Η Monza αποκαλείται «μαγική πίστα» ή «ναός της ταχύτητας», αφού είναι η ταχύτερη του Πρωταθλήματος της Formula 1. Χιλιάδες tifosi δημιουργούν μία μοναδική ατμόσφαιρα στο Autodromo Nazionale di Monza, το οποίο, στέκεται αγέρωχο από το 1922, και είναι η τρίτη παλαιότερη πίστα του κόσμου. Λόγω της υψηλής μέσης ωριαίας ταχύτητας, εάν ο αγώνας δε διακοπεί από την παρέμβαση αυτοκινήτου ασφαλείας, μπορεί να έχει πολύ μικρή διάρκεια, μόλις 75 λεπτά.
Αυτό συμβαίνει διότι καθώς 76% του χρόνου στο γύρο 84% του μήκους της διανύεται με τέρμα γκάζι. Οι ταχύτητες ξεπερνούν τα 350 χλμ./ώρα, συνεπώς οι ομάδες επιλέγουν πολύ λεπτές αεροτομές, για να ελαχιστοποιήσουν την οπισθέλκουσα, κάτι που κάνει τα μονοθέσια πιο νευρικά στις -λίγες- ζώνες πέδησης.
Η απόδοση εξαρτάται από την ισχύ του κινητήρα και την απελευθέρωση ενέργειας του από το υβριδικό σύστημα περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πίστα, και το παραμικρό προβάδισμα σε ιπποδύναμη μπορεί να αποφέρει κέρδη στο χρόνο γύρου. Μεγάλο μέρος της πίστας διανύεται με 8η σχέση στο κιβώτιο.
Επίσης, το slipstream προπορευόμενου μονοθεσίου μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά. Για αυτό και πολλές φορές χρησιμοποιείται από τις ομάδες στις κατατακτήριες δοκιμές η τακτική τοποθέτησης των δυο μονοθεσίων το ένα πίσω από το άλλο, ώστε το δεύτερο να επωφεληθεί από το slipstream. Για αυτό επίσης κανένας οδηγός δεν θέλει να βρίσκεται επικεφαλής στο τρενάκι με αυτοκίνητα που εξέρχονται από τα pits, ιδίως στο Q3.
Τα προσπεράσματα έχουν αποδειχθεί αρκετά εύκολα τα τελευταία χρόνια, παρότι οι πιο λεπτές πίσω αεροτομές μειώνουν την επίδραση του DRS. Οι εγκαταλείψεις είναι πιο συχνές από τον μέσο όρο και αυτό οδηγεί αρκετές φορές στην παρέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας, ενώ ο αρχικός γύρος είναι επεισοδιακός ορισμένες φορές, λόγω των στενών chicane.
Νέα άσφαλτος
Οι εγκαταστάσεις της πίστας έχουν αναβαθμιστεί και η χάραξη έχει ασφαλτοστρωθεί εκ νέου καθ’ όλο το μήκος της (με 78.000 τ.μ. ασφάλτου), για πρώτη φορά από το 1922. Κάποια kerb έχουν γίνει λιγότερο επιθετικά, γεγονός που ίσως επιτρέψουν στους οδηγούς να πιέσουν τα μονοθέσιά τους πιο κοντά στο όριο. Το πρώτο chicane έχει διαπλατυνθεί ελαφρώς και οι στροφές που το απαρτίζουν είναι λίγο πιο κλειστές.
Οι αναβαθμίσεις χρειάστηκαν 240 άτομα με 92 οχήματα να εργαστούν 140 ημέρες για να ολοκληρωθούν, και είχαν κόστος 36 εκατομμυρίων ευρώ. Καθ’ όλη τη διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου, αναμένεται να επικρατούν θερμοκρασίες 30 βαθμών Κελσίου. Για την Παρασκευή προβλέπεται λιακάδα, το Σάββατο συννεφιά, ενώ υπάρχει 25% πιθανότητα βροχής την Κυριακή.
Ελαστικά
H Pirelli εξηγεί ότι όπως συμβαίνει συνήθως με πρόσφατα στρωμένη άσφαλτο, η επιφάνεια είναι πιο λεία από την προηγούμενη και πιο σκούρα σε χρώμα. Αυτός ο τελευταίος παράγοντας θα έχει αντίκτυπο στη θερμοκρασία της πίστας, η οποία, αν υπάρχει ηλιοφάνεια, θα μπορούσε να γίνει πιο ζεστή από ό,τι στο παρελθόν, φτάνοντας ακόμη και σε σημαντικά υψηλά επίπεδα άνω των 50° C. Θεωρητικά, η νέα επιφάνεια θα πρέπει να προσφέρει υψηλότερη πρόσφυση, γεγονός που θα επηρεάσει την απόδοση των ελαστικών και το εύρος θερμοκρασίας λειτουργίας τους.
Τα πίσω ελαστικά καταπονούνται κατά την επιτάχυνση από τα αργά chicane (και αποτελούν τον περιοριστικό παράγοντα όσον αφορά την πρόσφυση και την καταπόνηση), αλλά και τα πλευρικά φορτία στην τελευταία στροφή Michele Alboreto (πρώην Parabolica) και την Curva Grande δεν θα πρέπει να υποτιμηθούν. Η Pirelli έχει επιλέξει τις πιο μαλακές γόμες ελαστικών για αυτό τον αγώνα (C3 σκληρή, C4 μέση, C5 μαλακή) με υψηλές πιέσεις 25,5 psi εμπρός και 23,5 psi πίσω σε θερμοκρασία 70ο C. Κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών, οι ομάδες θα πρέπει να αξιολογήσουν την επίδραση που έχει η νέα άσφαλτος στη συμπεριφορά των ελαστικών.
Φόρμα ομάδων
Έπειτα από την επιβλητική της νίκη στο GP Ολλανδίας, η McLaren ενδέχεται να συναντήσει πιο σκληρό ανταγωνισμό στην πίστα της Monza, καθώς η απαίτηση υψηλών ταχυτήτων στις μεγάλες ευθείες δεν αποτελεί απαραίτητα το δυνατό σημείο της MCL38. Ωστόσο, έχουμε συνηθίσει πλέον τη McLaren να είναι ανταγωνιστική σε κάθε είδος πίστας και αυτό θα πρέπει να ισχύει και για τη Monza.
Με τον Max Verstappen να χρησιμοποιεί στον αγώνα της πατρίδας του την παλιά έκδοση δαπέδου της Red Bull από την αρχή της σεζόν, η Πρωταθλήτρια ομάδα συνέλλεξε χρήσιμα δεδομένα για να διαπιστώσει πού έχει πάρει λάθος κατεύθυνση με την εξέλιξη του μονοθεσίου της και δεν λειτουργούν οι αναβαθμίσεις. Ίσως τα πιο ήπια νέα kerb της Monza βοηθήσουν την RB20.
Επειδή τα πτερύγια των πίσω αεροτομών είναι πολύ λεπτά, μειώνεται η επίδραση του DRS. Οπότε, ίσως το πλεονέκτημα της Red Bull σε αυτό τον τομέα να μην παίξει τόσο σημαντικό ρόλο στις κατατακτήριες δοκιμές. Το μονοθέσιο της Red Bull είναι καλό στην επίτευξη υψηλών ταχυτήτων στις ευθείες, αλλά πολλά θα εξαρτηθούν από την ισορροπία πρόσφυσης που θα καταφέρει να βρει η ομάδα και πως αυτή θα επηρεάσει τη δυνατότητα να διαχειριστεί τα ελαστικά η RB20.
Αν οι θερμοκρασίες είναι πολύ υψηλές, η Mercedes ενδέχεται να δυσκολευτεί, καθώς το μονοθέσιό της τείνει να υπερθερμαίνει τα ελαστικά του πίσω άξονα. Το ντεμπούτο του σε αγωνιστικό τριήμερο της Formula 1 θα κάνει με μία εμφάνιση στο FP1 ο 18χρονος Ιταλός Andrea Kimi Antonelli με τη Mercedes, αντικαθιστώντας τον George Russell.
Στον αντίποδα, η Ferrari, με μία εμφάνιση-έκπληξη στο Zandvoort, ίσως μπορεί να διακριθεί και μπροστά στους tifosi. Η ιταλική ομάδα αναμένεται να φέρει αναβαθμίσεις, με τις οποίες ο Carlos Sainz ευελπιστεί ότι θα ξεπεραστούν τα προβλήματα αναπηδήσεων σε υψηλές ταχύτητες που έχει παρουσιάσει η SF-24 φέτος.
Το ντεμπούτο του στη Formula 1 θα κάνει αυτό το Σαββατοκύριακο ο 21 ετών Αργεντίνος οδηγός Franco Colapinto, ο οποίος θα αντικαταστήσει για το υπόλοιπο της φετινής σεζόν τον Logan Sargeant στη Williams.
Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 30 Αυγούστου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 18:00
Σάββατο 31 Αυγούστου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 13:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00
Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου
Αγώνας: 16:00
Όλες οι διαδικασίες θα μεταδοθούν σε ζωντανά στο ελληνικό συνδρομητικό τηλεοπτικό κανάλι ANT1+ και τη συνδρομητική υπηρεσία F1TV (με αγγλικό σχολιασμό). Οι κατατακτήριες δοκιμές θα μεταδοθούν στην ελεύθερη συχνότητα του ANT1 σε μαγνητοσκόπηση τα μεσάνυχτα του Σαββάτου, και ο αγώνας ζωντανά την Κυριακή.
GP Ιταλίας
16ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2024
Πίστα: Autodromo Nazionale di Monza
Μήκος πίστας: 5.793 μ.
Γύροι: 53
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,720 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:21.046 (257,320 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – R. Barrichello (Ferrari), 2004
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:18.887 (264,362 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2020
Στροφές: 11 (4 αριστερές, 7 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 7-8 και 11-1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 76%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 84%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 10%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 38
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 4,1 G (στροφή 11)
Μέγιστη ταχύτητα: 341 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 476 μ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 418 μ.
Χρόνος διέλευσης μέσω pit lane με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα: 19 δλ.
Κατανάλωση καυσίμου: Χαμηλή
Καταπόνηση φρένων: Μέση