F1 – GP Ουγγαρίας: Θρίαμβος του Verstappen, τραγικό λάθος της Ferrari

O Max Verstappen σημείωσε μία καταπληκτική νίκη στο GP Ουγγαρίας, έχοντας εκκινήσει από τη 10η θέση, με τη Ferrari να κάνει και πάλι λάθος στρατηγικές επιλογές, και να καταλήγει εκτός βάθρου.

F1 – GP Ουγγαρίας: Θρίαμβος του Verstappen, τραγικό λάθος της Ferrari

O Max Verstappen σημείωσε μία καταπληκτική νίκη στο GP Ουγγαρίας, έχοντας εκκινήσει από τη 10η θέση, με τη Ferrari να κάνει και πάλι λάθος στρατηγικές επιλογές, και να καταλήγει εκτός βάθρου.

Με μία καταπληκτική νίκη σε έναν επεισοδιακό αγώνα, ο Max Verstappen κατευθύνεται προς το καλοκαιρινό διάλειμμα με 80 βαθμούς βαθμολογικό προβάδισμα με 9 αγώνες να απομένουν για την ολοκλήρωση της σεζόν. Ακόμα και με ένα τετ-α-κέ 360 μοιρών, που τον ανάγκασε να προσπεράσει τον Charles Leclerc δύο φορές, καθώς ο Μονεγάσκος δεν είχε καθόλου ρυθμό με τη σκληρή γόμα. Αυτό άλλωστε είχε αποδειχθεί από οποιοδήποτε την είχε χρησιμοποιήσει μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Παρότι μέχρι να χρησιμοποιήσει τη σκληρή γόμα, ο Leclerc τα είχε κάνει όλα σωστά, έχοντας καταλάβει την πρωτοπορία του αγώνα, η επιλογή της Ferrari να απαντήσει άμεσα στο undercut της Red Bull, τον άφησε «άοπλο» στην πίστα να αποτελεί εύκολο στόχο, όχι απλά για τον Verstappen, αλλά και για τον George Russell. O Μονεγάσκος αναγκάστηκε να κάνει κι άλλο pit stop στο τέλος του αγώνα, που τον έριξε στην 6η θέση. Στο τέλος, αμφότεροι οι οδηγοί της Ferrari βρέθηκαν για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα εκτός βάθρου.

Αντιθέτως, για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα ανέβηκαν στο βάθρο αμφότεροι οι οδηγοί της Mercedes, με τον Lewis Hamilton να τερματίζει 2ος ξανά, έπειτα από μία εντυπωσιακή ανάκαμψη, όντας ο ταχύτερος οδηγός στην πίστα στο τελευταίο stint. O poleman George Russell δήλωσε ότι ο καιρός τον βοήθησε στην αρχή, με την ψιχάλα των πρώτων γύρων, αλλά στα τελικά στάδια του αγώνα δυσκολεύτηκε με τη μέση γόμα όταν έπεσαν οι θερμοκρασίες.

Η Red Bull είχε ένα απογοητευτικό Σάββατο, με τη μονάδα ισχύος του Verstappen να παρουσιάζει πρόβλημα πιθανώς στην MGU-K. Ο Ολλανδός δήλωσε ότι ήταν πιο εύκολο για την ομάδα να αντικαταστήσει ολόκληρη τη μονάδα ισχύος από το να ψάξει να βρει το πρόβλημα και έτσι αμφότερα τα μονοθέσια χρησιμοποίησαν την 3η φετινή μονάδα ισχύος τους, χωρίς ποινή, αν και αυτό σημαίνει ότι θα έχουν ποινές αργότερα στη σεζόν, όπως και οι οδηγοί της Ferrari.

Αλλαγή στρατηγική πριν από την εκκίνηση

Με πρωτοστάτη (όπως και στο Μονακό) την επικεφαλής στρατηγικής Hannah Schmitz, η Red Bull ακολούθησε επιθετική στρατηγική, έχοντας αλλάξει σχέδια λίγο πριν από την εκκίνηση, όταν στους αναγνωριστικούς γύρους μισή ώρα πριν από τον αγώνα (που ήταν γεμάτοι με εξόδους από την πίστα), οι οδηγοί της ομάδας ανέφεραν ότι είχαν δυσκολία να φέρουν ακόμα και τα μαλακά ελαστικά στις ιδανικές θερμοκρασίες. Ο Verstappen είχε μπλοκάρει τα φρένα του και βγήκε εκτός πίστας στη 2η στροφή.

Η αρχική ιδέα της Red Bull ήταν να εκκινήσει με τη σκληρή γόμα, καθώς θεωρητικά, αυτό θα της έδινε τις μεγαλύτερες πιθανότητες να φτάσει έως την 5η – 6η θέση σε έναν κανονικό αγώνα. Ωστόσο μετά τα σχόλια των οδηγών, εγκατέλειψε το σχέδιο αυτό και εκκίνησε με τη μαλακή γόμα. Η McLaren έκανε το ίδιο πράγμα, όπως και η Mercedes με τον Russell. Ίσως επειδή εκκινούσε πιο πίσω, o Hamilton προτίμησε τη μέση γόμα στο πρώτο stint, γεγονός που τον ευνόησε στα τελικά στάδια του αγώνα.

Η Ferrari προτίμησε την πιο συντηρητική οδό στην εκκίνηση, τοποθετώντας τη μέση γόμα σε αμφότερα τα μονοθέσιά της. Έπειτα από ένα σύντομο εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας στους πρώτους γύρους, ο Russell ήταν -όπως και στη Γαλλία- ταχύτατος στην επανεκκίνηση και με τα μαλακά ελαστικά να έρχονται στην ιδανική θερμοκρασία νωρίτερα, κατάφερε να απομακρυνθεί πάνω από 2 δλ. από τις Ferrari. Ο Leclerc όμως δεν άργησε να κάνει έκκληση προς το pit wall να πει στον Ισπανό να πάει ταχύτερα.

Πιο πίσω, ο Verstappen ήταν πολύ προσεκτικός στην προσέγγιση της 1ης στροφής, και σκεπτόμενος τον τίτλο, σήκωσε το πόδι από το γκάζι καθώς πήγε να στριμωχτεί μεταξύ των Ricciardo και Bottas, ενώ ο Perez φρέναρε πιο αργά από όλους στην εξωτερική. Ωστόσο, ο Verstappen κατάφερε να ανακτήσει έδαφος όταν ο Ricciardo δεν επιτάχυνε καλά στην έξοδο της 1ης στροφής και ο Magnussen έπεσε επάνω του.

Pit stop

Με τα μαλακά ελαστικά να χάνουν απόδοση αφότου οι αρχικές ψιχάλες παρήλθαν, η Ferrari προσπάθησε να κάνει το undercut στον Russell, καλώντας στα pits τον Sainz, ο οποίος είχε πλησιάσει τη Mercedes σε απόσταση μικρότερη του 1 δλ. Ωστόσο, η Mercedes αντέδρασε άμεσα, με τον Russell να εισέρχεται στα pits στο τέλος του 16ου γύρου. Όπως είναι η συνηθισμένη διαδικασία, o Sainz έκανε το αντίθετο και παρέμεινε έξω για έναν ακόμη γύρο. To pit stop του Russell ήταν αργό, γιατί δεν βγήκε εύκολα ο εμπρός δεξιός τροχός.

Η Ferrari πίστευε ότι θα μπορούσε να περάσει μπροστά από τον Βρετανό, αλλά η στάση του Sainz διήρκεσε 3,7 δλ., διότι όπως και στη Γαλλία, ενώ η αλλαγή ελαστικών είχε ολοκληρωθεί, οι χειριστές των γρύλων δεν είχαν πάρει σήμα να κατεβάσουν το μονοθέσιο. Αποτέλεσμα ήταν ο Sainz να επιστρέψει στην πίστα και πάλι πίσω από τον Russell, ο οποίος είχε μόλις βάλει μεταξύ τους και την Alpine του Ocon.

H Scuderia ακολούθησε διαφορετική στρατηγική με τον Leclerc και τον διατήρησε στην πίστα πέντε γύρους περισσότερους από τον Russell. Αυτό επέτρεψε στο Μονεγάσκο να περάσει μπροστά από τον Sainz και να επιτεθεί στον Russell, τον οποίο κατάφερε να προσπεράσει με μία πολύ ωραία κίνηση από την εξωτερική στην πρώτη στροφή του 31ου γύρου, αν και η Ferrari ήταν πολύ ταχύτερη σε εκείνη τη φάση του αγώνα, όπως αποδείχθηκε από το γεγονός ότι ο Μονεγάσκος είχε καταφέρει να απομακρυνθεί 5 δλ. έως τον 38ο γύρο.

Αντίδραση στο undercut

Παράλληλα, η Red Bull, είχε επίσης καλέσει στα pits τον Verstappen στον 16ο γύρο (μαζί με τον Russell) και με αυτό τον τρόπο, είχε καταφέρει να περάσει εμπρός από τον Hamilton. Γνωρίζοντας ότι το undercut είναι πολύ δυνατό στο Hungaroring, η Red Bull τράβηξε τη σκανδάλη στο τέλος του 38ου γύρου και κάλεσε τον Verstappen στα pits, καθώς ο Ολλανδός πλησίαζε τη Ferrari του Sainz και θα έχανε χρόνο.

Ο Leclerc βρισκόταν 7,5 δλ. εμπρός από τον Verstappen πριν από το pit stop του Ολλανδού. Δεδομένου του ταχύτατου ρυθμού που θα είχε τη δυνατότητα να ακολουθήσει ο Verstappen με το δεύτερο σετ μέσης γόμας, η Ferrari βρέθηκε υπό πίεση, καθώς έπρεπε να λάβει μία απόφαση άμεσα. Θα διατηρούσε στην πίστα το Leclerc, συνεχίζοντας τη στρατηγική της, ή θα αντιδρούσε για να διατηρηθεί μπροστά στην πίστα το πλεονέκτημα στην πίστα.

Και όπως έχουμε δει να συμβαίνει πολύ συχνά σε αυτές τις περιπτώσεις, έκανε τη λάθος επιλογή, καταδικάζοντας τον αγώνα του Leclerc, παρότι ο Μονεγάσκος αισθανόταν καλά με το σετ μέσης γόμας που είχε εκείνη τη στιγμή και είχε κάνει ξεκάθαρο ότι ήθελε να παρατείνει το stint του όσο το δυνατόν περισσότερο. Έχοντας ήδη χρησιμοποιήσει δύο σετ μέσης γόμας, ο Leclerc δεν μπορούσε να μεταβεί στη μαλακή με 30 γύρους να απομένουν η Ferrari δεν μπορούσε να βάλει τη μαλακή γόμα, διότι δεν θα διαρκούσε έως την καρό σημαία.

Ωστόσο, ήταν εμφανές από τους δύο οδηγούς της Alpine που είχαν επιλέξει τη σκληρή γόμα ότι στις χαμηλές θερμοκρασίες ασφαλτοτάπητα (25-30 βαθμοί) δεν βρίσκονταν στο σωστό θερμοκρασιακό πλαίσιο λειτουργίας και δεν παρείχαν καθόλου απόδοση ή πρόσφυση. Σε μία πίστα που όπως φάνηκε, τα προσπεράσματα ήταν εφικτά με τα φετινά μονοθέσια, η Ferrari θα μπορούσε να θυσιάσει τη θέση στην πίστα για να παλέψει να την ανακτήσει με νεότερα ελαστικά στο τέλος του αγώνα.

Οι επιπτώσεις της λάθος επιλογής

Αλλά φοβήθηκε να το κάνει αυτό, διότι είχε ήδη διαπιστώσει ότι η Red Bull ήταν το ταχύτερο μονοθέσιο στην πίστα σήμερα στην Ουγγαρία και επέλεξε να αντιδράσει στο undercut της Red Bull με τη σκληρή γόμα, η οποία ήταν αποδεδειγμένο ότι δε λειτουργούσε. Το αποτέλεσμα ήταν ο Leclerc να βρεθεί με ελαστικά που δεν παρείχαν πρόσφυση, επιτρέποντας στον Verstappen να τον προσπεράσει με ευκολία μόλις δύο γύρους αργότερα.

Ωστόσο, ο Verstappen έκανε ένα τετ-α-κέ 360 μοιρών στην προτελευταία στροφή του 41ου γύρου και ο Leclerc κατάφερε να περάσει και πάλι μπροστά. Ο Verstappen είχε αντιμετωπίσει προβλήματα με το συμπλέκτη του να ολισθαίνει στην αρχή του αγώνα. Η Red Bull είχε υποδείξει στον Ολλανδό να κάνει μερικές ρυθμίσεις για να βελτιώσει την κατάσταση, αλλά αυτές είχαν κοστίσει σε απόδοση και στη συγκεκριμένη στροφή, απλά ο Verstappen ζήτησε περισσότερα από όσα μπορούσε να του δώσει το μονοθέσιο.

Αυτό οδήγησε στο αρκετά ντροπιαστικό για τη Ferrari δεύτερο προσπέρασμα επί του Leclerc μόλις 4 γύρους αργότερα, με τη Ferrari να ολισθαίνει απελπισμένα στην τελευταία στροφή, με αποτέλεσμα ο Verstappen να έχει ολοκληρώσει την κίνησή του ήδη πριν από το τέλος της ευθείας. Ο Leclerc έχασε στη συνέχεια τη θέση του και από τον Russell πριν η Ferrari τον καλέσει και πάλι στα pits, αυτή τη φορά για τη μαλακή γόμα, με αποτέλεσμα να πέσει 6ος.

Ωστόσο, ο ρυθμός και των δύο Ferrari δεν ήταν ήταν εντυπωσιακός με τη μαλακή γόμα στις χαμηλές θερμοκρασίες. Ο Hamilton, που ακολούθησε παρόμοια στρατηγική με τον Sainz (μέση-μέση-μαλακή), είχε τη δυνατότητα να κινηθεί πολύ πιο γρήγορα από τον Ισπανό τον οποίο προσπέρασε στον 63ο γύρο (με 4 γύρους πιο φρέσκα ελαστικά). Ο Hamilton στη συνέχεια επιτέθηκε και πέρασε με ευκολία για τη 2η θέση και τον Russell (5 γύρους πριν από το τέλος), που δυσκολευόταν στις χαμηλές θερμοκρασίες με ένα παλιό σετ μέσης γόμας.

Ο διευθυντής της Red Bull, Christian Horner, δήλωσε ότι το VSC στους τελευταίους γύρους του αγώνα που προκλήθηκε από την εγκατάλειψη του Valtteri Bottas με πρόβλημα στο σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου του κινητήρα, στέρησε τη δυνατότητα στον Sergio Perez να παλέψει για κάτι καλύτερο από την 5η θέση, καθώς προς το τέλος ήταν έως και 1 δλ. ταχύτερος από τους Sainz και Russell. Έπειτα από τους ισχυρισμούς του Helmut Marko ότι ο Perez βρίσκεται ήδη σε λειτουργία διακοπών, ο Μεξικανός παραδέχθηκε ότι έχει χάσει λίγο το δρόμο του στους τελευταίους αγώνες.

Αντιδράσεις

Ο Verstappen ήταν περιχαρής με το αποτέλεσμα και ορισμένα από τα πρώτα του λόγια στον ασύρματο ήταν: «Ποιος περίμενε όταν ξυπνήσαμε σήμερα ότι θα κερδίσουμε τον αγώνα;» Το βαθμολογικό πλεονέκτημα που έχει αναπτύξει του επιτρέπει να κάνει ήσυχες διακοπές, γνωρίζοντας ότι έχει την πολυτέλεια να εγκαταλείψει στο 1/3 των αγώνων που απομένουν και να παραμείνει επικεφαλής της βαθμολογίας.

Ο Hamilton ήταν πολύ ευχαριστημένος από την ανάκαμψη που πραγματοποίησε έχοντας εκκινήσει 7ος, αν και πιστεύει ότι ίσως τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά αν δεν είχε λειτουργήσει το DRS του το Σάββατο στο Q3. Στην εκκίνηση, το γεγονός ότι ο Ocon ήταν απασχολημένος προσπαθώντας να υπερασπιστεί τη θέση του από τον team-mate του, άφησε την αγωνιστική γραμμή ελεύθερη στον Hamilton, ο οποίος δεν χρειάστηκε δεύτερη πρόσκληση για να περάσει στην 5η θέση. Όταν τα μαλακά ελαστικά του Norris παρέδωσαν το πνεύμα λίγο μετά τον 10ο γύρο, ο Hamilton ξεπέρασε και το εμπόδιο της McLaren. Ο Βρετανός οδηγός της Mercedes ήταν ο ταχύτερος στην πίστα στο τελευταίο stint, εξασφαλίζοντας το βαθμό του ταχύτερου γύρου αν και ο Verstappen απλά έλεγχε το ρυθμό του, για να φτάσει στην καρό σημαία.

O Leclerc ήταν εμφανώς εκνευρισμένος με όσα είχαν συμβεί. Παρότι δεν έκανε αιχμηρές δηλώσεις, εξέφρασε την απογοήτευσή του, δηλώνοντας ότι η Scuderia πρέπει να εκτελεί καλύτερα Σαββατοκύριακα και να κατανοήσει γιατί έκανε την επιλογή με την οποία ο ίδιος ήταν αντίθετος. Έπρεπε εκεί να αψηφήσει την ομάδα, όπως έχει κάνει στο παρελθόν ο Sainz; Ίσως. Αλλά δεν είναι αυτό το ζήτημα.

Ίσως ενδεικτικές είναι δύο αυθόρμητες στιγμές που αιχμαλώτισαν οι κάμερες και απέχουν λίγο από τις τυποποιημένες δηλώσεις στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Η μία ήταν όταν ο Russell πλησίασε τον Leclerc και προσπάθησε να τον παρηγορήσει λέγοντας ότι είχε «κακοτυχία», ο Μονεγάσκος απάντησε «ναι, δεν ξέρω», υπονοώντας ότι δεν ήταν η τύχη αυτή που του κόστισε σήμερα τη νίκη.

Παρότι ο Mattia Binotto και ο Sainz δήλωσαν ότι η Ferrari δεν είχε το ρυθμό αγώνα που θα ήθελε στο Hungaroring, ο Leclerc δήλωσε ότι ήταν ικανοποιημένος από την ανταγωνιστικότητά του. Αν δεν ήταν πεπεισμένος έπειτα από το Paul Ricard ότι οι ελπίδες του για τον τίτλο έχουν ελαχιστοποιηθεί, το αποτέλεσμα του GP Ουγγαρίας θα είναι δύσκολο να το χωνέψει, καθώς βρέθηκε από την πρωτοπορία του αγώνα στην 6η θέση, χωρίς να έχει ο ίδιος υπαιτιότητα. Και όλα αυτά ακριβώς πριν από το καλοκαιρινό διάλειμμα.

O Leclerc δήλωσε: «Όλα ήταν υπό έλεγχο και για κάποιο λόγο, δεν ξέρω τι κάναμε και βάλαμε τα σκληρά ελαστικά. Το τελευταίο κομμάτι του αγώνα ήταν καταστροφικό για εμένα, ειδικά με τα σκληρά ελαστικά. Βασικά εκεί έχασα τον αγώνα. Έχασα 20 δλ. με το pit stop και ίσως άλλα 6 δλ. σε πέντε γύρους με τη σκληρή γόμα, γιατί ολίσθαινα παντού με αυτά τα ελαστικά».

Στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, η Ferrari αντί να μειώνει τη διαφορά από τη Red Bull (97 βαθμοί πλέον), βλέπει τη Mercedes να την έχει πλησιάσει στους 30 βαθμούς. Άλλη μία στιγμή που υποδηλώνει πόσο έκδηλο ήταν ότι η Ferrari θα έπρεπε να αποφύγει τη σκληρή γόμα, συνέβη στο δωμάτιο όπου βρίσκονται οι οδηγοί πριν από την απονομή. Ο Hamilton παρακολουθούσε τα στιγμιότυπα και ρώτησε απορημένος αν η Ferrari χρησιμοποιούσε σκληρή γόμα, στο οποίο τόσο ο Verstappen, όσο και ο Russell, έχοντας και οι δύο προσπεράσει τον Leclerc στην πίστα όταν είχε αυτά τα ελαστικά, απάντησαν γελώντας ναι.

O Norris εμπρός από τις Alpine

Στην 7η θέση (50 δλ. πίσω από τον Leclerc) τερμάτισε ο Lando Norris, ο οποίος εκπλήρωσε το στόχο να τερματίσει εμπρός από τις Alpine, στη μάχη για την 4η θέση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών. Ο Βρετανός «έκαψε» νωρίς τα μαλακά ελαστικά με τα οποία εκκίνησε, αλλά κατάφερε να κάνει καλή διαχείριση στο μεσαίο stint με τη μέση γόμα. Επωφελήθηκε επίσης από το γεγονός ότι οι Alpine ακολούθησαν στρατηγική ενός pit stop και ο ρυθμός τους δεν ήταν ανταγωνιστικός με τη σκληρή γόμα.

Στη μάχη μεταξύ των Alpine, ο Esteban Ocon έδειχνε στην εκκίνηση σαν να μην τον ένοιαζε οτιδήποτε άλλο πέραν του να κλείσει την πόρτα στον team-mate του, Fernando Alonso, ο οποίος δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένος με αυτό, αναφέροντας στον ασύρματο ότι δεν έχει δει ξανά στη ζωή του κάτι αντίστοιχο.

Οι επιλογές του Ocon άφησαν τον Hamilton να προσπεράσει ανενόχλητος και τις δύο Alpine στην εκκίνηση. Tο ίδιο συνέβη και με τον Ricciardo έπειτα από το πρώτο pit stop του Ocon, όταν ο Γάλλος επέστρεψε στην πίστα και έκλεισε τον team-mate του, επιτρέποντας στον Αυστραλό οδηγός της McLaren να περάσει μπροστά και από τα δύο γαλλικά μονοθέσια. Εντέλει, ο Alonso κατάφερε να προσπεράσει τον Γάλλο team-mate του λίγο μετά το μέσο του αγώνα. Η Alpine εξακολουθεί να προηγείται στη βαθμολογία, με 4 βαθμούς προβάδισμα, καθώς οι δύο ομάδες σημείωσαν ίδιους βαθμούς σήμερα (6).

Τη δεκάδα συμπλήρωσε ο Sebastian Vettel με την Aston Martin, που προστάτευε καλύτερα τα ελαστικά της σήμερα από τις McLaren και τις Alpine. O Γερμανός ο οποίος ακολουθούσε για μεγάλο μέρος του αγώνα τον team-mate του Lance Stroll, με τους δυο τους να έχουν εισέλθει στα pits ταυτόχρονα στο δεύτερο pit stop τους. Ο Vettel όμως είχε τοποθετήσει τη μέση γόμα, σε αντίθεση με τον Stroll που είχε τη μαλακή.

Στο τέλος του αγώνα ο Stroll παραχώρησε τη θέση του στον Vettel, για να επιτεθεί στον Ocon. Ο Γερμανός έκοψε το νήμα μόλις 1 δέκατο του δλ. πίσω από την Alpine και δεν επέστρεψε ποτέ τη θέση στον Stroll. Αυτός ήταν ο τελευταίος αγώνας στο pit wall της Aston Martin για την επικεφαλής στρατηγικής Bernadette Collins, της οποίας η αποχώρηση είχε γίνει γνωστή πριν από την αρχή της σεζόν.

Ο Daniel Ricciardo είχε έναν απογοητευτικό αγώνα, καθώς δεν είχε ανταγωνιστικό ρυθμό με τη σκληρή γόμα. Λίγο αφότου εξήλθε από τα pits με αυτά, είδε τον Stroll να τον προσπερνά από την εξωτερική στη 2η στροφή και στην προσπάθειά του να υπερασπιστεί τη θέση του, μπλόκαρε τα φρένα του ενώ βρισκόταν καθαρά πίσω και προσέκρουσε στο πλάι της Aston Martin, η οποία διέγραψε τετ-α-κέ. Ο Ricciardo τιμωρήθηκε με ποινή 5 δλ. για το παράπτωμα και κατέληξε 15ος.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!