To τριήμερο του Grand Prix Λας Βέγκας ξεκινά με μία τεχνική διαμάχη, καθώς η FIA, με τεχνική υπόδειξή της προς τις ομάδες της Formula 1, απαγόρευσε άμεσα την τοποθέτηση επιπλέον μεταλλικών μπλοκ ολίσθησης γύρω από τις οπές της σανίδας νομιμότητας του δαπέδου των μονοθεσίων. Αναφέρεται ότι η Red Bull υπέδειξε στη FIA ότι η πρακτική αυτή είναι παράνομη.
Με τα σύγχρονα μονοθέσια ground effect, η ρύθμιση του μονοθεσίου με όσο το δυνατόν μικρότερη απόσταση από το έδαφος αποφέρει αεροδυναμικά κέρδη, καθώς μειώνεται η πίεση του αέρα κάτω από το δάπεδο.
Ωστόσο, η κεντρική σανίδα νομιμότητας (κατασκευασμένη από ρητίνη σε χρώμα ξύλου) που βρίσκεται στο δάπεδο των μονοθεσίων, πάχους 10 χλστ., δεν πρέπει να φθείρεται περισσότερο από 1 χλστ. κατά τη διάρκεια του αγώνα, σύμφωνα με τους τεχνικούς κανονισμούς. Για αυτό άλλωστε είχαν αποκλειστεί από τα αποτελέσματα του περυσινού GP ΗΠΑ οι Lewis Hamilton (Mercedes) και Charles Leclerc (Ferrari).
Φαίνεται ότι οι μισές περίπου ομάδες του grid -μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται οι Ferrari, Mercedes και Haas– χρησιμοποιούσαν φέτος επιπλέον «δορυφορικά» μπλοκ ολίσθησης (πέραν από τα κύρια), ιδίως στο πίσω μέρος του μονοθεσίου. Τα μεταλλικά μπλοκ ολίσθησης περιβάλλουν και προστατεύουν τις οπές της σανίδας νομιμότητας, όπου βρίσκονται οι βίδες εφαρμογής της στο δάπεδο.
Η FIA χρησιμοποιεί αυτές τις οπές για να μετρήσει το πλάτος της σανίδας νομιμότητας στους τεχνικούς ελέγχους. Στη διατύπωση της νέας τεχνικής υπόδειξης, αναφέρεται ότι δεν επιτρέπεται καμία επεξεργασία ή υλικό για την προστασία της σανίδας νομιμότητας. Σύμφωνα με προηγούμενη τεχνική υπόδειξη της FIA, επιτρεπόταν η χρήση δορυφορικών μπλοκ ολίσθησης εφόσον είχαν την ίδια κατακόρυφη ακαμψία με τα κύρια, αλλά δεν γινόταν αναφορά για το πάχος τους.
Χρησιμοποιώντας παχύτερα δορυφορικά μπλοκ ολίσθησης, συγκεκριμένες ομάδες χρησιμοποιούσαν αυτό το «παραθυράκι» στη διατύπωση να στήσουν το μονοθέσιό τους με μικρότερη απόσταση από το έδαφος, χωρίς να ανησυχούν για τη φθορά της σανίδας νομιμότητας του δαπέδου. H McLaren δεν ακολουθούσε αυτή την πρακτική και η Red Bull αναμένεται να επηρεαστεί λιγότερο από τις Ferrari και Mercedes από την τενχική υπόδειξη.
I did the illustration of the under-floor of the Red Bull RB19, it is an amazing engineering work. Surely the most complex for the shapes, it offers on the management of fluid dynamics to generate downforce with high efficiency. #F1 #F1Tech #RedBullRacing pic.twitter.com/Ym5kLhj5H3
— Rosario Giuliana (@RosarioGiuliana) June 12, 2023
Αναφέρεται ότι η Ferrari και άλλη μία ομάδα ζήτησαν παράταση έως το GP Κατάρ για να πραγματοποιηθούν οι αλλαγές στο μονοθέσιο, αλλά οι εκκλήσεις τους δεν εισακούστηκαν, διότι η FIA δεν πιστεύει ότι η τεχνική της υπόδειξη δεν θα επηρεάσει πάρα πολύ τα μονοθέσια.
Μένει να διαπιστωθεί αν η καινούργια τεχνική υπόδειξη της FIA αλλάξει τις ισορροπίες ανταγωνιστικότητας μεταξύ των ομάδων αυτό το Σαββατοκύριακο, καθώς η Ferrari βρίσκεται ακόμα στη μάχη της διεκδίκησης του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών.
Αν οι εν λόγω ομάδες αναγκαστούν να ανασηκώσουν τα μονοθέσιά τους από το έδαφος, χάνοντας αεροδυναμικό φορτίο, και κατά συνέπεια απόδοση, αυτό μπορεί να έχει αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητά τους. Εκτιμάται ότι η ανύψωση του μονοθεσίου κατά μόλις 1 χλστ. μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια 0,025 – 0,05 δλ. στο γύρο.
Κατά το Auto Motor und Sport, η Red Bull ανέφερε στη FIA ότι σύμφωνα με τη διατύπωση των τεχνικών κανονισμών, η προαναφερθείσα πρακτική είναι παράνομη και αν δεν υπήρχε άμεση αποσαφήνιση, θα μπορούσαν να προκύψουν επίσημες διαμαρτυρίες από ομάδες, με υποβολή ένστασης για την εγκυρότητα του αποτελέσματος των αγώνων.
F1 cars are all fitted with wooden planks on the centre line of the floor. These are fitted to ensure a car does not run too low. pic.twitter.com/wWFSDDMNa2
— Cllr Sam S Collins (@NorthHertsSam) October 22, 2023