Το A290 είναι το ιδιαίτερο “δεύτερο άλμπουμ”, από διάφορες απόψεις, τόσο για την Alpine όσο και για τη μητρική της εταιρεία, τη Renault. Όντας το δεύτερο μοντέλο στη σύγχρονη εποχή της Alpine, συμπληρώνει το σπορ A110 στη γκάμα, καθώς η μάρκα προσπαθεί να προσελκύσει περισσότερους πελάτες σε διαφορετικές και αναμφισβήτητα πιο mainstream κατηγορίες.
Πρόκειται όμως και για την πρώτη έκδοση υψηλών επιδόσεων του πολυαναμενόμενου 5 της Renault, με ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο εμπρός και πιο εξωστρεφή σχεδίαση.
Και στις δύο περιπτώσεις, το σημείο κλειδί του A290 είναι η εμπειρία που προσφέρει στον οδηγό του, και πριν ισχυριστείτε ότι μοιάζει με ένα αναβαθμισμένο R5, θυμηθείτε ότι η Alpine έχει ξαναβάλει στο παρελθόν τις δικές της “πινελιές” στο supermini της Renault.
- Opel: “Bazaar Μεταχειρισμένων” αυτοκινήτων με 5 χρόνια εγγύηση
- Tο νέο crossover της smart που αποτελεί το ιδανικό κίνητρο για να κινείστε ηλεκτρικά
- Το Leapmotor T03 τώρα με νέα τιμή από 13.950 ευρώ
- Το νέο Ford Capri, τώρα διαθέσιμο κάτω από 32.000 ευρώ
- MG3 Hybrid+: 5 λόγοι που το έχρισαν “Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025” >>
Η γκάμα του A290 στην Ευρώπη θα απαρτίζεται από τρεις εκδόσεις, με τις εισαγωγικές GT και GT Premium να αρκούνται σε έναν κινητήρα 180 ίππων. Στην κορυφή της γκάμας βρίσκεται το GTS, με ισχυρότερη απόδοση 219 ίππων, ενώ η Alpine θα παρουσιάσει και μερικές περιορισμένες εκδόσεις “Premiere Edition”.
Κινητήρας, απόδοση και οδήγηση
Η πιο αξιοσημείωτη διαφορά μεταξύ του A290 και ενός Renault 5 είναι ο ηλεκτροκινητήρας, ο οποίος δεν είναι απλώς ισχυρότερος – με ισχύ από 180 έως 219 ίππους – αλλά και ελαφρώς μεγαλύτερος. Κατ’ επέκταση, αυτό σημαίνει επίσης ότι το Alpine διαθέτει και ένα μοναδικό μπροστινό υποπλαίσιο και νέα γεωμετρία ανάρτησης, με τους άξονες να είναι κατά 60 χιλιοστά φαρδύτεροι.
Αποκτά επίσης τα έξυπνα αμορτισέρ που υπάρχουν και στην πιο πρόσφατη γενιά του RenaultSport Megane – και πιστεύουμε ότι είναι μια αρκετά χρήσιμη προσθήκη σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων.
Έχει επομένως το A290 διαφορετική αίσθηση από το Renault 5; Η απάντηση είναι ναι, διότι ακόμη και αν αγνοήσουμε την επιπρόσθετη ισχύ, υπάρχει μια μεγάλη διαφορά ανάμεσα στα δύο μοντέλα, η οποία επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στο σύστημα διεύθυνσης. Η κρεμαγιέρα στο Alpine δεν είναι απλώς λίγο πιο γρήγορη από αυτή του Renault, αλλά και πολύ πιο ακριβής και με λίγο μεγαλύτερη αντίσταση. Αυτό δεν σημαίνει ότι προσφέρει άριστη αίσθηση του δρόμου, όμως είναι σίγουρα πιο ευχάριστη.
Το A290 έχει επίσης πολύ καλή απόσβεση ανωμαλιών στον δρόμο, κάτι που είναι σημαντικό, δεδομένου ότι η ανάρτηση είναι αρκετά σκληρή, χωρίς ωστόσο να ταρακουνά το αυτοκίνητο. Παρότι οι ομαλοί δρόμοι της Μαγιόρκα στη δοκιμή μας δεν αποτέλεσαν μεγάλη πρόκληση για το μεγαλύτερο μέρος της οδήγησης, οι μικρότεροι δρόμοι με τις πιο έντονες κακοτεχνίες δεν δημιούργησαν ιδιαίτερα προβλήματα. Στις υψηλότερες ταχύτητες, το A290 δεν έχει κανένα πρόβλημα να χειριστεί το βάρος του, το οποίο – παρά το γεγονός πως πρόκειται για αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο – βρίσκεται στα 1.479 κιλά, νούμερο εντυπωσιακά χαμηλό.
Όταν ο οδηγός βυθίζει το πόδι στο γκάζι, οι επιδόσεις είναι λίγο πολύ οι αναμενόμενες από ένα αυτοκίνητο με 219 ίππους και βάρος σχεδόν 1,5 τόνου. Παρά την έμφαση που δίνει το αυτοκίνητο στις επιδόσεις, η επιτάχυνση δεν είναι πολύ γρήγορη, αλλά είναι ιδιαίτερα δυναμική. Για μέγιστη απόδοση, υπάρχει μια πρόσθετη λειτουργία “OV” ή overboost που ενεργοποιείται από ένα κουμπί στο τιμόνι, ωστόσο δεν κάνει το αυτοκίνητο κάτι περισσότερο από ζωηρό.
Υπάρχουν τέσσερις λειτουργίες οδήγησης – Save, Comfort, Sport και Personal – οι οποίες αλλάζουν τη χαρτογράφηση και τις επιδόσεις του ηλεκτροκινητήρα, καθώς και το βάρος στο τιμόνι και τα ηχητικά εφέ που προσομοιάζουν τον ήχο ενός κλασικού κινητήρα. Το τελευταίο χειριστήριο στο τιμόνι είναι ένας μικρός μπλε διακόπτης, ο οποίος ελέγχει την ανάκτηση ενέργειας. Υπάρχουν τέσσερις ρυθμίσεις, με διαφορετικά επίπεδα ανάκτησης, επιτρέποντας και την οδήγηση με ένα πεντάλ (one pedal).
Στη λειτουργία Sport, η ροπή είναι ικανή να κάνει τους εμπρός τροχούς να σπινάρουν και, εξαιτίας αυτής, χρειάζεται προσοχή στον έλεγχο της πρόσφυσης του μπροστινού συστήματος στις πιο κλειστές στροφές. Δεν υπάρχει μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης – η Alpine υποστηρίζει ότι ένα “εικονικό διαφορικό” που αξιοποιεί τα φρένα είναι πιο αποτελεσματικό – σίγουρα πάντως κάνει τα πράγματα ενδιαφέροντα κατά την οδήγηση.
Το πεντάλ του φρένου είναι στιβαρό και έχει καλή αίσθηση, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για hot hatchback. Τα φρένα είναι δυνατά και αντέχουν στην πίεση, ακόμη και σε απανωτά φρεναρίσματα σε μια σύντομη διαδρομή σε πίστα.
Θα προτιμούσαμε να καθόμασταν λίγο πιο χαμηλά στην καμπίνα, ωστόσο η μπαταρία που βρίσκεται κάτω από το δάπεδο δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο, και ενώ υπάρχει καλή ρύθμιση της θέσης του καθίσματος, κάποιοι μπορεί να βρουν την ορατότητα λίγο περιορισμένη λόγω του χαμηλού παρμπρίζ.
Αυτονομία, φόρτιση και κόστος λειτουργίας
Όλα τα A290 διαθέτουν την μπαταρία 52 kWh που υπάρχει και στο Renault 5. Αυτή προσφέρει αυτονομία περίπου 380 χιλιομέτρων, τόσο στο GT όσο και στο GTS, η οποία είναι περίπου 30 χιλιόμετρα μικρότερη από την καλύτερη του R5. Η ταχύτητα φόρτισης είναι ανταγωνιστική με τα δεδομένα της κατηγορίας, φτάνοντας στα 100kW με την μπαταρία να φορτίζει από το 15% μέχρι το 80% σε περίπου 30 λεπτά.
Το κόστος λειτουργίας θα είναι λίγο υψηλότερο από ό,τι στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρόμοιων διαστάσεων, λόγω των ελαστικών υψηλών επιδόσεων Michelin Pilot Sport S5 και της τάσης του ηλεκτροκινητήρα να τα σπινιάρει κατά τη δυνατή επιτάχυνση.
Σχεδιασμός, εσωτερικό και τεχνολογία
Η σχεδίαση του Alpine βασίζεται σε αυτή του Renault 5, αλλά επωφελείται από πιο σύνθετες λεπτομέρειες και αναμφισβήτητα μεγαλύτερη πολυπλοκότητα. Το εξωτερικό είναι σίγουρα λιγότερο ρετρό και διαθέτει πιο σύνθετα στοιχεία εμπρός και πίσω, όπως φώτα πορείας εμπνευσμένα από αυτοκίνητα ράλλυ και μια νέα γραμμή στο πορτμπαγκάζ που παραπέμπει στο αρχικό Renault 5 Turbo.
Στο εσωτερικό, η βασική διάταξη του ταμπλό του Alpine είναι επίσης κοινή με το Renault. Ωστόσο, στη θέση των ρετρό στοιχείων, όπως οι κάθετες ραφές στην πλευρά του συνοδηγού, υπάρχουν πιο σύγχρονα υλικά, με δερματίνη σε μπλε και ασημί χρώμα. Τα καθίσματα είναι τα ίδια, τόσο στο Alpine όσο και στο Renault, κάτι που δεν είναι αρνητικό, καθώς είναι εξαιρετικά άνετα και ταυτόχρονα στηρίζουν σωστά τους επιβάτες.
Αυτό που είναι καινούργιο στο A290 είναι η κεντρική κονσόλα, η οποία αφήνει ανάμεικτα συναισθήματα. Εκεί υπάρχουν τρία μπουτόν που αντικαθιστούν τον επιλογέα που υπάρχει πίσω από το τιμόνι του R5. Από την μία απελευθερώνουν λίγο χώρο πίσω από το τιμόνι, ωστόσο αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον καμία ποτηροθήκη. Αυτό έχει επίσης ως αποτέλεσμα τη μείωση του μεγέθους του κεντρικού αποθηκευτικού χώρου και, ενώ εξακολουθεί να υπάρχει ένας ασύρματος φορτιστής τηλεφώνου, δεν υπάρχει πουθενά χώρος για άλλα μικροαντικείμενα όπως κλειδιά ή πορτοφόλι.
Η συνολική ποιότητα της καμπίνας από την άλλη είναι πολύ καλή, με έξυπνη επιλογή υλικών τα οποία είναι μαλακά στην αφή στα ορατά σημεία, και πιο ανθεκτικά και λιγότερο ευχάριστα στην αίσθηση όπου δεν τα βλέπετε. Βέβαια, το ταμπλό βρίσκεται αρκετά ψηλά και μπορεί να εμποδίζει την ορατότητα, εκτός αν σηκώσετε το κάθισμα.
Δορυφορική πλοήγηση, στερεοφωνικό σύστημα και infotainment
Το infotainment της Alpine βασίζεται στο ίδιο λογισμικό της Google όπως και του Renault 5 και είναι εξαιρετικά γρήγορο στην απόκριση και εύκολο στην περιήγηση και την εξατομίκευση. Μπροστά από τον οδηγό βρίσκεται μια οθόνη 10,25 ιντσών με αρκετά περίτεχνα γραφικά και προσφέρει πολλές επιλογές διάταξης. Μπορεί να είναι λίγο πιο δύσκολη στην ανάγνωση από την αντίστοιχη της Renault, αλλά ταιριάζει στην πιο σπορ εικόνα της Alpine.
Η κεντρική οθόνη αφής 10,1 ιντσών διαθέτει ενσωματωμένο Google Maps και άλλες υπηρεσίες χωρίς να χρειάζεται σύνδεση με smartphone – αν και το Android Auto και το Apple CarPlay είναι διαθέσιμα. Τα μοντέλα GT Premium και GTS διαθέτουν επίσης ένα αναβαθμισμένο στερεοφωνικό σύστημα που ξεπερνά τις προσδοκίες για την κατηγορία.
Χώρος αποσκευών, άνεση και πρακτικότητα
Εκεί που το Alpine A290 “χάνει” στο εσωτερικό του είναι στον χώρο των πίσω καθισμάτων. Παρότι έχει περισσότερες πόρτες από ένα ηλεκτρικό MINI, δεν υπάρχει πολύς επιπλέον χώρος. Σε σύγκριση με ένα παραδοσιακό supermini, όπως το Corsa-e ή το Peugeot E-208, είναι πιο στενό, τόσο από την άποψη του χώρου για τα γόνατα, όσο και σε χώρο για τα πέλματα. Το επίπεδο δάπεδο βοηθάει λίγο την κατάσταση, όμως το σχετικά στενό αμάξωμα δεν κάνει άνετη την μεταφορά τριών ενηλίκων πίσω.
Ο συμβιβασμός αυτός ωστόσο προσφέρει περισσότερο χώρο αποσκευών, καθώς η χωρητικότητα των 326 λίτρων είναι αρκετά εντυπωσιακή. Τα πίσω καθίσματα αναδιπλώνονται, αλλά δεν υπάρχει χώρος κάτω από το πάτωμα ή έξυπνοι μηχανισμοί για την αποθήκευση του καλωδίου φόρτισης. Δεν υπάρχει επίσης χώρος κάτω από το μπροστινό καπό. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, δεν υπάρχουν ποτηροθήκες στο μπροστινό μέρος της καμπίνας και οι αποθηκευτικοί χώροι στις πόρτες προσφέρουν θέση για ένα μικρό μπουκάλι νερό – δεν υπάρχει καθόλου χώρος για επαναχρησιμοποιούμενα μπουκάλια νερού ή θερμός.
Ασφάλεια και αξιοπιστία
Το Renault 5 έχει δοκιμαστεί από το Euro NCAP, επιτυγχάνοντας βαθμολογία 4 αστέρων. Το Alpine A290 βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα, επομένως υιοθετεί την ίδια βαθμολογία και διαθέτει όλα τα σύγχρονα χαρακτηριστικά ενεργητικής ασφάλειας, ενώ εκείνα που δεν επιθυμείς να είναι ενεργοποιημένα, μπορούν να απενεργοποιηθούν γρήγορα και εύκολα μέσω ενός μικρού κουμπιού στο πλάι του τιμονιού.
Τελικά;
Το νέο Alpine A290 δεν είναι τόσο ξεχωριστό ή συμμετοχικό στην οδήγηση όσο το θεσπέσιο κουπέ A110, είναι παρόλα αυτά ένα κομψό γρήγορο χάτσμπακ με καλά οδηγικά χαρακτηριστικά και επιδόσεις που δικαιολογούν την σπορ ταυτότητά του. Παρόλο που πιστεύουμε ότι το πλαίσιο έχει μεγαλύτερες δυνατότητες, τελικά συμβάλλει σε ένα εντυπωσιακά ολοκληρωμένο πακέτο που βασίζεται στις γερές βάσεις του πιο εκλογικευμένου Renault 5.
Αποκλειστική συνεργασία: Auto Express
Απόδοση: Νίκος Ναούμ