«Η μόδα πρέπει να είναι μια μορφή απόδρασης», υποστήριξε ο αείμνηστος, μεγάλος Alexander McQueen, γεγονός που ίσως εξηγεί γιατί οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, από τη Lamborghini έως τη Land Rover, έχουν συνεργαστεί τόσο πρόθυμα με κορυφαίους σχεδιαστές και οίκους μόδας όλα αυτά τα χρόνια.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι εστιασμένες στη συνεχή βελτίωση της αισθητικής των μοντέλων της και στην εξέλιξης της σχεδιαστικής τους γλώσσας, με την όψη των αυτοκινήτων να καθορίζει το χαρακτήρα τους και να ανανεώνεται ανά τριετία περίπου.
Αλλά αυτή η επιδίωξη της τελευταίας λέξης στο στυλ, σε συνεργασία με πρωταγωνιστές από τον τομεά της μόδας είχε συχνά ανάμεικτα αποτελέσματα. Εδώ ρίχνουμε μια ματιά στα καλά, τα κακά και τα άσχημα αυτοκίνητα ανάμεσα στα αυτοκίνητα που δημιουργήθηκαν σε συνδυασμό με τους πιο σεβαστούς ενδυματολογικούς trendsetters του κόσμου.
Fiat 500 by Gucci
Με τον πολυτελή οίκο μόδας Gucci να εδρεύει στη Φλωρεντία της Ιταλίας, περίπου 400 χλμ. από την έδρα της Fiat στο Τορίνο, ήταν ίσως αναπόφευκτο ότι οι δύο εταιρείες θα συνεργάζονταν σε μια ειδική έκδοση του 500, δεδομένης της ανεξάντλητης επιθυμίας του κατασκευαστή να κυκλοφορεί διαφορετικές παραλλαγές με αισθητικές επεμβάσεις σε αυτό το αυτοκίνητο πόλης.
Έτσι, το 2011, το «500 by Gucci» ανέβηκε στην πασαρέλα της αυτοκινητοβιομηχανίας, διαθέσιμο σε λευκό ή μαύρο χρώμα και με τις χαρακτηριστικές πράσινες και κόκκινες ρίγες της μάρκας μόδας. Στην προώθηση του αυτοκινήτου συμμετείχε και η Natasha Poly, top model από τη Ρωσία, η οποία, σύμφωνα με τη Fiat «ζούσε τη ζωή με πλήρη ταχύτητα».
Lamborghini Murcielago LP640 Roadster by Versace
Υποψιαζόμαστε ότι πολλοί από εσάς μπορεί να πιστεύετε ότι κάτι τόσο ξεχωριστό όσο μια Lamborghini δεν χρειάζεται επιπλέον στολίδια. Αλλά η ιταλική εταιρεία κατασκευής supercar πιστεύει το αντίθετο. Το 2006, συνεργάστηκε με τον οίκο μόδας Versace του Μιλάνου για τη δημιουργία μιας περιορισμένης έκδοσης Murcielago LP640 (μόνο 20 ήταν διαθέσιμες), η οποία αποκαλύφθηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού.
Δύο χρόνια αργότερα, ακολούθησε αυτό το Roadster που κατασκευάστηκε κατά παραγγελία σε λευκό χρώμα με το παραδοσιακό ελληνικό διακοσμητικό του Versace στην πόρτα. Υπήρχε επίσης ένα γυάλινο κάλυμμα κινητήρα και περισσότερη επωνυμία στο εσωτερικό, καθώς και αξεσουάρ που περιλάμβαναν αποσκευές και αθλητικά ρούχα. Το πόσες Versace Roadster δημιουργήθηκαν τελικά δεν είναι σαφές, αλλά αυτό που είναι αδιαμφισβήτητο είναι ότι πρόκειται για μία από τις πιο σπάνιες Murcielago.
Mini 40th Anniversary by Paul Smith
Ο Paul Smith έχει κερδίσει τα παράσημά του επί πέντε δεκαετίες ως ένας από τους πιο διάσημους Βρετανούς σχεδιαστές μόδας. Έχει επίσης μια μακρά ιστορία με τη Mini, έχοντας δημιουργήσει ένα κλασικό μοντέλο περιορισμένης έκδοσης «Blue» ήδη από τη δεκαετία του 1990. Πιο πρόσφατα, αποκαλύφθηκε το MINI Strip, για να τονίσει τη βιωσιμότητα.
Ωστόσο, ήταν ένα μοναδικό αυτοκίνητο που σχεδίασε το 1999 για να γιορτάσει την 40ή επέτειο του αρχικού Mini, το οποίο παραμένει κλασικό μέχρι σήμερα. Διαθέτοντας 26 διαφορετικά χρώματα, συμπεριλαμβανομένου ενός ζωηρού πράσινου λάιμ, και 86 από τις χαρακτηριστικές λωρίδες του Smith, η δημιουργία κατά παραγγελία κατάφερε να μοιάζει τόσο αδιαμφισβήτητα Mini όσο και αναμφισβήτητα Paul Smith, διατηρώντας παράλληλα μια σίγουρη αίσθηση δροσιάς. Έγινε ανάρπαστο όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Τόκιο.
MINI Paceman Cavalli
Χρυσό θαύμα ή χρυσή γκάφα; Αυτό το μοναδικό MINI Paceman δημιουργήθηκε από τον Ιταλό σχεδιαστή μόδας Roberto Cavalli το 2013 για να συγκεντρώσει χρήματα για φιλανθρωπικές οργανώσεις για το AIDS σε μια δημοπρασία στη Βιέννη της Αυστρίας και βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό σε κάποια φανταχτερά χαρακτηριστικά για να κάνει αίσθηση.
Μεταξύ των πιο αξιοσημείωτων χαρακτηριστικών του το ιριδίζων χρώμα που έλαμπε είτε σε μαύρο είτε σε καφέ χρώμα, ανάλογα με το πώς αντανακλούσε το φως επάνω του, χρυσή οροφή και ζάντες, δερμάτινες ταπετσαρίες με σχέδια animal print -σήμα κατατεθέν της μάρκας- και, φυσικά, λεπτομέρειες Cavalli.
Θα μπορούσε εύλογα να υποστηριχθεί ότι το Paceman, ένα όχι απαραίτητα βολικό, βραχύβιο τρίθυρο SUV, δεν ήταν ποτέ ιδιαίτερα εντυπωσιακό, ανεξάρτητα από το πώς ήταν ντυμένο. Αλλά η έκδοση Cavalli εξυπηρέτησε τον σκοπό της, συγκεντρώνοντας 150.000 ευρώ.
Land Rover Defender by Paul Smith
Άλλο ένα κλασικό βρετανικό μοντέλο που επωφελήθηκε από την τολμηρή χρήση των χρωμάτων του Paul Smith ήταν το εμβληματικό 4×4 της Land Rover. Το 2015, καθώς το Defender εισήλθε στην τελική φάση της παραγωγής του, συνεργάστηκε με το τμήμα Special Vehicle Operations της Land Rover και τον επικεφαλής σχεδιασμού Gerry McGovern για να δημιουργήσει αυτή τη δραματική μοναδική εμφάνιση.
Στην ομάδα SVO στάλθηκαν 27 αναφορές Pantone, οι οποίες εφαρμόστηκαν σύμφωνα με τις οδηγίες. Σύμφωνα με τον Smith, το κολάζ σχέδιο είχε ως στόχο να «τιμήσει την έντιμη ιστορία του Defender, ειδικά τη χρήση του στη φάρμα και στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης», ενώ στο εσωτερικό του οχήματος υπήρχαν κάποιες πολυτελείς πινελιές. Το συγκεκριμένο όραμα του Smith εξηγείται εύκολα: ήταν ιδιοκτήτης αυτού του μοντέλου και το οδηγούσε εκτενώς στην ιταλική ύπαιθρο.
Jaguar XE by Stella McCartney
Καθώς η XE κυκλοφορούσε στα τέλη του 2014, αποκαλύφθηκε αυτή η συνεργασία με τη Stella McCartney για να συμπέσει με την Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού και την Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού. Για το απαίδευτο μάτι μας, η XE μοιάζει σαν να έχει τυχαία σφραγιστεί με μια σειρά από πρόσωπα που θα μπορούσαν να είναι πιο οικεία σε ένα arcade της δεκαετίας του 1980, αλλά σύμφωνα με το Vogue -που είναι μάλλον πιο αρμόδιο να σχολιάσει- αποτελούν έναν «παιχνιδιάρικο, κόσμο κόμικ υπερηρώων και κακοποιών».
Όπως και να έχει, η McCartney πήρε το «μπράβο» από τον επικεφαλής σχεδιασμού της Jaguar, Ian Callum, ο οποίος δήλωσε ότι θαύμαζε τη «δέσμευσή της στην κομψότητα, το στυλ καθώς και τη λειτουργικότητα και τις επιδόσεις», χαρακτηριστικά που είχε προσπαθήσει να εκφράσει στο σχεδιασμό του αυτοκινήτου.
Mercedes G-Class by Moncler
Το πιο πρόσφατο φλερτ του κόσμου της αυτοκίνησης με τη μόδα είδε την πολυτελή μιλανέζικη μάρκα ενδυμάτων Moncler να συνεργάζεται με τη Mercedes για να φανταστεί πώς θα έμοιαζε η G-Class με ένα φουσκωτό μπουφάν. Το αποτέλεσμα ήταν το εξωφρενικό Project Mondo G, το οποίο συνδυάζει τις ευθείες γραμμές του στιβαρού 4×4 με μαλακά υφάσματα για να δημιουργήσει αυτό που χαρακτηρίστηκε «ως μια συγχώνευση των αντιθέτων».
Ευτυχώς που σχεδιάστηκε ως «έργο τέχνης», γιατί με διαστάσεις 4,6 μέτρα (μήκος), 2,8 μέτρα (ύψος) και 3,4 μέτρα (πλάτος), καθώς και βάρος 2,5 τόνων, αυτή δεν είναι η G-Class που πρέπει να επιλέξετε αν πρόκειται να πάτε κάπου βιαστικά.
Smart ForJeremy by Jeremy Scott
Αν, όπως εμείς, δεν είστε πολύ εξοικειωμένοι με τον κόσμο της υψηλής μόδας, ίσως να μην είστε εξοικειωμένοι με το βιογραφικό του Jeremy Scott. Πρόκειται για έναν Αμερικανό «καλλιτεχνικό επαναστάτη», ο οποίος είναι σήμερα ο δημιουργικός διευθυντής της Moschino και έχει σχεδιάσει ρούχα για την Beyonce, τη Lady Gaga και τη Miley Cyrus, μεταξύ άλλων.
Το 2012, ήταν επίσης υπεύθυνος για αυτή την έκδοση του Smart ForTwo, η οποία διέθετε ημιδιαφανή φτερά από ανθρακονήματα και τέθηκε σε περιορισμένη παραγωγή. «Μπορώ να φανταστώ cool ανθρώπους σε όλο τον κόσμο να λατρεύουν τον μοναδικό σχεδιασμό αυτού του Smart», είχε δηλώσει τότε ο Scott. Δεδομένου του αριθμού που έχουμε δει στους δρόμους -μηδέν- φαίνεται ότι οι cool άνθρωποι δεν ενδιαφέρθηκαν.