Έπειτα από τις διαμάχες για τη μονομαχία Max Verstappen και Lando Norris στο Grand Prix Ηνωμένων Πολιτειών της Formula 1, που έκρινε την 3η θέση υπέρ του Ολλανδού, υπήρξαν οδηγοί που αμφισβήτησαν ότι οι κατευθυντήριες γραμμές που έχουν οι αγωνοδίκες στα χέρια τους για να κρίνουν επίμαχα περιστατικά είναι σωστές.
H καθιερωμένη ενημέρωση των οδηγών που διεξάγεται την Παρασκευή σε κάθε Grand Prix, όπου η διεύθυνση αγώνων της FIA συνομιλεί με τους πιλότους, διήρκεσε πολύ περισσότερο από το συνηθισμένο, καθώς συζητήθηκε το περιστατικό του GP ΗΠΑ, για το οποίο η McLaren ζήτησε επανεξέταση, αλλά το αίτημα απορρίφθηκε.
Ωστόσο, το BBC αποκάλυψε ότι η FIA ενημέρωσε τους οδηγούς της F1 ότι θα αλλάξει τη διατύπωση των οδηγιών που έχουν στα χέρια τους οι αγωνοδίκες. Η Διεθνής Ομοσπονδία δεν παραχώρησε λεπτομέρειες για τις αλλαγές που θα γίνουν, αλλά η παραδοχή έγινε στο πλαίσιο της συζήτησης για την -γνώριμη- τακτική που ακολούθησε ο Verstappen στο GP ΗΠΑ και αν θα έπρεπε να έχει τιμωρηθεί. Αναφέρεται επίσης ότι στη συνάντηση, ο Ολλανδός και ο Norris είχαν άμεσο διάλογο μεταξύ τους.
Η πλειονότητα των οδηγών πιστεύει ότι ο Verstappen εκμεταλλεύτηκε ένα «παραθυράκι» στους κανόνες μάχης που διέπουν την υπεράσπιση της θέσης από ένα μονοθέσιο που επιτίθεται από την εξωτερική. Η FIA τόνισε ότι είναι σημαντικό οι αποφάσεις των αγωνοδικών να έχουν συνοχή. Ωστόσο, οι οδηγοί απάντησαν ότι δεν έχει σημασία η συνοχή, αν οι αποφάσεις είναι λανθασμένες.
Επίσης, συζητήθηκε το ενδεχόμενο πραγματοποίησης αλλαγών στην πίστα με τη μορφή ενός φυσικού εμποδίου. Η FIA έδωσε αρχικά μια εξήγηση για την απόφαση να τιμωρηθεί ο Norris. Ορισμένοι οδηγοί διαφώνησαν με αυτή την εξήγηση, οπότε η FIA ανέφερε ότι θα παρουσιάσει μια προτεινόμενη αναθεώρηση ώστε να συζητηθεί με τους οδηγούς σε επόμενο αγώνα.
Φαίνεται ότι η FIA είχε έρθει προετοιμασμένη για το ενδεχόμενο τροποποίησης των οδηγιών προς τους αγωνοδίκες και σύμφωνα με τις πληροφορίες του Autosport στοχεύει το GP Κατάρ για να παρουσιάσει τις αλλαγές διατύπωσης στους οδηγούς, ώστε να λάβουν και τη δική τους έγκριση.
Επειδή πρόκειται για κατευθυντήριες γραμμές (και όχι κανονισμούς), μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα. Αν και η πλήρης ομοφωνία των οδηγών θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί αναφέρεται ότι υπάρχει αρκετή υποστήριξη σε αυτό το στάδιο για να γίνουν αποδεκτές οι αλλαγές στις κατευθυντήριες γραμμές.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε η FIA για τη συνάντηση με τους οδηγούς, αναφέρεται: «Υπήρξε γενική δέσμευση να συνεχιστεί η ενημέρωση των κατευθυντήριων γραμμών για τα πρότυπα οδήγησης. Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι οδηγοί ζήτησαν τις κατευθυντήριες γραμμές και συμφώνησαν για την εισαγωγή τους μαζί με τον GPDA» (το σύνδεσμο των οδηγών).
«Είναι γενικά αποδεκτό ότι θα πρέπει να συνεχίσουν να εξελίσσονται, όχι λόγω μεμονωμένων περιστατικών όπως το Austin, αλλά με γνώμονα την επιθυμία να υπάρχει συνοχή στους προσδιορισμούς και τις αποφάσεις των αγωνοδικών». Οι κατευθυντήριες γραμμές για τους αγωνοδίκες παρουσιάστηκαν στη Formula 1 το 2022, και η τελευταία σημαντική ενημέρωσή τους αναφέρεται ότι πραγματοποιήθηκε έπειτα από το GP Σιγκαπούρης του 2023.
Το σχόλιο του MotorOne
H τακτική του Verstappen στο GP ΗΠΑ απέδειξε ότι υπάρχει «παραθυράκι» στη διατύπωση των κατευθυντήριων γραμμών για τους αγωνοδίκες. Ο Verstappen πληρούσε τις προϋποθέσεις που απαιτούν οι οδηγίες, αλλά ώθησε τον Norris εκτός πίστας και ο Βρετανός ήταν αυτός που δέχθηκε την ποινή. Οπότε είναι πολύ θετικό που η FIA κινείται άμεσα για να κλείσει αυτό το παραθυράκι, για να βελτιώσει την ποιότητα των μαχών στην πίστα στο μέλλον και να γίνουν πιο λογικές οι αποφάσεις των αγωνοδικών.