Επισκεφθήκαμε το πρώτο πρατήριο καυσίμου υδρογόνου στην Ελλάδα

Βρεθήκαμε στους Αγίους Θεοδώρους για να… εξερευνήσουμε ιδοίοις όμμασι το πρώτο πρατήριο υδρογόνου καυσίμου στην Ελλάδα από την AVIN, ένα μεγάλο άλμα για τη βιώσιμη κινητικότητα στη χώρα μας.

Επισκεφθήκαμε το πρώτο πρατήριο καυσίμου υδρογόνου στην Ελλάδα

Βρεθήκαμε στους Αγίους Θεοδώρους για να… εξερευνήσουμε ιδοίοις όμμασι το πρώτο πρατήριο υδρογόνου καυσίμου στην Ελλάδα από την AVIN, ένα μεγάλο άλμα για τη βιώσιμη κινητικότητα στη χώρα μας.

Πριν από δύο περίπου εβδομάδες, παρουσιάστηκε ο πρώτος εμπορικός σταθμός ανεφοδιασμού υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Ο Όμιλος Motor Oil, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία της Coral Gas και της bfs, παρουσίασε το πρώτο εμπορικό πρατήριο υδρογόνου με το σήμα της AVIN. Είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε τις εγκαταστάσεις, που σηματοδοτούν ένα σημαντικό βήμα προς τη βιώσιμη ανάπτυξη στον τομέα της ενέργειας, προσφέροντας μία εναλλακτική λύση στους παραδοσιακούς τρόπους καυσίμου για τις ανάγκες της αυτοκίνησης.

Πρόκειται για μία επένδυση της τάξης των 3 εκατομμυρίων ευρώ, που σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς την προώθηση της κινητικότητας με υδρογόνο στη χώρα μας και αποτελεί ένα από τα πρώτα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Έχει υλοποιηθεί με συγχρηματοδότηση (κατά 50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) – Transport και το πρώτο έργο που ανοίγει τον δρόμο για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές.

Η Coral Gas ανέλαβε την προμήθεια και μεταφορά του υδρογόνου από το εξωτερικό, και συγκεκριμένα από την Αυστρία. Στο μέλλον, η πλήρωση των trailer θα γίνεται στο σταθμό φόρτωσης υδρογόνου που κατασκευάζει η Motor Oil στο διυλιστήριο. Επίσης, η bfs (Building Facility Services), κατασκευαστική εταιρεία του Ομίλου, ανέλαβε και υλοποίησε το απαιτητικό έργο κατασκευής και επίβλεψης δοκιμαστικής λειτουργίας και ασφάλειας του πρατηρίου.

Όπως είναι φυσικό, οι εγκαταστάσεις ενσωματώνουν τις αυστηρότερες διεθνείς προδιαγραφές ασφάλειας και λειτουργικότητας, με στόχο να προσφέρουν μία αξιόπιστη επιλογή, κάτι που ήταν εμφανές -μεταξύ άλλων- από τα πολυάριθμα αλεξικέραυνα που βρίσκονται στο χώρο και των συστημάτων πυρανίχνευσης και κατάσβεσης. Οι υποδομές που απαιτούνται για ένα τέτοιο έργο είναι εντυπωσιακές, όπως διαπιστώσαμε, ενώ το προσωπικό έχει εκπαιδευτεί εξειδικευμένα για την ασφαλή λειτουργία του πρατηρίου.

Το MEGC (Multiple Element Gas Container) trailer που μεταφέρει το υδρογόνο από την Αυστρία, διαθέτει στο εσωτερικό του 111 συγκοινωνούντες φιάλες, κατασκευασμένες από συνθετικά υλικά (ανθρακονήματα) και αλουμίνιο, οι οποίες είναι χωρισμένες σε 9 συστοιχίες. Συνολικά, μπορούν να φιολξενήσουν 1 τόνο καυσίμου. Το υδρογόνο στο εσωτερικό τους βρίσκεται ήδη σε υψηλή πίεση (έως 380 bar), η οποία πέφτει καθώς αδειάζουν οι φιάλες, με ελάχιστο όριο τα 50 bar. Οι ανθεκτικότατες φιάλες αντέχουν σε πίεση θραύσης 700 bar.

Το trailer είναι «παρκαρισμένο» σε ένα σημείο που περιβάλλεται από τσιμεντένιους τοίχους, οι οποίοι προστατεύουν τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις από το οστικό κύμα στην -πολύ μικρή- περίπτωση ατυχήματος. Το υδρογόνο μπορεί να αποθηκεύεται σε θερμοκρασία περιβάλλοντος, αλλά οι φιάλες του trailer δεν πρέπει να εκτίθενται άμεσα σε ηλιακό φως, για αυτό και περιβάλλεται με ειδικό μουσαμά που προστατεύει τα συστήματα στο εσωτερικό του.

Όταν τελειώσουν τα αποθέματα ενός trailer, αντικαθίσταται με ένα άλλο, που τοποθετείται στη δεύτερη θέση στάθμευσης του πρατηρίου. Με αυτή την πρακτική, εξασφαλίζεται απρόσκοπτη διαθεσιμότητα καυσίμου από τα τέσσερα trailer που διαθέτει αυτή τη στιγμή η Coral Gas. Μόλις αδειάσει κάθε trailer, ταξιδεύει ξανά προς την Αυστρία για να ανεφοδιαστεί. Η νομοθεσία ορίζει ότι το υδρογόνο θα πρέπει να είναι 99,7% καθαρό για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον ανεφοδιασμό αυτοκινήτων και επαγγελματικών οχημάτων και έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Αφότου γειωθεί το trailer, το υδρογόνο που βρίσκεται εντός αυτού μπορεί να περάσει στη συνέχεια στο κύκλωμα των μόνιμων εγκαταστάσεων του πρατηρίου. Το καύσιμο περνάει από ανοξείδωτες υπόγειες γραμμές και μέσα από τις (6-7) μονάδες ψύξης, οι οποίες κατεβάζουν τη θερμοκρασία στα επιθυμητά επίπεδα με τη χρήση διοξειδίου του άνθρακα και πλαισιώνονται από αισθητήρες πίεσης και θερμοκρασίας, οι οποίες στέλνουν δεδομένα στη μονάδα ελέγχου.

Στη συνέχεια, τοποθετείται σε μονάδες αποθήκευσης που μπορούν να χωρέσουν περίπου 75 κιλά συμπιεσμένου υδρογόνου. Η εσωτερική πίεση στις μονάδες αποθήκευσης κυμαίνεται μεταξύ 500 και 900 bar. Όλες οι προαναφερθείσες μονάδες βρίσκονται σε αρκετά μεγάλες αποστάσεις μεταξύ τους, για λόγους ασφάλειας.

Για να είναι εφικτός ο ανεφοδιασμός οχημάτων, το υδρογόνο θα πρέπει να προψυχθεί σε θερμοκρασία -40 βαθμών Κελσίου. Ωστόσο, όταν διοχετεύεται στο ντεπόζιτο του οχήματος, ενδέχεται να φτάσει μέσα στο ντεπόζιτο του οχήματος έως και τους 60ο C, λόγω της διάχυσης. Η διαδικασία ανεφοδιασμού διαρκεί ελάχιστα: από τρεισήμισι έως πέντε λεπτά.

Περνώντας στο δια ταύτα, το κόστος του καυσίμου υδρογόνου αυτή τη στιγμή σε χώρες της Ευρώπης, βρίσκεται αυτή τη στιγμή περίπου στα 22 ευρώ ανά κιλό. Για ένα υδρογονοκίνητο μοντέλο όπως π.χ. το Toyota Mirai, που έχει ντεπόζιτο 5,6 κιλών, ένα πλήρες γέμισμα θα κόστιζε περίπου 120 ευρώ. H εκτιμώμενη αυτονομία για αυτό το αυτοκίνητο ανέρχεται σε 500 με 700 χλμ., κάτι που φυσικά εξαρτάται και από τον τρόπο οδήγησης.

Σε ένα αυτοκίνητο που κινείται με υδρογόνο, δεν είναι εφικτή η πλήρης εξάντληση του καυσίμου, καθώς πρέπει να υπάρχει -έστω μικρή- πίεση εντός του ρεζερβουάρ για να είναι εφικτός ο ανεφοδιασμός. Τα επιβατικά αυτοκίνητα απαιτούν πίεση 700 bar για τον ανεφοδιασμό, ενώ τα επαγγελματικά οχήματα λειτουργούν με 350 bar πίεση ανεφοδιασμού.

Περότι το πρατήριο καυσίμου υδρογόνου των Αγίων Θεοδώρων έχει ήδη τη δυνατότητα να ανεφοδιάσει οχήματα, θα ανοίξει επίσημα για το κοινό το τρίτο τετράμηνο του 2026, όταν θα αρχίσουν να καταφθάνουν στη χώρα μας και υδρογονοκίνητα μοντέλα, όπως το προαναφερθέν Toyota Mirai και το Hyundai Nexo.

Το δεύτερο πρατήριο καυσίμου υδρογόνου της AVIN θα ανοίξει στην Ακράτα. Στόχος είναι σιγά-σιγά να δημιουργηθεί ένα δίκτυο που θα επιτρέπει τη μετακίνηση μεταξύ των σταθμών ανεφοδιασμού, και θα επιτρέπει σε υδρογονοκίνητα οχήματα να διασχίζουν τη χώρα, με το βάρος να πέφτει αρκετά στα επαγγελματικά (φορτηγά κυρίως).

Το υδρογόνο αποτελεί ένα απολύτως «πράσινο» καύσιμο, καθώς τα οχήματα που το χρησιμοποιούν ως καύσιμο παράγουν νερό αντί για καυσαέριο ή άλλα επιβλαβή σωματίδια. Μπορεί να παραχθεί από καθαρά ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και βρίσκεται άφθονο στη φύση.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!