F1-GP Σαουδικής Αραβίας: Το 100ό βάθρο επεστράφη στον Alonso

Σε μία τραγική επίδειξη έλλειψης ικανότητας διαχείρισης των καταστάσεων της Formula 1, η FIA επέστρεψε το βάθρο που είχε αφαιρέσει από τον Fernando Alonso στο GP Σαουδικής Αραβίας, αναιρώντας την ποινή που του είχε επιβάλει…

F1-GP Σαουδικής Αραβίας: Το 100ό βάθρο επεστράφη στον Alonso

Σε μία τραγική επίδειξη έλλειψης ικανότητας διαχείρισης των καταστάσεων της Formula 1, η FIA επέστρεψε το βάθρο που είχε αφαιρέσει από τον Fernando Alonso στο GP Σαουδικής Αραβίας, αναιρώντας την ποινή που του είχε επιβάλει…

Σε… θρίλερ εξελίχθηκε η υπόθεση της δεύτερης ποινής που δέχθηκε ο Fernando Alonso στο GP Σαουδικής Αραβίας, που του κόστισε -για λίγες ώρες, όπως αποδείχθηκε- το βάθρο, αφού η FIA αποφάσισε να την αναιρέσει. Ο Ισπανός οδηγός της Aston Martin είχε δεχθεί ποινή 5 δλ. επειδή είχε τοποθετήσει το μονοθέσιό του πολύ αριστερά στη σειρά εκκίνησης.

Αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι τουλάχιστον άλλοι δύο οδηγοί (Valtteri Bottas και Yuki Tsunoda) είχαν τοποθετήσει το μονοθέσιό τους με παρόμοιο τρόπο στο grid, αλλά δεν βρέθηκαν υπό εξέταση. Εντέλει, ο Alonso εξέτισε την ποινή του κατά τη διάρκεια του μοναδικού pit stop του στον αγώνα. Ωστόσο, όταν σταμάτησε στα pits, ο χειριστής του πίσω γρύλου, τον ακούμπησε στην «ουρά» της Aston Martin, έτοιμος να ανασηκώσει το μονοθέσιο με το πέρας των 5 δλ.

Οι άνθρωποι που λειτουργούν το απομακρυσμένο κέντρο λειτουργιών (Remote Operations Centre) της FIA στη Γενεύη (το VAR της Formula 1), είχαν κρίνει ότι ο τρόπος με τον οποίο εξέτισε την ποινή η Aston Martin ήταν καθ’ όλα νόμιμος. Ωστόσο, στον τελευταίο γύρο του Grand Prix, η διεύθυνση αγώνα έστειλε αναφορά στους αγωνοδίκες, ότι υπήρξε παρατυπία στη διαδικασία που ακολούθησε η Aston Martin κατά τη διάρκεια των 5 δλ. της ποινής.

Ο ρόλος αντίπαλης ομάδας

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, κάποια ομάδα παραπονέθηκε στη διεύθυνση αγώνων της FIA, και δεδομένων των προειδοποιητικών μηνυμάτων στον ασύρματο προς τον George Russell από το pit wall της Mercedes, εκτιμάται ότι ήταν η γερμανική ομάδα, καθώς αυτή θα είχε άμεσο κέρδος από αυτό. Ενδέχεται μάλιστα να μην είναι τυχαίο το γεγονός ότι η Mercedes ίσως καθυστέρησε τόσο πολύ να δηλώσει την αντίρρησή της.

Όπως δήλωσε ο Fernando Alonso, αν είχε κάποια ενημέρωση νωρίτερα, ότι βρίσκεται υπό έρευνα και υπάρχει κίνδυνος να δεχθεί ποινή 10 δλ., θα προσπαθούσε να ανοίξει αντίστοιχη διαφορά επί του George Russell που τον ακολουθούσε, όπως είχε κάνει στο πρώτο stint, καθώς διαχειριζόταν το ρυθμό και το μονοθέσιό του.

Ήταν μια σκακιστική παγίδα της Mercedes, στην οποία έπεσε η FIA; Σύμφωνα με τους γραπτούς κανονισμούς, οι ομάδες δεν επιτρέπεται να «εργαστούν» επάνω στο μονοθέσιο ενόσω εκτίεται η ποινή. Οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να τιμωρήσουν τον Alonso, αναφέροντας ότι υπάρχει συμφωνία με τις ομάδες ότι ο παραπάνω κανονισμός, σημαίνει ότι δεν πρέπει να αγγιχθεί το μονοθέσιο. Στην περίπτωση του Alonso, ο πίσω γρύλος είχε ακουμπήσει την AMR23.

Μάλιστα, οι αγωνοδίκες ανέφεραν ότι επειδή απλά υπήρχε επαφή με το μονοθέσιο και δεν έγινε εργασία επάνω του, ο αποκλεισμός του Alonso από τα τελικά αποτελέσματα του αγώνα θα ήταν υπερβολικά αυστηρή ποινή, οπότε προστέθηκαν 10 δλ. στο χρόνο αγώνα του Ισπανού, που τον έριξαν στην 4η θέση, μόλις 337 χλστ. του δλ. εμπρός από τον 5ο, Lewis Hamilton.

Συγγνώμη, λάθος…

Ωστόσο, η ομάδα της Aston Martin άσκησε το δικαίωμά της να ζητήσει επανεξέταση της ποινής, ισχυριζόμενη ότι έχει νέα στοιχεία να φέρει στην εξίσωση. Επρόκειτο για αποσπάσματα από την τελευταία συνεδρίαση της Συμβουλευτικής Αγωνιστικής Επιτροπής (SAC) της Formula 1, και βίντεο από 7 διαφορετικά περιστατικά όπου ο πίσω γρύλος είχε ακουμπήσει το μονοθέσιο χωρίς να επιβληθεί ποινή.

Σύμφωνα με την απόφαση αναίρεσης της ποινής: «Ο σαφής ισχυρισμός της Aston Martin ήταν ότι η υποτιθέμενη παρουσίαση συμφωνίας μεταξύ της FIA και των ομάδων, ότι το άγγιγμα του αυτοκινήτου με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένου του γρύλου, θα αποτελούσε ‘εργασία’ στο μονοθέσιο για τους σκοπούς του άρθρου 54.4 (c) των αγωνιστικών κανονισμών, ήταν εσφαλμένη και ως εκ τούτου η βάση της απόφασης των αγωνοδικών ήταν λανθασμένη».

«Ήταν σαφές σε εμάς ότι το υπόβαθρο της αρχικής απόφασης, δηλαδή η δήλωση ύπαρξης συμφωνίας, τέθηκε υπό αμφισβήτηση από τα νέα αποδεικτικά στοιχεία. Αφού εξετάσαμε τα νέα αποδεικτικά στοιχεία, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι δεν υπήρχε σαφής συμφωνία, όπως είχε προταθεί στους αγωνοδίκες προηγουμένως», προφανώς από την ομάδα που έκανε την επισήμανση. Συνεπώς, οι αγωνοδίκες αποφάσισαν ότι η ποινή έπρεπε να αναιρεθεί.

Ήταν μία πολύ καλή προσπάθεια από τη Mercedes να «κλέψει» ένα βάθρο από την πελατειακή της ομάδα Aston Martin, με την οποία μοιράζεται ολόκληρο το πίσω μέρος σχεδόν (κινητήρα, κιβώτιο, πίσω ανάρτηση), αλλά δεν είχε τη δυνατότητα να απειλήσει στη Jeddah. Το πρόβλημα είναι ότι οι αγωνοδίκες δεν είχαν γνώση όσων είχαν συζητηθεί στη συνεδρίαση της SAC, και μία ομάδα είχε τη δυνατότητα να τους οδηγήσει σε λάθος απόφαση με τους  κερδοσκοπικούς ισχυρισμούς της.

Αναδιατύπωση κανονισμών

Αυτό που συνέβη στο GP Σαουδικής Αραβίας θα οδηγήσει σε αναδιατύπωση του εν λόγω κανονισμού, έως το GP Αυστραλίας, δηλαδή τον επόμενο αγώνα της φετινής σεζόν. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του The Race, σε προηγούμενες συνεδριάσεις της Συμβουλευτικής Αγωνιστικής Επιτροπής της F1, η οποία απαρτίζεται από τους αθλητικούς διευθυντές των ομάδων, έχει συμφωνηθεί ότι ο εμπρός γρύλος επιτρέπεται να αγγίζει το μονοθέσιο, διότι παίζει καθοριστικό ρόλο στην τοποθέτηση του μονοθεσίου στο pit box.

Αυτή η συμφωνία δεν έχει μεταφερθεί στους κανονισμούς και δεν είχε προκαλέσει πρόβλημα έως τώρα. Χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένος κανονισμός που να επιτρέπει την επαφή μόνο των εμπρός γρύλων, η Aston Martin ισχυρίστηκε επιτυχώς ότι αυτό ισχύει και για τους πίσω γρύλους, δεδομένων και των προηγούμενων ατιμώρητων περιπτώσεων.

Οι αγωνοδίκες το αποδέχτηκαν αυτό, αποφασίζοντας ότι η εξαίρεση έπρεπε να εφαρμοστεί στους γρύλους εν γένει, είτε πρόκειται για εμπρός ή πίσω. Η FIA αναγνώρισε ότι το συγκεκριμένο περιστατικό αποκάλυψε αντικρουόμενα προηγούμενα. Τώρα φαίνεται ότι αυτό θα αλλάξει από τον επόμενο αγώνα στη Μελβούρνη, καθώς το θέμα θα τεθεί στην επόμενη συνεδρίαση της Συμβουλευτικής Αγωνιστικής Επιτροπής την επόμενη εβδομάδα. «Μια διευκρίνιση θα εκδοθεί πριν από το Grand Prix Αυστραλίας του 2023 της Formula 1», ανακοίνωσε η FIA.

Ωστόσο, οι δηλώσεις του Fernando Alonso πριν μάθει ότι θα διατηρούσε τελικά το 100ό βάθρο της καριέρας του ήταν αρκετά εύστοχες για αυτό που εντέλει εκτυλίχθηκε στο GP Σαουδικής Αραβίας και δεν θα πρέπει να συμβεί ποτέ ξανά: «Ήταν μία κακή παράσταση από τη FIA σήμερα. Πέραν της δικής μας απογοήτευσης, δεν μπορείς να επιβάλλεις μία ποινή 35 γύρους μετά το pit stop. Είχαν αρκετό χρόνο να μας πληροφορήσουν για την ποινή, διότι αν το ήξερα αυτό, ίσως άνοιγα διαφορά 11 δλ. από το μονοθέσιο πίσω μου. Σήμερα δεν είναι καλή ημέρα για τους οπαδούς».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!