Όπως έχει συμβεί πολλές φορές φέτος, οι κατατακτήριες δοκιμές του Grand Prix Ολλανδίας της Formula 1 εξελίχθηκαν σε μονομαχία μεταξύ του Lando Norris και του Max Verstappen για την κατάκτηση της pole position. Με μία πιο σταθερή -και αναβαθμισμένη για πρώτη φορά από το Μαϊάμι- McLaren, ο Norris κατάφερε να επικρατήσει με μεγάλη διαφορά. Η MCL38 ήταν ταχύτατη στις αργές και μέσης ταχύτητας στροφές, με την καινούργια πίσω αεροτομή δεν έχανε έδαφος στις ευθείες από το DRS της Red Bull, η οποία υπερτερούσε μόνο στις γρήγορες στροφές.
Ωστόσο, το ερώτημα όλων αν ο Norris θα κάνει αρκετά καλή εκκίνηση για να παραμείνει επικεφαλής στον πρώτο γύρο του αγώνα. Αυτό ήταν ένα από τα προβλήματα του Βρετανού στους προηγούμενους αγώνες, ιδίως στη δεύτερη φάση της εκκίνησης, όταν αρχίζουν τα ανεβάσματα στο κιβώτιο. Ωστόσο, ο Norris επωφελείται σήμερα από το γεγονός ότι η απόσταση της pole position από την πρώτη ζώνη πέδησης είναι από τις πιο μικρές της χρονιάς, μόλις 164 μέτρα.
Όποιος τεθεί επικεφαλής στους πρώτους γύρους θα έχει ένα πλεονέκτημα, καθώς η καταπόνηση των ελαστικών αναμένεται να αποτελέσει κρίσιμο παράγοντα στην εξέλιξη του σημερινού αγώνα στο Zandvoort. Όπως πάντα, όποιος βρίσκεται μπροστά, σε καθαρό αέρα και όχι διαταραγμένο από το προπορευόμενο μονοθέσιο, μπορεί να προστατεύσει τα ελαστικά του καλύτερα. Επίσης, στην παλαιομοδίτικη, στενή, γεμάτη γρήγορες παρατεταμένες στροφές και αμμοπαγίδες πίστα, τα προσπεράσματα δεν πρόκειται να είναι ιδιαίτερα εύκολα.
Η αίσθηση που μας έχουν αφήσει οι προηγούμενοι αγώνες, είναι ότι η McLaren είναι καλύτερη από τη Red Bull στη διαχείριση των ελαστικών τις Κυριακές. Αυτό ίσως αντικατοπτρίζεται στις επιλογές ελαστικών των δύο ομάδων. Η Red Bull έχει διαφυλάξει δύο φρέσκα σετ σκληρής γόμας και ένα μέσης για τον Verstappen, ενώ οι οδηγοί της McLaren διαθέτουν δύο φρέσκα σετ μέσης γόμας και μόνο ένα σκληρής. Όπως πάντα, οι συνθήκες ηλιοφάνειας που θα επικρατούν σήμερα θα κρίνουν ποιο εκ των δύο θα είναι το ιδανικό ελαστικό για τον αγώνα. Οι ισχυροί άνεμοι παραμένουν και σήμερα.
Η McLaren είχε σαφές προβάδισμα επί της Red Bull στις προσομοιώσεις αγώνα του FP2 της Παρασκευής με τη μέση γόμα, αλλά έκτοτε, ενδέχεται το στήσιμο των μονοθεσίων να έχει αλλάξει σημαντικά. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε αν ο Oscar Piastri, που εκκινεί από την 3η θέση, θα μπορέσει να εμπλακεί στη μονομαχία που αναμένεται να εκτυλιχθεί μπροστά του μεταξύ των δύο προπορευόμενων και να επηρεάσει ακόμα και τις στρατηγικές επιλογές της Red Bull, απειλώντας με κάποιο undercut τον Verstappen.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Αυστραλός είναι ελεύθερος να επιτεθεί και στον team-mate του. Παράλληλα, από την 5η θέση, ο Sergio Perez ίσως έχει περισσότερες ευκαιρίες να βοηθήσει το δικό του team-mate και να εμπλακεί στις μάχες για τις πρώτες θέσεις.
Η ανταγωνιστικότητα της Mercedes θα είναι σχεδόν σίγουρα καλύτερη στον αγώνα από αυτό που έδειξε στις κατατακτήριες δοκιμές, όπου δυσκολεύτηκε με τις θερμοκρασίες των ελαστικών της στον ένα γρήγορο γύρο. Στην ουσία όμως, μόνο ο George Russell έχει ελπίδες να φέρει ένα καλό αποτέλεσμα.
Ο Lewis Hamilton ξέγραψε αυτό το Σαββατοκύριακο αφότου δεν κατάφερε να εισέλθει στο Q3 των κατατακτήριων δοκιμών. Θα εκκινήσει τον αγώνα από τη 14η θέση, έχοντας δεχθεί ποινή από τους αγωνοδίκες επειδή εμπόδισε τον Perez στο χθεσινό Q1, και θα είναι ενδιαφέρον να δούμε αν η Mercedes θα επιχειρήσει την κόντρα-στρατηγική με τον Βρετανό Πρωταθλητή, εκκινώντας με διαφορετική (πιο σκληρή) γόμα ελαστικών από τους υπόλοιπους, για να επεκτείνει το πρώτο του stint.
Η Pirelli προβλέπει ότι επικρατέστερη θα είναι η στρατηγική ενός pit stop, με τους οδηγούς να εκκινούν με τη μαλακή γόμα και να μεταβαίνουν στη συνέχεια είτε σε μέση ή σε σκληρά ελαστικά. Σε αυτή την περίπτωση, το «παράθυρο» των pit stop βρίσκεται μεταξύ των γύρων 24-33 από τους 72 συνολικά.
Για όσους εκκινήσουν με τη σκληρή γόμα, το πρώτο stint θα μπορεί να επεκταθεί έως τους γύρους 43-48. Ωστόσο, δεν αποκλείεται και η στρατηγική δύο pit stop, παρότι υπάρχει μεγαλύτερη απώλεια χρόνου στο pit lane, λόγω του χαμηλότερου ορίου ταχύτητας 60 χλμ./ώρα. Μία πιθανή επέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας ενδέχεται να επηρεάσει όλα αυτά τα σχέδια.
Η Ferrari δεν φαίνεται να βρίσκεται σε θέση να απειλήσει τις πρώτες τρεις ομάδες. Έχει αναγκαστεί να ανασηκώσει το μονοθέσιο από το έδαφος για να αποφύγει προβλήματα αναπηδήσεων, και χάνει πολύ χρόνο στις παρατεταμένες στροφές. Δεν υπάρχουν γρήγορες λύσεις για αυτά τα προβλήματα σύμφωνα με τον Charles Leclerc, που δήλωσε ότι το βάθρο είναι εκτός εμβέλειας της ιταλικής ομάδας.
Ο Carlos Sainz θα εκκινήσει από την 10η θέση, επωφελημένος από τον αποκλεισμό του Alex Albon από τα αποτελέσματα των κατατακτήριων δοκιμών (όπου έγραψε την 8η επίδοση), καθώς οι διαστάσεις του αναβαθμισμένου σώματος του δαπέδου της Williams βρέθηκαν εκτός των επιτρεπτών ορίων. Η βρετανική ομάδα τροποποίησε το δάπεδο, αφαιρώντας τις προεξοχές που κρίθηκαν παράνομες και αμφότεροι οι οδηγοί (που θα εκκινήσουν από την ουρά του grid) θα το χρησιμοποιήσουν.
Επίσης, ο Kevin Magnussen θα εκκινήσει από το pit lane, καθώς η Haas σημείωσε παράβαση στο καθεστώς parc ferme, όντας αναγκασμένη να τοποθετήσει στο μονοθέσιο του Δανού 3η φετινή μπαταρία υβριδικού συστήματος και μονάδα ηλεκτρονικών ελέγχου, υπερβαίνοντας το όριο των δύο που επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν ανά οδηγό κατά τη διάρκεια της σεζόν χωρίς ποινή.