F1: Η απώλεια απόδοσης της Ferrari

Πέραν του τραγικού pit stop στο GP Ολλανδίας και το μπαράζ λανθασμένων επιλογών του pit wall, η Ferrari αντιμετωπίζει και το πρόβλημα ότι η F1-75 έχει χάσει απόδοση στους τελευταίους αγώνες.

F1: Η απώλεια απόδοσης της Ferrari

Πέραν του τραγικού pit stop στο GP Ολλανδίας και το μπαράζ λανθασμένων επιλογών του pit wall, η Ferrari αντιμετωπίζει και το πρόβλημα ότι η F1-75 έχει χάσει απόδοση στους τελευταίους αγώνες.

Άλλος ένας αγώνας, άλλη μία φορά που η Ferrari έδειξε εικόνα που δεν αρμόζει σε ομάδα Formula 1, πόσο μάλλον μία που θέλει να πρωταγωνιστεί και να διεκδικεί τίτλους. Άλλο ένα αυτογκόλ. Το pit wall της Scuderia δείχνει να εφευρίσκει τρόπους να κάνει λάθη που την ξεμπροστιάζουν στα μάτια των εκατομμυρίων ανθρώπων που παρακολουθούν. Σε αυτά έρχεται να προστεθεί πλέον το γεγονός ότι η F1-75 δεν είναι αρκετά ανταγωνιστική στους τελευταίους αγώνες. Στην Ολλανδία, είχε το 3ο ταχύτερο μονοθέσιο, πίσω και από την Mercedes, η οποία πλέον βρίσκεται μόλις 30 βαθμούς πίσω στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών.

Έχοντας ξεκινήσει τη σεζόν με τους καλύτερους οιωνούς -σε συνδυασμό με τα αρχικά προβλήματα αξιοπιστίας της Red Bull– η Ferrari έδειχνε στους πρώτους αγώνες του 2022 ότι έχει επιστρέψει σε θέση να διεκδικήσει τίτλους. Αυτή τη στιγμή, κινδυνεύει να βρεθεί να δίνει μάχη με τη Mercedes για τη 2η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, τη στιγμή που η γερμανική ομάδα δεν έχει κατακτήσει ακόμα νίκη στη φετινή χρονιά.

Αμφότεροι οι οδηγοί της Ferrari συμφωνούν, αναφέροντας ότι το ιταλικό μονοθέσιο δεν είναι πια το ίδιο σε συμπεριφορά με αυτό του πρώτου μισού της σεζόν. Οι Charles Leclerc και Carlos Sainz είχαν δυσκολία να οδηγήσουν την F1-75 στο Zandvoort, ιδίως με βαρύ φορτίο καυσίμου και πιο σκληρές γόμες ελαστικών. Ο επικεφαλής της Scuderia, Mattia Binotto, δήλωσε ότι η ομάδα θα πρέπει να διαπιστώσει αν έχει πάρει λάθος κατεύθυνση με το στήσιμο του μονοθεσίου, ή αν οι τελευταίες αναβαθμίσεις που έχει παρουσιάσει στο μονοθέσιο έχουν επηρεάσει αρνητικά τη συμπεριφορά του.

Ο Ιταλός αρνείται ότι η τεχνική υπόδειξη TD39/22 που τέθηκε σε εφαρμογή στο GP Βελγίου έχει επηρεάσει την απόδοση της F1-75, ισχυριζόμενος ότι τα προβλήματα ξεκίνησαν από το GP Ουγγαρίας, δηλαδή έναν αγώνα πριν. Αλλά οι υποψίες παραμένουν. Το σίγουρο είναι ότι η Ferrari αναγκάστηκε να τροποποιήσει το δάπεδο του μονοθεσίου της λόγω των πιο αυστηρών τεχνικών ελέγχων. Ενώ στην αρχή της σεζόν η «μηχανική» πρόσφυση ήταν ένα από τα δυνατά σημεία της F1-75, φαίνεται ότι στους τελευταίους αγώνες αυτό δεν ισχύει.

F1 - Carlos Sainz (Ferrari), GP Ολλανδίας 2022

Αυτό ενδέχεται να οφείλεται σε απώλεια αεροδυναμικού φορτίου στις αργές στροφές, διότι στις γρήγορες το μονοθέσιο παραμένει ανταγωνιστικό. Υπάρχει περίπτωση, λόγω της τεχνικής υπόδειξης η Ferrari να έχει αναγκαστεί να υιοθετήσει πιο σκληρές ρυθμίσεις στις αναρτήσεις. Στην προσέγγιση της 1ης στροφής του Zandvoort, το ιταλικό μονοθέσιο παρουσίαζε πιο έντονες ταλαντώσεις από τα περισσότερα.

Φαίνεται ότι αυτοί οι παράγοντες, έχουν οδηγήσει την F1-75 να μη μεταφέρει επαρκή ενέργεια στα ελαστικά της για να διατηρήσει στα ιδανικά πλαίσια θερμοκρασίας, ώστε να εκμεταλλευτεί στο μέγιστο τις δυνατότητές του. Στις κατατακτήριες δοκιμές, στον ένα γρήγορο γύρο, με άδειο ρεζερβουάρ και μαλακά ελαστικά, το ιταλικό μονοθέσιο καλύπτει τις αδυναμίες που επιδεικνύει στον αγώνα. Αλλά ακόμα και εκεί η διαφορά με τη Red Bull έχει εκμηδενιστεί, ενώ μέχρι πρότινος, η Ferrari ήταν -συνήθως- καλύτερη τα Σάββατα.

Το γεγονός ότι η Ferrari δεν ενεργοποιεί σωστά τα ελαστικά οδηγεί και σε υψηλότερη καταπόνησή τους κατά τη διάρκεια του αγώνα. Αναφέρεται ότι στο GP Ιταλίας, η Ferrari θα συγκρίνει δύο εκδόσεις δαπέδου της F1-75, για να διαπιστώσει αν οι αναβαθμίσεις που έχει παρουσιάσει σε αυτή την περιοχή από το GP Γαλλίας και έπειτα έχουν οδηγήσει την εξέλιξη του μονοθεσίου προς τη λάθος κατεύθυνση.

F1 - Carlos Sainz (Ferrari) & Lewis Hamilton (Mercedes), GP Ολλανδίας 2022 (2)

H Ferrari αναμένεται να στη Monza την πιο λεπτή πίσω αεροτομή που αξιολόγησε στις ελεύθερες δοκιμές (FP2) του GP Βελγίου, σε μία προσπάθεια βελτίωσης της τελικής ταχύτητας της F1-75 στις ευθείες της ιταλικής πίστας, όπου ο συγκεκριμένος παράγοντας είναι καθοριστικός για την καλή απόδοση.

Όλα αυτά συμβαίνουν παρότι το νέο υβριδικό σύστημα που χρησιμοποιεί ο Leclerc από το GP Βελγίου είναι 2 κιλά ελαφρύτερο και επιφέρει ένα μικρό κέρδος απόδοσης. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο Sainz θα αναγκαστεί να δεχθεί ποινή στη σειρά εκκίνησης κάποιου εκ των επόμενων αγώνων -πιθανότατα αυτό το Σαββατοκύριακο, στο GP Ιταλίας- για να τοποθετηθεί και στο δικό του μονοθέσιο το καινούργιο υβριδικό σύστημα της μονάδας ισχύος. Ορισμένες ιταλικές πηγές υποθέτουν ότι η Ferrari θα ρισκάρει περισσότερο στη Monza με πιο επιθετικές ρυθμίσεις κινητήρα, προτιμώντας να διακινδυνεύσει αστοχία, για χάρη των επιδόσεων.

Pit stop

Παράλληλα, τα λάθη του pit wall συνεχίζονται. Στο GP Ολλανδίας, η Ferrari απάντησε με τον Sainz στη μπλόφα της Mercedes, που έβγαλε τους μηχανικούς της στο pit lane. Ωστόσο, η κλήση έγινε τόσο αργά, που οι μηχανικοί δεν είχαν αρκετό χρόνο να προετοιμάσουν σωστά τα ελαστικά. Μέσα στον πανικό, ένας μηχανικός άρπαξε το πίσω αριστερό ελαστικό, αλλά νόμιζε ότι κρατούσε το εμπρός δεξιό και πήγε να σταθεί στην αντίστοιχη γωνία του box.

Όταν διαπίστωσε το λάθος του, ξεκίνησε να πάει από την εξωτερική του μονοθεσίου στη σωστή θέση, μετά το ξανασκέφτηκε -διότι απαγορεύεται η παρουσία μηχανικών στην ταχεία λωρίδα του pit lane- και πήγε από μέσα, με αποτέλεσμα ο συνολικός χρόνος του πρώτου pit stop του Sainz να ανέλθει στα 12,7 δλ. και τη Ferrari να δείχνει μία εικόνα ερασιτεχνική, περιμένοντας τον οδηγό της με μόνο τρία ελαστικά να είναι έτοιμα. Χώρια που είχε απομείνει και ένα αερόκλειδο πιο έξω από ό,τι έπρεπε, με αποτέλεσμα να το πατήσει ο Sergio Perez.

F1 - Carlos Sainz (Ferrari), GP Ολλανδίας 2022 pit stop

Δεν ήταν το μοναδικό pit stop που δεν πήγε καλά για τον Sainz. Κατά τη διάρκεια του αυτοκινήτου ασφαλείας, με εκτεταμένη δραστηριότητα σε ένα από τα πιο στενά pit lane της χρονιάς, η Ferrari απελευθέρωσε τον Sainz τη σωστή στιγμή, αλλά ο Ισπανός φρέναρε για να αποφύγει τους μηχανικούς της McLaren, που πραγματοποιούσαν το pit stop του Lando Norris, με αποτέλεσμα να καθυστερήσει τον Fernando Alonso και να δεχθεί ποινή 5 δλ., η οποία τον έριξε από την 5η στην 8η θέση.

Ουδεμία αλλαγή

Όπως έχουμε αναφέρει, απαιτείται κάποια αλλαγή στο τμήμα στρατηγικής. Αν αυτή δεν πραγματοποιηθεί, θα αποτελεί σημαντική παράλειψη του Mattia Binotto, αρκετή για να δικαιολογήσει την απομάκρυνσή του. Φαίνεται ότι ο Ιταλός προσπαθεί να προστατεύσει τους ανθρώπους του Maranello και δηλώνει ότι η συνοχή και διατήρηση των ίδιων ανθρώπων, ώστε να ωριμάσουν μαζί ως ομάδα είναι η σωστή στρατηγική.

Ο Binotto δήλωσε: «Δεν θα αλλάξουμε τους ανθρώπους γιατί έχουμε σπουδαίους ανθρώπους. Έχει αποδειχθεί ότι στον αθλητισμό αυτό που είναι πιο σημαντικό είναι απλά η σταθερότητα και να διασφαλίζεις ότι βελτιώνεσαι μέρα με τη μέρα και αγώνα με τον αγώνα. Είμαστε μια σπουδαία ομάδα, δεν έχω καμία αμφιβολία γι’ αυτό. Χρειάστηκαν χρόνια και εμπειρία για να βρεθούν όλες οι ομάδες στην πρώτη θέση και νομίζω ότι δεν υπάρχει λόγος να είναι διαφορετικά για εμάς».

Ο Ιταλός το παρουσιάζει ως πρόβλημα ωριμότητας και εμπειρίας μιας ομάδας αρκετά νέων ανθρώπων. Ωστόσο τα σημάδια βελτίωσης από αγώνα σε αγώνα στα οποία αναφέρεται, δεν φαίνεται να υπάρχουν. Προφανώς, ο οργανισμός πρέπει έχει τη δυνατότητα να αντιδράσει στα λάθη και να τα εξαλείψει. Αλλιώς θα πρέπει να αλλάξει ανθρώπους ή/και τρόπο λειτουργίας. Σε συνδυασμό με την πτώση απόδοσης του μονοθεσίου, η σεζόν της Ferrari φθίνει με πολύ γρήγορο ρυθμό. Το GP Ιταλίας πάντα αποτελούσε πολύ σημαντικό αγώνα για τη Scuderia, μπροστά στους tifosi και η Scuderia θα προσπαθήσει με κάθε τρόπο να δείξει καλύτερη εικόνα. Έχει τη δυνατότητα να τα καταφέφει όμως;

Carlos Sainz & Charles Leclerc

Όπλο της Red Bull;

Εν μέρει, η πτώση της απόδοσης της Ferrari κολακεύει και τη Red Bull, ωστόσο φαίνεται ότι και η απόδοση της RB18 έχει βελτιωθεί στους τελευταίους αγώνες. Κατά τα φαινόμενα ανεπηρέαστη από την τεχνική υπόδειξη του GP Βελγίου, σίγουρα το στήσιμό της έχει κατευθυνθεί περισσότερο προς τις προτιμήσεις του Max Verstappen, με ενισχυμένο αεροδυναμικό φορτίο στον εμπρός άξονα (λιγότερη υποστροφή) και πιο νευρικό πίσω μέρος. Σε αυτό βοηθάει μια –πολύ μικρή, σε σύγκριση με πέρυσι, αλλά υπαρκτή- γωνία rake, με ανασηκωμένο πίσω μέρος. Πρόκειται για μία συμπεριφορά που ο Verstappen έχει τη δυνατότητα να διαχειριστεί καλύτερα από τους περισσότερους συναδέλφους του και έχει δυσκολέψει τον έτερο οδηγό της ομάδας, Sergio Perez στους τελευταίους αγώνες.

Η RB18 είναι εξαρχής σχεδιασμένη με αεροδυναμική χαρτογράφηση που της επιτρέπει να λειτουργεί καλύτερα με μεγαλύτερες αποστάσεις από το έδαφος. Παράλληλα, υπάρχουν υποψίες ότι η Red Bull έχει τη δυνατότητα να προκαλεί παθητικό αεροδυναμικό stall στο πίσω μέρος του μονοθεσίου με ενεργοποιημένο DRS. Συνεπώς, παύει να λειτουργεί αποδοτικά η αεροδυναμική και χάνει φορτίο, επιτυγχάνοντας έτσι να μειώσει την οπισθέλκουσα, για να αναπτύξει υψηλότερες ταχύτητες στις ευθείες. Αυτό όμως αποτελεί μία απλή θεωρία αυτή τη στιγμή.

ΥΓ: Δεν ήταν μόνο η υψηλότερη τελική ταχύτητα της Red Bull που επέτρεψε στον Verstappen να περάσει με τόσο μεγάλη ευκολία τον Lewis Hamilton στην επανεκκίνηση του GP Ολλανδίας. O Βρετανός δεν εξάντλησε όλα τα περιθώρια που είχε στη διάθεσή, καθώς επιτάχυνε στην έξοδο της 13ης στροφής και δεν περίμενε μέχρι τη γραμμή τερματισμού -όπου ξεκινά η αγωνιστική δράση- για να μειώσει την επίδραση του slipstream. Επίσης, άργησε -1 δλ.- να επιλέξει και την κατάλληλη χαρτογράφηση κινητήρα και αρχικά δεν είχε στη διάθεσή του την επιπλέον ισχύ (163 ίππων) του υβριδικού συστήματος. Ακόμα και χωρίς αυτές τις επιλογές όμως, το αποτέλεσμα δεν θα άλλαζε.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!