H Formula 1 σκέφτεται ήδη μπροστά, στο 2026, όταν μαζί με τους καινούργιους τεχνικούς κανονισμούς που θα διέπουν τις μονάδες ισχύος, θα παρουσιαστούν και νέοι κανονισμοί όσον αφορά τα μονοθέσια. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά τους θα είναι το γεγονός ότι θα φέρουν ενεργά αεροδυναμικά εξαρτήματα, πέραν του μικρότερου μεγέθους και βάρους που θέλει η F1 να έχουν.
Η Formula 1 έχει απαγορεύσει τα κινούμενα αεροδυναμικά βοηθήματα το 1969, για λόγους ασφαλείας, όταν οι ομάδες είχαν μόλις αρχίσει να πειραματίζονται με την προσθήκη πτερυγίων στα μονοθέσια. Έκτοτε, η μόνη εξαίρεση ήταν το κινούμενο flap της εμπρός αεροτομής που υιοθετήθηκε μόνο τη διετία 2009-2010 και φυσικά το DRS από το 2011.
Για το 2026, η Formula 1 εξετάζει το ενδεχόμενο να υιοθετήσει ενεργά αεροδυναμικά εξαρτήματα, για να μειώσει την οπισθέλκουσα στις ευθείες, βελτιώνοντας και την κατανάλωση καυσίμου, γεγονός που θα ενισχύσει τα «πράσινα» διαπιστευτήρια του σπορ.
O επικεφαλής τεχνικών ζητημάτων μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης δήλωσε: «Θέλουμε να έχουμε πιο βασική εξοικονόμηση ενέργειας σε όλο το γύρο. Δεν θέλουμε να καίμε τόσο πολύ καύσιμο για να διανύσουμε έναν γύρο. Και δουλεύουμε στην πλευρά των κανονισμών του κινητήρα για να χρησιμοποιούμε περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια και λιγότερο τον κινητήρα εσωτερικής καύσης».
«Αλλά συνολικά, για να καταναλώνει ένα μονοθέσιο λιγότερη ενέργεια, πρέπει επίσης να καταναλώνει λιγότερη ενέργεια για να διώχνει τον αέρα. Οπότε, με άλλα λόγια, μικρότερη οπισθέλκουσα. Την ίδια στιγμή, δεν θέλουμε να θέσουμε σε κίνδυνο την ταχύτητα στις στροφές, οπότε το προφανές αποτέλεσμα είναι να πάμε προς μια κινητή πίσω αεροτομή ή κάτι αντίστοιχο, που θα επιτρέπει στα μονοθέσια να έχουν χαμηλότερες τιμές οπισθέλκουσας».
Μια τέτοια ενεργή αεροτομή θα είναι διαφορετική από το DRS, που είναι διαθέσιμο μόνο όταν ένας οδηγός έχει πλησιάσει στο 1 δλ. τον προπορευόμενο. Ο βασικός στόχος είναι να υπάρχουν δύο βασικές ρυθμίσεις, μία για τις ευθείες και μία για τις στροφές και το μονοθέσιο να εναλλάσσεται μεταξύ των δύο, ανάλογα με το που βρίσκεται στην πίστα.
Αυτή η επιλογή θα είναι διαθέσιμη καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα, όπως εξήγησε ο Τομπάζης: «Αυτό θα χρησιμοποιείται 100% του χρόνου στην πίστα. Εξετάζουμε λύσεις που πηγαίνουν πέραν αυτού, οι οποίες είναι ισοδύναμες με το DRS. Οπότε είναι ελαφρώς πιο περίπλοκο, επειδή θα υπήρχαν δύο καταστάσεις απόδοσης του αυτοκινήτου, συν το DRS πάνω από αυτό».
Ενώ υπήρχε η ελπίδα ότι οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί της F1 θα μπορούσαν να ανοίξουν το δρόμο για την κατάργηση του DRS, αλλά αποδείχθηκε ότι ενώ τα μονοθέσια επιτρέπουν στους οδηγούς να ακολουθούν τους προπορευόμενους με μικρότερη απόσταση, ακόμα και σε γρήγορες στροφές, αλλά αυτό δεν διευκόλυνε επαρκώς τα προσπεράσματα.
Αν και η F1 σκοπεύει να μειώσει το μήκος των ζωνών DRS το 2023, ο Τομπάζης πιστεύει ότι το σύστημα αυτό πιθανότατα να παραμείνει στη Formula 1 μακροπρόθεσμα, δεδομένων των προβλημάτων που προκαλούνται στην αεροδυναμική των μονοθεσίων από την αναταραχή του αέρα που αφήνει πίσω του ο προπορευόμενος.
Η ακριβής μορφή που θα πάρουν οι κανόνες του 2026 για το DRS δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί και έχει υπάρξει πρόταση να χρησιμοποιηθεί ακόμη και για την επιβράδυνση του προπορευόμενου μονοθεσίου, αν και το πιο πιθανό είναι να παραμείνει ως έχει, δηλαδή το πίσω μονοθέσιο να κερδίζει πλεονέκτημα.
Ωστόσο, η F1 αξιολογεί ένα ευρύ φάσμα διαφορετικών πιθανών εφαρμογών, προκειμένου να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα του DRS. Ο Τομπάζης δήλωσε όσον αφορά το DRS: «Νομίζω ότι πιθανότατα θα εξακολουθεί να υφίσταται. Πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη ότι για το 2026 είναι πιθανό να έχουμε, ή θέλουμε να έχουμε, μονοθέσια με πολύ χαμηλότερη οπισθέλκουσα».
«Έτσι, θα προβούμε σε μια τεράστια μείωση της αντίστασης, καθώς αυτό θα οδηγήσει σε καλύτερη απόδοση. Και αυτό συνεπάγεται αναγκαστικά με κάποια κινούμενη αεροδυναμική, η οποία κατά κάποιο τρόπο θα μοιάζει λίγο με το DRS. Έτσι, δεν νομίζω ότι θα δούμε σύντομα μονοθέσια χωρίς DRS».
Ενώ η κινούμενη πίσω αεροτομή αναμένεται να συμπεριληφθεί στους καινούργιους τεχνικούς κανονισμούς δεν υπάρχουν προς το παρόν σχέδια για την επαναφορά της ενεργής ανάρτησης, η χρήση της οποίας απαγορεύτηκε στο τέλος του 1993.