Τα έτη-ορόσημα στην ασφάλεια των αυτοκινήτων

Ένα timeline της εξέλιξης των τεχνολογιών που έχουν βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την ασφάλεια στους δρόμους

Τα έτη-ορόσημα στην ασφάλεια των αυτοκινήτων

Ένα timeline της εξέλιξης των τεχνολογιών που έχουν βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την ασφάλεια στους δρόμους

Από το 1965 έως το 2018, ο αριθμός των οχημάτων στους δρόμους έχει πολλαπλασιαστεί, ωστόσο, κατά την ίδια περίοδο, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα μειώθηκε. Αυτό είναι ένα μεγάλο επίτευγμα, στο οποίο συνέβαλλαν διάφοροι παράγοντες, όπως η αλλαγή  στάσης απέναντι στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και οι βελτιωμένες ιατρικές θεραπείες. Μεγάλο ρόλο έχουν παίξει όμως και οι βελτιώσεις στην παθητική αλλά και την ενεργητική ασφάλεια των αυτοκινήτων.

Αλλαγές σε νομοθεσίες και τεχνικές καινοτομίες, από τη ζώνη ασφαλείας μέχρι τα αυτόματα συστήματα πέδησης, έχουμε δει τεράστιες αλλαγές όλα αυτά τα χρόνια και όλες έχουν συμβάλει στην ασφάλεια των χρηστών του δρόμου.

Καινοτομίες – Ορόσημα για την ασφάλεια των αυτοκινήτων από το 1919 μέχρι σήμερα

1919: Τζάμια ασφαλείας

Ακόμη και σε αυτές τις πρώτες μέρες της αυτοκινητοβιομηχανίας οι κατασκευαστές συνειδητοποίησαν ότι η χρήση κανονικού γυαλιού στα αυτοκίνητα ήταν μη αποδεκτή και αναπτύχθηκαν τα τζάμια ασφαλείας που σπάνε σε μικροσκοπικά κομμάτια, αντί να σπάνε σε θανατηφόρα θραύσματα.

1946: Ελαστικά Radial

Τα ελαστικά Radial, τα οποία παραμένουν το βιομηχανικό πρότυπο και σήμερα, κατασκευάζονται από κορδόνια που διατρέχουν κάθετα την επιφάνεια ενός ελαστικού. Αυτό παρέχει περισσότερη αντοχή σε όλο το πέλμα και βελτιώνει την πρόσφυση.

1959: Ζώνες ασφαλείας

Η Volvo παρουσίασε την πρώτη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων, η οποία εξακολουθεί να είναι ένα από τα βασικά στοιχεία ασφαλείας. Η Volvo εκτιμά ότι η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων έχει σώσει περισσότερες από ένα εκατομμύριο ζωές.

1959: Ζώνες παραμόρφωσης αμαξώματος

Οι ζώνες αυτές βοηθούν το αυτοκίνητο να παραμορφώνεται ελεγχόμενα κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης, απορροφώντας ενέργεια που διαφορετικά θα έπληττε τους επιβάτες. Οι ζώνες παραμόρφωσης αποτελούν πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου σχεδιασμού αυτοκινήτων.

1960: Ταμπλό με μαλακή επένδυση

Μια άλλη καινοτομία της Volvo είναι η μαλακή επένδυση του ταμπλό σε μια προσπάθεια να μειωθούν οι τραυματισμοί στο πρόσωπο και στο στήθος σε περίπτωση ατυχήματος.

1966: Φρένα με σύστημα Αντιμπλοκαρίσματος (ABS)

Το Jensen FF γίνεται το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που διαθέτει μηχανικά φρένα με ABS, βασισμένα στην τεχνολογία των αεροσκαφών.

1968: Προσκέφαλα

Άλλη μια πρωτιά για τη Volvo, τα προσκέφαλα των εμπρός καθισμάτων που προστατεύουν το κεφάλι και το λαιμό σε οπίσθιες συγκρούσεις.

1970: Σχεδιασμός μπροστινού μέρους αυτοκινήτων για την ασφάλεια των πεζών

Η σχεδίαση των παρμπρίζ, των προφυλακτήρων, των προβολέων, των κολόνων Α και άλλων μπροστινών χαρακτηριστικών τροποποιείται για να μειώσει τους τραυματισμούς των πεζών αν χτυπηθούν από αυτοκίνητο.

1973: Αερόσακοι

Οι αερόσακοι προστατεύουν τους επιβάτες σε περίπτωση σύγκρουσης. Οι πρώτοι αερόσακοι ήταν ογκώδεις και έβγαιναν από το τιμόνι, αλλά τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν αερόσακους για τους επιβάτες, τα γόνατα, τους ώμους, κουρτίνες, ακόμα και αερόσακους στις ζώνες ασφαλείας.

1978: Ηλεκτρονικό ABS

Η Mercedes-Benz εξελίσσει το ABS, εισάγοντας ένα ηλεκτρονικό σύστημα στο ABS της S-Class.

1986: Σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών

Το πρώτο αυτοκίνητο που διαθέτει σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών (TPMS) είναι η Porsche 959. Το σύστημα μετρά την πίεση των ελαστικών και ειδοποιεί τον οδηγό αν τα ελαστικά έχουν λιγότερη ή περισσότερη πίεση, με λαμπάκι στο ταμπλό.

1991: Προστασία από πλευρική πρόσκρουση

Η Volvo συνδυάζει τις μπάρες πλευρικής πρόσκρουσης μέσα στις πόρτες με καθίσματα τοποθετημένα σε εγκάρσιες ράγες για να δημιουργήσει το Σύστημα Προστασίας Πλαϊνής Πρόσκρουσης (SIPS).

1994: Πλευρικοί Αερόσακοι

Για άλλη μια φορά, η Volvo βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ασφάλειας, καθώς εισάγει τους πλευρικούς αερόσακους καθισμάτων στα μοντέλα 850 για να συμπληρώσει την ασφάλεια από τις μεταλλικές μπάρες πλευρικής πρόσκρουσης.

1995: Ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας (ESC)

Η Mercedes-Benz, με τη βοήθεια της Bosch, γίνεται ο πρώτος κατασκευαστής που χρησιμοποιεί το ESC, στην S-Class.

1996: Αερόσακος γονάτων

Η Kia τοποθετεί τον πρώτο αερόσακο γονάτων στο Sportage.

1996: Ιδρύεται το Euro NCAP

Πραγματοποιείται η πρώτη συνάντηση του Euro NCAP, με τα πρώτα αποτελέσματα του οργανισμού δοκιμών σύγκρουσης να δημοσιεύονται το επόμενο έτος.

1997: Τα πρώτα αποτελέσματα του Euro NCAP

Το Euro NCAP ξεκινά τις δοκιμές. Το Volvo S40 βρίσκεται στην κορυφή με τέσσερα αστέρια για την προστασία ενηλίκων επιβατών.

1997: Isofix

Αναπτύχθηκε από τη Volkswagen μαζί με την εταιρεία κατασκευής παιδικών καθισμάτων Britax και επιτρέπει σε συμβατά παιδικά καθίσματα να ασφαλίσουν εύκολα στα καθίσματα του αυτοκινήτου.

1997: Προστασία αυχένα

Οι Σουηδοί κατασκευαστές Saab και Volvo ήταν οι πρώτοι που σχεδίασαν καθίσματα και προσκέφαλα ελαχιστοποίησης των τραυμάτων στον αυχένα, σε περίπτωση σύγκρουσης

2001: Πρώτο αριστείο στο Euro NCAP

Το Renault Laguna είναι το πρώτο αυτοκίνητο που αποσπά πέντε αστέρια, ενώ ο οργανισμός εισάγει στην αξιολόγηση την υπενθύμιση της ζώνης ασφαλείας.

2003: Βαθμολογία ασφάλειας παιδιών

Η αξιολόγηση του Euro NCAP γίνεται ακόμη πιο δύσκολη με την εισαγωγή της βαθμολογίας προστασίας παιδιών.

2005: Προειδοποίηση αναχώρησης από τη λωρίδα

Το σύστημα εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ευρώπη στα Citroen C4, C5 και C6 και προειδοποιεί τους οδηγούς όταν το αυτοκίνητό τους βγαίνει από τη λωρίδα κυκλοφορίας.

2005: Αναδυόμενο καπό

Σχεδιασμένο για να μειώνει τον κίνδυνο τραυματισμού πεζών όταν χτυπηθούν από αυτοκίνητο, το σύστημα ανασηκώνει το καπό και διατίθεται για πρώτη φορά στα Jaguar XK και Citroen C6.

2007: Παρακολούθηση τυφλών σημείων

Το Volvo S80 προσφέρει μια οπτική ειδοποίηση που ενημερώνει τους οδηγούς αν βρίσκεται άλλο όχημα στα τυφλά τους σημεία.

2007: Ανίχνευση κόπωσης οδηγού

Αυτό το σύστημα σαρώνει το κεφάλι και το πρόσωπο του οδηγού και παρακολουθεί τη συχνότητα του ανοιγοκλείνει τα βλέφαρα του, αναζητώντας ενδεικτικά σημάδια κούρασης. Εάν το σύστημα αντιληφθεί ότι ο οδηγός είναι κουρασμένος, ενεργοποιεί μια προειδοποίηση.

2008: Αυτόνομη πέδηση

Παρουσιάστηκε στο Volvo XC60 και ανιχνεύει ακίνητα οχήματα εμπρός, προειδοποιεί τον οδηγό και ενεργοποιεί τα φρένα για να σταματήσει το αυτοκίνητο χωρίς να χτυπήσει τα προπορευόμενα.

2008: Προστίθενται περισσότερες δοκιμές στο Euro NCAP

Το Euro NCAP δημοσιεύει τα αποτελέσματα της πρώτης δοκιμής προστασίας του αυχένα σε οπίσθια σύγκρουση.

2009: Νέα βαθμολογία στο Euro NCAP

Γίνεται αυστηρότερη η βαθμολογία για προστασία ενηλίκων επιβατών, παιδιών επιβατών, πεζών και υποβοήθησης στην ασφάλεια. Τα αυτοκίνητα χωρίς έλεγχο ευστάθειας στο στάνταρ εξοπλισμό δεν μπορούν να πάρουν πέντε αστέρια.

2015: Ανίχνευση πεζών στο σκοτάδι, ανίχνευση μπάρας και ενεργό cruise control με διατήρηση λωρίδας

Αυτή η τεχνολογία εμφανίζεται στο Volvo XC90. Η προηγμένη ανίχνευση πεζών εντοπίζει ανθρώπους στο σκοτάδι, η ανίχνευση μπάρας στρίβει το αυτοκίνητο και φρενάρει εάν δεν αντιδράσει ο οδηγός εμπρός σε μια μπάρα και το ενεργό cruise control προσαρμόζει την ταχύτητα του αυτοκινήτου με των εμπρός και το διατηρεί στη λωρίδα κυκλοφορίας.

2018: Τεχνολογία επικοινωνίας οχημάτων Car2Car και Car2Infrastructure

Τα αυτοκίνητα επικοινωνούν με τα προπορευόμενα και προειδοποιούν για ολισθηρούς δρόμους ή εμπόδια. Επικοινωνούν επίσης με τα φανάρια για να ενημερώνουν σε πόση ώρα θα ανάψει το πράσινο.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!