F1: Ζήτημα εύκαμπτων δαπέδων

Από τις τελευταίες ενέργειες της FIA, προκύπτει πως υπάρχουν υποψίες ότι ορισμένες ομάδες χρησιμοποιούν εύκαμπτα δάπεδα, «παρακάμπτοντας» τους κανονισμούς για να κερδίσουν αεροδυναμικά οφέλη.

F1: Ζήτημα εύκαμπτων δαπέδων

Από τις τελευταίες ενέργειες της FIA, προκύπτει πως υπάρχουν υποψίες ότι ορισμένες ομάδες χρησιμοποιούν εύκαμπτα δάπεδα, «παρακάμπτοντας» τους κανονισμούς για να κερδίσουν αεροδυναμικά οφέλη.

Στο πλαίσιο των συζητήσεων μεταξύ της FIA και των ομάδων της Formula 1 σχετικά με την προγραμματισμένη για το Γαλλικό GP παρουσίαση ορίων όσον αφορά τις αναπηδήσεις των μονοθεσίων, η Διεθνής Ομοσπονδία έφερε στο προσκήνιο και το ζήτημα των εύκαμπτων δαπέδων. Ήδη πριν από τη σεζόν υπήρχαν ανησυχίες ότι ορισμένες ομάδες ενδέχεται να προσπαθήσουν να βρουν τρόπους να έχουν δάπεδα που περνάνε τα στατικά τεστ ακαμψίας, αλλά κάμπτονται σε πραγματικές συνθήκες στην πίστα για να βελτιώσουν την αεροδυναμική απόδοση του μονοθεσίου. Κατά της συνεδρίαση της Τεχνικής Συμβουλευτικής Επιτροπής της F1 την εβδομάδα μετά το GP Καναδά, προέκυψαν υποψίες ότι ορισμένες ομάδες έχουν ξεπεράσει τα όρια που θέτουν οι κανονισμοί όσον αφορά την ευκαμψία των δαπέδων.

Σε μια προσπάθεια να διασφαλιστεί ότι το δάπεδο είναι αρκετά άκαμπτο, οι ισχύοντες κανονισμοί για την κεντρική περιοχή του προβλέπουν ότι κατά τη διάρκεια του στατικού τεστ ακαμψίας, επιτρέπεται μέγιστη υποχώρηση 2 χιλιοστών. Στο στατικό τεστ, το μονοθέσιο στερεώνεται σε τρία υποστηρίγματα που εφαρμόζουν σε τρεις οπές από τις οπές της σανίδας νομιμότητας που βρίσκεται στο κέντρο του διαμήκη άξονα μονοθεσίων (κατασκευασμένη από ρητίνη, σε χρώμα ξύλου). Δύο από αυτές τις οπές βρίσκονται στο μέσο της σανίδας και μία στο πίσω μέρος. Υπό το βάρος του μονοθεσίου, αυτά τη σημεία δεν επιτρέπεται να υποχωρούν περισσότερα από 2 χλστ.

Ωστόσο, υπήρξαν ισχυρισμοί ότι ορισμένες ομάδες έχουν βρει έξυπνους τρόπους να κάνουν το δάπεδο να «λυγίζει» έως και 6 χλστ., γεγονός που τους επιτρέπει να ρυθμίσουν το μονοθέσιο με υψηλότερη γωνία rake (ανασηκωμένο πίσω μέρος). Με αυτό τον τρόπο μειώνεται η απόσταση από το έδαφος στο εμπρός μέρος του δαπέδου και αυξάνεται ο όγκος αέρα που μπορεί να περάσει μέσα από το διαχύτη, βελτιώνοντας την αεροδυναμική απόδοση. Παράλληλα, δεν υπάρχει φόβος αρνητικών επιπτώσεων από τα χτυπήματα του δαπέδου στο έδαφος.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, αρκετές ομάδες έμειναν έκπληκτες από την αποκάλυψη των πρακτικών των ανταγωνιστών τους. Ο διευθυντής της Mercedes, Toto Wolff, δήλωσε: «Κανείς δεν είχε ιδέα μέχρι που η FIA το ανέφερε στην τελευταία Τεχνική Συμβουλευτική Επιτροπή, κάτι που αποτέλεσε μεγάλη έκπληξη για όλες τις ομάδες. Αυτό που αναφέρεται στους κανονισμούς και η πρόθεσή τους είναι αρκετά ξεκάθαρη. Δεν υπάρχει κανένα επιχείρημα γιατί θα μπορούσε να κάμπτεται περισσότερο από αυτό που αναφέρεται στους κανονισμούς. Οπότε αποτελεί -το λιγότερο- έκπληξη. Πιο πολύ προκαλεί σοκ θα έλεγα».

Red Bull RB18

Η FIA για να διευθετήσει το ζήτημα των εύκαμπτων δαπέδων, ενημέρωσε τις ομάδες ότι θα υπάρξουν αλλαγές στους κανονισμούς, στα πλαίσια θεσμοθέτησης περιορισμών για τις αναπηδήσεις. Στην ενημέρωση της τεχνικής υπόδειξης που εκδόθηκε στο Silverstone από τον τεχνικό διευθυντή μονοθέσιων της FIA, τον Νικόλα Τομπάζη, και το οποίο θα τεθεί σε ισχύ στο GP Γαλλίας, η FIA ανακοίνωσε ότι των οι κανονισμοί που αφορούν την ακαμψία του δαπέδου θα γίνουν πιο αυστηροί.

Η Διεθνής Ομοσπονδία ανέφερε ότι προχώρησε σε αυτή την κίνηση για να διασφαλίσει ότι υπάρχει «μια δίκαιη και ισότιμη σχετικότητα μεταξύ όλων των μονοθεσίων», κάτι που ίσως υποδηλώνει ότι μέχρι τώρα δεν συνέβαινε αυτό. Ο Τομπάζης ανέφερε ότι η FIA πιστεύει πως οι ομάδες που είχαν «υπερβολική παραμόρφωση» του δαπέδου το επεδίωκαν «για να πετύχουν σημαντικά μικρότερη απόσταση από το έδαφος και κατά συνέπεια έμμεσο αεροδυναμικό κέρδος».

Από το GP Γαλλίας, το όριο των 2 χιλιοστών ευκαμψίας θα επιβληθεί αυστηρά και η ακαμψία γύρω από τις οπές της σανίδας του δαπέδου θα πρέπει πλέον να είναι ομοιόμορφη σε μία ακτίνα 15 χιλιοστών γύρω από αυτές, με απόκλιση που δεν υπερβαίνει το 10% προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Η FIA ανέφερε επίσης: «Οι ομάδες θα πρέπει να αποδείξουν τη συμμόρφωση των μονοθεσίων τους με αυτές τις διατάξεις μέσω λεπτομερούς ελέγχου τόσο των σχεδίων CAD, όσο και της υλικής τοποθέτησης, καθώς και μέσω ανάλυσης πεπερασμένων στοιχείων».

Alfa Romeo C42

Οι υποψίες της FIA φαίνεται να αφορούν τα μονοθέσια των Ferrari και Red Bull, με την RB18 να έχει μια από τις μεγαλύτερες γωνίες rake του grid. Ο επικεφαλής μηχανολογίας πίστας της Mercedes, Andrew Shovlin, δήλωσε: «Όταν το ζήτημα ήρθε στο φως, συνειδητοποιήσαμε ότι υπάρχουν ευκαιρίες που ίσως δεν εκμεταλλευτήκαμε. Συνεπώς, δεν θα μας επηρεάσει στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε το μονοθέσιό μας. Μπορεί όμως να επηρεάσει τους ανταγωνιστές μας και λόγω αυτού να τους πλησιάσουμε».

Από τότε που εκδόθηκε η τεχνική υπόδειξη της FIA για τις αναπηδήσεις πριν από το GP Καναδά, η Red Bull είναι από τους πιο έντονους επικριτές της. Η Red Bull ισχυρίζεται ότι θα ήταν άδικο να επιβληθούν αλλαγές σε όλες τις ομάδες, εφόσον μόνο ορισμένα μονοθέσια παρουσιάζουν αναπηδήσεις, τη στιγμή που άλλα -όπως της Red Bull- δεν αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα.

Αυτό το Σαββατοκύριακο, ο διευθυντής της Red Bull, Christian Horner ήταν και πάλι επικριτικός όσον αφορά τα μέτρα της FIA, διότι ισχυρίζεται ότι παρεμβαίνει στο στήσιμο των μονοθεσίων. Χαρακτήρισε αυτή την τακτική ως «επικίνδυνη οδό για να ακολουθήσουμε. Σίγουρα δεν είναι ένα προηγούμενο που θέλουμε να ακολουθήσουμε, ειδάλλως το στήσιμο των μονοθεσίων θα υπαγορεύεται από τις οδηγίες της FIA». 

Red Bull

Ωστόσο, από την αναθεωρημένη τεχνική υπόδειξη της FIA, προκύπτει ότι η ανάλυση που πραγματοπoιήθηκε επί του ζητήματος των αναπηδήσεων, αποκάλυψε ερμηνείες των κανονισμών τις οποίες η ίδια δεν θεωρεί αποδεκτές. Αυτό υποδηλώνει ότι τα μέτρα όσον αφορά την ακαμψία των δαπέδων είναι θέμα διασφάλισης της συμμόρφωσης με τους κανονισμούς και δεν είναι σκοπός της FIA να συγκλίνει ο σχεδιασμός και η λειτουργία των μονοθεσίων για την αντιμετώπιση των αναπηδήσεων, όπως προσπαθεί να το παρουσιάσει η Red Bull.

Όταν ο Horner ρωτήθηκε αν του προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ενώ αρχική προτεραιότητα της FIA ήταν αρχικά οι αναπηδήσεις, τώρα έχει στρέψει την εστίασή της στα εύκαμπτα δάπεδα, απάντησε: «Προφανώς, είναι ένας βασικός παράγοντας απόδοσης, οπότε μπορείτε να καταλάβετε γιατί το εξετάζουν. Έτσι, είναι κάτι που, ως ρυθμιστική αρχή, εξετάζει προσεκτικά, ώστε να μην υπάρχει κατάχρηση. Αλλά πρέπει να είναι υποκειμενικό».

Ορισμένες ομάδες ανέφεραν ότι η κίνηση της FIA είναι ευπρόσδεκτη, καθώς πιστεύουν πως η Διεθνής Ομοσπονδία αποφάσισε να επέμβει διότι θεώρησε ότι ορισμένες ομάδες έχουν υπερβεί τα όρια με τις πρακτικές τους. Ο επικεφαλής της ομάδας της McLaren, Andreas Seidl, δήλωσε: «Πρέπει να υπάρχει κάποιος λόγος για τον οποίο ο Νικόλας εξέδωσε ορισμένες διευκρινίσεις σχετικά με το τι θέλει να δει και τι περιμένει. Από τη δική μας πλευρά, είμαστε ευχαριστημένοι με αυτή τη διευκρίνιση που υπάρχει στην τεχνική υπόδειξη, διότι θα πρέπει να μας βοηθήσει να βρισκόμαστε όλοι με ίσους όρους ανταγωνισμού».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!