F1: Πλεονεκτήματα και αδυναμίες της Aston Martin

H Aston Martin έχει σημειώσει εντυπωσιακή πρόοδο από το 2022 μέχρι σήμερα, για να γίνει η 2η δύναμη του grid της Formula 1. Εξερευνούμε τους τεχνικούς και οργανωτικούς λόγους, καθώς και τις -κυρίως εξωγενείς- αδυναμίες του μονοθεσίου και της ομάδας.

F1: Πλεονεκτήματα και αδυναμίες της Aston Martin

H Aston Martin έχει σημειώσει εντυπωσιακή πρόοδο από το 2022 μέχρι σήμερα, για να γίνει η 2η δύναμη του grid της Formula 1. Εξερευνούμε τους τεχνικούς και οργανωτικούς λόγους, καθώς και τις -κυρίως εξωγενείς- αδυναμίες του μονοθεσίου και της ομάδας.

To GP Σαουδικής Αραβίας επιβεβαίωσε την Aston Martin ως δεύτερη δύναμη του φετινού grid της Formula 1. Στο Μπαχρέιν, βασίστηκε στην προστασία των ελαστικών για να πάρει το βάθρο, αλλά στη Jeddah, που οι απαιτήσεις ήταν εντελώς διαφορετικές, με την αεροδυναμική απόδοσης να έρχεται στο προσκήνιο, η Aston Martin ήταν και πάλι εκεί, έχοντας καταφέρει να ξεπεράσει ομάδες όπως η Mercedes και η Ferrari, που δεν έκαναν τόσο καλή δουλειά κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Η Aston Martin AMR23 είναι ένα ελαφρύ μονοθέσιο, πολύ κάτω του ελάχιστου ορίου βάρους που συμπληρώνεται με έρμα στα κατάλληλα σημεία για να βελτιώνεται η κατανομή του. Παράγει υψηλές τιμές αρνητικής άντωσης, ωστόσο πληρώνει το τίμημα με χαμηλότερες ταχύτητες στις ευθείες. Σε αυτό συμβάλλει και το γεγονός ότι η Aston Martin χρησιμοποιεί το κιβώτιο της Mercedes, το οποίο είναι πιο ογκώδες από αυτό της Red Bull. Η Πρωταθλήτρια ομάδα το έχει πετύχει αυτό και μέσω της γεωμετρίας πίσω ανάρτησης pushrod, που συγκεντρώνει στο επάνω μέρος του περιβλήματος του κιβωτίου πολλά από τα εξαρτήματα της ανάρτησης.

Συνεπώς, το κιβώτιο της Mercedes δημιουργεί μεγαλύτερο όγκο στο κάτω μέρος του δαπέδου, κάνοντας το διαχύτη λιγότερο αποδοτικό. Για να αντισταθμίσει την απώλεια, η Aston Martin αναγκάζεται να αυξήσει τη γωνία πρόπτωσης του πτερυγίου της πίσω αεροτομής, γεγονός που αυξάνει και την οπισθέλκουσα. Το βρετανικό μονοθέσιο είναι επίσης πολύ ευγενικό προς τα ελαστικά του σε συνθήκες αγώνα, αν και υστερεί λίγο σε ρυθμό κατατακτήριων δοκιμών, όπως και η Red Bull.

Η AMR23 έχει τη δυνατότητα να παράγει σταθερό αεροδυναμικό φορτίο ακόμα και με αυξημένη απόσταση από το έδαφος, σε αντίθεση με τις Ferrari και Mercedes, μέσω καλής διαχείρισης της ροής αέρα στα πλαϊνά άκρα του δαπέδου. Επίσης, στη διατήρηση μιας σταθερής αεροδυναμικής πλατφόρμας, που παραμένει παράλληλη με το έδαφος, συμβάλλει η γεωμετρία της εμπρός ανάρτησης anti-dive, που περιορίζει τη βύθιση του εμπρός μέρους στη φάση της πέδησης.

Η σχεδιαστική φιλοσοφία της εμπρός ανάρτησης μοιάζει με αυτήν της Red Bull, παρότι η τυπολογία τους είναι διαφορετική (pushrod για την Aston Martin, pullrod για τη Red Bull). To υπερβολικό anti-dive όμως, έχει και τα μειονεκτήματά του, καθώς περιορίζει τη δυνατότητα του μονοθεσίου να απορροφήσει ανομοιομορφίες του οδοστρώματος, προκαλώντας αναπηδήσεις. Εντούτοις, Red Bull και Aston Martin δεν αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα.

Εκεί βρίσκεται το μεγάλο ερώτημα, πώς έχουν καταφέρει αυτές οι ομάδες να καταπολεμήσουν τις αναπηδήσεις. Κάποιοι πιστεύουν ότι η γεωμετρία anti-dive βοηθάει στην καταπολέμηση του porpoising (των αεροδυναμικά παραγόμενων ταλαντώσεων σε υψηλές ταχύτητες), καθώς το μονοθέσιο βυθίζεται λιγότερο στο εμπρός μέρος.

Ανθρώπινος παράγοντας

Στην αλλαγή φιλοσοφίας της Aston Martin έχει συμβάλλει ο -ορμώμενος από τη Red Bull- τεχνικός διευθυντής Dan Fallows, ο οποίος έφερε μαζί του 7 συνεργάτες. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και η εμπειρία του πρώην επικεφαλής αεροδυναμικής της Mercedes, Eric Blandin.

Ο επικεφαλής απόδοσης της Aston Martin, Tom McCullough, δήλωσε τους δύο συναδέλφους του: «Ήθελαν να κάνουν αυτό που ο Dan αποκαλεί ‘τον τρόπο της Aston Martin’, δηλαδή να ακούμε όλους τους ανθρώπους στο εσωτερικό, να πάρουμε τις πληροφορίες από τους δύο διαφορετικούς τρόπους εξέλιξης ενός αυτοκινήτου και στη συνέχεια να δούμε πού πρέπει να βελτιωθούμε και να δούμε ποιος πιστεύουμε ότι είναι ο καλύτερος τρόπος για να το κάνουμε αυτό».

«Έτσι, αυτό είναι ένα πράγμα στο οποίο νομίζω ότι ο Dan ήταν πολύ καλός, λέγοντας ότι πάντα πρέπει να κοιτάζεις τι κάνουν οι άλλοι, αλλά πρέπει να το κάνεις με τον δικό σου τρόπο αν θέλεις να προσπαθήσεις να τους κερδίσεις. Αυτό ήταν το μάντρα του Dan και του Eric από την αρχή, από την πλευρά της αεροδυναμικής και της σχεδιαστικής φιλοσοφίας».

Ωστόσο, ο McCullough αποδίδει τα εύσημα και στον απερχόμενο επικεφαλής τεχνικό Andrew Green: «Το φετινό μονοθέσιο, καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους ήταν σε μεγάλο βαθμό υπό την ηγεσία του Andrew Green. Έτσι, ενημέρωσε τον Dan και τον Eric από την πλευρά της εξέλιξης απόδοσης αεροδυναμικής εξέλιξης. Ήταν σε μεγάλο βαθμό νομίζω πολύ ευχαριστημένοι με αυτό που είδαν, τα εργαλεία, τους ανθρώπους».

«Βρισκόμασταν σε ένα μονοπάτι ακόμα και πριν εμφανιστούν αυτοί, αλλά έφεραν ένα άλλο επίπεδο εμπειρίας και γνώσης από δύο από τις καλύτερες ομάδες, τη Mercedes και τη Red Bull. Έφεραν μεγάλη τεχνογνωσία και εμπειρία από εκεί, που βοήθησε στην εξέλιξη του τρόπου με τον οποίο δουλεύουμε. Νομίζω ότι πολλά από αυτά έχουν να κάνουν με τη δημιουργία αυτής της ατμόσφαιρας ώστε να υπάρχει δημιουργική σκέψη, την οποία ο Dan και ο Eric ήθελαν πολύ από την αρχή».

«Ήταν αρκετά ευχαριστημένοι με τις ιδέες και τις πληροφορίες που προέρχονταν ακόμη και από υφιστάμενους ανθρώπους και ήταν πραγματικά ευχαριστημένοι με το επίπεδο αυτών με τα οποία είχαν να δουλέψουν. Νομίζω λοιπόν ότι αυτό ήταν καλό. Αυτή η ηγεσία προς αυτή την κατεύθυνση, η ανταγωνιστικότητα και ο δυναμισμός είναι αυτό που ο Eric και ο Dan έφεραν στην πραγματικότητα».

«Πέρυσι εξελιχθήκαμε με δύο τρόπους. Είχαμε ακολουθήσει μία συγκεκριμένη οδό, η οποία δεν ήταν η σωστή. Το αποδεχτήκαμε, την αλλάξαμε, και στη συνέχεια ήρθαν κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας. Συμφώνησαν, και στη συνέχεια το πήραν στα χέρια τους και το απογείωσαν. Έτσι, νομίζω ότι η σχέση εργασίας μεταξύ του Dan και του Eric και του Andrew Green πέρυσι, καθώς και των άλλων ανώτερων στελεχών, ήταν πραγματικά ισχυρή».

«Νομίζω ότι κατά κάποιον τρόπο, όταν δεν είσαι πολύ ανταγωνιστικός και ξέρεις προς τα πού προσπαθείς να κατευθυνθείς, αυτό βοηθάει τους ανθρώπους να έρθουν λίγο πιο κοντά. Και αυτό είχαμε πέρυσι. Ήμασταν όλοι απογοητευμένοι που δεν ήμασταν αρκετά γρήγοροι στην αρχή της χρονιάς. Και ο Eric και ο Dan, εκτός από πολύ ικανοί, είναι πολύ καλοί άνθρωποι, είναι πραγματικά αξιοπρεπείς και θέλουν πραγματικά να πετύχει αυτό το εγχείρημα. Οπότε είναι πραγματικά πολύ εύκολο και διασκεδαστικό να δουλεύεις μαζί τους».

F1 - Lance Stroll (Aston Martin), GP Σαουδικής Αραβίας 2023

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!