγάλο βαθμό στην ελληνική άσφαλτο. Έχουμε μόλις το 2024 άνοδο στα θανατηφόρα, 665 θανατηφόρα τροχαία και περίπου άλλους τόσους οι οποίοι έχουν βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις ή άλλους βαρείς τραυματισμούς που έχουν ταλαιπωρηθεί πολύ στο νοσοκομείο», υπογράμμισε.

Ίσως η πιο σημαντική αλλαγή που θα φέρει ο νέος ΚΟΚ θα είναι η έννοια της «υποτροπής». Πρακτικά αυτό σημαίνει πως οι συχνές και επαναλαμβανόμενες παραβάσεις θα λειτουργούν σωρευτικά και δεν θα συμψηφίζονται, όπως γινόταν.

Σκοπός είναι να διαχωριστούν οι παραβάτες και ο τρόπος αντιμετώπισής τους σε 2 διακριτές κατηγορίες: σε αυτούς που υπέπεσαν σε παράβαση από αμέλεια και σε αυτούς που επιμένουν να παρανομούν συστηματικά, θέτοντας συχνά και εν γνώσει του τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου σε κίνδυνο. Ήδη έχουμε δει πώς θα λειτουργεί το σύστημα αυτό με την χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, με κλιμακούμενες ποινές – χρηματικές και διοικητικές.

Το ίδιο σύστημα θα εφαρμοστεί και σε παραβάσεις που αφορούν την κατανάλωση αλκοόλ πέρα από τα επιτρεπόμενα όρια, με πρόστιμα που θα φτάνουν τα 4.000 ευρώ και με αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 10 έτη, σε περιπτώσεις επαναλαμβανόμενης υποτροπής.

Mια ακόμα σημαντική αλλαγή που θα φέρει ο νέος ΚΟΚ θα είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας εντός του αστικού ιστού από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα. Με δεδομένο ότι οι παραβάσεις ορίων ταχύτητας είναι ιδιαίτερα συνηθισμένες (μέσα στο 2024 κατεγράφησαν πάνω από 330.000 μεμονωμένα περιστατικά), το πιο αυστηρό όριο αναμένεται να αυξήσει και τη συχνότητα των ποινών – τουλάχιστον το πρώτο χρονικό διάστημα. Σε περιπτώσεις αυτοσχέδιων αγώνων αλλά και σε παραβάσεις με ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα, ο ΚΟΚ θα προβλέπει αφαίρεση του διπλώματος για έως και 4 χρόνια, με χρηματικό πρόστιμο ως 8.000 ευρώ.

Ποινές προβλέπονται και για αντικοινωνική συμπεριφορά, όπως το παρκάρισμα μπροστά από ράμπες ΑΜΕΑ. Oι ποινές σε αυτές τις περιπτώσεις μπορούν να φτάσουν τα 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για έως και έναν χρόνο, σε περίπτωση υποτροπής.

Ο κ. Κυρανάκης ανακοίνωσε επίσης και τη λειτουργία συνολικά 380 καμερών στους δρόμους της Περιφέρειας Αττικής μέχρι τον Ιούλιο, ενώ από Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους οι κάμερες που θα βρίσκονται σε λεωφόρους, μεγάλους δρόμους και φανάρια. Εξήγησε ότι η ψηφιακή κλήση θα έρχεται μέσω της θυρίδας του πολίτη και, ως αποτέλεσμα, ο οδηγός θα γνωρίζει ότι εντός μιας πενταετίας έχει 3 υποτροπές. Όσον αφορά, τέλος, τις λεωφορειολωρίδες και την χρήση τους από ταξί που μεταφέρουν πελάτες, ο κ. Κυρανάκης έκανε εισήγηση για είσοδό τους σε αυτές αν πρόκειται να παραλάβουν πελάτη, ή να αφήσουν πελάτη πίσω από λεωφορείο.

Ο νέος ΚΟΚ θα εφαρμοστεί από το φθινόπωρο του 2025.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!