Η κατηγορία των σύγχρονων hot hatch οφείλει την επιτυχία της σε αυτό το αυτοκίνητο, το Volkswagen Golf GTi πρώτης γενιάς.
Υπήρχαν βελτιωμένες εκδοχές οικογενειακών αυτοκινήτων και πριν το Golf, όπως το MINI Cooper S για παράδειγμα, αλλά το Mk1 GTi ήταν αυτό που αποτέλεσε το πρότυπο για τα σύγχρονα hot hatch. Συνδύασε την απόδοση με την οδική συμπεριφορά, για να ανταγωνιστεί μερικά σπορ μοντέλα, αλλά με κάποιο επίπεδο χρηστικότητας και ποιότητας, που σήμαινε ότι μπορούσε να εξυπηρετήσει και οικογενειακές υποχρεώσεις και ήταν άκρως ελκυστικό.
Ωστόσο, η Volkswagen δεν σχεδίαζε να δημιουργήσει μια σπορ έκδοση του Golf, που ήρθε να αντικαταστήσει το γερασμένο Beetle με τον κινητήρα και την κίνηση πίσω. Τότε ήταν η εποχή της δεκαετίας του ’70 και της πετρελαϊκής κρίσης, που τα οικονομικά αυτοκίνητα ήταν το ζητούμενο για τον αγοραστή της εποχής.
Από… σπόντα
Ένα εσωτερικό project βρέθηκε υπό διερεύνηση για λίγα χρόνια, πριν του δοθεί το πράσινο φως από το συμβούλιο της Volkswagen. Μέχρι το 1975, το GTi είχε κάνει την πρεμιέρα του στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης και ένα χρόνο μετά, το 1976 πέρασε στην παραγωγή, με τους κατόχους να έπρεπε να δοκιμάσουν πως ακριβώς ερμηνεύονται αυτά τα τρία γράμματα.
Η έκδοση παραγωγής εφοδιάζονταν με έναν κινητήρα 1,6 λίτρων με 110 ίππους, συνδυάζονταν με ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων τεσσάρων σχέσεων, με τον χαρακτηριστικό επιλογέα που πέρασε στην ιστορία να έχει σχήμα μπάλας του golf. Το πλαίσιο ήταν πιο χαμηλό, στήσιμο που χάριζε στο GTi περισσότερη πρόσφυση, καλύτερη οδική συμπεριφορά, ευελιξία και συμμετοχικότητα, χαρακτηριστικά που κατέστησαν διάσημο.
All around
Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνονταν σε 9,1 δλ. χρόνο που για τα σημερινά δεδομένα δεν γρήγορος, αλλά λιγότερο από δύο δευτερόλεπτα πίσω από τον αντίστοιχο μιας Ferrari Daytona.
Επίσης, ήταν η προσοχή στη λεπτομέρεια και η ποιότητα που έκαναν σπουδαίο το Golf. Η έκδοση GTi είχε ένα κόκκινο πλαίσιο περιμετρικά της μάσκας που φιλοξενούσε τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα, ένα τετράγωνο ρολόι στο ταμπλό και βοηθητικά όργανα, που αποτελούσαν όμορφες πινελιές, όπως μπορείτε να δείτε.
Πηγαίνοντας γρήγορα στο σήμερα, βλέπεις ξεκάθαρα τα κοινά στοιχεία με το επερχόμενο Golf GTi όγδοης γενιάς. Ακόμα και αν το τελευταίο είναι πολύ πιο προηγμένο τεχνολογικά, η θέση του στην αγορά και αυτό που προσφέρει στον αγοραστή είναι ουσιαστικά απαράλλαχτο.
Πως είναι στην οδήγηση;
Ενώ το GTi είναι ελαφρύ για τα σημερινά δεδομένα, ζυγίζοντας 810 κιλά, πρέπει να πιέσεις τον κινητήρα για πάρεις αυτό που θέλεις, αλλά το μηχανικό σύστημα ψεκασμού από την άλλη προσφέρει καλή απόκριση στο γκάζι, με τον τραχύ κινητήρα να ανεβάζει εύκολα στροφές.
Αλλά το GTi δεν είναι κυρίως για ευθείες. Το Golf το αισθάνεσαι πραγματικά ελαφρύ, ευέλικτο και πρόθυμο να στρίψει με αξιοσημείωτη σπιρτάδα στη συμπεριφορά του. Το τιμόνι είναι βαρύ και σημαντικά πιο πολύ από αυτό των σύγχρονων hot hatch, αλλά αντιπαρέρχεται τη δυσκολία, με την καλύτερη αίσθηση και επικοινωνία που προσφέρει.
Μια από τις πραγματικές συγκινήσεις που προσφέρει είναι η διαχείριση όλων. Αυτό το βαρύ τιμόνι έχει κάποιο κλότσημα, ενώ τα φρένα χρειάζονται κάτι παραπάνω, αλλά αυτό θα έπρεπε να το περιμένουμε, δεδομένου ότι έχουμε συνηθίσει σε διαφορετικά πράγματα πλέον και μετά από όλα αυτά τα χρόνια τεχνολογικής εξέλιξης.
Good old school
Ο κινητήρας και η μηχανική αίσθηση του GTi, βρίσκονται στο επίκεντρο. Ακόμα και σήμερα, σε ένα κόσμο που κυριαρχείται από τούρμπο και την ευελιξία που αυτά προσφέρουν, το GTi είναι αρκετά γρήγορο, χάρη στο μαζεμένο του όγκο. Πρέπει να προσπαθήσει, αλλά αυτή είναι η απόλαυση του όλου πακέτου. Όλα τα μέρη φαίνεται να συνεργάζονται τόσο καλά μεταξύ τους, σαν το αυτοκίνητο να σχεδιάστηκε από μηχανικούς που κατανοούσαν ο ένας το στόχο του άλλου και δούλευαν μαζί για να πετύχουν ένα στόχο.
Το Golf GTi πρώτης γενιάς έχει στην πλάτη σχεδόν μισό αιώνα, αλλά ακόμα και σήμερα μπορείς να νιώσεις τη μαγεία που κάνει αυτό το αυτοκίνητο τόσο ξεχωριστό και να καταλάβεις το λόγο που συντέλεσε μια επανάσταση στην κατηγορία του, για πάντα.