F1: Περιήγηση στο εργοστάσιο της Mercedes

Σε αυτό το βίντεο, η Mercedes μας ξεναγεί στο εργοστάσιο της ομάδας της Formula 1.

To εργοστάσιο της ομάδας Formula 1 της Mercedes βρίσκεται στο Brackley της Αγγλίας, 110 χλμ. βορειοδυτικά του Λονδίνου και καλύπτει μία έκταση 60.000 τ.μ. Σε αυτό το εργοστάσιο πραγματοποιείται ο σχεδιασμός, η εξέλιξη, η κατασκευή και η συναρμολόγηση των μονοθεσίων της ομάδας. Οι εγκαταστάσεις περιλαμβάνουν την αεροδυναμική σήραγγα, δυναμόμετρα, τον προσομοιωτή για τους οδηγούς. Περίπου 900 άτομα εργάζονται στο εργοστάσιο, το οποίο είναι μονίμως δραστήριο, 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα

Η ξενάγηση ξεκινάει με το χώρο υποδοχής, όπου φιγουράρει περήφανο το μονοθέσιο με το οποίο ο Lewis Hamilton κατέκτησε τον τίτλο του 2019 στη Formula 1, η W10, δίπλα από τη συλλογή με τα τρόπαια της ομάδας. Καθώς τo 80% ενός μονοθεσίου F1 είναι κατασκευασμένο από ανθρακονήματα, μεγάλο μέρος του εργοστασίου ασχολείται με αυτό τον τομέα. Οι ομάδες χρησιμοποιούν 50 διαφορετικούς τύπους ανθρακονημάτων, ανάλογα με τη χρήση που απαιτείται.

Οι τεχνικοί της ομάδας παίρνουν φύλλα υφασμένων ανθρακονημάτων και τα κολλάνε μεταξύ τους με ρητίνη για να φτιάξουν το σχήμα του εξαρτήματος που χρειάζονται, το οποίο στη συνέχεια τοποθετείται σε κενό αέρος μέσα σε μία ειδική σακούλα και στερεοποιείται σε «φούρνους» ελεγχόμενης θερμοκρασίας και πίεσης (autoclave).

Για να διαπιστωθεί ότι τα εξαρτήματα εξετάζονται πληρούν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις, χωρίς εσωτερικές ρωγμές ή κατασκευαστικά ελαττώματα, υποβάλλονται σε έλεγχο μέσω μη καταστροφικής μεθόδου (NDT: Non-Destructive Testing). Μεταξύ αυτών των μεθόδων ελέγχου περιλαμβάνονται δοκιμές με αξονικούς τομογράφους, υπέρηχους και ακτινογραφίες, που αποκαλύπτουν την ποιότητα των δεσμών μεταξύ των στρώσεων των φύλλων ανθρακονημάτων.

Στη συνέχεια ακολουθεί ο τομέας του μηχανουργείου, όπου 50 τεχνικοί κατασκευάζουν περίπου 30.000 εξαρτήματα ανά έτος (ημιαξόνια, πλήμνες τροχών και άλλα), από μέταλλα που χρησιμοποιούνται στην αεροναυπηγική, όπως αλουμίνιο, ατσάλι και τιτάνιο. Η Mercedes διαθέτει 24 αυτοματοποιημένες «φρέζες» επεξεργασίας μετάλλων βιομηχανικού μεγέθους, 11 εκ των οποίων είναι 5 αξόνων.

Διενεργούνται επίσης χειροποίητες μεταλλουργικές κατασκευές, λείανση, οξυγονοκόλληση και μορφοποίηση με ηλεκτρική εκκένωση (Electrical Discharge Machining). Οι ομάδες της Formula 1 λειτουργούν με ακρίβεια κάτω των 10 micron, δηλαδή χιλιοστά του χλστ. Για μέτρο σύγκρισης, το μέσο πάχος μίας ανθρώπινης τρίχας είναι 17 micron.

Στο τμήμα δοκιμών και εξέλιξης όλα τα εξαρτήματα που κατασκευάζει η ομάδα δοκιμάζονται όσον αφορά την αξιοπιστία, την αντοχή και την ασφάλειά τους, μερικές φορές έως το σημείο αστοχίας. Επίσης, εκεί διενεργούνται δοκιμές όσον αφορά το στήσιμο του μονοθεσίου, σε ένα μηχάνημα που αποκαλείται 7 post rig (πλατφόρμα 7 θέσεων σε ελεύθερη μετάφραση). Τέσσερις πλατφόρμες, μία για κάθε ελαστικό πιέζουν προς τα επάνω το μονοθέσιο, προσομοιώνοντας τις ανομοιομορφίες του ασφαλτοτάπητα και τα kerb.

Οι άλλες τρεις πλατφόρμες «τραβάνε» το μονοθέσιο προς τα κάτω, προσομοιώνοντας τα επίπεδα αεροδυναμικού φορτίου που αναπτύσσονται από το μονοθέσιο σε υψηλές ταχύτητες. Η ομάδα χρησιμοποιεί ιστορικά δεδομένα τηλεμετρίας για να δημιουργήσει την προσομοίωση οποιασδήποτε πίστας.

To τμήμα μηχανικών πληροφορικής της Mercedes ξεπερνάει τα 50 άτομα, που είναι υπεύθυνα για 1.800 προσωπικούς υπολογιστές, 500 τηλέφωνα, τις τηλεοπτικές οθόνες και τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό που μεταφέρεται στους αγώνες. Υπάρχουν πολύ συχνές αναβαθμίσεις λογισμικού και hardware, με την ομάδα να ανανεώνει όλα τα laptop της ανά 3 χρόνια.

Στο βαφείο εργάζονται περίπου 20 άτομα. Το πιο περίπλοκο εξάρτημα όσον αφορά τη βαφή του είναι η εμπρός αεροτομή, η οποία χρειάζεται περίπου 30 εργατοώρες για να ολοκληρωθεί. Το πλαίσιο απαιτεί 22-24 εργατοώρες και το ρύγχος περίπου 8-9 ώρες.

Στη συνέχεια παρουσιάζεται η αίθουσα υποστήριξης αγώνα (Race Support Room), η λειτουργία της οποίας είναι κρίσιμη κατά τη διάρκεια των αγωνιστικών Σαββατοκύριακων. Περίπου 30 μηχανολόγοι (ελαστικών, αεροδυναμικής και ανάλυσης δεδομένων) βρίσκονται σε αυτήν κατά τη διάρκεια των Grand Prix, αναλύοντας όλα τα δεδομένα τηλεμετρίας που μεταδίδουν τα μονοθέσια: περίπου 40.000 κανάλια δεδομένων από σχεδόν 400 αισθητήρες τοποθετημένους επάνω στα μονοθέσια. Όπως είναι φυσικό, όλες οι ομάδες παρακολουθούν τις συνομιλίες των αντιπάλων τους στον ασύρματο.

Ο προσομοιωτής για τους οδηγούς χρησιμοποιεί πραγματικό πλαίσιο με halo, πεντάλ, τιμόνι και κάθισμα, για να δώσει την αίσθηση της πραγματικότητας. Η ομάδα μπορεί να ελέγχει τις καιρικές συνθήκες, το στήσιμο του μονοθεσίου και τις ρυθμίσεις της μονάδας ισχύος, ακόμα και για πίστες τις οποίες η Formula 1 δεν έχει επισκεφθεί στο παρελθόν.

Προσομοιωτής F1 της Mercedes

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!