Δοκιμή κατανάλωσης: Πόσο καίει το Honda Civic e:HEV με φουλ φορτίο και air-condition

Μετράμε την πραγματική μέση κατανάλωση του υβριδικού Civic σε συνθήκες ταξιδιού με 4 άτομα, αποσκευές και λειτουργία του κλιματισμού στο φουλ.

Δοκιμή κατανάλωσης: Πόσο καίει το Honda Civic e:HEV με φουλ φορτίο και air-condition

Μετράμε την πραγματική μέση κατανάλωση του υβριδικού Civic σε συνθήκες ταξιδιού με 4 άτομα, αποσκευές και λειτουργία του κλιματισμού στο φουλ.

Είναι κοινώς γνωστό – και ως ένα σημείο αποδεκτό – πως οι τιμές μέσης κατανάλωσης καυσίμου που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές απέχουν από την πραγματικότητα. Στο παρελθόν οι διαφορές ανάμεσα στις επίσημες προδιαγραφές του μοντέλου με αυτό που έβλεπε ο οδηγός στο πρατήριο καυσίμων, ήταν μεγάλες, αλλά με τη νέα μέθοδο μέτρησης της εργοστασιακής κατανάλωσης (WLTP) η ψαλίδα έχει κλείσει αρκετά.

Είναι άλλωστε και οι επικρατούσες συνθήκες που επηρεάζουν πολύ την κατανάλωση ενός αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, άλλες ανάγκες για καύσιμο έχει ένα αυτοκίνητο όταν κινείται σε ανοιχτό δρόμο και άλλες στην πόλη, άλλες όταν είναι άδειο και άλλες όταν είναι φουλ φορτωμένο. Ακόμη και η χρήση του κλιματισμού παίζει ρόλο.

Τον Αύγουστο βρεθήκαμε αρκετές μέρες με το νέο Honda Civic e:HEV, ένα μοντέλο που καυχιέται για την προηγμένη υβριδική τεχνολογία του και τις επιδόσεις του σε οικονομία καυσίμου. Αποφασίσαμε λοιπόν να το υποβάλλουμε σε μια ειδική δοκιμασία: μετρήσαμε την πραγματική κατανάλωση βενζίνης οδηγώντας φορτωμένο με μια τετραμελή οικογένεια και τις αποσκευές της και με τον κλιματισμό να δουλεύει αδιάκοπα στο φουλ.

Σύμφωνα με τα κιτάπια της Honda, το Civic e:HEV στην έκδοση Sport που είχαμε στη διάθεσή μας καταναλώνει κατά μέσο όρο 5 λίτρα βενζίνης για κάθε 100 χιλιόμετρα που διανύει. Στην πράξη, αυτό που είδαμε σε εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο με νορμάλ ταχύτητα ταξιδιού, ήταν το εντυπωσιακό νούμερο των 5,2 λτ./100 χλμ.! Όταν η διαδρομή έγινε έντονα ανηφορική και πολλές κλειστές στροφές, η μέση κατανάλωση ανέβηκε στα 5,6 λτ.100 χλμ. που και πάλι αποτελεί μια εξαιρετική επίδοση.

Όταν ξαναβρεθήκαμε σε ανοιχτό δρόμο και το επέτρεψαν οι συνθήκες, αποφασίσαμε να κινηθούμε με υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα για αρκετή ώρα, εκμεταλλευόμενοι την υψηλή απόδοση των 184 ίππων. Σε αυτή την περίπτωση, ο Ιάπωνας κατασκευαστής ανακοινώνει ως επίσημη τιμή κατανάλωσης 6,2 λτ./100 χλμ.. Η πράξη δεν απείχε πολύ, με τη μέση τιμή που καταγράψαμε να είναι μόλις 6,4 λτ.100 χλμ. – θυμίζουμε, πάντα με φορτίο και κλιματισμό στο φουλ.

Τελικά, η μέση κατανάλωση που καταγράψαμε με το Honda Civic e:HEV μετά από σχεδόν 1.200 χλμ., τα μισά από τα οποία είτε σε ορεινές διαδρομές είτε με υψηλή ταχύτητα σε αυτοκινητόδρομο, ήταν 6 λτ./100 χλμ., επίδοση πραγματικά πολύ καλή.

Μην ξεχνάμε πως μιλάμε για ένα μεγάλο αυτοκίνητο με μήκος που ξεπερνά τα 4,5 μ. αλλά και πορτμπαγκάζ 410 λίτρων που χωράει πολλές αποσκευές.

Πώς δουλεύει το υβριδικό σύστημα e:HEV του Honda Civic

Αυτό που σου κάνει εντύπωση οδηγώντας το νέο Civic, πέρα από τις εξαιρετικές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 7,9’’) και τον κορυφαίο στην κατηγορία συνδυασμό άνεσης και σπορ οδικής συμπεριφοράς, είναι η ομαλή λειτουργία του υβριδικού συστήματος που προσφέρει ήσυχη και γραμμική επιτάχυνση.

Για να εμβαθύνουμε λίγο στην τεχνολογία του συστήματος e:HEV, να πούμε πως αυτό αποτελείται από:

  • ένα 2λιτρο ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα τεχνολογίας VTEC άμεσου ψεκασμού, ο οποίος λειτουργεί στον κύκλο Atkinson και πετυχαίνει την κορυφαία θερμική απόδοση στον κόσμο (41%),
  • έναν ηλεκτροκινητήρα ο οποίος κινεί κατά κύριο λόγο το αυτοκίνητο,
  • ένα δεύτερο ηλεκτροκινητήρα – γεννήτρια που αναλαμβάνει κατά περίπτωση, είτε να φορτίζει τη μπαταρία, είτε να διοχετεύσει ενέργεια απευθείας στον ηλεκτροκινητήρα, είτε ακόμη και να συγχρονίσει τη λειτουργία του βενζινοκινητήρα με του ηλεκτροκινητήρα έτσι ώστε να κινούν και οι δύο τους εμπρός τροχούς,
  • μια μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 1,05 kWh, η οποία είναι τοποθετημένη κάτω και πίσω από το πίσω κάθισμα και φορτίζεται κατά το φρενάρισμα αλλά και από τον βενζινοκινητήρα όταν χρειαστεί,
  • έναν συμπλέκτη που εμπλέκει τον βενζινοκινητήρα στην κίνηση των εμπρός τροχών.

Αν δεν το καταλάβατε, κιβώτιο ταχυτήτων δεν υπάρχει – ούτε καν συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης CVT. Η σχέση μετάδοσης είναι μία και προκαθορισμένη.

Στην πράξη, το σύστημα εναλλάσσεται μεταξύ τριών λειτουργιών, αυτόματα, χωρίς καμία ενέργεια από τον οδηγό:

  • EV Drive, στο οποίο η εκκίνηση γίνεται πάντα με τον ηλεκτροκινητήρα και η κίνηση γίνεται κατά βάση ηλεκτρικά.
  • Hybrid Drive, στο οποίο ο βενζινοκινητήρας ενεργοποιείται όταν χρειαστεί να φορτίσει η μπαταρία.
  • Engine Drive, το οποίο λειτουργεί σε ταχύτητες 80-150 χλμ./ώρα και εφόσον υπάρχει ανάγκη για πιο άμεση επιτάχυνση, ο κινητήρας βενζίνης συμβάλλει και αυτός στην κίνηση των τροχών.

Από τα 150 χλμ./ώρα και μέχρι την τελική ταχύτητα του οχήματος (περιορισμένη ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα), η κίνηση γίνεται και πάλι αμιγώς ηλεκτρικά με τον βενζινοκινητήρα να διοχετεύει την ενέργεια που παράγει στη γεννήτρια για να φτάσει στη συνέχεια στον ηλεκτροκινητήρα (και όχι στη μπαταρία).

Μπορεί η λειτουργία του συστήματος e:HEV να ακούγεται πολύπλοκη, στην πράξη ωστόσο ο οδηγός δεν αντιλαμβάνεται σχεδόν τίποτα. Μάλιστα, στη νορμάλ οδήγηση το Civic είναι εξαιρετικά ήσυχο – και εδώ είναι η μεγαλύτερη διαφορά σε σχέση με τα περισσότερα full hybrid συστήματα που διαθέτουν κιβώτιο CVT, το οποίο στην επιτάχυνση κρατά συνεχώς ψηλά τις στροφές του βενζινοκινητήρα παράγοντας ενοχλητικό θόρυβο.

Θέλοντας βέβαια οι μηχανικοί της Honda να διατηρήσουν τον σπορ χαρακτήρα του Civic και στη νέα γενιά, προσομοίωσαν τη λειτουργία ενός κλασικού αυτόματου κιβωτίου δίνοντας στην επιτάχυνση την ψευδαίσθηση ακαριαίων αλλαγών σχέσεων.

Μάλιστα σε αυτή την περίπτωση – ειδικά στο προφίλ οδήγησης ‘Sport’ – ο ήχος του βενζινοκινητήρα “αγριεύει” τεχνητά αλλά πειστικά σε χροιά, συμβάλλοντας θετικά στην εμπειρία της γρήγορης οδήγησης.

Υπάρχουν τέλος τέσσερα επιλέξιμα προγράμματα οδήγησης: ‘Normal’, ‘Sport’, ‘Eco’ και ‘Individual’, με το τελευταίο να μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα τις επιθυμίες του οδηγού.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!