20 χρόνια Mazda3

Η εξέλιξη του Mazda3 στις δύο δεκαετίες της ζωής του, κατά τις οποίες έχει σημειώσει 6 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως.

20 χρόνια Mazda3

Η εξέλιξη του Mazda3 στις δύο δεκαετίες της ζωής του, κατά τις οποίες έχει σημειώσει 6 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως.

Το Mazda3 έφτασε στο ορόσημο των δύο δεκαετιών πώλησης, καθώς το μοντέλο πρώτης γενιάς, που αποκαλύφθηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 2003, έφτασε στις ευρωπαϊκές αντιπροσωπείες το φθινόπωρο του 2003. Το Mazda3 βασίστηκε στην επιτυχία του Mazda 323, το οποίο σε τέσσερις γενιές ήταν η ναυαρχίδα της Mazda στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ αποδείχθηκε τεράστια επιτυχία στις πωλήσεις τόσο στην Ιαπωνία (όπου ονομαζόταν Familia) όσο και σε όλο τον κόσμο.

Μια ισχυρή ένδειξη για το μελλοντικό Mazda3 ήρθε στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης την άνοιξη του 2003, όταν η Mazda παρουσίασε το πρωτότυπο MX Sportif, το οποίο αναδείκνυε το στυλ της επόμενης γενιάς οικογενειακών hatchback της Mazda. Ο σχεδιασμός έγινε υπό την καθοδήγηση του επικεφαλής σχεδιαστή Hideki Suzuki και περιλάμβανε συνεργασία μεταξύ των σχεδιαστικών κέντρων της Mazda στην Καλιφόρνια, τη Γερμανία και την Ιαπωνία.

Όταν το τελικό αυτοκίνητο παραγωγής, σχεδιασμένο από τον Hasip Girgin, αποκαλύφθηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το Σεπτέμβριο, παρέμεινε πιστό στην εμφάνιση του πρωτότυπου αυτοκινήτου εσωτερικά και εξωτερικά. Το Mazda3 κυκλοφόρησε με δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε hatchback και sedan αμάξωμα -που στην Ιαπωνία ονομάστηκε Axela– και ξεκίνησε να πωλείται τον Οκτώβριο.

Διαθέσιμο με κινητήρες βενζίνης MZR 1,4, 1,6 και 2 λίτρων, καθώς και δύο εκδόσεις του κινητήρα diesel MZ-CD, το νέο Mazda3 μοιράστηκε την πλατφόρμα C1 με το δημοφιλές MPV Mazda5. Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2006, το Mazda3 MPS hot hatchback έκανε το ντεμπούτο του και εντάχθηκε στη γκάμα τον Οκτώβριο. Με έναν turbo κινητήρα MZR 2,3 λίτρων των 260 ίππων, ήταν ένα από τα πιο ισχυρά hot hatch με κίνηση στον εμπρός άξονα στον κόσμο τη στιγμή του λανσαρίσματός του και διέθετε διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, ζάντες 18 ιντσών και μοναδική σχεδίαση.

Η δεύτερη γενιά του sedan Mazda3 αποκαλύφθηκε τον Νοέμβριο του 2008 στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Λος Άντζελες, ενώ το hatchback παρουσιάστηκε λίγες εβδομάδες αργότερα στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Μπολόνια. Ενώ διατηρούσε την ίδια πλατφόρμα C1, διέθετε ένα εντελώς νέο αμάξωμα και μια πιο μοντέρνα εμφάνιση. Μεγαλύτερο και φαρδύτερο, αλλά ελαφρύτερο από την πρώτη γενιά, διέθετε έναν ολοκαίνουργιο κινητήρα diesel 2,2 λίτρων, μαζί με τους γνωστούς αλλά ανανεωμένους κινητήρες βενζίνης. Στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα εισήχθη για πρώτη φορά το stop-start για τη βελτίωση της οικονομίας καυσίμου και τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Μετά την επιτυχία της πρώτης γενιάς, το μοντέλο MPS επέστρεψε με αναβαθμίσεις στην ανάρτηση, τα φρένα, τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων για να διασφαλίσει ότι θα παραμείνει μια ανταγωνιστική επιλογή στην κατηγορία των hot hatch. Με μεγάλο αεροτομή στο καπό, ζάντες 18 ιντσών με σχεδίαση παρόμοια με του σπορ RX-8 και μεγαλύτερη πίσω αεροτομή είχε την εμφάνιση που αντιστοιχούσε στις επιδόσεις του.

Η τρίτη γενιά του Mazda3 παρουσιάστηκε το 2013, και έκανε ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός. Διέθετε μια ολοκαίνουργια πλατφόρμα και ήταν η πρώτη που υιοθέτησε τη σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo της ιαπωνικής εταιρείας, όντας το τρίτο μοντέλο που το έκανε μετά τα Mazda CX-5 και Mazda6. Επίσης, εισήχθησαν οι κινητήρες βενζίνης Skyactiv G και diesel Skyactiv D, και παρότι ήταν μεγαλύτερο από το απερχόμενο μοντέλο, ήταν και πάλι ελαφρύτερο.

Με μακρύτερο μεταξόνιο αλλά μικρότερους εμπρός και πίσω προβόλους από το προηγούμενο μοντέλο, αυτή η γενιά ήταν το Mazda3 με την πιο σπορ εμφάνιση μέχρι σήμερα, κάτι που αντιστάθμισε το γεγονός ότι το μοντέλο MPS δε μεταφέρθηκε στην τρίτη γενιά. Με την αγορά των hot hatch να συρρικνώνεται στην Ευρώπη, η τρίτη γενιά του Mazda3 επικεντρώθηκε σε μια κίνηση προς τα πάνω, με το τετράθυρο αμάξωμα να κινείται προς την αγορά των μικρών premium sedan.

Για να τονιστεί η αξιοπιστία του Mazda3 τρίτης γενιάς, μια ομάδα αυτοκινήτων οδηγήθηκε από το εργοστάσιο της Χιροσίμα στη Φρανκφούρτη για την Έκθεση Αυτοκινήτου, αφού διέσχισε τη Θάλασσα της Ιαπωνίας, στη συνέχεια 15.000 χιλιόμετρα από το Βλαδιβοστόκ στη Γερμανία, διασχίζοντας τη Ρωσία, τη Λευκορωσία και την Πολωνία με οδηγούς δημοσιογράφους αυτοκινήτου, επαναλαμβάνοντας ένα κατόρθωμα που ολοκληρώθηκε για πρώτη φορά με το αρχικό Mazda 323 το 1977.

Όπως και οι δύο πρώτες γενιές Mazda3, έτσι και η τρίτη είχε επιτυχία, με την παραγωγή και τη συναρμολόγηση να πραγματοποιείται στο Μεξικό, την Ταϊλάνδη, την Κίνα, τη Μαλαισία και το Βιετνάμ, εκτός από την παραγωγή στο εργοστάσιο Hofu στην Ιαπωνία. Με καλή υποδοχή από τα μέσα ενημέρωσης και τους πελάτες, το Mazda3 μπήκε στη βραχεία λίστα για το Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς το 2014, ωστόσο ήταν το αυτοκίνητο τέταρτης γενιάς που διεκδίκησε την πολυπόθητη διάκριση World Car Design of the Year στα βραβεία World Car of the Year του 2020.

Βασισμένο στο πρωτότυπο Mazda Kai, το Mazda3 τέταρτης γενιάς παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Λος Άντζελες το 2018 και παραμένοντας πολύ κοντά στην εμφάνιση του πρωτότυπου αυτοκινήτου του 2017, πήγε τη σχεδίαση Kodo στο επόμενο επίπεδο, θέτοντας νέα πρότυπα σπορ και καλλιτεχνικής αισθητικής για ένα οικογενειακό hatchback, ενώ χάρη στα εντελώς μοναδικά πάνελ του αμαξώματος, το Mazda3 sedan κινήθηκε ακόμα περισσότερο στη σφαίρα του ανταγωνισμού με τους ανταγωνιστές των compact premium sedan.

Mazda Kai

Στην τέταρτη και τρέχουσα γενιά του Mazda3 έκανε το ντεμπούτο της η πρωτοποριακή τεχνολογία βενζινοκινητήρων Skyactiv-X Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) της Mazda, η οποία τώρα, ανανεωμένη σε e-Skyactiv X, βρίσκεται μαζί με τον κινητήρα e-Skyactiv G στη γκάμα, και οι δύο διαθέτουν τα ήπια υβριδικά συστήματα Mazda M Hybrid 24V.

Ο σημαντικός ρόλος που έχει διαδραματίσει το Mazda3 στη διαμόρφωση της εικόνας της μάρκας Mazda και της εμπορικής επιτυχίας της τα τελευταία 20 χρόνια, τονίζεται από το γεγονός ότι έχει φτάσει σε παγκόσμιες πωλήσεις πάνω από 6 εκατομμύρια μονάδες και είναι ένα από τα μοντέλα με τις καλύτερες πωλήσεις της Mazda τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!