Είναι η Lancia έτοιμη να επιστρέψει; Η ετυμηγορία της μητρικής εταιρείας Stellantis θα εξαρτηθεί από το αν πιστεύει ότι μπορεί να στριμώξει μια ιδιόρρυθμη ιταλική μάρκα στην υπάρχουσα γκάμα της, σε μια ελαφρώς πιο πολυτελή πορεία σε σχέση με την Alfa Romeo, αλλά παράλληλη ταυτόχρονα με εκείνη της DS.
Σε κάθε περίπτωση θα χρειαστεί μια γκάμα πολλών μοντέλων, πέρα από το πρόσφατα αναγεννημένο Ypsilon. Το οποίο είχαμε μια πρώιμη ευκαιρία να δούμε πόσο διαφορετική αίσθηση δίνει σε σχέση με τους υπόλοιπους συγγενείς του, τόσο σε αμιγώς ηλεκτρική όσο και σε ήπια υβριδική μορφή.
Λέμε για το «αναγεννημένο» Ypsilon, αλλά στην πραγματικότητα, πρόκειται για την τέταρτη γενιά ενός μοντέλου που, στην προηγούμενη ενσάρκωσή του έχοντας ως βάση το Fiat 500, εξακολουθούσε να είναι το τρίτο σε πωλήσεις αυτοκίνητο στην Ιταλία το 2023. Ωστόσο, η Lancia έχει πολύ περισσότερες φιλοδοξίες με αυτή την έκδοση – και οι πρώτες εντυπώσεις είναι θετικές.
Όπως αρμόζει σε ένα Lancia, ο σχεδιασμός του ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό, ξεχωρίζοντάς το από τα Peugeot 208 και Opel Corsa – και ενώ ομολογουμένως οδηγούμε σε δρόμους κοντά στα κεντρικά γραφεία της Lancia στο Τορίνο, υπάρχει μεγάλη περιέργεια από τους περαστικούς.
Το μπροστινό μέρος είναι αυτό που ξεχωρίζει, με ένα μαύρο πάνελ στο μπροστινό άκρο του καπό, ενώ στο πίσω μέρος τα πίσω φώτα θυμίζουν την Lancia Stratos.
Βέβαια, οι διαστάσεις του Ypsilon είναι λιγότερο ξεχωριστές και θυμίζουν αρκετά τα αδέρφια του από τη Γαλλία και τη Γερμανία, όπως θα περίμενε κανείς από ένα αυτοκίνητο που μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα e-CMP και CMP. Ωστόσο το μήκος του (4,08 μέτρα) το καθιστά ένα πρακτικό αυτοκίνητο, ειδικά στις αστικές περιοχές, ενώ η Lancia έχει χρησιμοποιήσει το μέγεθος που προσφέρει η μετάβαση σε μια μεγαλύτερη καμπίνα για να σκοράρει ψηλά σε χώρους στο εσωτερικό.
Εδώ είναι που το Ypsilon ξεχωρίζει πραγματικά, με καθίσματα που μοιάζουν με καναπέδες σαλονιού και είναι πολύ άνετα (σχεδιασμένα για οδήγηση εντός πόλης και όχι τόσο για σπορ διαθέσεις). Στην κεντρική κονσόλα υπάρχει και ένα τραπεζάκι – ιδανικό για έναν εσπρέσο στα διαλείμματα του ταξιδιού. Υπάρχει άραγε κάτι πιο ιταλικό από αυτό; Από την άλλη πλευρά, τα πίσω καθίσματα είναι περισσότερο για μικρά ταξίδια ή μικρότερους επιβάτες.
Ξεκινάμε από δρόμους κοντά στο Τορίνο, χρησιμοποιώντας το ηλεκτρικό Ypsilon στο κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού Cassina. Αποδίδει καλά, εξομαλύνοντας τις περισσότερες από τις ανωμαλίες στους προαστιακούς δρόμους του Τορίνο – και υπάρχουν αρκετές – με χαλαρό τρόπο, συνεπώς αποδεικνύεται αρκετά άνετο. Μόνο οι μεγαλύτερες λακκούβες ωθούν την ανάρτηση στα όριά της, όπως είναι σύνηθες για τα οχήματα που βασίζονται στην πλατφόρμα CMP.
Η οδήγηση σε αυτές τις συνθήκες είναι μια καλή ευκαιρία να δοκιμάσουμε και το σύστημα διεύθυνσης της Lancia. Και εδώ το Ypsilon τα καταφέρνει καλά, προσφέροντας εκπληκτική διασκέδαση στις στροφές. Η επιτάχυνση είναι επίσης αρκετά καλή, όπως θα έπρεπε να είναι σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα – αν και, καθώς κινούμαστε στην ύπαιθρο, το αυτοκίνητο αρχίζει να ζορίζεται στους λόφους με απότομη κλίση, όπου το βάρος της μπαταρίας των 51 kWh γίνεται αισθητό.
Παρόλα αυτά, αυτή δεν είναι η μοναδική έκδοση, καθώς η Lancia προσφέρει το αυτοκίνητο και ως ήπια υβριδικό με 100 ίππους. Αυτή είναι μια συνολικά πιο ολοκληρωμένη λύση – έχει αρκετή δύναμη και εξακολουθεί να είναι ευέλικτο στο δρόμο, αλλά κινείται λίγο πιο άνετα με το μικρότερο βάρος του. Είναι επίσης εκλεπτυσμένο, με ομαλή μετάβαση από το ηλεκτρικό μοτέρ στον βενζινοκινητήρα.
Οι νομοθεσίες κάθε χώρας πιθανότατα θα καθορίσουν ποιες εκδόσεις θα προσφέρονται σε ποιες περιοχές, αλλά το συγκεκριμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει αρκετά αξιοπρεπή αυτονομία ώστε να φαίνεται μια καλή λύση για οδήγηση εντός πόλης. Στο τέλος, το πορτοφόλι των καταναλωτών θα μπορούσε κάλλιστα να είναι αυτό που θα αποφασίσει, επειδή το ήπιο υβριδικό θα είναι σημαντικά φθηνότερο, αν (ή όταν) φτάσει στην αγορά.
Τελικά;
Με τη μοναδική του εμφάνιση, το Lancia Ypsilon έχει σίγουρα τη δυνατότητα να τραβήξει την προσοχή, ενώ ως μικρό αυτοκίνητο πόλης έχει αρκετή ισχύ, είναι άνετο και πολύ ευέλικτο. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς θα τα πάει απέναντι στα Opel Corsa, Peugeot 208 και DS 3.
Τεχνικά χαρακτηριστικά Lancia Ypsilon
- Μοντέλο: Lancia Ypsilon MHEV
- Τιμή (κατά προσέγγιση): 24.900 ευρώ
- Κινητήρας: 1.2 Turbo βενζίνης, mild-hybrid
- Ισχύς / ροπή: 100 ίπποι / 205Nm
- Μετάδοση: Αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
- 0-100 χλμ./ώρα: 9,3 δευτερόλεπτα
- Τελική ταχύτητα: 190 χλμ./ώρα
- Κατανάλωση: 3,9 λίτρα/100 χλμ.
- Εκπομπές CO2: 103 γρ./χλμ.
- Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4,08 /1,76 /1,44 χιλιοστά
- Στην αγορά: Αναμένεται
Αποκλειστική συνεργασία: Auto Express
Απόδοση κειμένου: Νίκος Ναούμ