Maria Greger

Μετρώντας παρουσία 26 ετών στην Mazda Ευρώπης, αναλύει τις τάσεις στο εσωτερικό αυτοκινήτων τότε και σήμερα, το πώς η σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo επηρεάζει το εσωτερικό των αυτοκινήτων και δεν ξεχνάει να αναφερθεί στα αγαπημένα της μοντέλα με το σήμα της ιαπωνικής μάρκας.

Maria Greger

Μετρώντας παρουσία 26 ετών στην Mazda Ευρώπης, αναλύει τις τάσεις στο εσωτερικό αυτοκινήτων τότε και σήμερα, το πώς η σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo επηρεάζει το εσωτερικό των αυτοκινήτων και δεν ξεχνάει να αναφερθεί στα αγαπημένα της μοντέλα με το σήμα της ιαπωνικής μάρκας.

Επί 26 χρόνια, η Maria Greger εργάζεται στην Mazda Ευρώπης, με αντικείμενο τα χρώματα και τα υλικά στις καμπίνες των αυτοκινήτων της μάρκας. Λίγο πριν τη συνταξιοδότησή της, η επικεφαλής του τμήματος Χρωμάτων και Υλικών στο ευρωπαϊκό κέντρο σχεδίασης, μιλάει για τις τάσεις που επικράτησαν, την κινητικότητα στο μέλλον και την προσοχή που δίνει η Mazda στην ανθρώπινη αφή.

Πώς ένα εσωτερικό αυτοκινήτου γίνεται ένας φιλόξενος χώρος;

Με ποιότητα και ικανότητα. Ως ιαπωνική εταιρεία, η Mazda εκφράζει την έμφαση που δίνεται παραδοσιακό στην ποιότητα κατασκευής. Έχει να κάνει με την προσοχή στην λεπτομέρεια. Πλέον στις μέρες μας, πρέπει να αποδεχτούμε το γεγονός ότι μειώνονται οι επιφάνειες στην καμπίνα. Εκεί όπου κάποτε υπήρχε το ταμπλό και η κεντρική κονσόλα με διακόπτες και χειρολαβές, τώρα έχουμε μεγάλες οθόνες. Δεν υπάρχουν γωνίες, άκρες και σημεία διακόσμησης. Το νόημα βέβαια είναι να βελτιωθεί η χρηστικότητα, όμως κάνει τη δουλειά μας ως σχεδιαστές χρωμάτων και υλικών πιο δύσκολη.

Ποιο είναι το όραμα της Mazda;

Από το 2010 είναι πιστή στη σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo, που στα ιαπωνικά σημαίνει «η ψυχή της κίνησης». Αυτή αντιπροσωπεύει τη δύναμη και την ομορφιά της κίνησης.

Πώς αυτό μετουσιώνεται στην πράξη;

Στην Mazda γνωρίζουμε ότι τα μηχανήματα δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τις ικανότητες και τις δεξιοτεχνίες του ανθρώπινου χεριού. Π.χ. τα ομοιώματα από πυλό κατασκευάζονται με το χέρι, από τους ειδικούς, που ονομάζονται Takumi. Η φιλοσοφία Kodo, για παράδειγμα στο Mazda3, ξυπνά την αίσθηση της κίνησης, μέσω της αλληλεπίδρασης του φωτός και της σκιάς κατά μήκος των επιφανειών του αμαξώματος.

Πόσο έχει αλλάξει η σχεδίαση του εσωτερικού όλα αυτά τα χρόνια που είστε στην Mazda;

Τα υλικά και η δεξιοτεχνία έχουν γίνει ακόμη πιο σημαντικά. Το ίδιο αυξήθηκαν και οι προσπάθειες όλων των σχεδιαστών να επιλέξουν τα υλικά για την καμπίνα. Οι λεπτομέρειες και η ποιότητα του εσωτερικού στο σύνολό του, έχουν αλλάξει πολύ όλα αυτά τα χρόνια. Δείτε για παράδειγμα τις επιφάνειες σε δέρμα, ξύλο και μέταλλο.

Mazda Maria Greger

Πείτε μας λίγα λόγια για τη διαδικασία σχεδίασης, εδώ στην  Ευρώπη.

Επικεντρώνουμε την προσοχή μας στην ευρωπαϊκή αγορά εδώ στη Φρανκφούρτη, αναζητώντας και επιλέγοντας τις τάσεις που έχουν σημασία για την Mazda. Στη συνέχεια τις χρησιμοποιούμε ως βάση για τα σχέδιά μας. Για παράδειγμα στο μελλοντικό Mazda6, φανταζόμαστε πώς θα δείχνει ένα αυτοκίνητο που δεν υπάρχει ακόμη. Προτείνουμε υλικά, χρώματα και ολοκληρωμένα εσωτερικά. Το ίδιο κάνουν οι συνάδελφοί μας στις ΗΠΑ και την Ιαπωνία. Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται στα κεντρικά, εκεί όπου λαμβάνονται οι αποφάσεις για το τελικό προϊόν. Ορισμένα πάντως προσχέδια από εδώ τη Φρανκφούρτη, όπως το CX-30, υιοθετήθηκαν πλήρως, χωρίς καμία αλλαγή.

Ανέκαθεν θέλατε να σχεδιάζετε εσωτερικά αυτοκινήτων;

Σκεφτόμουν να γίνω σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων από όταν ήμουν έφηβη. Όταν όμως τελείωσα το σχολείο αποφάσισα να σπουδάσω σχέδιο υφασμάτων. Ένας φίλος σπουδαστής εργαζόταν σε μία εταιρεία στο Trier της Γερμανίας που παρήγαγε υφάσματα για την αυτοκινητοβιομηχανία. Έκανα αίτηση και με προσέλαβαν. Στην αρχή δεν είχα ιδέα κατά πόσο η δουλειά θα είχε να κάνει με τη σχεδίαση υφασμάτων. Όταν όμως μεταπήδησα στην Mazda το 1995, το αντικείμενο ήταν πιο ενδιαφέρον. Έπρεπε να σχεδιάσουμε εσωτερικά σε περιορισμένο χώρο, με τόσες διαφορετικές επιφάνειες και χρώματα.

Ας μιλήσουμε για τα χρώματα. Μοιάζει σαν να επαναλαμβάνουμε τα ίδια χρώματα στο εξωτερικό των αυτοκινήτων. Τι περιμένετε να συμβεί στο μέλλον;

Θεωρώ ότι το λευκό είναι ένα καλό παράδειγμα. Ήταν στην μόδα τα τελευταία χρόνια και ακόμη είναι εδώ. Το γεγονός είναι ότι στην επιλογή του χρώματος παίζει ρόλο η αξία μεταπώλησης του αυτοκινήτου, οπότε αρκετοί επιλέγουν το ασημί, το μαύρο ή το άσπρο. Η Mazda ακολούθησε το δικό της δρόμο με το κόκκινο, δημιουργώντας εντυπωσιακές αποχρώσεις για τις δημιουργίες με βάση την φιλοσοφία Kodo. Νιώθω περήφανη που θέτουμε μία νέα τάση, αναβιώνοντας το κόκκινο, όχι μόνο για σπορ αυτοκίνητα. Για το μέλλον, η τάση είναι προς τα θερμά χρώματα. Περιμένω και περισσότερα πράσινα, καθώς το χρώμα επιστρέφει στην μόδα.

Ποιο είναι το θεμελιώδες ζήτημα σχετικά με την κινητικότητα;

Είναι πολύπλοκο. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έρχονται και θεωρώ ότι αυτά με τεχνολογία υδρογόνου δεν απέχουν πολύ. Πιστεύω ότι πρέπει να θέσουμε την κινητικότητα στο επίκεντρο και στη συνέχεια να καθορίσουμε τι είδους όχημα πρέπει να κατασκευάσουμε προκειμένου να ικανοποιεί τις δεδομένες απαιτήσεις κινητικότητας. Όχι το ανάποδο.

Mazda Maria Greger

Υπάρχει ένα αυτοκίνητα που ονειρεύεστε να έχετε σχεδιάσει;

Δεν θα το έλεγα. Είμαι πολύ ευχαριστημένη CX-30. Είναι ίσως το πιο όμορφο αυτοκίνητο πάνω στο οποίο έχω εργαστεί, ειδικά με το κόκκινο χρώμα στο αμάξωμα. Δεν είναι πολύ μεγάλο, έχει άνετα καθίσματα και υψηλής ποιότητας υλικά. Το μέγεθός του μου ταιριάζει, γιατί συνήθως είμαι μόνη στο αυτοκίνητο. Επίσης το MX-5 με ενθουσιάζει. Παρά το γεγονός ότι είναι περισσότερο το δεύτερο αυτοκίνητα, είναι ένα ονειρικό μοντέλο για εμένα και τόσο απολαυστικό στην οδήγηση.

Τι θεωρείτε το σημαντικότερο κομμάτι στην μακρά σας καριέρα;

Το ότι είμαι μέλος μίας διεθνούς ομάδας με τόσο διαφορετικές κουλτούρες. Υπάρχουν άτομα από όλη την Ευρώπη και έξω από αυτήν και είναι συναρπαστικό να δουλεύεις μαζί τους και να μαθαίνεις για τις κουλτούρες και τις παραδόσεις τους.

Τι συμβουλή θα δίνατε στον εαυτό σας αν ήταν νεότερος;

Να απολαμβάνεις ό,τι κάνεις. Να δίνεις κίνητρο και να εμπνέεις τους άλλους να κάνουν το ίδιο. Κοιτώντας πίσω, οφείλω να παραδεχτώ ότι είμαι πολύ ικανοποιημένη με το ρόλο που είχα. Τα χρώματα και τα υλικά είναι ο κόσμος μου!

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!