Η Fabrizia Pons είναι ένα πρόσωπο που έχει γράψει ιστορία στη διεθνή σκηνή των ράλλυ και διατηρεί στενούς δεσμούς με την Audi. Χάρη στο πεντακύλινδρο Quattro και τα πληρώματα της, η Audi πέτυχε μια σειρά αγωνιστικών επιτυχιών τη δεκαετία του 1980. Ανάμεσά τους και η νίκη στο Ράλλυ Ακρόπολις το 1982.
Ήταν η εποχή που καθιέρωσε τον μύθο των επαναστατικών για την εποχή τεχνολογιών, που καθορίζουν το DNA της Audi και το «Vorsprung durch Technik» μέχρι σήμερα. Η Fabrizia Pons, συνοδηγός της επίσημης οδηγού της Audi Michele Mouton στις αρχές της δεκαετίας του ‘80, θυμάται εκείνη την εποχή και προβλέπει στις δυνατότητες που προσφέρει το Quattro και ο πεντακύλινδρος κινητήρας σήμερα και στο μέλλον.
Fabrizia, ήσουν οδηγός και συνοδηγός σε διεθνή ράλλυ. Ποιο από τα δύο ήταν πιο συναρπαστικό για εσένα;
Ξεκίνησα ως οδηγός το 1976 και μάλιστα κέρδισα την κλάση μου. Παρ ‘όλα αυτά, δεν μπόρεσα να βρω μια σταθερή θέση σε κάποια ομάδα στο Group 2. Τότε μου δόθηκε η ευκαιρία να καθίσω δίπλα στον Luigi Battistolli, γνωστό και ως “Lucky”, ο οποίος ήταν πολύ επιτυχημένος Ιταλός οδηγός εκείνη την εποχή. Έτσι, το όνομά μου έγινε γνωστό όχι μόνο στην Ιταλία μετά τις νίκες μας το 1979 και το 1980, αλλά και σε όλη την Ευρώπη. Έτσι με πρόσεξε η Michèle Mouton. Φυσικά, βοήθησε ότι ήξερα ήδη να διαβάζω τις σημειώσεις του συνοδηγού στα γαλλικά.
Οι οδηγοί ράλλυ λένε ότι ο εγκέφαλος κάθεται στο δεξί κάθισμα, δηλαδή στη θέση του συνοδηγού. Είναι αλήθεια; Και τι ρόλο έπαιξε το Audi Quattro σε αυτό;
Εξαρτάται. Κατά τη διάρκεια ειδικών διαδρομών, στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, ο οδηγός είναι το πιο σημαντικό μέρος του πληρώματος. Αλλά αν μιλάμε για μαραθώνιους αγώνες όπως το Ράλλυ Ντακάρ, που περιέχει καθαρή πλοήγηση, τότε ο συνοδηγός είναι στην πραγματικότητα ο εγκέφαλος του πληρώματος. Το 1981 και το 1982, ήταν γενικά δύσκολο να νικήσει κάποιος το Audi Quattro. Με τη Michèle φτάσαμε μια ανάσα μακριά από την κατάκτηση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος το 1982. Όμως εγώ πήρα το «Halda Trophy» ως η καλύτερη συνοδηγός στον κόσμο, κάτι που ήταν πραγματικά μεγάλη τιμή για μένα. Για να κερδίσεις δεν αρκεί να έχεις το καλύτερο αυτοκίνητο, το καλύτερο πλήρωμα και την καλύτερη ομάδα, χρειάζεσαι και λίγη τύχη.
Τι είναι αυτό που κάνει το Quattro έναν μύθο, κατά τη γνώμη σου;
Το σύστημα τετρακίνησης του Quattro είναι «κολλημένο» στο μυαλό μου. Έχει επηρεάσει θετικά την καριέρα μου και τη ζωή μου. Είμαι χαρούμενη και ευγνώμων που είμαι κι εγώ ένα μικρό μέρος αυτού του μύθου. Πήγα στην Audi όταν το Quattro έκανε τα πρώτα του χιλιόμετρα. Είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω την εξέλιξη της ιδέας από την αρχή μέχρι το S1. Για μένα, ήταν ένα δώρο να βλέπω πόσο καλά και πόσο δυναμικά η Audi ανάπτυξε και εξέλιξε αυτή την ιδέα. Η συμμετοχή σε μια ομάδα για πέντε χρόνια είναι σαν να ζεις σε μια μεγάλη οικογένεια. Ως γερμανική ομάδα, η Audi ήταν πολύ πειθαρχημένη. Εγώ έφερα μια ιταλική ευελιξία. Με τα χρόνια, ήταν μια συναρπαστική και κυρίως, μια επιτυχημένη μίξη.
H Fabrizia Pons στο εσωτερικό του Audi Quattro, μαζί με τον Γενικό Διευθυντή της Audi Sport, Sebastian Grams.
Σε ποιο βαθμό συμμετείχατε στην τεχνική εξέλιξη του συστήματος τετρακίνησης Quattro τότε;
Στην αρχή, κάναμε πολλές δοκιμές. Μετά από αυτό, συμμετείχαμε σε πολλούς αγώνες, οι οποίοι βοήθησαν να γίνεται το Quattro όλο και καλύτερο. Σήμερα, είμαι περήφανη που συνεισφέραμε στο γεγονός ότι η Audi έχει χρησιμοποιήσει πολλά στοιχεία και γνώσεις από τα ράλλυ στη σειρά Quattro. Λίγοι κατασκευαστές είχαν το θάρρος και επιμονή να κάνουν αυτήν την τεχνολογική μεταφορά με τόση συνέπεια.
Τι θυμάσαι από τις ιστορικές ειδικές διαδρομές Col de Turini του Ράλλυ Monte Carlo και San Romolo του Ράλλυ Sanremo;
Έχω πολλές ωραίες αναμνήσεις, ειδικά από το Col de Turini. Οι θεατές συχνά πήγαιναν εκεί δύο ημέρες νωρίτερα για να προλάβουν τις καλύτερες θέσεις. Ήταν πάντα σαν ένα τεράστιο πάρτι, ένα πραγματικά συναρπαστικό γεγονός. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την εικόνα, όταν περνούσαμε από τους θεατές μέσα στην ειδική. Ήταν απίστευτο! Ήταν τεράστια πρόκληση η επιλογή των σωστών ελαστικών για το Col de Turini. Στη διάρκεια της διαδρομής των 22 χιλιομέτρων, από το Moulinet στο La Bollène, συναντάς όλες τις συνθήκες από καθαρή άσφαλτο, σε χιόνι και σε πάγο. Το San Romolo είναι η καρδιά των ασφάλτινων διαδρομών του Rallye Sanremo. Λατρεύω αυτό το ράλλυ και έχω τις καλύτερες αναμνήσεις. Γνωρίζω κάθε εκατοστό της περιοχής. Είναι ένα υπέροχο μέρος, εν μέρει επειδή κερδίσαμε τον αγώνα το 1981.
Θα χαρακτήριζες το Quattro διαχρονικό;
Για μένα, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Quattro είναι διαχρονικό. Είμαι χαρούμενη και εντυπωσιασμένη με την εξέλιξη του μοντέλου από τον πρόγονο εκείνης της εποχής για τους πελάτες σε όλο τον κόσμο σήμερα. Για μένα ως οδηγό ράλλυ, ο συνδυασμός δυναμικής και ασφάλειας είναι μοναδικός. Νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό το γεγονός ότι η Audi μετέφερε την τεχνολογία Quattro στην ηλεκτροκίνηση και συνεχίζει να την κάνει καλύτερη και πιο αποτελεσματική.
Ένα από τα αστέρια της εταιρίας είναι το νέο RS 3 με έναν αναβαθμισμένο κινητήρα. Τι αναμνήσεις και τι είδους προσδοκίες έχεις γι’ αυτόν τον κινητήρα;
Για μένα, ο πεντακύλινδρος είναι ένας πολύ συναισθηματικός κινητήρας. Στους αγώνες μας βοήθησε να κερδίσουμε πολλά κρίσιμα δευτερόλεπτα με τη δύναμη και την άμεση απόκρισή του σε πάρα πολλές ειδικές διαδρομές. Για να μην αναφέρω τον ήχο. Είναι χαρακτηριστικός. Ανυπομονώ να το ακούσω ακόμα και σήμερα!
Γιατί οι τεχνολογίες Quattro και πέντε κυλίνδρων είναι τόσο σημαντικές για τη μάρκα;
Με την τετρακίνηση και τον πεντακύλινδρο κινητήρα η Audi επέλεξε εντελώς νέες και μοναδικές λύσεις για την εποχή. Κοιτάζοντας πίσω, ήταν μια πολύ καλή ιδέα και μια θαρραλέα απόφαση. Η Audi ακολούθησε αυτόν τον επαναστατικό δρόμο παρά τις αμφιβολίες που εξέφραζαν πολλοί άνθρωποι τότε. Η εταιρία κατάφερε να νιώσει της επιθυμία των οδηγών που δεν θέλουν απλώς να μετακινηθούν από το σημείο Α στο Β, αλλά αποζητούν μια δυναμική και ασφαλή οδηγική εμπειρία.
Γιατί είναι σημαντικές ειδικές διαδρομές όπως το Col de Turini και το San Romolo;
Επειδή μεταφέρουν την ιστορία του χθες στο σήμερα και στο αύριο. Το Col de Turini και το San Romolo εκπέμπουν το καθένα μια ιδιαίτερη αύρα, για την οποία ανυπομονώ πραγματικά. Ανυπομονώ επίσης για την οδήγηση και τις συζητήσεις σχετικά με τα καύσιμα και τα ηλεκτρικά μοντέλα της Audi, τα οποία δεν γνωρίζω ακόμη και ανυπομονώ να δω τα ηλεκτρικά e-tron και το νέο RS 3 από κοντά και επιτέλους να τα οδηγήσω.