Lancia: Συνυφασμένη με την καινοτομία

Στη μεγάλη πορεία που ξεκίνησε το 1906, η Lancia, έχει παρουσιάσει σημαντικές καινοτομίες στην ιστορία της αυτοκίνησης.

Lancia: Συνυφασμένη με την καινοτομία

Στη μεγάλη πορεία που ξεκίνησε το 1906, η Lancia, έχει παρουσιάσει σημαντικές καινοτομίες στην ιστορία της αυτοκίνησης.

Στην πορεία της από το 1906 έως και σήμερα, η Lancia έχει προσφέρει στο χώρο του αυτοκινήτου μια σειρά από καινοτομίες, οι οποίες άλλαξαν τη μορφή της αυτοκίνησης στην Ευρώπη. Οι περισσότερες από αυτές αποτελούν σήμερα βασικά στοιχεία των σύγχρονων αυτοκινήτων, με τη μάρκα να ετοιμάζεται να εκπλήξει για ακόμα μια φορά το κοινό, ξεκινώντας από το 2024.

Από την ίδρυση της Lancia στις 27 Νοεμβρίου του 1906, πρωταρχικός σκοπός αποτέλεσε η δημιουργία αυτοκινήτων που θα ξεχώριζαν για την πρωτοποριακή προσέγγιση τους. Ο Vincenzo Lancia, εξαιρετικά επιτυχημένος οδηγός αγώνων και μηχανικός, εφοδίασε το πρώτο μοντέλο της μάρκας, την Lancia Tipo 51 (Alfa) με μια σειρά σύγχρονων για την εποχή τεχνικών λύσεων.

Αυτό φυσικά δεν ήταν αρκετό για τον Lancia, που ξεκίνησε άμεσα να εφαρμόζει πρωτοποριακές λύσεις, οι οποίες σύντομα θα άλλαζαν την πορεία της αυτοκίνησης. Αυτή η παράδοση χαρακτηρίζει την ιστορία της ιταλικής μάρκας, αλλά δίνει και το στίγμα για την αναγέννηση της. Η νέα εποχή της Lancia έχει ήδη ξεκινήσει με την παρουσίαση του νέου λογότυπου και σχεδιαστικού μανιφέστου της, και θα συνεχιστεί με την πορεία προς την παρουσίαση του νέου Ypsilon που θα εφαρμόζει επίσης καινοτόμα χαρακτηριστικά, συνεχίζοντας μια παράδοση άνω των 115 χρόνων.

Lancia Theta (1913) 

Πρώτο στην Ευρώπη με ολοκληρωμένο ηλεκτρικό σύστημα στο βασικό εξοπλισμό του

Μέχρι το 1913, τα αυτοκίνητα βασίζονταν σε μηχανικά μέσα για βασικές λειτουργίες τους, όπως για παράδειγμα τη μανιβέλα για την εκκίνηση του κινητήρα, ή τις λυχνίες ασετιλίνης για το φωτισμό. Η Theta θα ερχόταν να φέρει την αυτοκίνηση στον 20ό αιώνα, διαθέτοντας στο βασικό εξοπλισμό της ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρικό κύκλωμα, δικαιολογώντας ουσιαστικά το πρώτο συνθετικό της λέξης «αυτοκίνητο». Το παράδειγμά της δεν θα αργούσαν να μιμηθούν και οι ανταγωνιστές της μάρκας.

Lancia Lambda (1922)

Το πρώτο αυτοκίνητο με αυτοφερόμενο αμάξωμα και V4 κινητήρα

Εκείνη την εποχή, η αρχική δομή των αυτοκινήτων θύμιζε αρκετά αυτή που χρησιμοποιούσαν οι άμαξες για εκατοντάδες χρόνια. Πάνω σε ένα υποτυπώδες πλαίσιο, αρχικά ξύλινο και μετέπειτα μεταλλικό, συνδεόταν ένα κουβούκλιο, το οποίο φιλοξενούσε τον οδηγό και τους επιβάτες. Με την Lambda, η Lancia θα πρότεινε το αυτοφερόμενο αμάξωμα, τη λύση μιας αρχιτεκτονικής που θα συνέδεε άρρηκτα τα δύο στοιχεία, με στόχο το μικρότερο βάρος, την καλύτερη αεροδυναμική απόδοση και τη μεγαλύτερη ακαμψία. Η φιλοσοφία του αυτοφερόμενου αμαξώματος συνεχίζει μέχρι και σήμερα να αποτελεί την κυρίαρχη επιλογή στη σχεδίαση και κατασκευή αυτοκινήτων.

Οι καινοτομίες της Lambda δεν σταματούσαν στην αρχιτεκτονική δομής της. Ήταν επίσης το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που εφοδιαζόταν με κινητήρα V4. Η μικρή περιεχόμενη γωνία των κυλίνδρων (20ο), επέτρεπε τη χρήση μονού εκκεντροφόρου επικεφαλής για τις βαλβίδες και των δύο πλευρών. Η Lancia θα συνέχιζε να χρησιμοποιεί κινητήρες V4 μέχρι το 1976, όπου η διάταξη αντικαταστάθηκε από εκείνη του επίπεδου 4κύλινδρου κινητήρα. Τέλος, η Lambda διέθετε και το πλέον προηγμένο σύστημα ανεξάρτητης ανάρτησης που είχε εμφανιστεί στο χώρο του αυτοκινήτου έως τότε.

Lancia Ardea (1948)

Το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με κιβώτιο 5 σχέσεων

Lancia Ardea 3a-4a Serie (1945-1953)

Ενώ μερικά αυτοκίνητα διαφήμιζαν ότι στον εξοπλισμό τους περιλαμβάνεται κιβώτιο 5 σχέσεων ακόμα και τη δεκαετία του 1990, η Lancia Ardea, ένα μικρό οικογενειακό sedan, διέθετε αυτό το χαρακτηριστικό ήδη από το 1948. Η παραγωγή του μοντέλου ξεκίνησε το 1939, με το αυτοκίνητο να εφοδιάζεται με το μικρότερο V4 που κατασκευάστηκε ποτέ για αυτοκίνητο παραγωγής. Έως το 1953, κατασκευάστηκαν συνολικά σχεδόν 23.000 Ardea και 8.500 μονάδες της επαγγελματικής έκδοσης του μοντέλου. Επίσης, περίπου 500 μονάδες μια επιμηκυμένης έκδοσης της Ardea υπηρέτησαν ως ταξί στην πόλη της Ρώμης. Από το 1948, ο εφοδιασμός του μοντέλου με κιβώτιο 5 σχέσεων, χάρισε μια ακόμη πρωτιά στη Lancia.

Lancia Aurelia (1950) 

Το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με κινητήρα V6

Έχοντας ήδη παρουσιάσει το πρώτο V4 κινητήρα μαζικής παραγωγής, η Lancia θα έκανε ακόμα ένα καινοτόμο βήμα στο χώρο του αυτοκινήτου, αυτή τη φορά με την εκθαμβωτικής ομορφιάς Aurelia. Το 1950, η Aurelia, η οποία πήρε το όνομα της από την αρχαία οδό που ένωνε τη Ρώμη με την Πίζα, θα τραβούσε τα φώτα της δημοσιότητας με την αρμονία και λιτότητα των γραμμών της, κάτω από τις οποίες φιλοξενούσε τον πρώτο V6 κινητήρας σε αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής. Η «μεταξένια» αισθητική του αμαξώματος συνοδευόταν από τη «μεταξένια» λειτουργία του V6 συνόλου, με την Aurelia να παράγεται σε διάφορες εκδόσεις με δύο ή τέσσερις πόρτες, αλλά και ως spider.

Lancia Stratos (1973) 

Το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε ειδικά για αγώνες ράλλυ

Η προσπάθεια της Lancia να κυριαρχήσει στους αγώνες ράλλυ ξεκίνησε με τη Fulvia, όμως η Stratos ήταν εκείνη που στις αρχές της δεκαετίας του 1970 θα ξεκινούσε τη γιγάντωση του αγωνιστικού θρύλου της μάρκας. Με την απόφαση να τη σχεδιάσει εξαρχής ως ένα αυτοκίνητο ειδικά για τους αγώνες, η Stratos τρόμαζε τον ανταγωνισμό με την εμφάνιση και τις επιδόσεις της. Τα πάντα πάνω στη Stratos ήταν σχεδιασμένα με το βλέμμα στα ράλλυ.

Το εμπρός καπό και το κάλυμμα του κινητήρα ήταν εξαιρετικά ελαφριά, και έδιναν άμεση πρόσβαση στα μηχανικά μέρη προσφέροντας ευκολία και ταχύτητα στις διαδικασίες επισκευής. Το εσωτερικό ήταν εξαιρετικά στενό, σχεδιασμένο αυστηρά για δύο άτομα, ενώ ο εγκάρσια και κεντρικά τοποθετημένος κινητήρας προερχόταν από τη Ferrari. Με τρεις διαδοχικές νίκες στο θρυλικό Ράλλυ Monte Carlo, τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών (1974, 1975 και 1976), αλλά και την κατάκτηση του τίτλου οδηγών, ο θρύλος της Stratos παραμένει μέχρι και σήμερα ζωντανός σε επίπεδο φιλοσοφίας και αισθητικής.

Lancia S4 Stradale (1985)

Το πρώτο αυτοκίνητο με διαμόρφωση «twincharging»

Ακόμα μια καινοτομία σε μηχανολογικό επίπεδο από τη Lancia ήταν η επιλογή του «twincharging», της εφαρμογής δηλαδή διπλής υπερτροφοδότησης σε έναν κινητήρα, με το συνδυασμό ενός μηχανικού υπερσυμπιεστή και ενός στροβιλοσυμπιεστή καυσαερίων. Το 1985, η παρουσίαση της Delta S4 θα έφερνε στο προσκήνιο αυτή την ξεχωριστή επιλογή μέσω ενός εντυπωσιακού αυτοκινήτου με στόχο την κυριαρχία στο Group B.

Ο μεγάλος στροβιλοσυμπιεστής Kühnle, Kopp & Kausch 27 της Delta S4 ξεκινούσε να αποδίδει στις 4.500 σ.α.λ. Συνεπώς, για τις χαμηλότερες στροφές, οι άνθρωποι της Lancia προσέθεσαν τον μηχανικό υπερσυμπιεστή Abarth Volumex R18. Στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, την πρωτοβουλία είχε ο μηχανικός υπερσυμπιεστής, ενώ ψηλότερα, το μεγάλο Turbo αναλάμβανε να εκτοξεύσει την ισχύ πάνω από τους 500 ίππους στην αγωνιστική έκδοση.

Lancia Ypsilon (1996)

Το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με εστίαση στην εξατομίκευση

Η έμφαση της Lancia στο στιλ και τη φινέτσα αποτελεί μια διαχρονική αξία. Τη δεκαετία του 1990, η εταιρεία ανέβασε αυτή την έννοια σε ένα νέο επίπεδο, προσφέροντας σε ένα αυτοκίνητο πόλης με επιλογές πολυτέλειας και εξατομίκευσης που συναντούσε κανείς μόνο σε πολύ μεγαλύτερα μοντέλα. Το Ypsilon του 1996 προσέφερε πλούσιο εξοπλισμό, κορυφαία υλικά στο εσωτερικό, όπως επενδύσεις από Alcantara σε διάφορα χρώματα, αλλά και την επιλογή χρώματος για το αμάξωμα ανάμεσα από 100 αποχρώσεις χάρη στο πρωτοποριακό πρόγραμμα «Lancia Kaleidoscope».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!